Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Ezra » Di 28 Okt 2014, 14:56


Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor BrengMe » Di 28 Okt 2014, 15:12

Als je dit topic goed had doorgelezen wist je dat er al veel ideeën zijn vanuit hier.
---

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Di 28 Okt 2014, 19:50

Het lijkt mij in ieder geval een goed idee af te stappen van hetzelfde lijnnummer voor verschillende lijnen, zoals in Tilburg. Dat zorgt voor veel verwarring en zo heb je ook weinig aan de lijnnummers. Weet iemand hoe dit in andere steden is?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 28 Okt 2014, 20:17

buschauffeur schreef:Het lijkt mij in ieder geval een goed idee af te stappen van hetzelfde lijnnummer voor verschillende lijnen, zoals in Tilburg.

Bedoel je dat je vanaf het station bijvoorbeeld een lijn 3 naar zowel het Elisabethziekenhuis hebt als naar de Reeshof?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3696
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor regenmaker » Di 28 Okt 2014, 20:19

Ja, voer gewoon het systeem in wat Syntus heeft gedaan voor Apeldoorn in 2012. Alle lijnen knippen op het station en de lijnen nog wel koppelen met aparte lijnnummers.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 28 Okt 2014, 20:25

Mwa, zie het nut er niet zo van in eerlijk gezegd. Zo ver ik weet zijn alleen Eindhoven en Apeldoorn steden waar alle lijnen het eindpunt hebben op het (Centraal) Station. Bij praktisch alle stadsdiensten in Nederland word gewerkt met het systeem dat we in Tilburg ook gebruiken (transversale lijnen), als mensen naast het lijnnummer ook gewoon kijken naar de bestemming die voorop de bus staat, dan is er niets aan de hand.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor BrengMe » Di 28 Okt 2014, 20:27

En Leeuwarden, en wat kleinere stadsdiensten, zoals Bergen op Zoom.
---

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3696
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor regenmaker » Di 28 Okt 2014, 20:30

Ik zie het nu er wel van in. Zorgt voor overzichtelijk en duidelijkheid voor de reiziger. Ik zie het nut niet van lijnen via het station door laten rijden met hetzelfde lijnnummer. Je hebt lijnnummers niet voor niets, anders kan je beter alleen de bestemming op de bus plakken, zie het verschil niet.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor BrengMe » Di 28 Okt 2014, 20:33

Ik zie het verschil wel. Als je geen lijnnumers hebt moet je al die bestemmingen op de bussen gaan lezen voor je de juiste bus hebt. Met lijnnummers kan je alle bestemmingen 'wegfilteren' die je niet nodig hebt, ook bij transversale lijndiensten.
---

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 28 Okt 2014, 20:34

BrengMe schreef:En Leeuwarden, en wat kleinere stadsdiensten, zoals Bergen op Zoom.

Ja voor zover ik weet zijn Apeldoorn en Eindhoven de uitzonderingen. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben zoveel stations dat die vergelijking m.i. sowieso niet op gaat. Dus die laat ik even buiten beschouwing.

regenmaker schreef:Ik zie het nu er wel van in. Zorgt voor overzichtelijk en duidelijkheid voor de reiziger. Ik zie het nut niet van lijnen via het station door laten rijden met hetzelfde lijnnummer. Je hebt lijnnummers niet voor niets, anders kan je beter alleen de bestemming op de bus plakken, zie het verschil niet.

Stations zijn gewoon tussenpunten in plaats van eindpunten. Niets mis mee, mensen moeten maar gewoon lezen wat er op die bus staat.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3696
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor regenmaker » Di 28 Okt 2014, 20:38

Hainje schreef:Stations zijn gewoon tussenpunten in plaats van eindpunten. Niets mis mee, mensen moeten maar gewoon lezen wat er op die bus staat.


Of vervoerders doen een kleine aanpassing en zorgen ervoor dat het leven een stuk makkelijker wordt. Je hoeft alleen nog maar naar het nummer te kijken om je stadsbus te vinden, echt ideaal. :pos:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor BrengMe » Di 28 Okt 2014, 20:40

Waarom makkelijker maken, zo hard is dat toch ook niet nodig? Meestal gaat het wel goed.
---

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25112
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Di 28 Okt 2014, 20:40

Het voordeel van doorgaande lijnen is veelal dat reizigers een directe verbinding naar het stadscentrum hebben, wat zeker op stadsdiensten een gewenste verbinding is. De stadscentra van steden met een stadsdienst liggen vaak redelijk dicht bij het station en van in het zicht van de haven overstappen worden reizigers niet echt blij over het algemeen (zie de flop met het driebussensysteem in Dordrecht bijvoorbeeld).

Aanvullend op het lijstje van BrengMe: Amersfoort heeft ook een stadsdienst met bijna alles eindigend op het station. Essentieel verschil waarom dat daar wel werkt: alle lijnen komen langs een centrumhalte. En de enige die dat niet doet is juist om die reden wel doorgaand over het station heen. En in Eindhoven bv. zit je op het station ook al heel kort op het centrum waardoor doorrijden geen toegevoegde waarde heeft. Al is dat voor Tilburg ook wel een beetje het geval.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3696
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor regenmaker » Di 28 Okt 2014, 20:44

Daniel schreef:Het voordeel van doorgaande lijnen is veelal dat reizigers een directe verbinding naar het stadscentrum hebben, wat zeker op stadsdiensten een gewenste verbinding is.

In Apeldoorn eindigen ook alle lijnen op het station, maar de meeste lijnen zijn nog wel gekoppeld aan elkaar. En komen daardoor bijna allemaal langs een centrumhalte.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Di 28 Okt 2014, 20:45

Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:

1 Elisabethziekenhuis via Stappegoor
1 Noord-Quirijnstok via TweeStedenziekenhuis
1 Centrum
1 Reeshof
1 Reeshof NS
1 Elisabethziekenhuis via Broekhoven
1 Reeshof via Amarant
1 Reeshof via Witbrant
1 Elisabethziekenhuis via Fatima
1 Noord-Heikant
1 Noord-Stokhasselt
1 West
1 Blaak
1 Het Laar
1 Udenhout
1 Goirle

Wel even goed kijken welke lijn 1 (welke richting) je moet hebben. :roll:

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3696
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor regenmaker » Di 28 Okt 2014, 20:46

buschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:

Kijk zo zien Hainje en BrengMe het liefst een stadsdienst :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 28 Okt 2014, 20:49

buschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:

1 Elisabethziekenhuis via Stappegoor
1 Noord-Quirijnstok via TweeStedenziekenhuis
1 Centrum
1 Reeshof
1 Reeshof NS
1 Elisabethziekenhuis via Broekhoven
1 Reeshof via Amarant
1 Reeshof via Witbrant
1 Elisabethziekenhuis via Fatima
1 Noord-Heikant
1 Noord-Stokhasselt
1 West
1 Blaak
1 Het Laar
1 Udenhout
1 Goirle

Wel even goed kijken welke lijn 1 (welke richting) je moet hebben. :roll:

Ik bedoel natuurlijk dat een lijn 2 eindpunten heeft. Niet dat alle bussen dezelfde lijn hebben.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor BrengMe » Di 28 Okt 2014, 20:49

regenmaker schreef:
buschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:

Kijk zo zien Hainje en BrengMe het liefst een stadsdienst :P

Ehm, nee. Dat is overdrijven.
---

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25112
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Di 28 Okt 2014, 20:54

regenmaker schreef:In Apeldoorn eindigen ook alle lijnen op het station, maar de meeste lijnen zijn nog wel gekoppeld aan elkaar. En komen daardoor bijna allemaal langs een centrumhalte.

Juist dergelijke koppelingen worden als onduidelijk gezien, daar komen bv. in Utrecht ook klachten over (weliswaar voor streeklijnen i.p.v. stadslijnen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3696
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor regenmaker » Di 28 Okt 2014, 21:06

De streeklijnen van Utrecht vergelijken met de stadsdiensten van Apeldoorn gaat ook wel erg ver. :)
Maar volgens mij gaan we een beetje off-Topic :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

huibf
Berichten: 2523
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Di 28 Okt 2014, 21:40

Eindhoven had ook over het station lopende lijnen. Het was 3x niets, want welke lijnen koppel je dan, daarbij ligt het station in Eindhoven in het centrum. Dus is er geen echte centrumhalte.
Prima zo in Eindhoven. Niets aan doen.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor zone2000 » Wo 29 Okt 2014, 11:16

zag vanochtend 4 citea's voor NB in Leeuwarden staan. de rood witte kleurencombinatie is wel saai zeg.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 29 Okt 2014, 11:27

Ik vind het bij de citeas mooier staan dan de huisstijl van nzwf en zhn. Ook in vergelijking met de ambas en de citaros staat de brabantse huisstijl beter bij de citeas.

Overigens is het een rood - licht grijs - witte huisstijl. Kijk maar op de achterkant van de bus. Daar zie je de overgang van licht grijs naar wit zeer goed bij de bovenkant van de ramen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Wo 29 Okt 2014, 12:26

Als het systeem gewoon werkt moet je er niet aan gaan sleutelen. Blijkbaar zijn dat relevante vervoersstromen die over het station heengaan. In Nijmegen gaan de meeste stadslijnen sinds jaar en dag over het station heen en dat gewoon goed. Af en toe is er wel eens een reiziger die het niet snapt, maar dat probleem verplaats je met knippen en koppelen gewoon. Want dan ontstaat er verwarring over de koppelingen en stappen mensen uit terwijl ze kunnen blijven zitten. Dus je schiet er qua duidelijk niet veel mee op en hebt ook meer lijnnummers nodig. Dan kun je lage streeknummers vervolgens weer gaan ophogen omdat anders lijnnummers door elkaar gaan lopen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4061
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Etienne » Wo 29 Okt 2014, 12:32

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4760132963

Kennelijk vandaag een presentatie van de bussen voor Noord-Brabant. *O*
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten