Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:In 2012 en in 2013 zag ik hem nog rijden en het gaat hierbij om een bus van Diamond Tours die nadat de bus van lijn 158 komt enkele ritten pendelt tussen Willem 1 en CS. Volgens mij rijdt die nog zelfs na half 9, maar dat weet ik niet zeker. Wel zijn het er minimaal 2 ritten.
De versterking door Diamond op lijn 158 is een jaar geleden geschrapt omdat door de forse uitbreiding van lijn 160 het aantal reizigers met 158 is gedaald. Wellicht is daarmee ook het gependel verdwenen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Nou deze foto is uit 2012 en toen reed de pendel nog.

Afbeelding
Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:In 2012 en in 2013 zag ik hem nog rijden en het gaat hierbij om een bus van Diamond Tours die nadat de bus van lijn 158 komt enkele ritten pendelt tussen Willem 1 en CS. Volgens mij rijdt die nog zelfs na half 9, maar dat weet ik niet zeker. Wel zijn het er minimaal 2 ritten.
De versterking door Diamond op lijn 158 is een jaar geleden geschrapt omdat door de forse uitbreiding van lijn 160 het aantal reizigers met 158 is gedaald. Wellicht is daarmee ook het gependel verdwenen.
Ik meende dat ik ze nog zag rijden, ik ben in 2013 maar 1x nog zo vroeg op CS geweest namelijk. Wordt misschien tijd dat ik weer zo vroeg daar ga staan.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door marvinkok »

Michael schreef:
Frans F schreef:
Michael schreef: Ook die van de huidige Ambassadors voldoet niet aan de eisen heb ik begrepen. stuur kan niet ver genoeg versteld worden is onder andere een reden.
Dan rijdt half Nederland met Ambassadors die niet aan de eisen zouden voldoen? Of zijn de arbo-eisen recent veranderd?
Ik denk meer dat die chauffeuse die mij dat vertelde bedoelde dat het niet aan de eisen van Veolia voldoet.
Er zit een verschil in stuurkolommen bij Amba's. Uit eigen ervaring in Twente zijn die van bijvoorbeeld de 81xx serie en 83xx serie minder ver naar je toe te halen waardoor je dichter op het stuur zit. Bij de latere 88xx en 89xx serie zijn ze veel verder te verstellen zodat je minder dicht op het stuur hoeft te gaan zitten. Of dat door veranderende Arbo-regels is of niet weet ik neit, maar ik vond het wel een stuk prettiger in ieder geval.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Dat wat huibf zegt bedoelde ik ook voor de genoemde haltes.
Dat is wat anders dan reizigers de toegang tot een bus ontzeggen ook al hebben ze een geldig vervoersbewijs.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Het kwam verkeerd over, wat ik dus bedoelde was om tijdens de ochtend en middagspits die haltes vanuit een bepaalde richting gewoon over te slaan. Ziekenhuis uiteraard niet. Hierdoor moeten de leerlingen of lopen of de daarvoor bestemde pendelbus nemen (als die nog bestaat).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Het kwam verkeerd over, wat ik dus bedoelde was om tijdens de ochtend en middagspits die haltes vanuit een bepaalde richting gewoon over te slaan. Ziekenhuis uiteraard niet. Hierdoor moeten de leerlingen of lopen of de daarvoor bestemde pendelbus nemen (als die nog bestaat).
Sorry, maar Arriva kan scholieren niet dwingen om te lopen aangezien ze volgens de concessie verplicht zijn vervoer te leveren. Als er te weinig capaciteit is moeten ze maar een versterkingsbus inzetten, haltes overslaan is niet toegestaan. Overigens wordt het capaciteitsprobleem hier schromelijk overdreven.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 09 jan 2014, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Geert »

Er rijdt een pendelbus die blijkbaar leeg blijft maar ook niet in de dienstregeling staat. Nogal wiedes of niet..?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Dan geloven jullie mij niet. Ps. Pendelbus was versterkingsbus en capaciteit werd niet overdreven. Zag iedere ochtend de een na laatste bus van lijn 69 of 68 (weet lijnnummer niet meer) voor half 9 overvol wegrijden op station Den Bosch waarbij meerdere reizigers bleven staan. Heel het eilandperron stond vol en passagiers stonden ook op de plek waar andere bussen moesten draaien. Daarnaast slaat lijn 156 buiten de spits ook een halte over, namelijk die op de Brand en dan nog maar te zwijgen over de lijnen 152, 155 en 160.

Zal morgenvroeg wel kijken en/of nieuwe foto's maken op CS.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Daarnaast slaat lijn 156 buiten de spits ook een halte over, namelijk die op de Brand en dan nog maar te zwijgen over de lijnen 152, 155 en 160
Deze vergelijking slaat echt nergens op. Arriva dient gewoon de dienstregeling uit te voeren zoals afgesproken met de Provincie. Op eigen houtje haltes schrappen is niet toegestaan.

Het kan niet zo zijn dat jij of Arriva gaat bepalen wie er wel of niet met de bus mee mag. Niemand verbied je overigens om zelf te gaan lopen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Daarnaast slaat lijn 156 buiten de spits ook een halte over, namelijk die op de Brand en dan nog maar te zwijgen over de lijnen 152, 155 en 160.
Die laatste drie zijn sneldiensten, het is inherent aan sneldiensten dat ze wel eens haltes overslaan. Bij lijn 156 gaat het om een routevariant voor de spitsuren, ook dat komt voor bij meer lijnen en is niet heel ongebruikelijk. Er hoeft bijvoorbeeld niet de hele dag bij een school gestopt te worden, alleen 's morgens de kinderen dumpen en 's middags weer oppikken (of bij een industrieterrein, dan zal de vraag ook voornamelijk in de spits liggen).

Als je lijnen haltes wilt laten overslaan, dan kan dat als de opdrachtgever dat goed vindt. Dan moet de dienstregeling worden aangepast en de routevariant (die niet overal stopt) in de dienstregeling worden opgenomen. Maar deze handeling als "oplossing" voor capaciteitsproblemen is natuurlijk niet netjes. Sneldiensten slaan bijvoorbeeld haltes over om de lijn sneller te maken, onderliggend rijdt dan meestal nog een stopbus die er wel komt.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik houd mijn mond voortaan gewoon wel dicht. :X
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Je plan kan wel hoor. Maar dat kan alleen als je officieel er sneldiensten van maakt die nooit bij die haltes stoppen of een spitsroutevariant erin bouwt waarin in de spitsuren de haltes worden overgeslagen.

Naast nadelen van gewoon niet stoppen is het nadeel van die laatste dat het tot onduidelijkheid bij reizigers kan gaan leiden. Ook neem je het risico dat je studenten de bus uit jaagt en dat ze gaan lopen. En als ze eenmaal de bus uit zijn is de kans klein dat ze later nog ooit terug de bus instappen. Studenten van vandaag zijn wel je forenzen van morgen.

In plaats van de haltes compleet overslaan is het ook mogelijk lokaal vervoer, al dan niet in de spitsuren, te verbieden. Dus vanaf het station mag je bij de eerste haltes alleen instappen, op de terugweg mag je alleen uitstappen tot aan het station. Ook dit levert onduidelijkheid op.

Wat niet kan is: reizigers met een geldig vervoersbewijs weren "omdat ze ook kunnen lopen en daardoor mensen niet naar het ziekenhuis kunnen" of op eigen houtje zeggen "ik stop met deze rit niet bij de school".
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Ronald »

fogeltje schreef:En als ze eenmaal de bus uit zijn is de kans klein dat ze later nog ooit terug de bus instappen. Studenten van vandaag zijn wel je forenzen van morgen.
Dat betwijfel ik. Als ze nu voor een reis van twee haltes zouden moeten betalen gingen ze zeker lopen of fietsen.
vogeltje schreef:In plaats van de haltes compleet overslaan is het ook mogelijk lokaal vervoer, al dan niet in de spitsuren, te verbieden. Dus vanaf het station mag je bij de eerste haltes alleen instappen, op de terugweg mag je alleen uitstappen tot aan het station. Ook dit levert onduidelijkheid op.
Het lijkt me geen enkel probleem om lokaal vervoer te verbieden als er een frequente stadslijn hetzelfde traject rijdt. Rond Utrecht kwam het in het verleden in ieder geval veelvuldig voor.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Vinny »

Dan moet je er wel over communiceren. Chauffeurs die op eigen houtje besluiten dat hun bus "te vol" is en dan maar gewoon alle tussenliggende haltes overslaan vind ik weinig klantvriendelijk zeker als de versterkingsbus niet komt opdagen of ook geen reizigers meeneemt. Ik heb dat bij een niet nader te noemen vervoerder wel eens meegemaakt. :')

En het kan wél. Versterkingsbussen in Zürich staan gewoon opgenomen in de dienstregeling en via het elektronische aanwijsbord wordt daarover gecommuniceerd. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Somoht »

Vinny schreef:Dan moet je er wel over communiceren. Chauffeurs die op eigen houtje besluiten dat hun bus "te vol" is en dan maar gewoon alle tussenliggende haltes overslaan vind ik weinig klantvriendelijk zeker als de versterkingsbus niet komt opdagen of ook geen reizigers meeneemt. Ik heb dat bij een niet nader te noemen vervoerder wel eens meegemaakt. :')

En het kan wél. Versterkingsbussen in Zürich staan gewoon opgenomen in de dienstregeling en via het elektronische aanwijsbord wordt daarover gecommuniceerd. :Y
Tsja in Nederland kunnen op veel DRIS'en ook al versterkingsritten verschijnen, alleen merk je het niet ;) Overigens alleen sommige vervoerders en alleen versterkingsritten met werkend voertuigvolgsysteem/boordcomputer. Ik heb het overigens alleen bij Connexxion / Qbuzz gezien, maar dat zegt niet dat het niet bij Arriva/Veolia ook niet zo is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

In Leeuwarden komen lijn 12 en 36 langs de NHL Hogeschool. Lijn 12 rijdt frequent, met gelede bussen en eindigt bij de NHL, terwijl lijn 36 met standaardbussen rijdt en ook nog verder gaat. Overdag stopt lijn 36 daarom niet bij de NHL. Alleen als lijn 12 niet rijdt ('s avonds, in het weekend en in de zomer- en kerstvakantie) stopt lijn 36 er ook.

Zoiets zou ook in Bd, Tb en Ht kunnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Ronald schreef: Het lijkt me geen enkel probleem om lokaal vervoer te verbieden als er een frequente stadslijn hetzelfde traject rijdt. Rond Utrecht kwam het in het verleden in ieder geval veelvuldig voor.
Lijn 68/69 waar het hier om gaat, is juist de frequente stadslijn. Voor de twee buurtbussen op dezelfde route is al vaker een verbod voor lokaal vervoer voorgesteld, maar dat willen de beide buurtbusverenigingen niet uit angst dat ze dan te weinig reizigers overhouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Zoiets zou ook in Bd, Tb en Ht kunnen.
Is in Breda wel lastiger: halte Lovensdijkstraat bedient naast de hogeschool ook ouderenwoningen aan dezelfde straat bijvoorbeeld. En ook de omgeving van de NHTV telt nogal wat woningen waarvan de bewoners ongetwijfeld ook die halte gebruiken. Halte Hogeschoollaan heeft als lastig puntje dat je de studenten uit Oosterhout en Bavel niet wilt verplichten via het station te reizen, waardoor je er met lijn 10 en 11 eigenlijk wel zou moeten stoppen en dan kan alleen stadslijn 12 'm nog overslaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Op de site van de Provincie staan de frequentietabellen met de frequentie zoals die volgend jaar gaan worden gereden.

http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... rvoer.aspx

In BN de Stem een artikel dat drie gemeenten in West-Brabant de krachten bundelen in hun protest tegen de provincie.

http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op- ... -1.4169392

Als ik alle zwarte blokjes zie dan zullen er nog heel wat protesten volgen.
Laatst gewijzigd door Rick Vlodrop op za 11 jan 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Die tweede link geeft een 404-fout.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Daniel schreef:Die tweede link geeft een 404-fout.
opgelost
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Rick Vlodrop schreef:Op de site van de Provincie staan de frequentietabellen met de frequentie zoals die volgend jaar gaan worden gereden.

http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... rvoer.aspx

In BN de Stem een artikel dat drie gemeenten in West-Brabant de krachten bundelen in hun protest tegen de provincie.

http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op- ... -1.4169392

Als ik alle zwarte blokjes zie dan zullen er nog heel wat protesten volgen.
:shock:

Maar het was al bekend.

:shock:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

huibf schreef: :shock:

Maar het was al bekend.

:shock:
*mompelt iets met slapende ambtenaren en gemeenteraadsverkiezingen*
🍉
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Excelstaatjes geeft niet altijd de werkelijkheid weer:
- 103/111 rijden in de spitsrichting al jaren een halfuurdienst
- 104/105 rijden in de drukste uren al 4x/uur
- 120 rijdt nu in de spitsuren 2x/uur en geen 1x/uur

In het persbericht stond dat Gilze in het weekend een busverbinding blijft houden, alleen niet meer snel en rechtstreeks naar Tilburg maar met lijn 130 naar Rijen en dan overstappen op de trein. Dat zal toch nog even tegenvallen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Rick Vlodrop schreef:Op de site van de Provincie staan de frequentietabellen met de frequentie zoals die volgend jaar gaan worden gereden.
Hartelijk dank. Ik had de tabellen nog niet gevonden. Er zijn via het pluspakket nog behoorlijk wat ritten toegevoegd, vooral op de stadsdiensten en in Oost-Brabant. In West-Brabant was er kennelijk minder ruimte, wellicht door de hoge kosten van de elektrische bussen in Breda.
In BN de Stem een artikel dat drie gemeenten in West-Brabant de krachten bundelen in hun protest tegen de provincie.
De inspraakronde was in dec 2012-jan 2013. Deze lokale politici hebben toen zitten snurken en dus moeten ze nu niet klagen. Daarnaast heb je weinig argumenten als er 's avonds en in het weekend in West-Brabant meestal 1 of 2 reizigers in de bus zitten.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 13 jan 2014, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten