Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik zie zo geen reden voor om het op te splitsen nu. Misschien in 2015, maar het is nu een vervoerder die in beide concessies gaat rijden en sommige zaken gelden nog voor beide concessies.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat heeft het nooit gedaan.Michael schreef:Sorry, Ik moet even aan wennen dat Tilburg niet meer bij de concessie West Brabant hoort.Frans F schreef:Tilburg behoort tot de concessie Oost en dat betekent dat NIET met de huidige dienstregeling wordt doorgereden.Michael schreef:Voor de stadsdiest van Tilburg zijn 37 12 meter bussen nodig in de huidige dienstregeling. Aangezien de concessie is gewonnen door met de huidige dienstregeling verder te rijden heb je er ook weer 37 nodig. Er zijn maar 33 Citaro's. Het zou kunnen inderdaad. Maar dan moet je het wel aanvullen met Ctea's
Nou ja, in Friesland waren het al Qliners.CamilleKreemers schreef:Van Arriva is dat gewoon bekend voor de lange lijnen.
Zie Qliners in Friesland.
In Zuid-Holland Noord zijn wel echt streekbussen vervangen door Qliners (en kregen dus een hoger tarief).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Stadsdienst Breda: Citea SLEHainje schreef:Dan zal het wagenpark er naar waarschijnlijkheid dus zo uit komen te zien:
Stadsdiensten: VDL Citea (Bgn, Rsd, Bd & Tb) & Mercedes Citaro (Ht);
Streeklijnen: Iveco Crossway & VDL Ambassador;
HOV-lijnen: Volvo 8900 & Mercedes Intourio.
De Iveco is gebaseerd op de spot van Rdaalwil.
Volans (huidige+101+Oosterhout lijnen): Volvo 8900
Streek+rdl+boz: Citea LLE
Brabantliner: Intouro (100 km/u)
Dus geen Iveco of geleed.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Stadsdienst Den Bosch: Citea SLFhuibe schreef:Stadsdienst Breda: Citea SLEHainje schreef:Dan zal het wagenpark er naar waarschijnlijkheid dus zo uit komen te zien:
Stadsdiensten: VDL Citea (Bgn, Rsd, Bd & Tb) & Mercedes Citaro (Ht);
Streeklijnen: Iveco Crossway & VDL Ambassador;
HOV-lijnen: Volvo 8900 & Mercedes Intourio.
De Iveco is gebaseerd op de spot van Rdaalwil.
Volans (huidige+101+Oosterhout lijnen): Volvo 8900
Streek+rdl+boz: Citea LLE
Brabantliner: Intouro (100 km/u)
Dus geen Iveco of geleed.
Streekdienst: VDL Ambassador & Citea's
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Krijgen lijn 160 en 152/153 ook Volvo 8900 bussen ?
Zijn de Volvo 8900 net zoals de Heuvelland 8700 bussen niet begrensd en kunnen ze dus +100 KM/H rijden ?
Zijn de Volvo 8900 net zoals de Heuvelland 8700 bussen niet begrensd en kunnen ze dus +100 KM/H rijden ?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Aan wie vraag je dat Mr-W ??
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Volgens OV Pro (link), komen er 164 VDL bussen waarvan: 89 LLE (streek) en 75 SLF (stad).
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Langzaam wordt de Mercedes Intouro de Nederlandse Qlinerbus
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Splitsen: als er behoefte aan is kunnen we dit topic splitsen. Voorlopig lijkt me dit niet aan de orde. Mocht blijken dat in 2015 opeens over beide gebieden veel discussie begint te lopen dan kunnen we overwegen te splitsen per concessie.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik sprak vanmiddag een chauffeur van Veolia Breda en er worden grote problemen verwacht op lijn 400 en 401 omdat de Intouro's T100 bussen worden. En er dus geen staanplaatsen mogen zijn. Maar er moeten nu al regelmatig mensen achterblijven terwijl er nu Volvo 8700 op rijden en daar mogen passagiers wel gewoon in staan.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Misschien zetten ze langere bussen in? Als die bussen 15m lang zijn, kun je toch bijna 60 reizigers vervoeren.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik heb begrepen dat het gewoon 13 meter bussen worden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De Brabantliner-routes lijken mij sowieso geen geschikte routes om staanplaatsen te accepteren.
Het verbaast mij wel dat een Mercedes Intouro blijkbaar aan de lage-vloereisen (c.q. "low entry") voldoet.
Overigens leert een vrij simpel rekensommetje dat er naast de 164 Citea's nog een stuk of 100 andere nieuwe bussen moeten worden aangeschaft, ervan uitgaande dat al het VEOLIA-materieel (ca. 275 bussen) uit Noord-Brabant verdwijnt (en dat ARRIVA met bijna al hun huidige Brabantse materieel blijft rijden). De Brabantliners vergen 25 bussen (exclusief eventuele versterking .....), dus zullen er nog zo'n 75 Volvo's 8900 (als er inderdaad niets anders instroomt) bij moeten komen. Die zullen dan naar mijn inschatting óók de toekomstige Volans-lijnen in Oost-Brabant kunnen bedienen.
Het verbaast mij wel dat een Mercedes Intouro blijkbaar aan de lage-vloereisen (c.q. "low entry") voldoet.
Overigens leert een vrij simpel rekensommetje dat er naast de 164 Citea's nog een stuk of 100 andere nieuwe bussen moeten worden aangeschaft, ervan uitgaande dat al het VEOLIA-materieel (ca. 275 bussen) uit Noord-Brabant verdwijnt (en dat ARRIVA met bijna al hun huidige Brabantse materieel blijft rijden). De Brabantliners vergen 25 bussen (exclusief eventuele versterking .....), dus zullen er nog zo'n 75 Volvo's 8900 (als er inderdaad niets anders instroomt) bij moeten komen. Die zullen dan naar mijn inschatting óók de toekomstige Volans-lijnen in Oost-Brabant kunnen bedienen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Mijn inschatting is dat het aantal benodigde stadsbussen in Tilburg en Den Bosch minder wordt. Zeker in Den Bosch waar enkele lijnen fors versneld worden en de pendellijnen 60, 70 en 80 niet langer onder het OV-contract vallen schat ik dat je al gauw 8 bussen minder nodig hebt. Daarnaast vervalt de stadsdienst Oss plus lijn 162 plus een deel van lijn 25. Ook zijn er al een paar extra bussen ingestroomd uit Friesland.
Voor de Volansen in Oost zijn als ik in even snel tel zo'n 35-40 bussen nodig en dat moeten luxe bussen zijn.
Voor de Volansen in Oost zijn als ik in even snel tel zo'n 35-40 bussen nodig en dat moeten luxe bussen zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 03 okt 2014, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De vraag is over hoeveel ritten overbezet raken.Michael schreef:Ik sprak vanmiddag een chauffeur van Veolia Breda en er worden grote problemen verwacht op lijn 400 en 401 omdat de Intouro's T100 bussen worden. En er dus geen staanplaatsen mogen zijn. Maar er moeten nu al regelmatig mensen achterblijven terwijl er nu Volvo 8700 op rijden en daar mogen passagiers wel gewoon in staan.
Zeker voor dit vervoer is een enkele versterking met een touringcar een prima oplossing.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Schatten hebben we weinig aan, Cijfers wel. De Rommelbusjes van de stadsdienst van Oss heb je namelijk weinig aan op de overgebleven lijnen.Frans F schreef:Mijn inschatting is dat het aantal benodigde stadsbussen in Tilburg en Den Bosch minder wordt. Zeker in Den Bosch waar enkele lijnen fors versneld worden en de pendellijnen 60, 70 en 80 niet langer onder het OV-contract vallen schat ik dat je al gauw 8 bussen minder nodig hebt. Daarnaast vervalt de stadsdienst Oss plus lijn 162 plus een deel van lijn 25. Ook zijn er al een paar extra bussen ingestroomd uit Friesland.
Voor lijn 152/352 moet die een verademing zijn,eindelijk bussen die geschikt zijn voor vervoer over de snelweg.Frans F schreef:Voor de Volansen in Oost zijn als ik in even snel tel zo'n 35-40 bussen nodig en dat moeten luxe bussen zijn.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Zucht, altijd weer dat gezeur van sommige mensen.
60/70/80 rijden in gesloten omlopen met 6 bussen, op 63/66/74 zijn door minder ritten en versnelling twee bussen minder nodig, op lijn 61/62 vervalt er een bus en op lijn 72 komt er een bij. Dat is samen al 8 en dan is de versnelling op lijn 62 nog niet meegeteld. Genoeg info?
De kleine busjes zijn bijv. prima bruikbaar op lijnen als 4, 65, 92, 93, 96 en 161, ook in de spits die deze lijnen amper kennen..
60/70/80 rijden in gesloten omlopen met 6 bussen, op 63/66/74 zijn door minder ritten en versnelling twee bussen minder nodig, op lijn 61/62 vervalt er een bus en op lijn 72 komt er een bij. Dat is samen al 8 en dan is de versnelling op lijn 62 nog niet meegeteld. Genoeg info?
De kleine busjes zijn bijv. prima bruikbaar op lijnen als 4, 65, 92, 93, 96 en 161, ook in de spits die deze lijnen amper kennen..
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 03 okt 2014, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Frans F schreef:Mijn inschatting is dat het aantal benodigde stadsbussen in Tilburg en Den Bosch minder wordt. Zeker in Den Bosch waar enkele lijnen fors versneld worden en de pendellijnen 60, 70 en 80 niet langer onder het OV-contract vallen schat ik dat je al gauw 8 bussen minder nodig hebt. Daarnaast vervalt de stadsdienst Oss plus lijn 162 plus een deel van lijn 25. Ook zijn er al een paar extra bussen ingestroomd uit Friesland.
Voor de Volansen in Oost zijn als ik in even snel tel zo'n 35-40 bussen nodig en dat moeten luxe bussen zijn.
Mag ik jou dan effe uit je dromen helpen bij deze
De lijnen 60 - 70 en 80 in Den Bosch blijven gewoon en worden gewoon door Arriva gereden zoals nu.
Heb het effe na gevraagd omdat ik dat hier al eerder zag maar volgens mijn vader gaat er qua Transferium gewoon door zoals het nu ook is. Misschien later in toekomst niet maar voorlopig blijft Arriva het rijden.
En in Den Bosch komen er nu genoeg Citea stadsbussen zodat Arriva geen streekbussen meer op de stadlijn hoeft te zetten
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Wijziging hierin is alleen dat de gemeente ipv provincie betaalt voor transferiumvervoer.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
CamilleKreemers schreef:Wijziging hierin is alleen dat de gemeente ipv provincie betaalt voor transferiumvervoer.
:pos: idd
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De lijnen 60, 70 en 80 vallen niet meer onder het OV-contract met de Provincie. De gemeente gaat volledig voor de kosten opdraaien en moet die betalen uit de opbrensten van de parkeergelden. Wat daar wordt ingezet is een aparte discussie waarop de eisen uit het Provinciale bestek niet van toepassing zijn. Kan dus goed zijn dat daar oude bussen van elders komen te rijden om de kosten voor de gemeente zo laag mogelijk te houden.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
je wil toch wel hebben dat je bussen zichtbaar zijn als een netwerk?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
CamilleKreemers schreef:je wil toch wel hebben dat je bussen zichtbaar zijn als een netwerk?
Jah dat lijkt mij ook, en ook dat ze op Euro 6 rijden, zoals de nieuwe stad en streek bussen in Den Bosch
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Waarom? De pendelbussen hebben niets meer met OV te maken, zijn dus ook geen onderdeel van het OV-netwerk en niet voor OV-reizigers toegankelijk. Je kunt ze vergelijken met het pendelvervoer naar de Brabanthallen, dat ook buiten het OV-netwerk blijft.CamilleKreemers schreef:je wil toch wel hebben dat je bussen zichtbaar zijn als een netwerk?
Dat de gemeente graag Euro6 wil klopt wel tenminste zo lang ze zelf de kosten niet hoeft te betalen. En wat zeker niet gebeurt is dat Arriva bussen voor de gemeente gaat kopen uit de gelden voor de OV-concessie
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Die discussies over wat meer of minder nieuwe bussen doen er niet aan af dat we nog ca. 100 nieuwe bussen missen, waarin ik al een aftrekpost van ongeveer 10 wagens door bezuinigingen had ingecalculeerd. Als dat zo'n 25 Mercedes Intouro's voor de Brabantliners en voor de rest allemaal Volvo-Volans-bussen worden, zullen er voldoende Volvo's zijn (hetgeen ik ook hoop) om om alle lijnen te rijden die als (kandidaat-)Volanslijnen bekend zijn. Ik sluit zelfs niet uit dat het weken geleden in dit forum genoemde aantal van 83 nieuwe Volvo's juist is, maar dat zou dan een van de weinige dingen zijn inzake het nieuwe matereiel waarover destijds al een correcte uitspraak is gedaan (voor de rest is het achteraf verbazingwekkend, alles nog eens terug te lezen). Hoe dan ook, zonder geleed materiel voor de basisdiensten zal er op de drukke uren nog flink versterkt moeten worden, maar dat zal dan waarschijnlijk via toerwagenbedrijven of TCR-achtige bedrijven gaan lopen. Zo zal er toch nog flink wat variatie kunnen ontstaan in het Brabantse busverkeer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten