Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

Hainje schreef:Wat is NZWF? Ik denk dan aan Noord Zuid West Friesland, naar dat is geen concessie naar mijn weten.
Jawel hoor: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... rmonnikoog :)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door nvdw »

Die Wright Commanders bedoel je? Die hebben sowieso geen airco en staan bij Nedtrade in Goor te koop.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Zo juist het bericht op Omroep Brabant dat het CBb de bezwaren van Veolia heeft afgewezen. De rechter verklaarde de bezwaren van Veolia voor niet ontvankelijk omdat Veolia eerder in de aanbestedingsprocedure geen bezwaar had aangetekend tegen de aanpassing van de formule. Daarmee verdwijnt Veolia eind dit jaar uit Brabant.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 10 jul 2014, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Houdoe en bedankt *bus* Of eigenlijk gewoon "houdoe". Of eigenlijk zelfs dat niet eens :')
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Fijn dat de uitspraak er nu al is. Dan kan er hopelijk nog op tijd nieuwe bussen besteld en gebouwd worden voor december.

Kan iemand even uitleggen waarom er eigenlijk onrust en onduidelijkheid is over de standplaatsen en over welke chauffeurs welke diensten gaan rijden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Z2N »

Door het opschuiven van de grens tussen de West- en Oost-Brabant concessies, en dus ook de bijbehorende lijnen en stallingen (een Arriva-stalling in Oost rijdt natuurlijk niet in West als dat gebied van Veolia is). Nu Veolia dus definitief wegpeert uit Brabant is dat geen kwestie meer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Geeft nog niet echt antwoord op mijn vraag. Het gaat namelijk over de huidige kwestie nu Arriva heel de provincie Brabant in handen heeft.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Dat blijft wel een kwestie. Want de concessie Oost loopt 2 jaar langer dan de concessie West. De vraag is alleen hoe Arriva daar mee om zal gaan.

Het is ook de vraag of Arriva de huidige stallingen van Veolia over kan of gaat nemen. (geen van de stallingen zijn meer eigendom van Veolia en de verhuurder kan dus andere plannen hebben)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Kan mij wel voorstellen dat in ieder geval de stalling aan de Slingerweg (Breda) aan het einde van de huidige concessieperiode zal verdwijnen gezien de geplande ontwikkelingen in dat deel van de stad. Ongetwijfeld dat er nog grondsanering plaats moet vinden en dat heeft wel een paar jaar nodig altijd dacht ik. Maar goed, het is slechts een aanname van mij.
🍉
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik ving laatst iets op dat er in Breda een stalling aan het Minervum gaat komen. Maar of dat waar is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Als dat klopt, dan lijkt het mij wel voor de hand liggend dat de stalling in Oosterhout gaat sluiten. Je bent vanaf het Minervum immers binnen no-time in Oosterhout.
🍉
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Michael 1988 schreef:Fijn dat de uitspraak er nu al is. Dan kan er hopelijk nog op tijd nieuwe bussen besteld en gebouwd worden voor december.

Kan iemand even uitleggen waarom er eigenlijk onrust en onduidelijkheid is over de standplaatsen en over welke chauffeurs welke diensten gaan rijden?
Het is goed mogelijk dat Arriva al wel een idee heeft waar zij hun stallingen willen hebben maar concreet kan er gaandeweg soms nog iets in veranderen. Het is dus onduidelijk wat er precies gaat gebeuren en welke gevolgen dat met zich mee gaat brengen.

Daarover kan bij sommige chauffeurs onrust ontstaan. Hier bestaan verschillende redenen voor, welke per chauffeur kunnen verschillen. Een aantal:
- Sommige chauffeurs wonen nu zo dichtbij hun standplaats dat ze altijd met de fiets komen. Zou hun standplaats gaan verhuizen betekent dat dat zij ook mee moeten verhuizen (ook wel "gedwongen overplaatsen" genoemd). Als gevolg daarvan kan het zijn dat een fiets niet meer afdoende is maar er een scooter of zelfs een auto aangeschaft zou moeten worden om nog van/naar de standplaats te kunnen (om nog maar te zwijgen van de extra reistijd woon/werkverkeer die dit met zich mee zal brengen).
- Sommige chauffeurs rijden liever alleen stadsdienst, sommigen liever alleen streekdienst (al zal dit voor een leek waarschijnlijk raar overkomen), sommigen rijden liefst alles door elkaar heen.... Er bestaan chauffeurs die hun huidige standplaats hebben gekozen om tegemoet te komen aan hun persoonlijke voorkeur voor een bepaald lijnenpakket. Als dat lijnenpakket wijzigt waardoor "leuke" lijnen eruit gaan en er minder geliefde lijnen voor terugkomen kan dat onvrede opwekken. Ook het moeten leren van nieuwe routes (nieuw in de zin van: nog nooit eerder door deze chauffeur gereden) kan bij oudere chauffeurs soms moeilijk verteerd worden (met name als ze al richting pensioen aan het aftellen zijn). Er zijn natuurlijk ook heel veel chauffeurs die het juist leuk vinden om zoveel mogelijk verschillende routes te mogen rijden, daar niet van.
- Er zijn chauffeurs die nu al werkzaam zijn voor een standplaats die nogal ver van hun woonplaats af ligt, om de simpele reden dat er dichterbij geen formatieplek is. Als ze door het aanbestedingsgebeuren nóg verder weg moeten reizen eer ze
op hun standplaats zijn kan dat onvrede opwekken.
- Zo zijn er nog wel wat andere redenen te noemen.

Is dit wat u met uw vraag bedoelde?
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Hainje schreef:Als dat klopt, dan lijkt het mij wel voor de hand liggend dat de stalling in Oosterhout gaat sluiten. Je bent vanaf het Minervum immers binnen no-time in Oosterhout.
Zo gaan er ook al jaren geruchten dat de stallingen Waalwijk, Tilburg en Oosterhout samengevoegd zouden worden en komen te zitten op het industrieterrein Vossenberg in Tilburg (nabij de Fuji). Dit zijn vooralsnog geruchten gebleven. Dat de huidige stalling in Oosterhout waarschijnlijk wel weg gaat valt te verwachten, die grond waar ze op staan kan vermoedelijk duur verkocht/verhuurd/whatever worden.
Een ander gerucht is dat de stalling Oosterhout gewoon in Oosterhout blijft, maar dan aan de andere kant van de A27 (ergens in de hoek waar ook de Wanzl-winkelwagentoko zit). En weer een ander gerucht spreekt van verhuizing naar industriegebied Weststad in Oosterhout. Tja, we zullen binnen afzienbare tijd vast wel gaan vernemen wat het definitief gaat worden (of dat er misschien zelfs via een tijdelijke situatie uiteindelijk naar een definitieve situatie gewerkt gaat worden).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Daan76 schreef:Zo gaan er ook al jaren geruchten dat de stallingen Waalwijk, Tilburg en Oosterhout samengevoegd zouden worden en komen te zitten op het industrieterrein Vossenberg in Tilburg (nabij de Fuji). Dit zijn vooralsnog geruchten gebleven. Dat de huidige stalling in Oosterhout waarschijnlijk wel weg gaat valt te verwachten, die grond waar ze op staan kan vermoedelijk duur verkocht/verhuurd/whatever worden.
Dat hoorde ik tijdens de vorige aanbesteding ook al inderdaad. Maar dat de stalling in Tilburg niet op haar huidige plek kan blijven lijkt mij eigenlijk zeer voor de hand liggend. Dat gebied word nu volop ontwikkeld, dus dan is zo'n stalling natuurlijk een enorme vlag op een modderschuit.
🍉
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

In Bergen op Zoom sluit de huidige stalling, gemeente gaat daar woningen bouwen. Dus ook daar zal iets nieuws moeten worden gezocht. Gemeente had het liefst gezien dat Veolia daar allang was vertrokken.

Ben ook benieuwd wat er met de enige zogenaamde 'buitenstalling' Baarle-Nassau gaat gebeuren. Daar staat nu volgens mij een bus of zes die chauffeurs zelf schoonmaken en in de dienst gaan tanken aan de Slingerweg in Breda waar de vestiging Breda Streek zit waar Baarle-Nassau organisatorisch onder valt. Als Baarle-Nassau sluit dan verdwijnt er ook een fenomeen, ze schijnen in Baarle-Nassau geen POD-auto maar alleen een POD-fiets te hebben!
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Klopt ja ze hebben een POD fiets in Baale Nassau. In de Interliner kleuren en ook met de tekst erop.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Er is hier veel aandacht voor de onzekerheid voor chauffeurs en natuurlijk zijn het voor hun spannende tijden. Maar wat te denken van het indirecte personeel van de concessies Brabant, Zeeuws Vlaanderen, Fast Ferry's en de indrecten van het hoofdkantoor in Breda. Er blijft niks heel van Veolia Transport, na december alleen nog Haaglanden en Limburg (waarvan in december mogelijk ook de nieuwe (andere) concessiehouder bekend is). Dat worden onzekere tijden; op welke lijst kom je te staan en als je mag blijven, waar blijf je dan bij? Een hoofdkantoor overeind houden voor twee concessies lijkt mij ondoenlijk, snel fuseren met grote zus CNXX ligt meer voor de hand.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Onzekerheid is niet fijn. Wat er in Brabant elke concessieaanbesteding gebeurd is ernstig.
Veolia Limburg is een ander verhaal. Hoe eerder ze verdwijnen hoe beter. In 2009 hadden ze al failliet moeten zijn.
10 miljoen erbij om een failisement af te wenden, zo had Cxx, Arriva dus ook kunnen winnen!.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Karl »

Rick Vlodrop schreef:(...) Een hoofdkantoor overeind houden voor twee concessies lijkt mij ondoenlijk, snel fuseren met grote zus CNXX ligt meer voor de hand.
Bij CXX moeten ook mensen bij het hoofdkantoor weg en CXX wint de laatste jaren ook niet meer zoveel. Vraag me in die zin af of de taken niet naar CXX hoofdkantoor gaan, zonder dat er naar rato mensen bijkomen. Eerder dat er minder ontslagen zullen vallen.
Het is een spectrum.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Daan76 schreef:Is dit wat u met uw vraag bedoelde?
Dank je, ik denk dat dit eerder de grootste problemen zijn dan de problemen die eerder genoemd werden. Al hoewel daar natuurlijk ook wel iets in kan zitten, maar naar mijn gevoel was het niet dat of alleen dat.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 11 jul 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Daan76 schreef: - Sommige chauffeurs wonen nu zo dichtbij hun standplaats dat ze altijd met de fiets komen. Zou hun standplaats gaan verhuizen betekent dat dat zij ook mee moeten verhuizen (ook wel "gedwongen overplaatsen" genoemd). Als gevolg daarvan kan het zijn dat een fiets niet meer afdoende is maar er een scooter of zelfs een auto aangeschaft zou moeten worden om nog van/naar de standplaats te kunnen (om nog maar te zwijgen van de extra reistijd woon/werkverkeer die dit met zich mee zal brengen).
- Sommige chauffeurs rijden liever alleen stadsdienst, sommigen liever alleen streekdienst (al zal dit voor een leek waarschijnlijk raar overkomen), sommigen rijden liefst alles door elkaar heen.... Er bestaan chauffeurs die hun huidige standplaats hebben gekozen om tegemoet te komen aan hun persoonlijke voorkeur voor een bepaald lijnenpakket. Als dat lijnenpakket wijzigt waardoor "leuke" lijnen eruit gaan en er minder geliefde lijnen voor terugkomen kan dat onvrede opwekken. Ook het moeten leren van nieuwe routes (nieuw in de zin van: nog nooit eerder door deze chauffeur gereden) kan bij oudere chauffeurs soms moeilijk verteerd worden (met name als ze al richting pensioen aan het aftellen zijn). Er zijn natuurlijk ook heel veel chauffeurs die het juist leuk vinden om zoveel mogelijk verschillende routes te mogen rijden, daar niet van.
- Er zijn chauffeurs die nu al werkzaam zijn voor een standplaats die nogal ver van hun woonplaats af ligt, om de simpele reden dat er dichterbij geen formatieplek is. Als ze door het aanbestedingsgebeuren nóg verder weg moeten reizen eer ze
op hun standplaats zijn kan dat onvrede opwekken.
Sorry, maar als dit "grote problemen" zijn zakt toch echt mijn broek af. Misschien moeten de chauffeurs zich eens verdiepen in andere sectoren van de arbeidsmarkt waar geen verplichting tot overname van het personeel bestaat na een aanbesteding en het personeel van de verliezende partij gewoon ontslagen wordt en de WW in gaat. Laat ze eens een keer met een paar bouwvakkers praten.
Rick Vlodrop schreef:Er is hier veel aandacht voor de onzekerheid voor chauffeurs en natuurlijk zijn het voor hun spannende tijden. Maar wat te denken van het indirecte personeel van de concessies Brabant, Zeeuws Vlaanderen, Fast Ferry's en de indrecten van het hoofdkantoor in Breda.
Deze mensen hebben inderdaad wel recht van spreken, de chauffeurs niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Onzekerheid is niet fijn. Wat er in Brabant elke concessieaanbesteding gebeurd is ernstig.
Uh, wat is er ernstig?
Veolia krijgt in Brabant gewoon de rekening gepresenteerd voor zijn al jaren te hoge (secundaire) personeelslasten.
De vorige keer was dat al een probleem, nu is het fataal.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Dat het in andere sectoren erger is gesteld wil niet automatisch zeggen dat je dan alles maar zonder meer voor lief hoeft te nemen.
Er zijn diverse mensen die oorspronkelijk uit andere sectoren (zoals de bouw!) afkomstig zijn omdat er daar geen werk meer voor hen was. Chauffeurs hoeven dus niet met mensen uit de bouw te praten, er zitten immers al genoeg ex-bouwvakkers tussen (trouwens ook ex-postbodes, ex-chemisch analisten, ex-vertegenwoordigers, ex-kantoorpersoneel van vervoerbedrijven, ex-militairen en vast nog wat mensen uit sectoren die ik nu vergeet te noemen).
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Oh ja, veel mensen die oorspronkelijk uit andere sectoren afkomstig waren omdat ze daar wegbezuinigd zijn hebben slechts een tijdelijk contract of zijn werkzaam via een uitzendbureau wat anders ook met deze mensen in de maag zit. Dus ik zou me voor kunnen stellen dat in ieder geval deze chauffeurs vinden dat ze wel degelijk recht hebben om zich ergens zorgen over te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten