Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

Als ik het goed heb, gaat de weergegeven capaciteit uit van 4 personen per vrije vierkante meter. De lengte van de 12m bus vergeleken met 18m is ook maar 2/3. Aldus de fabrikant kun je dan ineens 90 reizigers extra kwijt in 6 meter, terwijl dit bij een 12m bus de capaciteit is?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

8926, Nieuwe citea zie ik nu als lijn 71 rijden in Den Bosch.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:Als ik het goed heb, gaat de weergegeven capaciteit uit van 4 personen per vrije vierkante meter. De lengte van de 12m bus vergeleken met 18m is ook maar 2/3. Aldus de fabrikant kun je dan ineens 90 reizigers extra kwijt in 6 meter, terwijl dit bij een 12m bus de capaciteit is?
Het idee is dat het in theorie 12 om 18 is, maar effectief 12 om 16 omdat je twee meter bruikbare ruimte verliest in het harmonica deel. Zodoende komt Arriva aan dat 1/3 deel extra.
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

Ik zie toevallig net op ovzoeker dat de 8503 nu ook in Brabant is hij rijdt nu op lijn 99
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

jwalk1 schreef:Ik zie toevallig net op ovzoeker dat de 8503 nu ook in Brabant is hij rijdt nu op lijn 99
:evil: Die had een paar uur eerder mogen rijden, ik had een afgeragde 8060.
"Een touringcar is geen bus"
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Afbeelding via twitter, foto niet door mij gemaakt.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Dat ziet er mooi uit. En nieuw. Net twee weken oud zie ik. Maar ik dacht dat die pas voor de nieuwe concessie waren? ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Alvast op beperkte schaal inzetten zodat je eventueel nog achter wat kinderziekten kunt komen is natuurlijk ook geen gek idee he :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Er staat weer een Citea op de buffer in Den Bosch en heel wat (stad)chauffeurs, instructierit en ik hoorde Uden vallen.
Timmie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 20:02

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Timmie »

Heb net in een nieuwe Citea naar Den Bosch gezeten 8916 lijn 159
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

gliderfighter schreef:Gaan de streekbussen van Veolia allemaal weg? Ik zag opeens een Amba in Sittard in de brabantse kleuren(5142?), maar de klep voor de motor was dan wel van een "normale" veolia bus in Limburg. Gaat dit meer gebeuren na 14 December?
De 5142 heeft een aantal jaar terug samen met een paar andere limburgse bussen in Brabant gereden. Daarvoor waren ze omgespoten/gestickerd naar de Brabantse kleuren maar al vrij snel daarna vertrokken ze weer naar Limburg. Alle bussen die terug gegaan zijn naar Limburg zijn weer in de originele kleurstelling gebracht. Behalve de 5142. Die rijdt over het algemeend rond met reclame op de zij- en achterkant. Dus dan zie je alleen de rode kop.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

jwalk1 schreef:Ik zie toevallig net op ovzoeker dat de 8503 nu ook in Brabant is hij rijdt nu op lijn 99
Een kennis van mij heeft vandaag met de 8503 gereden.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Daniel schreef:Alvast op beperkte schaal inzetten zodat je eventueel nog achter wat kinderziekten kunt komen is natuurlijk ook geen gek idee he :wink:
Daar heb je gelijk in!
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Frans F schreef:Waarom zou TCR de enige versterker zijn, dat is zeker voor Oost-Brabant niet logisch. Verder is nog niet duidelijk niet wat er op de scholierenlijnen gaat rijden, in de interne dienstregeling zou daar een aparte materieelcategorie voor gereserveerd zijn zo is het gerucht.
In de interne dienstregeling? Dus materiaal van Arriva zelf? Wordt het niet uitbesteed?
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Hainje schreef:Wat betreft lijn 1 in Tilburg, hoor net van een chauffeur dat er bij een chauffeursbijeenkomst in de Efteling is besloten door de directie dat er in ieder geval voor de spitsuren een paar geledes achter de hand worden gehouden voor versterking. Dit nadat door chauffeurs duidelijk werd gemaakt dat de stroom scholieren/studenten onmogelijk weg te krijgen is met die paar 12m wagens.

Kennelijk waren ze daar bij Arriva niet van op de hoogte gebracht (of ze hebben de chipkaart gegevens niet goed geanalyseerd). In een half uur tijd is dus het besluit genomen tot inzet van gelede wagens. Waar die wagens dan vandaan komen is mij een raadsel, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet het nieuwste materieel. Hebben jullie een idee?
Het is niet zo dat het in Tilburg rustig is en dat de gelede bussen zomaar weg kunnen. Natuurlijk zijn er momenten dat er een passagiersaantal in zit dat ook in twaalf meter bus kan, maar heel vaak ook niet. Bovendien is het ook weleens zó druk dat je gelede bussen 'nodig' hebt of anders toch echt iets moet bedenken. Ik denk wel dat het misschien wel mogelijk is, maar niet door én minder bussen én bussen met minder capaciteit in te zetten. En dat is wel wat er gaat gebeuren. Nu tot tien uur lijn 1 (gelede bus), 2, 3, 11 en 127 (gelede bus). En dat wordt lijn 1, 5 en 11. Hoe het met de 127 zit, weet ik niet. Iemand anders vast wel. En in principe geen gelede bussen. Lijn 3 rijdt na het ziekenhuis dan wel door naar Stappegoor, maar zijn de scholieren bereidt om te reizen? Ik heb het idee dat ze nu al het liefst lijn 2 en 3 pakken, simpelweg omdat die vooraan staan. Ik heb wel het idee dat de Citaro's heel veel staanplaatsen hebben. Dat is misschien een voordeel. Kent iemand het aantal zit- en staanplaatsen van de Bossche Citaro's? Ook had ik iets gezien van een lijn (126?) die via de universiteit zou doorrijden naar Stappegoor. Dan krijg je misschien een wezenlijk andere reizigersstroom waarmee je het station ontlast, zodat de stadslijnen simpelweg minder te vervoeren hebben, maar ik weet het niet. Overigens is het in de huidige dienstregeling wel zonde dat er 's morgens vroeg voor de spits simpelweg te veel bussen via Stappegoor rijden.

Misschien koopt TCR en/of Arriva wel een paar gelede Volvo's van Veolia. Die hebben al de goede kleuren.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

buschauffeur schreef: Hoe het met de 127 zit, weet ik niet. .
De 127 gaat vanaf 14 December op werkdagen een kwartierdienst met 13 meter bussen rijden.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Als 327 geloof ik? Maar rijdt ie 's morgens door tot Stappegoor?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

buschauffeur schreef:Het is niet zo dat het in Tilburg rustig is en dat de gelede bussen zomaar weg kunnen. Natuurlijk zijn er momenten dat er een passagiersaantal in zit dat ook in twaalf meter bus kan, maar heel vaak ook niet. Bovendien is het ook weleens zó druk dat je gelede bussen 'nodig' hebt of anders toch echt iets moet bedenken. Ik denk wel dat het misschien wel mogelijk is, maar niet door én minder bussen én bussen met minder capaciteit in te zetten. En dat is wel wat er gaat gebeuren. Nu tot tien uur lijn 1 (gelede bus), 2, 3, 11 en 127 (gelede bus). En dat wordt lijn 1, 5 en 11.
Nou ja, gelede bussen zijn niet per se nodig, als je wat meer 12 meter inzet, dan heb je minder 18m nodig natuurlijk. Lijn 5 gaat tussen CS en Stappegoor van 8 tot 9 uur wel 6 keer rijden i.p.v. 3 normaal per uur.
buschauffeur schreef:Hoe het met de 127 zit, weet ik niet. Iemand anders vast wel. En in principe geen gelede bussen.
Dat word 13 meter materieel elk kwartier, maar dat zie ik met standaardwagens nog wel opgeschroefd worden naar elke 10 minuten (tussen Tilburg en Oosterhout, richting Breda word het al 10').
buschauffeur schreef:Lijn 3 rijdt na het ziekenhuis dan wel door naar Stappegoor, maar zijn de scholieren bereidt om te reizen?
Lijn 3 rijdt niet eerst naar het ziekenhuis en dan pas naar Stappegoor, de route over de Broekhovenseweg komt dan te vervallen en de bus rijdt dan dezelfde route als lijn 1 naar het ziekenhuis. Dat gaat straks ook gelden voor lijn 5.
buschauffeur schreef:Ook had ik iets gezien van een lijn (126?) die via de universiteit zou doorrijden naar Stappegoor.
Dat klopt. De 629, opvolger van de 128. De 129 naar Breda vervalt volgens mij.

Afbeelding
buschauffeur schreef:Dan krijg je misschien een wezenlijk andere reizigersstroom waarmee je het station ontlast, zodat de stadslijnen simpelweg minder te vervoeren hebben, maar ik weet het niet. Overigens is het in de huidige dienstregeling wel zonde dat er 's morgens vroeg voor de spits simpelweg te veel bussen via Stappegoor rijden.
Daar heb je zeker een punt, had ik nog niet bedacht. Zou mij niets verbazen als de chauffeurs die dit probleem een tijdje terug bij "De Bijeenkomst met Arriva" hebben aangekaart niet van die rit op de hoogte zijn. De betreffende chauffeur keek mij ook vrij glazig aan toen ik zei dat ik de dienstregeling al op internet had gevonden. :P
buschauffeur schreef:Als 327 geloof ik? Maar rijdt ie 's morgens door tot Stappegoor?
Neen, die rit word overgenomen door lijn 629.
🍉
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Hainje schreef:
buschauffeur schreef:Lijn 3 rijdt na het ziekenhuis dan wel door naar Stappegoor, maar zijn de scholieren bereidt om te reizen?
Lijn 3 rijdt niet eerst naar het ziekenhuis en dan pas naar Stappegoor, de route over de Broekhovenseweg komt dan te vervallen en de bus rijdt dan dezelfde route als lijn 1 naar het ziekenhuis. Dat gaat straks ook gelden voor lijn 5.
Dat weet ik. Ik had me vergist. Ik doelde hierop: na 10.00 uur sluit lijn 5 op het knooppunt St. Elisabethziekenhuis aan op lijn 1 naar Stappegoor. Zo rijden er voor scholieren meer bussen tussen het centraal station een Stappegoor. Aansluiten op is iets anders dan doorrijden als. Bovendien is dit dus na de 'spits', maar de vraag blijft of de scholieren bereidt zijn om om te reizen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Heb zelf op Stappegoor op school gezeten en ik weet uit ervaring dat na 10u 8 rechtstreekse bussen per uur voldoende zijn. Studenten die via het ziekenhuis omrijden zijn er niet veel, dat hebben we in 2005/2006 al kunnen zien. Als ze uit de richting van het ziekenhuis komen, dan is het vaak omdat ze uit de richting Hilvarenbeek komen.
🍉
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Weet iemand of er nog foto's zijn gelekt op het internet van de nieuwe Volans en Brabantliner bussen ??
Buiten de presentatie foto voor het Provinciehuis dan he :P
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Jasper073 schreef:Weet iemand of er nog foto's zijn gelekt op het internet van de nieuwe Volans en Brabantliner bussen ??
Buiten de presentatie foto voor het Provinciehuis dan he :P
Heb 2 bussen gezien in Oosterhout en Roosendaal op het terrein van de Volvo dealer :P! Als ik er voorbij kom maak ik wel een foto!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

buschauffeur schreef:Kent iemand het aantal zit- en staanplaatsen van de Bossche Citaro's?
Er kunnen bijna 100 man in bij een kleine 30 zitplaatsen.
Misschien koopt TCR en/of Arriva wel een paar gelede Volvo's van Veolia. Die hebben al de goede kleuren.
Arriva voelt niets voor gelede bussen. De 1/3 deel extra capaciteit vinden ze niet opwegen tegen de financiële nadelen (hogere kosten, te groot voor buiten de spits). Iemand bij Arriva vertelde me dat ze in het verleden financieel slechte ervaringen met gelede bussen hebben opgedaan o.a. in de concessie Waterland, die niet alleen voor EBS maar ook voor Arriva verliesgevend was.

Overigens komen er in de ochtendspits veel streekbussen in Tilburg aan die aansluitend eventueel best een extra ritje naar Stappegoor kunnen rijden indien dat bijv. in het najaar nodig is. Arriva neemt geen bussen over van Veolia omdat die al 8 jaar oud zijn.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Rdaalwil schreef:
Jasper073 schreef:Weet iemand of er nog foto's zijn gelekt op het internet van de nieuwe Volans en Brabantliner bussen ??
Buiten de presentatie foto voor het Provinciehuis dan he :P
Heb 2 bussen gezien in Oosterhout en Roosendaal op het terrein van de Volvo dealer :P! Als ik er voorbij kom maak ik wel een foto!

Dank je wel :) :pos:
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Ik zag vanmorgen op station Den Bosch dat Arriva al naar de nieuwe winkel is verhuisd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten