Pagina 47 van 110

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 19:34
door Stadsbus
Jasper073 schreef:
Michael schreef:De Citea stadsbussen zijn 3 deurs. Verder heb ik begrepen dat TCR een zwik nieuwe bussen aan moet schaffen omdat hun ook ritten gaan rijden. Maar dat zien wij in December wel.

De Citea stadsbussen voor Den Bosch zijn 2 deurs !!
Dat vertelde een Arriva chauffeur mij gisteren op de facebook chat.
het werden slf bussen en die zijn altijd 3 deurs.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 19:42
door Jasper073
En volgens de Chauffeur die het me vertelde en nu net me vader aan de telefoon
is het voor Den Bosch stadsbussen met 2 deurs en NIET 3 deurs.
Twee mensen zeggen het zelfde wat ze bij de Info-dag van Arriva hebben gehoord

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 19:45
door Stadsbus
Oke :|

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 19:52
door Jasper073
Hier een link van de Citea SLF maar dan 2 deurs.
Ook die bestaat dus blijkbaar ;)
http://www.mascus.co.za/transportation/ ... dw15e.html

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 20:00
door Hainje
Het kan best dat je gelijk hebt, maar het is ook niet geheel ondenkbaar dat je vader en die collega het verkeerd onthouden hebben. ;)
Enfin, we zullen het in de komende maanden vanzelf wel zien.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:01
door Suus
Waarom zou je bussen met een 100% vlakke vloer bestellen als je maar twee deuren hebt?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:04
door CamilleKreemers
Misschien eis van de provincie?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:08
door Daniel
huibe schreef:Arriva zelf. Iig de 402 en waarschijnlijk ook de lijnen 120/121.
Moet het materieel voor scholierenlijnen eigenlijk ook verplicht in Brabantse kleuren rijden? Anders lijkt de 620 ook wel een ideaal lijntje om vanuit Schelluinen te rijden (zou de bus in Dordrecht verder kunnen op een omloop van DAV)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:10
door CamilleKreemers
Waar ligt schelluinen?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:11
door Daniel
Net ten westen van Gorinchem, t.h.v. de kruising van de A27 en de A15. Historisch verantwoord gezien zou je een lijn als 620 natuurlijk vanuit Dordrecht moeten rijden trouwens :mrgreen:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:12
door CamilleKreemers
en waarom zit ie dan in een concessie van Brabant?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:14
door Daniel
Schelluinen is een stalling van het DAV gebied, maar je moet de bussen uit de omgeving van Werkendam/Sleeuwijk toch ergens laten en dan is aan de overkant van de rivier lekker dichtbij en goedkoop omdat er al een hele stalling staat.
In Brabant zitten er daar nergens stallingen in de buurt, immers reden er niet heel lang geleden vanuit Gorinchem vrijwel alleen buurtbusjes Brabant in.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:14
door huibe
Om het nog specifieker te zijn. Uit Dubbeldam. Daar reed ergens in de jaren 30 van de vorige eeuw al een buslijn vandaan op het traject Dordrecht - Werkendam.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:21
door Daniel
Sinds 1936 inderdaad, da's de voorloper van lijn 6 geweest. Maar actueler: de scholierenritten op buurtbus 231 (sinds 2004) werden ook nog door SVD gereden en precies die ritten zijn wat nu lijn 620 is.
En daarmee zijn we weer terug in Brabant na deze korte geschiedenisles :P

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:37
door Jasper073
Hainje schreef:Het kan best dat je gelijk hebt, maar het is ook niet geheel ondenkbaar dat je vader en die collega het verkeerd onthouden hebben. ;)
Enfin, we zullen het in de komende maanden vanzelf wel zien.

zou kunnen hahahaha
maar ze hebben alle 2 de info-dag mee gemaakt me vader op dag 1 en zijn collega/mijn kennis op dag 2
en alle 2 zeggen ze het zelfde. Maar goed we zien het wel in loop der tijd tot aan 14 December.
Ik zelf hoop ook op 3 deurs Citea op stad. Ik en mijn kennis vinden het een vaag en raar idee
een stadsbus met 2 deurs maar jah....RET heeft het ook en Qbuzz ook dus we zien wel.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 21:55
door Hainje
Daniel schreef:Moet het materieel voor scholierenlijnen eigenlijk ook verplicht in Brabantse kleuren rijden? Anders lijkt de 620 ook wel een ideaal lijntje om vanuit Schelluinen te rijden (zou de bus in Dordrecht verder kunnen op een omloop van DAV)
Het lijkt mij wel dat die bussen in de Brabantse kleuren moeten rijden, maar je kunt er vergif op innemen dat er zo af en toe een Irisbus die bedoeld is voor 'stadsdienst' Gorinchem op de 120 terecht gaat komen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 05 okt 2014, 22:41
door Jasper073
Bee schreef:Waarom zou je bussen met een 100% vlakke vloer bestellen als je maar twee deuren hebt?

Dat vraag ik me dus ook af :?
Ik hoop dan ook stiekem dat het voor stad 3 deurs wordt maar jah.
De persoon die ik sprak was wel héél zeker van de zaak dat het 2 deurs wordt.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 11:22
door Frans F
Niet dat ik iets tegen 3 deurs bussen heb, maar ik zie ook niet in wat het echte voordeel is. De huidige amba's op de stadsdienst hebben ook maar 2 deuren en ik heb daar nog nooit klachten over gehoord. Een 3e deur vergt anderzijds wat ruimte die je anders voor extra zitplaatsen kun gebruiken.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 11:55
door Daan76
Het voordeel is de hogere doorstroomsnelheid (halteringstijden kunnen korter). Daarnaast is een stadsbus meestal voorzien van wat meer staanplaatsen en dus minder zitplaatsen dan een streekwagen (meer passagiers kunnen mee en hoeven maar korte afstanden te staan).

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 12:11
door Suus
Stad-Citea heeft 29 zitplaatsen versus 40 voor een streekbus, maar in plaats van 20 staanplaatsen heeft een stadsbus er bijna 60.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 12:48
door Frans F
Ik weet niet of er hier VDL-kenners zijn, maar iets wat ik nog steeds niet begrijp is waarom Arriva deels LLE en deels SLF koopt. De LLE's zijn veel lichter en daardoor veel zuiniger in het dieselgebruik, daarnaast zijn ze volgens de opgave van VDL zowel geschikt voor stads- als streekvervoer. Ik zou daarom in eerste instantie denken dat het logischer was geweest allemaal LLE te kopen en dan deels met stads-inrichting en deels met streek-inrichting.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 14:12
door Michael 1988
Dat heeft te maken met de concessie eisen. Op de stadsdienst horen lagevloersbussen te rijden (SLF) en op de streekdienst minimaal verlaagde instap (LLE). Dit hoorde je te weten als je bij Rover of een andere reizigersbelangenorganisatie zit. Ooh nee wacht, dat zit je niet. Dat bleek al eerder en nu ben je wederom door de mand gevallen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 14:14
door Michael 1988
Bee schreef:Stad-Citea heeft 29 zitplaatsen versus 40 voor een streekbus, maar in plaats van 20 staanplaatsen heeft een stadsbus er bijna 60.
Maak daar voor de streek maar bijna 40 staanplaatsen van. Mits iedereen ook doorloopt naar helemaal achterin.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:45
door Frans F
Michael 1988 schreef:Op de stadsdienst horen lagevloersbussen te rijden (SLF) en op de streekdienst minimaal verlaagde instap (LLE).
Ik verkeerde in de veronderstelling dat de LLE ook een lagevloerbus was aangezien Berlijn die voor zijn stadsvervoer heeft besteld.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:09
door Jasper073
Ik zie het allemaal wel hoor wat voor Citea's op de stad gaan rijden in Den Bosch.
Hoop snel dat er meer foto's op internet opduiken qua vooruitgang hoe ze er uit zien en of het nu wel 2 deurs zijn zoals sommige binnen Arriva dat mij vertellen of het nou 3 deurs zijn.

Ik hoor het nieuws ook maar van 2 mensen die bij Arriva werken.
Er gaan zelfs geruchten dat inplaast van de bekende verlengde bussen dat er bussen gaan rijden met aanhangwagen
waar mensen ook in kunnen zoals in Oostenrijk. Ook dat heb ik gehoord dat Arriva dat ook wel ziet zitten.
Of het waar is en of het gaat gebeuren ?? Geen idee.