Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

Hainje schreef:Hoezo moet dat eenvoudiger kunnen?
Omdat er nu 4 lijnen allen parallel rijden (zijnde 136, 300, 301 en 302). Hier moet je toch twee lijnen van kunnen maken, zodat reizigers het eenvoudiger krijgen? Het beste zou een lijn zijn, maar de dorpen zijn te breed hiervoor.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Nou ja, lijn 136 doet de ontsluiting van de dorpen waar de lijnen 300, 301 en 302 vooral verbinden.
Nu is het zo dat lijn 300 via de Efteling gaat en lijn 301 weer niet, echter gaat lijn 300 weer niet door Drunen en lijn 301 wel. In de avonduren rijden lijn 300 en 301 niet, maar rijdt lijn 302 door Drunen en via de Efteling. Het is dus in feite een combinatie.

Je kunt bij lijn 301 uiteraard met voetnoten gaan werken op de tijden dat deze wel langs de Efteling zou rijden, maar een aparte lijn is m.i. denk ik toch duidelijker naar de reiziger toe. Immers dan weet deze dat lijn 301 NOOIT bij de Efteling zal stoppen en lijn 302 ALTIJD. Het is maar net wat je kiest natuurlijk, maar ik denk dat dit de beste keuze is.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Springer schreef:
Michael 1988 schreef:
Springer schreef:Ik vermoed dat Arriva er eindelijk achter is gekomen dat ze toch wat gelede bussen nodig hebben. Kwam vandaag op de A58 een gelede Citaro van TCR tegen in Brabant kleuren. Kon niet zien welk busnummer hij had en of het een nieuw of oud type was maar ik vermoed dat ze de gele "EBS bussen" overgespoten / geplakt hebben...
Waar en welke lijn reed de bus? Ik meende dat die bussen op de lijnen tussen den bosch en tilburg rijden namelijk (300, 301, 302, 303 en 304).
Ik kwam uit Belgie en kwam hem tegen op het stuk van de A58 tussen de A16 en de A27. De bus reed op de andere rijbaan.
Oke, nou ja ik dacht misschien vergisde je je eigen met de A59. Zoals ik me vergis met de inzet van die bussen. En kwam even niet op de nieuwe eftelinglijnen dus vandaar nog de oude nummering.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Springer schreef:
Michael 1988 schreef:
Springer schreef:Ik vermoed dat Arriva er eindelijk achter is gekomen dat ze toch wat gelede bussen nodig hebben. Kwam vandaag op de A58 een gelede Citaro van TCR tegen in Brabant kleuren. Kon niet zien welk busnummer hij had en of het een nieuw of oud type was maar ik vermoed dat ze de gele "EBS bussen" overgespoten / geplakt hebben...
Waar en welke lijn reed de bus? Ik meende dat die bussen op de lijnen tussen den bosch en tilburg rijden namelijk (300, 301, 302, 303 en 304).
Ik kwam uit Belgie en kwam hem tegen op het stuk van de A58 tussen de A16 en de A27. De bus reed op de andere rijbaan.
Zou goed een ledig matrit kunnen zijn. In de begindagen en mogelijk nu nog steeds reed TCR Roosendaal de Tilburgse studentenlijnen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Gothic-Writer schreef:Heeft er iemand enig idee welke 18-Meter bussen Arriva heeft besteld voor onder andere lijn 1 Tilburg????
Hoorde er net nog een chauffeur over dat deze inderdaad besteld is. Blijf het toch raar vinden. Trek ergens een blik met (oudere) standaardbussen open ga pendelen tussen Reitse Hoevenstraat en Stappegoor. Zo indelen dat je op dat traject een 5-minutendienst hebt en het is klaar. Gelede wagens zijn eigenlijk helemaal niet nodig.
Mr-W schreef:In de begindagen en mogelijk nu nog steeds reed TCR Roosendaal de Tilburgse studentenlijnen.
Doen ze nog steeds inderdaad.
🍉
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Gothic-Writer »

De infrastructuur in Tilburg is op geen enkele wijze zo aan te passen dat er een 5-minuten dienstregeling gerealiseerd kan worden. Zelfs met een route die niet via het centrum gaat, maar over de ringbanen, is dat niet haalbaar.
Wat ook een probleem is, is dat er dan ook een speciale halteplaats moet worden vrijgemaakt op het station en gezien de huidige situatie zal dit pas na de verbouwing van het busstation berekend kunnen worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Hoezo niet? :P

Kan makkelijk joh!

Plaatje van 4,04MB
Spoiler: show
Afbeelding
Lijn 1 (lichtblauw) laat je over haar hele route een kwartierdienst rijden;
Lijn 2 (rood) laat je over haar hele route een 10 minutendienst rijden;
Lijn 11 (donkerblauw) laat je over haar hele route een kwartierdienst rijden;
Lijn 327 (geel) laat je over haar hele route in Tilburg een kwartierdienst rijden.

Dan krijg je over het hele traject een 4-minutendienst en in de ochtendspits versterk je de route naar Stappegoor eventueel met lijn 5 waardoor je tussen 8 en 9 uur zelfs een 3-minutenfrequentie geeft. Dat kan het busstation prima aan, want lijn 1, 2, 4 en 11 reden in de Veolia-tijd ook al min of meer met deze bovenstaande frequenties. Het scheelt uiteindelijk twee bussen per uur per richting.

Wanneer je op deze manier het perron indeelt kun je de vervoersstromen - voor zover dit busstation dit toelaat - goed managen.

Afbeelding

Op de perrons P en O laat je de bussen voor de richting Stappegoor stoppen, met als back-up perron N als er vertragingen optreden. Perron M is dan voor de lijnen 3 en 5 naar het Elisabeth, deze lijnen hebben niet zoveel van doen met de bussen naar Stappegoor, maar voor wanneer lijn 5 dat wel doet dan kan de reiziger alsnog doorlopen naar dit perron. Uiteraard is het mogelijk om de invulling van perron N en M om te wisselen.

Op perron L laat je lijn 7 en 8 stoppen, welke relatief rustig zijn. In tegenstelling tot lijn 1 en 11 richting Reitse Hoevenstraat die aan de andere zijde van het perron vertrekt (perron U), perron V is dan als back-up voor vertraagde wagens. Op perron K laat je de bussen van lijn 5 en 6 naar Noord vertrekken. Door deze hier te laten vertrekken staan reizigers voor het ROC aan de Kasteeldreef en de Rooi Pannen (Reitse Hoevenstraat) elkaar niet zo heel erg in de weg.

Dan hebben we perron T en S, daar stoppen de bussen richting de Reeshof, door deze hier te laten stoppen hebben de reizigers van deze bussen nauwelijks hinder van de bussen op perron M. Tenslotte perron R en Q, ook hier stoppen relatief rustige lijnen waarbij de reizigers voor de andere lijnen elkaar nauwelijks in de weg lopen.
Laatst gewijzigd door Hainje op wo 21 jan 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Hainje schreef:Nou ja, lijn 136 doet de ontsluiting van de dorpen waar de lijnen 300, 301 en 302 vooral verbinden.
Nu is het zo dat lijn 300 via de Efteling gaat en lijn 301 weer niet, echter gaat lijn 300 weer niet door Drunen en lijn 301 wel. In de avonduren rijden lijn 300 en 301 niet, maar rijdt lijn 302 door Drunen en via de Efteling. Het is dus in feite een combinatie.
Je zou het kunnen versimpelen door lijn 301 op te heffen en 302 de basislijn te maken met dezelfde frequenties als 301 nu. Het verschil tussen 301 en 302 is twee haltes (namelijk Efteling en Loon op Zand Busstation), dus veel trager wordt de rit ook niet.
Lijn 300 blijft gewoon net als nu van maandag t/m zaterdag rijden als extra sneldienst (die je nog iets sneller kunt maken door niet meer via de Efteling te rijden).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

buschauffeur schreef:http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgev ... -1.4716374

Verder heeft Arriva enkele achttien meter bussen besteld, speciaal voor Stappegoor. Dat stond ook in het Brabants Dagblad. Ik kan dat artikel alleen niet digitaal vinden.
Ik heb het nagevraagd bij Arriva via Twitter. Er worden geen nieuwe gelede bussen besteld. Ze gaan bestaande gelede bussen inzetten. Om hoeveel bussen en welk type het gaat wordt nog onderzocht.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Nu hadden ze die gelede scania's kunnen inzetten. :p
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Gelede Scania's zijn totaal niet geschikt voor de stadsdienst. Ze hebben achter de eerste achterdeur een hoge vloer en achter de geleding slechts één enkelblads deur met drie traptreden. Het uitstappen gaat daardoor heel langzaam en er is weinig ruimte voor extra opstelruimte van kinderwagens, wat bij een stadsdienst best belangrijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Huh? Ik kan mij van de gelede Scania's van EBS Waterland toch een andere inrichting heugen hoor.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Nope, hebben ook een hoge vloer achter de geleding. Maandag nog staan kijken en het hoofd staan schudden over dit vreemde stukje Zweedse engineering...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Deze zomer hadden we de 7853 op Ameland. Scaniainterieur + reizigers met vele koffers is geen goede combinatie.....
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Michael schreef:Ik heb het nagevraagd bij Arriva via Twitter. Er worden geen nieuwe gelede bussen besteld. Ze gaan bestaande gelede bussen inzetten. Om hoeveel bussen en welk type het gaat wordt nog onderzocht.
Nog meer oude rommel dus.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Hainje schreef:Huh? Ik kan mij van de gelede Scania's van EBS Waterland toch een andere inrichting heugen hoor.
Ik denk dat "Bee" de gelede Scania's van Arriva bedoelde die je zag rijden in A'dam en elders ;)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

De gelede Scania's van EBS zijn niet anders dan die van Arriva. Allemaal rotzooi die eigenlijk ver van het Nederlandse busvervoer gehouden had moeten worden. :X

Interieur achter de eerste voordeur: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... play_media
Zijaanzicht van de bus, goed te zien is de enkelbladige achterdeur: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... play_media

Geleed materieel van Mercedes, MAN of VDL is veel beter geschikt voor een stadsdienst, maar van dat laatste bedrijf hoef je het sowieso niet te verwachten als het om tweedehands materieel gaat. Ik heb ook niet het idee dat Arriva in Nederland nog veel geleed materieel heeft rijden, het meeste wat in Waterland reed is naar de zwaar verlieslijdende concessie in Stockholm gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Ehh, maar dat is inrichting voor streekmaterieel. Scania zal nog wel meer interieurvarianten hebben lijkt mij. :X
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Ja, maar die bevinden zich niet in het bestaande Arriva-wagenpark en er was al wel duidelijk dat het geen nieuwe geledes werden.
De gelede Scania's ex-Waterland die nog enige tijd in DAV gereden hebben zouden nog in Nederland moeten zijn, verder heeft Arriva alleen nog een enkele Citaro G her en der in het land aan geleed materieel. Eigenlijk lijkt me de kans dan nog groter dat het iets tweedehands via TCR wordt wat ze gaan inzetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Maurice Hooikammer »

De mooiste geledes van Arriva rijden in Leeuwarden!! 251-254!! *bus*
Arriva schijnt wel een loods te bezitten in Oosterwolde (Fr). Wie weet wat daar nog opduikt!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Ben benieuwd wat er dan in die loods staat :p maar ik gok dat het een oude citaro gaat worden.. Tenzij ze nog ander gelede materieel ergens aan t verstoffen is?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door nvdw »

Als Arriva eigen geleed materiaal uit de mottenballen trekt, bijvoorbeeld de Scania's of de Citaro's, dan kunnen die volgens de eisen van de concessie uitsluitend op versterkingsritten worden ingezet. Dan is inderdaad nog de vraag of Arriva ze zelf gebruikt of door TCR of een andere onderaannemer laat rijden.

Omdat het puur om versterking gaat, is het misschien niet zo'n probleem om een bus als de Scania in te zetten. De genoemde problemen gaan immers (of zelfs nog meer) ook voor touringcars op en die worden ook overal in het land als versterkers gebruikt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Hoe moet ik dat zien? TCR heeft toch al eigen gelede bussen die al iedere werkdag in Tilburg rijden?
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

Vandaag een Intouro op sleep en een Amba (ik denk van DAV) op lijn 402.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Een nieuwe Intouro? Zo'n Brabantliner?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten