Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

sandertjo schreef:Dus met andere woorden, kunnen we zo goed als concluderen dat er citea's gaan rijden?
Niet als besteld materieel in ieder geval,daar is nog niets over bekend.Dat de 8501-8505 blijven lijkt me logisch.
Hainje schreef:Dat zal wel de 8202 zijn geweest. Naar mijn weten rijdt er in heel Brabant geen 62xx.
Of was het een Wright? Want dan weet ik het niet.
6202 is een Wright.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door nvdw »

Sorry, we gingen even offtopic met die Wrights.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door sandertjo »

nvdw schreef:Sorry, we gingen even offtopic met die Wrights.
Haha klopt. Was inderdaad een Wright in DAV. siert we gaan weer in topic.
Morgen ga ik richting Brabant. Om het nieuwe busstation in Breda te aanschouwen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Sorry, dat was deels mijn schuld, doordat ik zei dat de Citea's uit de serie 85xx beter naar DAV konden gaan.

Overigens, het kan aan mij liggen, maar volgens mij hebben alle bussen bij Arriva inmiddels airco, behalve de bussen uit de 80xx-serie. Althans, de bussen uit de 82xx-serie hebben een kleine box vooraan waarop staat Thermo-king en die is mij niet eerder opgevallen. Daarnaast heb ik de 8382 nog niet in dienst gezien. Is het wel zeker dat die hier komt? De Citea's heb ik namelijk wel regelmatig gezien (al vallen die wat meer op).
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

De 82xx hebben nog geen airco, de kleine box voorop zit er altijd al en dient als airco voor de chauffeur, maar een volledige airco hebben ze niet.

Ik heb de 8382 al meerdere malen gehad, echter werkt het albatros zeer slecht waardoor hij in OVzoeker vrijwel nooit te zien is. Wat wel een grappig feit is dat de 8382 wel Brabants interieur gekregen heeft, de normale Arriva bekleding is eruit gehaald en het lichtblauwe 82xx interieur terug geplaatst (wellicht overgenomen uit de 8215), de stangen zijn nog wel geel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Volgens mij doelt hij op die grafbussen.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

We lijken nu offtopic te gaan, maar ik doelde in mijn laatste bericht weer op de Amba's en niet op de Wrights (of eigenlijk zijn het nu meer Wrongs :P)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Ik ben zo in de war nu. Ik ga helemaal wak! :o :s :'(
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik denk dat ik weet waarom de 85xx bussen in noord-brabant rijden. Ik zie namelijk geen enkele streekbus met volledige airco, behalve de citea's. Omdat Arriva de huidige bussen nog een paar jaar laat rijden, kan het zo zijn dat ze niet omgebouwd zullen worden. Ter compensatie zullen daardoor denk ik de citea's hier nu rijden (en ter vervanging van de wright reserve bus). Ik kan me hierin vergissen, maar dit lijkt mij de enige logische reden waarom de huidige bussen niet zijn omgebouwd en er 5 extra bussen hier komen te rijden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

De huidige bussen zullen toch echt airco moeten krijgen. Anders houdt Arriva zich niet aan de concessie eisen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Tenzij de Provincie ermee akkoord is dat de 8200-serie niet met airco worden uitgerust en dat de vervangende wagens over een paar jaar wel worden uitgerust met airco. Door dit te doen bespaar je weer inbouwkosten, maar Arriva kan ook een order plaatsen voor een nieuwe vloot waarvan de wagens elke keer tussendoor gebouwd kunnen worden. Doordat het geen spoedklus is kan ik mij zo voorstellen dat de fabrikant een lagere prijs kan vragen dan wanneer alles binnen 4 maanden gereed moet zijn. Die oude bussen hebben al 8 jaar zonder airco gereden, dan kan er nog wel 1 of 2 jaar bij als je hier weer enkele tonnen mee kunt besparen. Je moet in tijden van crisis toch een beetje creatief zijn, dus hoewel dit hierboven pure speculatie is, lijkt het mij zeer aannemelijk dat Arriva en de Provincie zoiets hebben afgesproken.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Tenzij de Provincie ermee akkoord is dat de 8200-serie niet met airco worden uitgerust en dat de vervangende wagens over een paar jaar wel worden uitgerust met airco. Door dit te doen bespaar je weer inbouwkosten, maar Arriva kan ook een order plaatsen voor een nieuwe vloot waarvan de wagens elke keer tussendoor gebouwd kunnen worden. Doordat het geen spoedklus is kan ik mij zo voorstellen dat de fabrikant een lagere prijs kan vragen dan wanneer alles binnen 4 maanden gereed moet zijn. Die oude bussen hebben al 8 jaar zonder airco gereden, dan kan er nog wel 1 of 2 jaar bij als je hier weer enkele tonnen mee kunt besparen. Je moet in tijden van crisis toch een beetje creatief zijn, dus hoewel dit hierboven pure speculatie is, lijkt het mij zeer aannemelijk dat Arriva en de Provincie zoiets hebben afgesproken.
Er zijn wel grenzen aan het ontduiken van het bestek, zeker omdat die bussen nog tot najaar 2019 mee moeten en Amba's zonder airco sowieso niet te harden zijn.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Hainje schreef:Tenzij de Provincie ermee akkoord is dat de 8200-serie niet met airco worden uitgerust en dat de vervangende wagens over een paar jaar wel worden uitgerust met airco. Door dit te doen bespaar je weer inbouwkosten, maar Arriva kan ook een order plaatsen voor een nieuwe vloot waarvan de wagens elke keer tussendoor gebouwd kunnen worden. Doordat het geen spoedklus is kan ik mij zo voorstellen dat de fabrikant een lagere prijs kan vragen dan wanneer alles binnen 4 maanden gereed moet zijn. Die oude bussen hebben al 8 jaar zonder airco gereden, dan kan er nog wel 1 of 2 jaar bij als je hier weer enkele tonnen mee kunt besparen. Je moet in tijden van crisis toch een beetje creatief zijn, dus hoewel dit hierboven pure speculatie is, lijkt het mij zeer aannemelijk dat Arriva en de Provincie zoiets hebben afgesproken.
Er zijn wel grenzen aan het ontduiken van het bestek, zeker omdat die bussen nog tot najaar 2019 mee moeten en Amba's zonder airco sowieso niet te harden zijn.
tot 2019 :!: bussen zonder airco :neg:
Zou zelf als provincie nog eerder toestaan dat er amba's met airco komen zonder Brabantse huisstijl ofzo. Vertrouw erop dat je het meeneemt in het reizigersoverleg.
Verder hoop ik dat er bij de verbouwing dat er op zijn minst armleuningen worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Ach ja, die paar jaartjes zonder airco rijden kunnen er ook nog wel bij.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Neuh. Want met die instelling kun je de airco eis ook weer schrappen. Er moet gewoon airco inkomen omdat het anders ook concurrentievervalsing is. Als Connexion geweten had dat ze bestaande aircoloze bussen mogen inzetten dan hadden ze lager kunnen inschrijven.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Waar komt overigens opeens vandaan dat de 82xx niet omgebouwd worden? Daar gaat opeens iedereen vanuit.

Logischer is toch echt dat de Citea's als vervanging voor de 80xx komen die nu nog rijden omdat de 82xx in groepjes verbouwd gaan worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Neuh. Want met die instelling kun je de airco eis ook weer schrappen. Er moet gewoon airco inkomen omdat het anders ook concurrentievervalsing is. Als Connexion geweten had dat ze bestaande aircoloze bussen mogen inzetten dan hadden ze lager kunnen inschrijven.
Misschien stond dat wel in het bestek dat dit mogelijk was. Maar goed, ik ga er verder ook wel vanuit dat de 8200s gewoon airco krijgen.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

fogeltje schreef:Waar komt overigens opeens vandaan dat de 82xx niet omgebouwd worden? Daar gaat opeens iedereen vanuit.

Logischer is toch echt dat de Citea's als vervanging voor de 80xx komen die nu nog rijden omdat de 82xx in groepjes verbouwd gaan worden.
Omdat ik (bijna) alle bussen uit de 80xx serie nog heb zien rijden de afgelopen tijd en ik alleen de Wright bus niet op de stalling in Veghel heb zien staan (ik weet uit eigen waarneming dat die daar stond). Daarbij zullen er, naar alle waarschijnlijkheid 5 Citea's uit de 85xx serie in totaal erbij komen met de nieuwe concessie (dat is incl. de 8501 en 8502) en rijden er veel meer bussen rond uit de 80xx-serie dan bussen die komen ter vervanging. Er zullen er misschien een aantal vervangen worden, maar aangezien niemand hier iets weet over een order van Arriva over nieuwe bussen (terwijl het al half september is onderhand) is er bijna geen andere verklaring mogelijk. Ook aangezien de huidige bussen nog steeds met een airco rondrijden voor de chauffeur (die ik overigens nog nooit eerder had gezien of opgemerkt :oops: :oops: ). Arriva had bijvoorbeeld al afgelopen zomer de bussen kunnen verbouwen, vooral omdat toen 6 weken lang minder bussen nodig waren. Maar dat is dus niet gebeurd.

Overigens zeg ik expres bijna alle bussen in de eerste zin, want het kan zo zijn dat ik er 1 of 2 heb gemist. De 8014 heb ik niet gezien namelijk de laatste tijd, maar naar mijn weten reed die al een enige tijd rond in Rivierenland (al kan ik me vergissen).

Als laatste, het zijn maar speculaties. Het is niet iets waarvan ik zeg dat dit ook daadwerkelijk zo gebeurd. Het is namelijk iets op eigen waarnemingen en op "logisch nadenken" gebaseerd.
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

De 8014 zag ik vandaag nog op 99 ;-).
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Weet iemand al iets over de 8503 en 8504? Die zijn volgens sommigen al in de Brabantse huisstijl, maar ik heb ze nog niet gezien.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Die rijden nog steeds in Zuid Holland rond.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Waar komt overigens opeens vandaan dat de 82xx niet omgebouwd worden? Daar gaat opeens iedereen vanuit.
De definitieve gunning aan Arriva was begin juli en nu midden september gebeurt er nog steeds niet. Logisch dat mensen zich dan beginnen af te vragen wat Arriva van plan is met die airco-eis.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Dat de 80xx nog rond rijden bedoel ik juist. Als ze 82xx gaan ombouwen dan kun je die oude blikken nog niet weggooien. Dat kan pas als alle 82xx weer in dienst zijn. En wat hen betreft, missen daar de laatste tijd bussen van? Zo ja kun je raden waar die staan. Steeds een setje van vijf wegsturen. Maar onderhand zou ik wel het eerste setje terug verwachten. Die grafwright kan om allerlei soort redenen daar staan, zolang die geen rondjes gaat rijden (liever niet) wil dat niks zeggen. De gunning is pas in de zomer definitief geworden. Kan me voorstellen dat je niet diezelfde middag nog even belt naar VDL en wat bussen gaat brengen. Die hebben wellicht in de zomer juist ook nog eens verminderde capaciteit.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Noch Arriva noch een fabrikant hebben ooit bekend gemaakt dat er ergens een order is geplaatst terwijl het toch om een behoorlijk grote hoeveelheid bussen gaat. Er zijn dus nog steeds andere mogelijkheden, zelfs een massale overname van bussen van Veolia (of andere tweedehandsjes) al dan niet via de tussenhandel kun je niet uitsluiten. Met name het gebrek aan informatie en voortgang voedt de speculaties.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 17 sep 2014, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Verliest Arriva nog concessies dit jaar of hebben ze degelijke bussen in opslag in dusdanige hoeveelheden?
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten