Pagina 68 van 110

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 20:21
door Hainje
gliderfighter schreef:Na het Gemeentehuis(Station is hetzelfde) is er geen bushalte waar gestopt kan worden zonder het verkeer op te houden tot de Groote Wielen. Nu gaat lijn 13 4x per uur door mijn straat rijden, in een 30 zone én wat fikse drempels.
Een lijnbus word vaak ook gebruikt als verkeersremmende maatregel (rijdt immers rond de 25km/u in 30km-zones) dus in principe zie ik er geen probleem in dat er geen haltehavens of iets dergelijks liggen. :lol:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 21:50
door Jasper073
Effe leuk nieuws :D

Die kleine VDL Citea MLE busjes komen dus ook in Den Bosch :pos:
Dit zei een chauffeur bij mij op facebook:

"Zijn de opvolgers van de busjes die je nu op 80, 70 en 60 ziet plus de lijnen uit Oss en ik verwacht ook in de daluren op lijn 91 en 92. Volgens mij zijn die voor Van Driel of een andere firma die dat gaat rijden. Ben benieuwd"

https://pbs.twimg.com/media/B1tK7nkIQAALPeM.jpg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 22:23
door gliderfighter
Hainje schreef:
gliderfighter schreef:Na het Gemeentehuis(Station is hetzelfde) is er geen bushalte waar gestopt kan worden zonder het verkeer op te houden tot de Groote Wielen. Nu gaat lijn 13 4x per uur door mijn straat rijden, in een 30 zone én wat fikse drempels.
Een lijnbus word vaak ook gebruikt als verkeersremmende maatregel (rijdt immers rond de 25km/u in 30km-zones) dus in principe zie ik er geen probleem in dat er geen haltehavens of iets dergelijks liggen. :lol:
Ik kan hier niet tegenop, de harde waarheid..
Ik doelde meer op 't feit dat die bus dan vroeger is en er nergens ff gewacht kan worden tot je Rosmalen in principe uit bent (Tenzij er een zgn holding wordt gereden op de rotonde :P )

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 22:31
door MrEmiel
De aansluiting van lijn 155 op lijn 125 is beroerd te noemen helaas. Ik had de hoop dat er rekening gehouden zou worden met de mensen die nu over gemert reizen, bijvoorbeeld in de ochtend wanneer er ongeveer 20 reizigers al in handel in de bus zitten naar helmond.
In de nieuwe situatie zal dit naar nul reduceren, want de bussen sluiten als volgt aan
aankomst arriva 155: 07:18 08:18 09:20 ... 12:20 ... 15:20 16:24 ... 19:24
vertrek hermes 125: 06:55 07:57 09:01 ... 12:20 ... 15:20 16:20 ... 19:20

aankomst hermes 125: ............... 07:56 09:00 10:00 11:00 12:19 ... 16:19 ... 18:19 19:19
vertrek arriva lijn 155: 06:19 07:19 08:19 09:21 10:21 11:21 12:21 .... 16:25 ... 18:25 ......

Beide bussen hebben zoals te begrijpen valt geen wachttijd in gemert. Maar met een beetje afstemmen en paar minuten incalculeren kan mijns inziens beter op de reizigers ingespeeld worden. Vooral in de ochtendspits.
Ik vrees dat veel scholieren/studenten vanaf 14 december een probleem hebben cq op een andere manier naar hun school gaan reizen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 22:34
door Frans F
Jasper073 schreef:Effe leuk nieuws :D

Die kleine VDL Citea MLE busjes komen dus ook in Den Bosch :pos:
Dit zei een chauffeur bij mij op facebook:

"Zijn de opvolgers van de busjes die je nu op 80, 70 en 60 ziet plus de lijnen uit Oss en ik verwacht ook in de daluren op lijn 91 en 92. Volgens mij zijn die voor Van Driel of een andere firma die dat gaat rijden. Ben benieuwd"

https://pbs.twimg.com/media/B1tK7nkIQAALPeM.jpg
Helaas heeft de chauffeur het dan niet gesnapt. De lijnen 60, 70 en 80 krijgen gewoon Citea's. De kleine busjes zijn bedoeld voor de binnenstadslijn, de reincarnatie van de eerdere lijn 220.

Op lijn 91 kom je niet ver met kleine busjes, daar heb je gewoon grote bussen nodig voor de vele studenten uit Uden c.s. die in Cuijk op de trein overstappen. Op de lijnen 90 (Heesch-Grave), 92 en 96 komen tussen de spitsen 8-persons busjes rijden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 22:41
door Frans F
MrEmiel schreef:De aansluiting van lijn 155 op lijn 125 is beroerd te noemen helaas. Ik had de hoop dat er rekening gehouden zou worden met de mensen die nu over gemert reizen, bijvoorbeeld in de ochtend wanneer er ongeveer 20 reizigers al in handel in de bus zitten naar helmond.
De bedoeling van de knip is om fatsoenlijke aansluitingen op de Volans diensten in Veghel te krijgen. Eventuele aansluitingen in Gemert richting Helmond zijn wat betreft Arriva lagere prioriteit. Als Hermes kan en wil aansluiten in Gemert is dat natuurlijk mooi meegenomen maar Arriva zal niet schuiven omdat dan de Volans-aansluitingen in Veghel weer verloren gaan.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 22:59
door Hainje
gliderfighter schreef:Ik kan hier niet tegenop, de harde waarheid..
Ik doelde meer op 't feit dat die bus dan vroeger is en er nergens ff gewacht kan worden tot je Rosmalen in principe uit bent.
Daar is op zich wel een trucje voor. Wanneer een bus nergens de tijd af kan wachten, dan word de dienstregeling op een bepaald deel zo krap ingeroosterd dat de bus daar in feite altijd enkele minuten te laat is. Deze tijd word dan weer toegevoegd aan de rijtijd op een stuk waar dit niet zo heel erg nodig is, maar de bus desgewenst wel even kan stilstaan om de tijd af te wachten.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 05 nov 2014, 23:13
door Jasper073
Frans F schreef:
Jasper073 schreef:Effe leuk nieuws :D

Die kleine VDL Citea MLE busjes komen dus ook in Den Bosch :pos:
Dit zei een chauffeur bij mij op facebook:

"Zijn de opvolgers van de busjes die je nu op 80, 70 en 60 ziet plus de lijnen uit Oss en ik verwacht ook in de daluren op lijn 91 en 92. Volgens mij zijn die voor Van Driel of een andere firma die dat gaat rijden. Ben benieuwd"

https://pbs.twimg.com/media/B1tK7nkIQAALPeM.jpg
Helaas heeft de chauffeur het dan niet gesnapt. De lijnen 60, 70 en 80 krijgen gewoon Citea's. De kleine busjes zijn bedoeld voor de binnenstadslijn, de reincarnatie van de eerdere lijn 220.

Op lijn 91 kom je niet ver met kleine busjes, daar heb je gewoon grote bussen nodig voor de vele studenten uit Uden c.s. die in Cuijk op de trein overstappen. Op de lijnen 90 (Heesch-Grave), 92 en 96 komen tussen de spitsen 8-persons busjes rijden.

Oke Frans :)
Thnx voor deze info !!
Ook leuk dat deze Citea's MLE de nieuwe 220 worden voor in de binnenstad :pos:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 00:26
door Michael 1988
Mij valt een aantal dingen op in de dienstregeling en de kaart van Oost-Brabant (rest heb ik nog niet bekeken).

1) De buurtbussen staan niet vermeld in de dienstregeling.
2) Lijn 156, 157, 305 en 653 rijden nog steeds over de John F Kennedylaan. Veel scholieren voor de Sterrenlaan en voor de Rooi Pannen moeten hierdoor onnodig overstappen op het station. De studenten voor de TU laat ik even buiten beschouwing, want die ligt op loopafstand vanaf het station. Eventueel kunnen ze ook in en uitstappen op de bushalte op de Veldmaarschalk Montgommerylaan.
3) De speciale lijn van en naar de Efteling heeft nu de zoveelste nieuwe nummer gekregen en heeft de zelfde nummeringssoort als de Nachtlijnen. Die zitten voortaan in de 8xx serie.
4) De scholierenlijn Sint-Oedenrode - Veghel heeft een knip in Schijndel, waardoor het eerder een (in mijn ogen onnodige) scholierenlijn wordt tussen Veghel en Schijndel en (deze is misschien wel nodig) tussen Sint-Oedenrode en Schijndel via Boxtel.
5) Er rijdt geen enkele bus meer door Eerde heen (zullen de ouderen erg blij mee zijn), maar juist omheen over de Eerdsebaan. Waarom dat is weet ik niet, maar lijn 159 of de scholierenlijn had nog handig door Eerde kunnen blijven rijden.
6) Zijtaart en Mariahout zijn schijnbaar hun buurtbus kwijt.

Wel ben ik blij dat, ter compensatie van het wegvallen van de huidige lijn 155, lijn 306 een kwartierdienst behoud in de spits en lijn 156 niet meer door Den Dungen gaat. Overigens zei iemand ook een aantal berichten terug dat lijn 301 in Waalwijk niet doorgaat als lijn 300 en v.v., terwijl in de dienstregeling vermeld staat van wel.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 01:12
door Zugführer
De reden voor de lijnnummerwijziging van de Efteling lijnen ook...
"Bij Arriva is het gebruikelijk om lijnen voor evenementenvervoer als 8xx te rijden"
Ja, fijn voor Arriva, maar wat is voor de reiziger het makkelijkst? Elke keer weer een nummerwijziging?
Of nee, het openbaar vervoer gaat vooral om de ov-bedrijven natuurlijk en niet om de reiziger

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 01:16
door Hainje
Schrale troost, de komende tien jaar zal het nummer niet meer veranderen. :P

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 01:21
door Zugführer
Dat is waar ;)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 02:19
door buschauffeur
Frans F schreef:
Plutona schreef:Een subtiele wijziging, maar wel met mogelijk grote gevolgen, is dat van veel stadslijnen in Tilburg de ritten van na twaalf uur zijn vervallen. Op o.a. lijn 5 en 11, zijn op z'n minst de laatste 2 ritten geschrapt, mogelijk zelfs de laatste 3.
Dat betekent dat de meeste studenten die met ''de laatste trein'' uit hun richting komen voortaan veroordeeld zijn tot de fiets, taxi of de benenwagen.
De kaalslag in de dienstregeling overdag tijdens de werkdagen in de schoolvakanties lijkt me een tikkeltje ernstiger dan die paar vervallen ritten voor studenten rond middernacht.
Welke kaalslag bedoel je precies?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 02:38
door buschauffeur
En dan staat er op de voorkant van het nieuwe busboekje van Arriva een bus van Veolia met een chauffeur van Veolia erin...
Goed bezig. ;-)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 05:22
door Michael 1988
Dat heb ik ook gemerkt, maar mij ging het meer om de inhoud ;).

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 06:47
door BrengMe
Michael 1988 schreef:6) Zijtaart en Mariahout zijn schijnbaar hun buurtbus kwijt.
Dat is dit jaar ook al niet meer.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 07:10
door Frans F
buschauffeur schreef:Welke kaalslag bedoel je precies?
In de vakantieperiode gaan alle lijnen op werkdagen overdag om het halfuur rijden, net als op zondag. Vergeleken met nu krijgen bijv. West en de Reeshof Noord overdag dan een halfuurdienst terwijl dat nu nog een 10 min dienst is. Anders gezegd daar wordt in de vakantieperiode 2/3 deel van de huidige bussen opgedoekt. Maar ook bijv. lijn 1 wordt in frequentie gehalveeerd.

Arriva maakt er handig gebruik van dat de Provincie wel eisen heeft gesteld aan de minimale frequenties op schooldagen, zaterdagen en zondagen maar verzuimd heeft eisen te stellen aan de frequenties op werkdagen tijdens de schoolvakanties. Wellicht ook een leermoment voor de SRE voor zijn aanbesteding,

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 07:48
door huibf
De Arriva Eindhovenlijnen gaan pas na het gereed komen van HOV2 over de MG laan. Dus eind 2017.
Begin 2015 wordt er gestart.

Dat van 155 en 125 was niet de afspraak. Ik ga dit eens bekijken.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 08:11
door Daniel
Michael 1988 schreef:3) De speciale lijn van en naar de Efteling heeft nu de zoveelste nieuwe nummer gekregen en heeft de zelfde nummeringssoort als de Nachtlijnen. Die zitten voortaan in de 8xx serie.
Nachtlijnen in Tilburg al gezien? Die hebben zowel een 8xx-nummer dat al aangeeft dat ze nachtlijn zijn, maar ook nog een N voor het lijnnummer :P

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 09:53
door Frans F
De 8xx is voor zg. evenementenlijnen, niet specifiek voor nachtlijnen.
Vandaar dat ook de Eftelinglijnen in die serie zitten.

Overigens vertelde Hettinga tijdens zijn praatje bij de presentatie van de nieuwe bussen vorige week nog dat Arriva grote ambities heeft met het Eftelingvervoer. Hij maakte daarbij de vergelijking met het Keukenhofvervoer wat (naar zijn zeggen) explosief is toegenomen sinds dat door Arriva actief wordt gepromoot.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 10:27
door Frans F
Michael 1988 schreef:1) De buurtbussen staan niet vermeld in de dienstregeling.
Dat is inderdaad zeer storend.
4) De scholierenlijn Sint-Oedenrode - Veghel heeft een knip in Schijndel, waardoor het eerder een (in mijn ogen onnodige) scholierenlijn wordt tussen Veghel en Schijndel en (deze is misschien wel nodig) tussen Sint-Oedenrode en Schijndel via Boxtel.
Scholierenlijn 644 is bedoeld voor leerlingen van MBO St Lucas in Boxtel. In feite is er dagelijks een retourrit Veghel-Schijndel-Boxtel en een retourrit St Oedenrode-Boxtel. Het doorrijden tot Veghel is wel handig omdat er nog al wat scholieren van St Lucas uit de regio Veghel komen. De leerlingen kunnen op overige tijden gebruik maken van buurtbus 204.
5) Er rijdt geen enkele bus meer door Eerde heen (zullen de ouderen erg blij mee zijn), maar juist omheen over de Eerdsebaan. Waarom dat is weet ik niet, maar lijn 159 of de scholierenlijn had nog handig door Eerde kunnen blijven rijden.
De route door Eerde is bijzonder smal en wordt bij ieder dorpsevenement afgesloten. En bijna iedereen stapt tegenwoordig sowieso op bij de Eerdesebaan omdat daar de 160/Volans stopt.
6) Zijtaart en Mariahout zijn schijnbaar hun buurtbus kwijt.
Dat is vorig jaar al veranderd.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 10:33
door Pim-AllianceB95
@Frans

Volgens mij maken niet enkel studenten gebruik van de laatste rit, sterker nog, het zijn bij uitstek ritten met reizigers van middelbare leeftijd.

Overigens erg prettig dat de bussen vanaf station Breda naar de hogescholen precies voor of op aankomsttijd van de IC's gaan vertrekken (:09/:19).

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 10:49
door Frans F
Pim-AllianceB95 schreef:Volgens mij maken niet enkel studenten gebruik van de laatste rit, sterker nog, het zijn bij uitstek ritten met reizigers van middelbare leeftijd.
De Provincie heeft de laatste avondritten niet meer besteld, dus dan vervallen ze. Persoonlijk vind ik dat echter minder storend dan dat op vakantiedagen op veel lijnen de helft van alle bussen overdag wordt geschrapt, dat is ontstaan door een fout van de Provincie die niet de bedoeling was.
Overigens erg prettig dat de bussen vanaf station Breda naar de hogescholen precies voor of op aankomsttijd van de IC's gaan vertrekken (:09/:19).
Welke locaties bedoel je?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 11:23
door Zugführer
Frans F schreef:Overigens vertelde Hettinga tijdens zijn praatje bij de presentatie van de nieuwe bussen vorige week nog dat Arriva grote ambities heeft met het Eftelingvervoer. Hij maakte daarbij de vergelijking met het Keukenhofvervoer wat (naar zijn zeggen) explosief is toegenomen sinds dat door Arriva actief wordt gepromoot.
En ook dat moet zonder geleed materieel gaan gebeuren? De keren dat ik naar de Efteling gereisd ben met bus, zowel vanuit Den Bosch als Tilburg, zat een gelede bus toch behoorlijk vol. Ik weet niet hoe ze daar nog een explosieve toename van passagiers bij willen stoppen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 06 nov 2014, 11:28
door buschauffeur
Ik zie in het busboekje van de stadsdienst Tilburg dat lijn 1 vanaf half tien al ieder kwartier gaat rijden. Dat is veel te vroeg. Veel scholieren hoeven pas heel laat te beginnen. Wat zullen er een hoop moeten blijven staan, zeker aan het begin van het schooljaar.