CamilleKreemers schreef:In Groningen en Drenthe rijden we dan met lijnafhankelijk vervoer, zodat er een manier van reizen bestaat. Is dit niet een optie, zodat mensen die het willen ook kunnen blijven reizen buiten de drukke uren? Ik hoor van belbuschauffeurs in mijn regio dat gemiddeld 25 tot 50% van de belbusritten gebeld wordt en bij taxibedrijven een zeer welkome manier van werken is.
Er is in Brabant bewust voor gekozen geen kleinschalige oplossingen meer te bieden anders dan de buurtbus (alleen ma-vr/za overdag) of de regiotaxi. Waarbij het "voordeel" van de regiotaxi is dat de meeste mensen vanzelf afhaken omdat ze het te duur en te omslachtig vinden en dus met eigen vervoer gaan of met iemand meerijden.
Voor de taxibedrijven is zo'n belbus misschien wel fijn, voor de schatkist van de Provincie niet. Kijk eens wat twee man in zo'n belbusrit betalen en vergelijk dat met de prijs die je betaalt als je zelf met twee man een taxi zou nemen. Je schrikt hoeveel subsidie daar per reiziger dus bij moet.