Pagina 50 van 110

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 12:10
door Frans F
Ja, want de 159 rijdt maar 1x per uur en dat is voor Den Dungen wel genoeg. St Michielsgestel krijgt dan dus 3 bussen per uur naar Den Bosch (2x de 156 rechtstreeks, 1x de 159 via Den Dungen).

Daarnaast komt er een Volans-halte ter hoogte van de kruising van de N617 met de weg St Michielsgestel-Den Dungen, zodat ik verwacht dat de 156 en zeker de "trage en dure" 159 het zwaar zullen gaan krijgen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 13:41
door fogeltje
Meltrain schreef:
Frans F schreef:De huidige 155 verdwijnt en de 156 wordt een halfuurdienstdienst die niet meer via Den Dungen rijdt.
Maar dan nog denk ik dat die lijn Veghel - Gemert beter 154 genoemd had kunnen worden om eventuele verwarring te voorkomen.
Er kan geen verwarring ontstaan want de huidige en toekomstige 155 hebben geen enkele halte gemeen ;) Voor alle mensen is het simpel. De huidige 155 mensen hebben die bus vanaf december gewoon niet meer, voor de huidige 25 mensen is het nummer met 130 opgehoogd.

Ik las iets in dit topic dat alle streeklijnen een 100-nummer gaan krijgen? Gaan ze de negentigers (m.u.v. wellicht 99 omdat die gedeeld is met KAN) ook ophogen?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 14:10
door Frans F
Bedoeling is:
0xx voor stadslijnen
1xx voor streeklijnen
2xx voor buurtbussen
3xx voor Volans
4xx voor Brabantiner
6xx voor Scholierenlijnen

De streeklijnen onder de 100 worden zover ik weet in december echter niet veranderd. Veel lijnen die alleen op schooldagen rijden krijgen wel een 600-nummer (huidige nummer + 500). Ook wordt Volans2 ingevoerd en dat betekent dat de lijnen 110, 10, 126 en 127 worden omgezet in respectievelijk de Volanslijnen 310, 325, 326 en 327. Ben benieuwd of daar ook Volans materieel komt te rijden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 15:08
door flipje
De Citea SLF krijgt 2 deuren, bewijs:
Spoiler: show
Afbeelding

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 15:14
door huibe
Misschien een domme vraag, maar hoe zie ik het verschil tussen een SLF en een LLE?

NB zijn alle SLF 2-deurs of zou het zo kunnen zijn dat er ook een serie met 3 deuren is?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 15:21
door flipje
SLF = stadsbus - volledig vlakke vloer - motor 'staat' links achter - minder stoelen / meer sta capaciteit
LLE = streekbus - balkon achterin /achter de achterdeuren - motor ligt onder het balkon - meer stoelen / minder sta capaciteit

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 15:22
door marvinkok
Een LLE is niets meer of minder dan een gefacelifte Ambassador. Dat is ook goed te zien aan de bovenkant bij de filmkast. Als je de LLE en de overige Citea's naast elkaar zet zie je ook dat de neus van de LLE wat ieler oogt dan van de rest van de range.
Daarnaast heeft de LLE een verhoogde achtervloer en de SLF niet, dus heeft de SLF (denk ik) een staande motor linksachterin waardoor je aan de linkerkant achteraan een luchtrooster/grille hebt zitten aan de buitenkant.
De SLF wordt volgens het plaatje als Euro 6 uitgevoerd, dus met iets een verhoging op het dak achterop, de LLE heeft dat niet.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 15:24
door flipje
huibe schreef: NB zijn alle SLF 2-deurs of zou het zo kunnen zijn dat er ook een serie met 3 deuren is?
Tot nu toe had de Citea SLF altijd 3 deuren. Blijkbaar heeft VDL een aanpassing gedaan aan de wens van Arriva om ze uit te voeren met 2 deuren. Je kunt er nu wel vanuit gaan dat er geen Citea's SLF met 3 zullen gaan komen in Brabant.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 15:29
door marvinkok
"Onze" hybrides waren ook op basis van de SLF met 2 deuren. Daarom zat er ook een putje helemaal achterin de bus, want het deel achter de achteras ligt weer wat lager :')

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 17:59
door jwalk1
Vandaag zag ik voertuig 8242 met een nieuwe chauffeursstoel (zo'n zwarte,dezelfde als de citea s hebben), hij heeft echter nog geen full-airco

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 17:59
door Meltrain
Frans F schreef: Ook wordt Volans2 ingevoerd en dat betekent dat de lijnen 110, 10, 126 en 127 worden omgezet in respectievelijk de Volanslijnen 310, 325, 326 en 327. Ben benieuwd of daar ook Volans materieel komt te rijden.
Lijn 110? :? Die kan ik niet vinden.
Lijn 152 (Eindhoven - Oss) wordt toch ook Volans?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 18:23
door Frans F
Meltrain schreef: Lijn 110? :? Die kan ik niet vinden.
Lijn 152 (Eindhoven - Oss) wordt toch ook Volans?
Uh, lijn 101.
Lijn 152 en ook 160 behoren nog tot Volans 1.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 18:28
door Mr-W
Vandaag kwam ik de 8382 in Brabantkleuren tegen. Volgens mij komt ie uit goerree.
@frans f is er voor volans2 ook verhoogd comfort geƫist ?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 18:37
door Frans F
Dat vroeg ik me hierboven zelf ook al af.
Tot iemand me het gisteren vertelde had ik nog nooit van Volans2 gehoord.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 18:41
door buschauffeur
flipje schreef:De Citea SLF krijgt 2 deuren, bewijs:
Spoiler: show
Afbeelding
Bedankt. Ik wilde de bus al zo lang van die kant zien! Ben ik de enige die tweedeurs een rare keus vind? Heeft iemand een idee wat voor redenen erachter kunnen zitten? Misschien een geldkwestie?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 18:47
door nvdw
huibe schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe zie ik het verschil tussen een SLF en een LLE?
SLF heeft een grotere wielmaat en een kortere wielbasis, en anders kun je het wel horen: krijsende Cummins (LLE) of loeiende Iveco ;)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 19:09
door Jasper073
flipje schreef:
huibe schreef: NB zijn alle SLF 2-deurs of zou het zo kunnen zijn dat er ook een serie met 3 deuren is?
Tot nu toe had de Citea SLF altijd 3 deuren. Blijkbaar heeft VDL een aanpassing gedaan aan de wens van Arriva om ze uit te voeren met 2 deuren. Je kunt er nu wel vanuit gaan dat er geen Citea's SLF met 3 zullen gaan komen in Brabant.

En aan de mensen die tegen mij zeiden dat ik uit me nek klets:
*bus* told you so, told you so, lalalalaa told you so *O*

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 19:12
door Jasper073
buschauffeur schreef:
flipje schreef:De Citea SLF krijgt 2 deuren, bewijs:
Spoiler: show
Afbeelding
Bedankt. Ik wilde de bus al zo lang van die kant zien! Ben ik de enige die tweedeurs een rare keus vind? Heeft iemand een idee wat voor redenen erachter kunnen zitten? Misschien een geldkwestie?

Nee je bent niet de eenige, ik vind het ook maar vaag idee dat de stadbus 2 deurs is.
Ik snap ook niet echt waarom maar misschien dat die bussen ook op streek kunnen rijden ofzo ???? :|
Verder ben ik ook blij dat er een foto van die kant van de bus "EINDELIJK" op internet is. Zat er ook al op te wachten

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 19:13
door Stadsbus
*bus* [quote="flipje"]De Citea SLF krijgt 2 deuren, bewijs:
Spoiler: show
Afbeelding
*bus*
*bus* eindelijk. ik ben bezig met een vouw bus. *bus*

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 19:16
door Stadsbus
huibe schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe zie ik het verschil tussen een SLF en een LLE?

NB zijn alle SLF 2-deurs of zou het zo kunnen zijn dat er ook een serie met 3 deuren is?
een SLF is een stadsbus met achterop (alleen bij euro 6) een bultje (2 of 3 deurs) en LLE is een streekbus met 2 deuren.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 19:43
door Jasper073
Renebussen schreef:
huibe schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe zie ik het verschil tussen een SLF en een LLE?

NB zijn alle SLF 2-deurs of zou het zo kunnen zijn dat er ook een serie met 3 deuren is?
een SLF is een stadsbus met achterop (alleen bij euro 6) een bultje (2 of 3 deurs) en LLE is een streekbus met 2 deuren.

Idd en achter dat bultje zit de uitlaat van de bus, zodat het niet achter de bus vandaan komt qua fietsers enzo
en dat het meteen omhoog gaat. zo iets had ik gehoord in filmpje van VDL

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 19:57
door Frans F
buschauffeur schreef: Bedankt. Ik wilde de bus al zo lang van die kant zien! Ben ik de enige die tweedeurs een rare keus vind? Heeft iemand een idee wat voor redenen erachter kunnen zitten? Misschien een geldkwestie?
Tot in de jaren 80 waren tweedeurs stadsbussen op veel plaatsen gangbaar, dus zo bijzonder is het nu ook weer niet. Ik denk dat het inderdaad goedkoper is (minder CiCo's bijv.) en sjoemelen met vroegtijdig uitchecken wat minder makkelijk wordt.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 20:01
door Jasper073
Frans F schreef:
buschauffeur schreef: Bedankt. Ik wilde de bus al zo lang van die kant zien! Ben ik de enige die tweedeurs een rare keus vind? Heeft iemand een idee wat voor redenen erachter kunnen zitten? Misschien een geldkwestie?
Tot in de jaren 80 waren tweedeurs stadsbussen op veel plaatsen gangbaar, dus zo bijzonder is het nu ook weer niet. Ik denk dat het inderdaad goedkoper is (minder CiCo's bijv.) en sjoemelen met vroegtijdig uitchecken wat minder makkelijk wordt.
Ik hoorde dat het juist duurder is dat ze deze bus moesten aanpassen voor Arriva.
Lijkt mij dat dan 3 deurs goedkoper was om te doen, maar waarom ze toch voor 2 deurs kiezen is voor mij een raadsel.
Ik hoorde dit van iemand die Chauffeur is bij ons en ook monteur is op de Arriva stalling in Den Bosch.
Maar of zo iets klopt geen idee.

Weet iemand anders het wel ???? ik twijfel namelijk

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 20:09
door Frans F
De aanpassing van het ontwerp kost eenmalig uiteraard geld, maar qua bouw zou ik verwachten dat een tweedeurs weer wat goedkoper is. Er zit behoorlijk wat mechanica en elektronica in zo'n extra deur.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 20:19
door flipje
Er stonden aardig wat Citea's in Heerenveen vanochtend (behalve wat wagens van Arriva en GVB, ook heel wat wagens voor Berlijn). Zover ik kon overzien was alles 2 deurs (behalve de GVB bussen :wink: ).
Arriva zal wel kijken naar het kostenplaatje, uiteindelijk is een 2 deurs bus in onderhoud voordeliger dan een 3 deurs variant.