Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

CamilleKreemers schreef:Het risico in elke aanbesteding is dat de telcijfers waarop het vervoersplan is gebaseerd te laag zijn. Ik zou bijvoorbeeld niet durven zeggen of alle telcijfers van pak en beet 3 jaar oud nog gebruikt kunnen worden. Voor Zeeland als voorbeeld komen de telcijfers uit 2012. In de tussentijd is er misschien heel veel veranderd.
Vergeet ook niet dat er vaak op het verkeerde moment geteld wordt. Zo las ik laatst dat ze nu aan het tellen zijn in Overijssel. In december zijn er al studenten uitgevallen van hun opleiding, kan het (winterse) weer zorgen voor een ernstig vertekend beeld van het aantal reizigers (hoewel dat dit jaar vooralsnog meevalt) en er zo af en toe zijn er scholen met toetsweken, tentamenweken of vrije dagen (zoals bij ons twee weken geleden op de nhtv in de week na de tentamens/tijdens referaten). Niks is uit te sluiten maar het wordt erger naarmate het schooljaar verloopt. Het beste is meestal om eind september/begin oktober te tellen.

Maar soms heb ik het idee dat ze hier in Brabant eind juni geteld hebben of zelfs in de vakantie voor doordeweeks buiten de vakantie :')
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door datm »

CamilleKreemers schreef:Het risico in elke aanbesteding is dat de telcijfers waarop het vervoersplan is gebaseerd te laag zijn. Ik zou bijvoorbeeld niet durven zeggen of alle telcijfers van pak en beet 3 jaar oud nog gebruikt kunnen worden. Voor Zeeland als voorbeeld komen de telcijfers uit 2012. In de tussentijd is er misschien heel veel veranderd.
Hoe kom jij erbij dat de telcijfers van Zeeland uit 2012 komen?
Ik zal je even de juiste informatie geven er is geteld in de periode van 1 maart t/m 1 oktober 2014. Daarnaast heeft de provincie Zeeland de opdracht gegeven aan een extern onderzoeksbedrijf om de ervaringen van reizigers te peilen. Dit onderzoek is uitgevoerd in de maanden september, oktober en november.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

In een van de bussen op de stadsdienst in Roosendaal deden de schermen het niet. Bleef maar wit. Bij een andere bus deed het prodata apparaat het niet.

Van een chauffeur hoorde ik dat er zondag al een bus beschadigd was doordat een chauffeur met de bus dwars door de roldeur is gereden, trapte op het gas ipv de rem. Van verschillende chauffeurs hoor ik dat de VDL bussen veel trager remmen dan de vorige bussen... Op het station in Roosendaal doen de DRIS schermen vaak dubbele tijden en buslijnen tonen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Meltrain schreef:
Michael 1988 schreef:
Michael schreef:
Meltrain schreef:Hoeveel Volvo 8900's zijn er ook alweer en waar zit de "grens" tussen Volans en niet-Volans?
Er zijn 84 Volvo 8900's Ik vermoed dat de grens ergens rond de 7280 zit.
Voor zover ik kon zien: 7201-7238 Volans Oost-Brabant, 7241-7279: Volans West-Brabant en 7280-7286 lijn 310 (en o.a. 105).
Top, bedankt. (y)
Dat verklaart ook waarom de 7239 en 7240 niet bestaan.
was ik vergeten bij te zetten. Met een kanttekening dat dit niet kan kloppen en enkele bussen dus in het andere gebied rondzwerven dan hier staat aangegeven. Maar de waarnemingen van mij op oa ovradar gaven aan dat de lage cijfers vooral op de lijnen 300, 301, 302, 305 en 306 zaten en de hogere cijfers op 311, 312, 316, 325, 326 en 327. Hier en daar zwierf er ook nog wel eens een citea op een van de lijnen en bleven de bussen 7280-7286 meer in de omgeving van Bergen op Zoom al dan niet op lijn 310.

edit: voor wat betreft de citea's en de amba's. Daar loopt alles zo door elkaar dat ik er geen knoop aan vast kon maken. Wel was het deels duidelijk dat de eerste ca. 40 bussen (een gok voor wat betreft aantal) uit de 81xx serie in Oost-Brabant zitten waarvan daar weer van de meest lage cijfers op de stadsdienst van Den Bosch (dus van 8101 tot 813x). De rest van de 81xx-serie zit in West-Brabant en dan met name in Breda. Dus er is wel een scheiding qua materieel, maar is mij nog niet duidelijk waar het begint en waar het eindigd.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op ma 15 dec 2014, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Rdaalwil schreef:In een van de bussen op de stadsdienst in Roosendaal deden de schermen het niet. Bleef maar wit. Bij een andere bus deed het prodata apparaat het niet.

Van een chauffeur hoorde ik dat er zondag al een bus beschadigd was doordat een chauffeur met de bus dwars door de roldeur is gereden, trapte op het gas ipv de rem. Van verschillende chauffeurs hoor ik dat de VDL bussen veel trager remmen dan de vorige bussen... Op het station in Roosendaal doen de DRIS schermen vaak dubbele tijden en buslijnen tonen.
Sorry voor de dubbele post. Ik zag tussen 14:30 en 15:30 uur geen enkele bus op ovradar (al heb ik wel steekproefsgewijs gekeken) als alleen een voertuig in de, ik meen 22xxx serie, op lijn 5
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Michael 1988 schreef:
Rdaalwil schreef:In een van de bussen op de stadsdienst in Roosendaal deden de schermen het niet. Bleef maar wit. Bij een andere bus deed het prodata apparaat het niet.

Van een chauffeur hoorde ik dat er zondag al een bus beschadigd was doordat een chauffeur met de bus dwars door de roldeur is gereden, trapte op het gas ipv de rem. Van verschillende chauffeurs hoor ik dat de VDL bussen veel trager remmen dan de vorige bussen... Op het station in Roosendaal doen de DRIS schermen vaak dubbele tijden en buslijnen tonen.
Sorry voor de dubbele post. Ik zag tussen 14:30 en 15:30 uur geen enkele bus op ovradar (al heb ik wel steekproefsgewijs gekeken) als alleen een voertuig in de, ik meen 22xxx serie, op lijn 5
Op lijn 5 reed een Volkswagen Crafter. Ik zag op ovradar ook geen bus rijden. Nja, sporadisch een lijn 111 of lijn 104. Het is nog allemaal wennen voor sommige buschauffeurs. Eentje wilde niet oproepen om een overstap te halen, want ze kreeg het niet voor elkaar. Ze gaf Arriva de schuld dat het nog niet aangesloten was :')
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Somoht »

DRIS: Er is een probleem met de DRIS'sen daar staan de Veolia ritten nog in (misschien morgen al opgelost, vandaag niet afaik) Daarnaast zie ik heel veel ritten zonder positie-signaal in Roosendaal en Tilburg, maar is Breda best in orde.
Geen idee hoe dat nu kan, als er idd kleine busjes rijden weet ik niet of er vanuit het PvE een voertuigvolgsysteem verplicht is.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

datm schreef:Hoe kom jij erbij dat de telcijfers van Zeeland uit 2012 komen?
Ik zal je even de juiste informatie geven er is geteld in de periode van 1 maart t/m 1 oktober 2014. Daarnaast heeft de provincie Zeeland de opdracht gegeven aan een extern onderzoeksbedrijf om de ervaringen van reizigers te peilen. Dit onderzoek is uitgevoerd in de maanden september, oktober en november.
De telcijfers die in eerste instantie bij de aanbesteding werden gebruikt in de start van de aanbesteding waren van najaar 2012 aldus de bestandcodes. Er werd wel aangegeven dat de cijfers van 2013 beschikbaar werden gesteld, nadat ze gecontroleerd waren. Ze hebben gelukkig nog verdere info gekregen. Nog steeds kan er in een jaar veel veranderen qua reizigersaantallen. Ik heb die bestanden gedownload toen het kon voor een kameraad die wou oefenen op vervoersplannen maken.
SLToilet schreef:Vergeet ook niet dat er vaak op het verkeerde moment geteld wordt. Zo las ik laatst dat ze nu aan het tellen zijn in Overijssel. In december zijn er al studenten uitgevallen van hun opleiding, kan het (winterse) weer zorgen voor een ernstig vertekend beeld van het aantal reizigers (hoewel dat dit jaar vooralsnog meevalt) en er zo af en toe zijn er scholen met toetsweken, tentamenweken of vrije dagen (zoals bij ons twee weken geleden op de nhtv in de week na de tentamens/tijdens referaten). Niks is uit te sluiten maar het wordt erger naarmate het schooljaar verloopt. Het beste is meestal om eind september/begin oktober te tellen. Maar soms heb ik het idee dat ze hier in Brabant eind juni geteld hebben of zelfs in de vakantie voor doordeweeks buiten de vakantie :')
Ik zou nu ook niet denken om te letten in september omdat dan alle nieuwe studenten nog met de bus gaan.

Er is daarnaast ook geen oplossing om deze tellingen betrouwbaarder te maken, omdat OVC niet alle kaartverkoop meeneemt en NVS beïnvloed kan worden door het personeel. Die kunnen de waarden kunstmatig hoger houden, omdat ze anders hun baan kunnen verliezen.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op ma 15 dec 2014, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Dat verklaart ook waarom de 7239 en 7240 niet bestaan.
Niet persé natuurlijk, je kan een serie op elk nummer beginnen. Maar van Arriva is wel bekend dat ze vaak bij 1 beginnen, al doen ze het niet altijd (zie de lijn 310-bussen die gewoon achter de Volans West-Brabant serie aan zitten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Er is wel een voertuigvolgsysteem in bijna alle bussen aanwezig. Zag namelijk ook de TCR Mans op enkele 6xx lijnen, en ook bijna alle buurtbussen waren zichtbaar.
Daniel schreef:
Meltrain schreef:Dat verklaart ook waarom de 7239 en 7240 niet bestaan.
Niet persé natuurlijk, je kan een serie op elk nummer beginnen. Maar van Arriva is wel bekend dat ze vaak bij 1 beginnen, al doen ze het niet altijd (zie de lijn 310-bussen die gewoon achter de Volans West-Brabant serie aan zitten)
Ander voorbeeld is serie 6050-6052. Overigens zijn de bussen voor lijn 310 denk ik eerder een deelserie in de volledige serie volvo 8900 in west brabant. Overigens ben ik de dienstregeling van de lijnen 60, 70, 80 en 710 (alle vier van stadsdienst den bosch) ook nog niet tegengekomen. Iemand heeft echt liggen slapen bij arriva daar.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op ma 15 dec 2014, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

Citaro schreef:
Spoiler: show
Op halte Hogeschoollaan in Breda blijven vanmiddag regelmatig studenten achter omdat ze niet mee kunnen met de ongelede wagens van Arriva.

Voor: http://imgur.com/6vsmiyP
Na: http://imgur.com/106fFLX

Heb vanaf 13:45 een kleine 3 kwartier gepost en dit is meerdere keren gebeurd.

p.s. met [img]URL[/img] krijg ik de afbeelding niet toegevoegd. Iemand die weet waarom?
Op de Brabantliners rijden nu bussen waarin het niet toegestaan is om te staan. Dit leidt tot heel veel boze reizigers die achter moeten blijven op haltes. Als men s' ochtends vanuit Sleeuwijk richting Breda opstap heeft men geluk. Mensen vanuit Nieuwendijk en Hank moeten soms al wachten op de volgende bus. Smiddags terug hetzelfde liedje. Opstappen op Breda, Bijster is soms al lastig. Erg vervelend voor mensen die bijvoorbeeld op de Tol willen overstappen op Lijn 121 Wijk en Aalburg Kromme Nol - Gorinchem Station die maar 1x/ per uur rijdt.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

SLToilet schreef:Maar soms heb ik het idee dat ze hier in Brabant eind juni geteld hebben of zelfs in de vakantie voor doordeweeks buiten de vakantie :')
Dat zou je bijna denken. Op sommige lijnen is de dienstregeling aangepast alsof het allemaal wel wat minder kan, alsof er 'niemand meer in de bus zit'. Ik deel dat echt niet. Het is misschien weleens drukker geweest, maar in het openbaar vervoer ontkom je ook gewoon niet aan op sommige momenten (bijna) lege bussen. Dat komt doordat er een dienstregeling aan vast zit.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Busfoto.nl »

Zondag viel het mij op dat bij diverse haltes op de DRIS de bussen van de tegenovergestelde rijrichting stonden.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Voor degene die het vroeg, Transferium-Centrum Den Bosch is nog steeds lijn 70. Ik neem dus aan dat voor de andere transferia dit hetzelfde is.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Zie een paar posts van mij terug ;). Lijn 710 is trouwens de gratis binnenstadsbus (oude lijn 220)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door OmniLezer »

Jasper073 schreef:De Arriva 8136 stadsbus reed nu net als streekbus voor Lijn 156 Eindhoven via Sint-Michielsgestel

Afbeelding
Typisch Arriva
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

Arriva is niet de enige die dat zo goed kan :X
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik had het wel verwacht dat dit zou gebeuren. Stad en streek zijn allebei VDL Citea's. De kans is dus groot dat de chauffeur waarschijnlijk per ongeluk de verkeerde bus heeft meegenomen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Kan ook best zijn dat die rit in een stadsomloop zit. Dus dat de bus eerst x rondjes op de stadsdienst rijdt en daarna een slagje 156 doet.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Volgens onze wiki zijn er trouwens best veel Citeas voor de stadsdienst Den Bosch. Hebben ook andere stadsdiensten buiten Tilburg Citeas gekregen?
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Breda heeft ook Citea's voor de stad.
RvdG94
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 23:31

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door RvdG94 »

Ik had gisteren de 8925 waarvan de stopknop al kapot was. :')

Vandaag merkte ik op lijn 156 naar Eindhoven om half 8 ook al problemen... Omdat de versterkende 156 die eerst 3 minuten eerder als de reguliere 156 reed nu niet meer rijd, was de chauffeur gedwongen om al vanaf de halte Ollandseweg iedereen te laten staan die in Sint-Oedenrode, Nijnsel en Son en Breugel stonden te wachten, en dat waren er nog redelijk wat; in St. Oedenrode al gauw iets van 15-20 man. Ook in Schijndel waren er nog een aantal studenten wie het nog niet was doorgedrongen dat de versterkende 156 niet meer rijdt en die lieten de bus gewoon aan zich voorbij gaan. Later zag ik op OV-zoeker dat er ineens een Lijn 156 47 minuten te laat door Sint-Oedenrode reed, het opmerkelijke was dat die werd gereden door een 22xxx serie... Een buurtbusje. Zeer opmerkelijk, maar als je verwacht dat alles vlekkeloos zou verlopen op de 3e dag, stel je wel hoge eisen naar mijn inzien.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Somoht »

22xxx kan ook nog een Arriva Touring bus zijn, of beter gezegd een voertuig met een vreemd nummer kan van alles zijn. Ook bijvoorbeeld een handheld in een versterkingsbus.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BR628 »

Hainje schreef:Kan ook best zijn dat die rit in een stadsomloop zit. Dus dat de bus eerst x rondjes op de stadsdienst rijdt en daarna een slagje 156 doet.
Gepland in Hastus is stadsbussen op stadsomlopen, streekbussen op streekomlopen en de Volansen op volansomlopen. In de opstart vd concessie kan het best gebeuren dat een chauffeur een andere bus heeft gepakt. Hersteld zich tzt vanzelf.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

OmniLezer schreef:
Jasper073 schreef:De Arriva 8136 stadsbus reed nu net als streekbus voor Lijn 156 Eindhoven via Sint-Michielsgestel

https://pbs.twimg.com/media/B46F01UIEAIcCQ6.jpg
Typisch Arriva
Ik kijk er niet vreemd van op. Meldde al eerder dat er meer bussen op verkeerde lopen zitten. Kwam net zelfs een volvo op lijn 156 tegen. Wat me ook op viel is dat Arriva qua versterkingsbussen gewoon doorgaat zoals hoe zij en veolia het deden voor 14 december. Kwam net een touringcar (versterking tegen op o.a. lijnen 306 en 140)
Laatst gewijzigd door Daniel op di 16 dec 2014, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto uit quote
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten