Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 189
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Renebussen » Di 30 Sep 2014, 19:57

Hainje schreef:Dat ziet er wel leuk uit :D
Maar eh, zie ik het nu goed dat die stadsbussen full airco hebben?


nu je het zegt je hebt gelijk, ik had het zelf niet gezien. :(

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Di 30 Sep 2014, 20:25

Heeft VDL aan het ontwerp zitten sleutelen? Die bobbel op het dak achteraan zit namelijk niet op de eerste serie Citea-stadsbussen uit 2011.

Dat de Arriva-bussen bijna 100% zeker stadsbussen zijn lijkt wel duidelijk iig.
Rame à l'approche

sandertjo
Berichten: 85
Lid geworden op: Do 11 Sep 2014, 18:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor sandertjo » Di 30 Sep 2014, 21:22

Nu de stadsbussen zo goed als zeker bekend zijn is het nu verder speculeren over de streekbussen en brabantliners.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 30 Sep 2014, 21:23

Nou ik geloof het pas als ik een officieel schrijven vanuit Arriva/fabikant aantref of ze voor mijn neus staan. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9083
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael » Di 30 Sep 2014, 21:56

Bee schreef:Heeft VDL aan het ontwerp zitten sleutelen? Die bobbel op het dak achteraan zit namelijk niet op de eerste serie Citea-stadsbussen uit 2011.

Dat de Arriva-bussen bijna 100% zeker stadsbussen zijn lijkt wel duidelijk iig.


Komt omdat het Euro 6 is. Daarbij zit de uitlaat op het dak omdat het anders niet past. Dat hebben ze dus weggewerkt met die bult op het dak
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 189
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Renebussen » Wo 01 Okt 2014, 07:39

Michael schreef:
Bee schreef:Heeft VDL aan het ontwerp zitten sleutelen? Die bobbel op het dak achteraan zit namelijk niet op de eerste serie Citea-stadsbussen uit 2011.

Dat de Arriva-bussen bijna 100% zeker stadsbussen zijn lijkt wel duidelijk iig.


Komt omdat het Euro 6 is. Daarbij zit de uitlaat op het dak omdat het anders niet past. Dat hebben ze dus weggewerkt met die bult op het dak


net zoals bij de gvb slfa's, dat waren de eerste euro 6 bussen van VDL in Nederland.

Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 01 Jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Plan-V444 » Wo 01 Okt 2014, 08:18

Hoop dan wel dat als ze voor de streek gelede bussen nodig hebben dat ze MAN Lion's City T(U) nemen. Laat de rest van de streek maar bestaan uit Setra :wink: Maar ze zouden eigenlijk VanHool A300 voor de stadsdienst moeten gebruiken. Die kan je namelijk ook (dubbel)geleed bestellen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Wo 01 Okt 2014, 09:29

Citea's kan je ook geleed bestellen en dubbelgeleed kunnen ze in Brabant alleen maar over fantaseren :)
Rame à l'approche

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Wo 01 Okt 2014, 11:19

Ziet er mooi uit. Waar zijn die foto's genomen? Zo'n verhoging hebben de huidige bussen van Veolia Transport ook. Weet iemand hoe lang die bussen op de foto's zijn?

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor flipje » Wo 01 Okt 2014, 12:15

Rdaalwil schreef:zijn de bussen ook in de zelfde deurindeling?


De Citea SLF is bij mijn weten alleen maar leverbaar met 3 deuren.

buschauffeur schreef:Ziet er mooi uit. Waar zijn die foto's genomen? Zo'n verhoging hebben de huidige bussen van Veolia Transport ook. Weet iemand hoe lang die bussen op de foto's zijn?


Bij VDL in Heerenveen, lengte is 12 meter.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Wo 01 Okt 2014, 13:11

Plan-V444 schreef:Hoop dan wel dat als ze voor de streek gelede bussen nodig hebben dat ze MAN Lion's City T(U) nemen. Laat de rest van de streek maar bestaan uit Setra :wink: Maar ze zouden eigenlijk VanHool A300 voor de stadsdienst moeten gebruiken. Die kan je namelijk ook (dubbel)geleed bestellen.

Arriva is volgens mij niet zo van de MAN en nieuwe van Hool-wagens zijn - op die paar DBG in Utrecht na - al jaren niet meer ingestroomd. Dus daar zou ik ook niet te veel op rekenen.

Naar wat ik ooit eens tijdens mijn Veolia stage heb vernomen is dat van Hool nogal slordig te werk gaat met het opleveren van hun voertuigen. Een voertuig is (kennelijk) pas opgeleverd als alle stickertjes op de juiste plek zitten en het schijnt meer regel dan uitzondering te zijn dat dit heel erg laatste-minuut-werk is bij hen. Over de technische kwaliteit van deze wagens kan ik echter geen uitspraken doen, daar ik niet bekend ben met die materie.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Wo 01 Okt 2014, 13:14

De Van Hool hybrides die Connexxion toentertijd besteld heeft voor Zuid-Holland Noord en die nu bij Arriva Leiden rijden zijn alles behalve geliefde bussen bij de reiziger. De bus zit vol opstapjes en heeft teveel zitplaatsen waarbij je naar achteren kijkt, altijd de minst geliefde zitplaatsen in een bus.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Wo 01 Okt 2014, 13:19

Nou ik denk niet dat een vervoerder kijkt naar de populariteit van een merk onder de reizigers. Die kijkt eerder naar de onderhoudskosten, het brandstofverbruik, afschrijvingskosten en vast nog wel een paar zaken. Die hybrides zijn sowieso een geval apart, het is dat deze wagens een politiek speeltje zijn, anders had Arriva wel andere wagens laten rijden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor flipje » Wo 01 Okt 2014, 13:23

Plan-V444 schreef:Laat de rest van de streek maar bestaan uit Setra.

Setra produceert geen lagevloerbussen meer sinds januari 2014.


*Hmm.. op de site van Setra staan ze nog wel.. :?
Laatst gewijzigd door flipje op Wo 01 Okt 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Wo 01 Okt 2014, 13:26

Hainje schreef:Nou ik denk niet dat een vervoerder kijkt naar de populariteit van een merk onder de reizigers. Die kijkt eerder naar de onderhoudskosten, het brandstofverbruik, afschrijvingskosten en vast nog wel een paar zaken. Die hybrides zijn sowieso een geval apart, het is dat deze wagens een politiek speeltje zijn, anders had Arriva wel andere wagens laten rijden.

Hoewel het absoluut niet het belangrijkste criterium is, kan ik mij wel voorstellen dat een vervoerder bij de inrichting ook kijkt naar het reizigerscomfort. In sommige gevallen heeft het consumentenoverleg daar zelfs inspraak over.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Wo 01 Okt 2014, 13:32

Daar heb je zeker wel een punt.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibe » Wo 01 Okt 2014, 15:24

Naast de Citea's schijnen Volvlo 8900 en Mercedes Intouro te zijn aangeschaft.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Wo 01 Okt 2014, 15:34

Dan zal het wagenpark er naar waarschijnlijkheid dus zo uit komen te zien:

Stadsdiensten: VDL Citea (Bgn, Rsd, Bd & Tb) & Mercedes Citaro (Ht);
Streeklijnen: Iveco Crossway & VDL Ambassador;
HOV-lijnen: Volvo 8900 & Mercedes Intourio.

De Iveco is gebaseerd op de spot van Rdaalwil.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor MdJ » Wo 01 Okt 2014, 16:20

Zo'n rode -in Brabantkleurstelling zijnde- Iveco... Die lijken toch wel een beetje op een Volvo 8900? Dan zou de bus van Rdaalwil een omgeschilderde ZHN-Qliner kunnen zijn... (en hoeven er niet perse rode Iveco's te komen)
Bij twijfel: gebruik beton.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Wo 01 Okt 2014, 16:26

Hainje schreef:Dan zal het wagenpark er naar waarschijnlijkheid dus zo uit komen te zien:

Stadsdiensten: VDL Citea (Bgn, Rsd, Bd & Tb) & Mercedes Citaro (Ht);
Streeklijnen: Iveco Crossway & VDL Ambassador;
HOV-lijnen: Volvo 8900 & Mercedes Intourio.

De Iveco is gebaseerd op de spot van Rdaalwil.

Er zijn niet voldoende Mercedes Citaro's voor de stadsdienst Den Bosch. Het kan zijn dat er daar ook voor een deel VDL Citea's komen te rijden en dat de huidige Ambassadors doorschuiven naar de streek, dan wel dat die Ambassadors gewoon op de stadsdienst Den Bosch blijven rijden.

Overigens vraag ik me af of 12m bussen aanschaffen voor Roosendaal en Bergen op Zoom niet wat erg uitbundig is. Ik zat zeker voor Bergen eerder te denken aan de huidige Procity's die in en rond Oss overbodig worden.

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibe » Wo 01 Okt 2014, 17:00

http://www.omroepbrabant.nl/?news/21765 ... t+VDL.aspx

Volgens Omroep Brabant gaat het om 164 Citea's. Iets meer dan nodig voor alleen de stadsdienst. :wink:
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

sandertjo
Berichten: 85
Lid geworden op: Do 11 Sep 2014, 18:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor sandertjo » Wo 01 Okt 2014, 18:34

Duidelijk dus. Al staat er in het bericht 'het grootste gedeelte'. Dus komt er ook nog wat anders? Volvo 8900 voor de HOV lijnen?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Wo 01 Okt 2014, 18:40

Frans F schreef:Er zijn niet voldoende Mercedes Citaro's voor de stadsdienst Den Bosch.

Ik zeg ook niet voor niets 'naar waarschijnlijkheid'. :P

Frans F schreef:Het kan zijn dat er daar ook voor een deel VDL Citea's komen te rijden en dat de huidige Ambassadors doorschuiven naar de streek, dan wel dat die Ambassadors gewoon op de stadsdienst Den Bosch blijven rijden.

Dan denk ik dat de huidige vloot Mercedessen & Ambassadors in Den Bosch gewoon gehandhaafd blijft. Hoeft er in die stadsamba's in principe (volgens het bestek) ook geen airco ingebouwd te worden. Schuif je die wagens door naar de streek, dan moet dat weer wel én heb je ook nog eens nieuwe Citea's op de stad rijden die een (bestektechnisch) overbodige airco hebben.

Frans F schreef:Overigens vraag ik me af of 12m bussen aanschaffen voor Roosendaal en Bergen op Zoom niet wat erg uitbundig is. Ik zat zeker voor Bergen eerder te denken aan de huidige Procity's die in en rond Oss overbodig worden.

Zijn die wagens geen eigendom van van Driel?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9083
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael » Wo 01 Okt 2014, 18:49

Ik heb het vandaag vernomen van een chauffeur van (nu nog) Veolia uit Roosendaal. VDL Citea voor de stad/streek. Volvo 8900 voor de Volans en Mercedes Intouro voor de BrabantLiner. Over gelede bussen is niks bekend.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Rdaalwil
Berichten: 118
Lid geworden op: Do 30 Jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Rdaalwil » Wo 01 Okt 2014, 18:52

Stadsdienst kunnen ze beter in bergen op zoom opdoeken. Zit bijna nooit iemand in! Laat dan streekbussen in de wijken doorrijden. Of kleinere bussen inzetten in de tijd van BBA reden er 10 meter bussen.

Vdl citea stadsbussen dus, hopen dat ze langer volhouden dan gemiddelde vdl producten haha. Maar airco in de stadsbussen is wel erg fijn!

Die ene bus leek niet echt op een Volvo 8900 maar het zou kunnen dat ze op de hov lijnen gaan rijden. Zie de huidige q liners.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten