Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 190
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Renebussen » Zo 05 Okt 2014, 19:34

Jasper073 schreef:
Michael schreef:De Citea stadsbussen zijn 3 deurs. Verder heb ik begrepen dat TCR een zwik nieuwe bussen aan moet schaffen omdat hun ook ritten gaan rijden. Maar dat zien wij in December wel.



De Citea stadsbussen voor Den Bosch zijn 2 deurs !!
Dat vertelde een Arriva chauffeur mij gisteren op de facebook chat.


het werden slf bussen en die zijn altijd 3 deurs.

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 467
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Jasper073 » Zo 05 Okt 2014, 19:42

En volgens de Chauffeur die het me vertelde en nu net me vader aan de telefoon
is het voor Den Bosch stadsbussen met 2 deurs en NIET 3 deurs.
Twee mensen zeggen het zelfde wat ze bij de Info-dag van Arriva hebben gehoord
Favo Bus: VDL Citea

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 190
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Renebussen » Zo 05 Okt 2014, 19:45

Oke :|

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 467
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Jasper073 » Zo 05 Okt 2014, 19:52

Hier een link van de Citea SLF maar dan 2 deurs.
Ook die bestaat dus blijkbaar ;)
http://www.mascus.co.za/transportation/used-intercity-bus/vdl-citea-slf-120-310-vollniederflur/1dvdw15e.html
Favo Bus: VDL Citea

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Zo 05 Okt 2014, 20:00

Het kan best dat je gelijk hebt, maar het is ook niet geheel ondenkbaar dat je vader en die collega het verkeerd onthouden hebben. ;)
Enfin, we zullen het in de komende maanden vanzelf wel zien.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Zo 05 Okt 2014, 21:01

Waarom zou je bussen met een 100% vlakke vloer bestellen als je maar twee deuren hebt?
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 05 Okt 2014, 21:04

Misschien eis van de provincie?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Zo 05 Okt 2014, 21:08

huibe schreef:Arriva zelf. Iig de 402 en waarschijnlijk ook de lijnen 120/121.

Moet het materieel voor scholierenlijnen eigenlijk ook verplicht in Brabantse kleuren rijden? Anders lijkt de 620 ook wel een ideaal lijntje om vanuit Schelluinen te rijden (zou de bus in Dordrecht verder kunnen op een omloop van DAV)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 05 Okt 2014, 21:10

Waar ligt schelluinen?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Zo 05 Okt 2014, 21:11

Net ten westen van Gorinchem, t.h.v. de kruising van de A27 en de A15. Historisch verantwoord gezien zou je een lijn als 620 natuurlijk vanuit Dordrecht moeten rijden trouwens :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 05 Okt 2014, 21:12

en waarom zit ie dan in een concessie van Brabant?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Zo 05 Okt 2014, 21:14

Schelluinen is een stalling van het DAV gebied, maar je moet de bussen uit de omgeving van Werkendam/Sleeuwijk toch ergens laten en dan is aan de overkant van de rivier lekker dichtbij en goedkoop omdat er al een hele stalling staat.
In Brabant zitten er daar nergens stallingen in de buurt, immers reden er niet heel lang geleden vanuit Gorinchem vrijwel alleen buurtbusjes Brabant in.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibe » Zo 05 Okt 2014, 21:14

Om het nog specifieker te zijn. Uit Dubbeldam. Daar reed ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw al een buslijn vandaan op het traject Dordrecht - Werkendam.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Zo 05 Okt 2014, 21:21

Sinds 1936 inderdaad, da's de voorloper van lijn 6 geweest. Maar actueler: de scholierenritten op buurtbus 231 (sinds 2004) werden ook nog door SVD gereden en precies die ritten zijn wat nu lijn 620 is.
En daarmee zijn we weer terug in Brabant na deze korte geschiedenisles :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 467
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Jasper073 » Zo 05 Okt 2014, 21:37

Hainje schreef:Het kan best dat je gelijk hebt, maar het is ook niet geheel ondenkbaar dat je vader en die collega het verkeerd onthouden hebben. ;)
Enfin, we zullen het in de komende maanden vanzelf wel zien.



zou kunnen hahahaha
maar ze hebben alle 2 de info-dag mee gemaakt me vader op dag 1 en zijn collega/mijn kennis op dag 2
en alle 2 zeggen ze het zelfde. Maar goed we zien het wel in loop der tijd tot aan 14 December.
Ik zelf hoop ook op 3 deurs Citea op stad. Ik en mijn kennis vinden het een vaag en raar idee
een stadsbus met 2 deurs maar jah....RET heeft het ook en Qbuzz ook dus we zien wel.
Favo Bus: VDL Citea

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Zo 05 Okt 2014, 21:55

Daniel schreef:Moet het materieel voor scholierenlijnen eigenlijk ook verplicht in Brabantse kleuren rijden? Anders lijkt de 620 ook wel een ideaal lijntje om vanuit Schelluinen te rijden (zou de bus in Dordrecht verder kunnen op een omloop van DAV)

Het lijkt mij wel dat die bussen in de Brabantse kleuren moeten rijden, maar je kunt er vergif op innemen dat er zo af en toe een Irisbus die bedoeld is voor 'stadsdienst' Gorinchem op de 120 terecht gaat komen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 467
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Jasper073 » Zo 05 Okt 2014, 22:41

Bee schreef:Waarom zou je bussen met een 100% vlakke vloer bestellen als je maar twee deuren hebt?



Dat vraag ik me dus ook af :?
Ik hoop dan ook stiekem dat het voor stad 3 deurs wordt maar jah.
De persoon die ik sprak was wel héél zeker van de zaak dat het 2 deurs wordt.
Favo Bus: VDL Citea

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Ma 06 Okt 2014, 11:22

Niet dat ik iets tegen 3 deurs bussen heb, maar ik zie ook niet in wat het echte voordeel is. De huidige amba's op de stadsdienst hebben ook maar 2 deuren en ik heb daar nog nooit klachten over gehoord. Een 3e deur vergt anderzijds wat ruimte die je anders voor extra zitplaatsen kun gebruiken.

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daan76 » Ma 06 Okt 2014, 11:55

Het voordeel is de hogere doorstroomsnelheid (halteringstijden kunnen korter). Daarnaast is een stadsbus meestal voorzien van wat meer staanplaatsen en dus minder zitplaatsen dan een streekwagen (meer passagiers kunnen mee en hoeven maar korte afstanden te staan).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Ma 06 Okt 2014, 12:11

Stad-Citea heeft 29 zitplaatsen versus 40 voor een streekbus, maar in plaats van 20 staanplaatsen heeft een stadsbus er bijna 60.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Ma 06 Okt 2014, 12:48

Ik weet niet of er hier VDL-kenners zijn, maar iets wat ik nog steeds niet begrijp is waarom Arriva deels LLE en deels SLF koopt. De LLE's zijn veel lichter en daardoor veel zuiniger in het dieselgebruik, daarnaast zijn ze volgens de opgave van VDL zowel geschikt voor stads- als streekvervoer. Ik zou daarom in eerste instantie denken dat het logischer was geweest allemaal LLE te kopen en dan deels met stads-inrichting en deels met streek-inrichting.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 06 Okt 2014, 14:12

Dat heeft te maken met de concessie eisen. Op de stadsdienst horen lagevloersbussen te rijden (SLF) en op de streekdienst minimaal verlaagde instap (LLE). Dit hoorde je te weten als je bij Rover of een andere reizigersbelangenorganisatie zit. Ooh nee wacht, dat zit je niet. Dat bleek al eerder en nu ben je wederom door de mand gevallen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 06 Okt 2014, 14:14

Bee schreef:Stad-Citea heeft 29 zitplaatsen versus 40 voor een streekbus, maar in plaats van 20 staanplaatsen heeft een stadsbus er bijna 60.


Maak daar voor de streek maar bijna 40 staanplaatsen van. Mits iedereen ook doorloopt naar helemaal achterin.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Ma 06 Okt 2014, 15:45

Michael 1988 schreef:Op de stadsdienst horen lagevloersbussen te rijden (SLF) en op de streekdienst minimaal verlaagde instap (LLE).

Ik verkeerde in de veronderstelling dat de LLE ook een lagevloerbus was aangezien Berlijn die voor zijn stadsvervoer heeft besteld.

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 467
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Jasper073 » Ma 06 Okt 2014, 16:09

Ik zie het allemaal wel hoor wat voor Citea's op de stad gaan rijden in Den Bosch.
Hoop snel dat er meer foto's op internet opduiken qua vooruitgang hoe ze er uit zien en of het nu wel 2 deurs zijn zoals sommige binnen Arriva dat mij vertellen of het nou 3 deurs zijn.

Ik hoor het nieuws ook maar van 2 mensen die bij Arriva werken.
Er gaan zelfs geruchten dat inplaast van de bekende verlengde bussen dat er bussen gaan rijden met aanhangwagen
waar mensen ook in kunnen zoals in Oostenrijk. Ook dat heb ik gehoord dat Arriva dat ook wel ziet zitten.
Of het waar is en of het gaat gebeuren ?? Geen idee.
Favo Bus: VDL Citea


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast