Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael » Ma 15 Dec 2014, 16:33

Michael 1988 schreef:Weet je ook toevallig waarom de nummers 7239 en 7240 niet bestaan?


Ik heb werkelijk geen idee.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Zugführer » Ma 15 Dec 2014, 16:41

Citaro schreef:p.s. met [img]URL[/img] krijg ik de afbeelding niet toegevoegd. Iemand die weet waarom?


http://imgur.com/6vsmiyP is geen link naar een plaatje, maar een link naar een pagina met een plaatje.
http://i.imgur.com/6vsmiyP.jpg werkt wel :D
Spoiler: show
Afbeelding
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 467
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Jasper073 » Ma 15 Dec 2014, 16:48

De Arriva 8136 stadsbus reed nu net als streekbus voor Lijn 156 Eindhoven via Sint-Michielsgestel

Afbeelding
Favo Bus: VDL Citea

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Citaro » Ma 15 Dec 2014, 16:54

Zugführer schreef:
Citaro schreef:p.s. met [img]URL[/img] krijg ik de afbeelding niet toegevoegd. Iemand die weet waarom?


http://imgur.com/6vsmiyP is geen link naar een plaatje, maar een link naar een pagina met een plaatje.
http://i.imgur.com/6vsmiyP.jpg werkt wel :D
Spoiler: show
Afbeelding

Top, dank je wel!

Ofyles2
Berichten: 53
Lid geworden op: Za 30 Aug 2008, 13:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Ofyles2 » Ma 15 Dec 2014, 16:58

Michael 1988 schreef:Lang leve mijn eigen auto die (meestal) gewoon goed rijdt :p (mits ik ook in de auto kan komen). Hoop wel voor de mede-Brabanders die wel genoodzaakt zijn de bus te nemen, dat de kinderziektes in januari al verholpen zijn. Of in ieder geval nog voor de eerste sneeuwvlok hier de grond raakt.


Van een kennis kan ik me herinneren dat Arriva het in Zuid-Holland Noord (eind 2012) bruin bakte, maar zich goed staande hield tijdens de eerste sneeuwperiode. Maar de ene gebeurtenis is de andere niet...

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor flipje » Ma 15 Dec 2014, 17:06

Ik weet niet of het hier al voorbij is gekomen (kan het althans niet vinden), maar TCR zet ook 3 gele Scania's (ex-EBS) in.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 455
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor SLToilet » Ma 15 Dec 2014, 17:11

Citaro schreef:
Spoiler: show
Op halte Hogeschoollaan in Breda blijven vanmiddag regelmatig studenten achter omdat ze niet mee kunnen met de ongelede wagens van Arriva.

Voor: http://imgur.com/6vsmiyP
Na: http://imgur.com/106fFLX

Heb vanaf 13:45 een kleine 3 kwartier gepost en dit is meerdere keren gebeurd.

p.s. met [img]URL[/img] krijg ik de afbeelding niet toegevoegd. Iemand die weet waarom?


Ik kan me hier 100% in vinden. Zelfs in het middaguur naar Bijster tóé was het druk (ook al waren er geen passagiers naar Oosterhout meer) en moesten veel mensen staan zoals eerder vermeld. De aansluiting vanuit de IC Direct en de sprinter uit Ut/Ht/Tb was prima. Helaas was het op de terugweg net (326 rond 16:55) nog vele malen drukker. Het was echt jezelf erin knijpen bij de Claudius Prinsenlaan waar ik me verbaaasde dat de deur nog openging. Op Vlaszak was er geen enkele verbetering. En eenmaal op het centraal station blijkt dat de marge voor een aansluiting met de 13600-sprinter naar Tb, Ht, Ut onhaalbaar krap. Trein gemist. :N

Geen idee hoelang dit moet duren maar 6x per uur niet-geleed streekmaterieel blijkt nu al onvoldoende, hoeveel vertrouwen ik ook had gekregen nadat bleek dat 8 en 10 een vervanger kregen.

Dan toch maar even oplossingsgericht denken: 8x per uur Oosterhout-Bijster, 4x 327 (alle ritten uit Tilburg doorgaand), 2x 325 en 2x 326? Het is maar een ideetje van een amateur genaamd mezelf, maar toch. :idea:

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Meltrain » Ma 15 Dec 2014, 17:32

Hoeveel Volvo 8900's zijn er ook alweer en waar zit de "grens" tussen Volans en niet-Volans?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 15 Dec 2014, 17:37

Niet om Arriva te beledigen, maar wordt er nu niet gewoon een sterfconstructie toegepast? Als veel scholieren niet meekunnen, zullen ze toch een andere manier van reizen gaan zoeken? Dan zijn er minder reizigers om in de bussen te stouwen.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael » Ma 15 Dec 2014, 17:56

Meltrain schreef:Hoeveel Volvo 8900's zijn er ook alweer en waar zit de "grens" tussen Volans en niet-Volans?


Er zijn 84 Volvo 8900's Ik vermoed dat de grens ergens rond de 7280 zit.
Laatst gewijzigd door Michael op Ma 15 Dec 2014, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Mr-W » Ma 15 Dec 2014, 18:06

CamilleKreemers schreef:Niet om Arriva te beledigen, maar wordt er nu niet gewoon een sterfconstructie toegepast? Als veel scholieren niet meekunnen, zullen ze toch een andere manier van reizen gaan zoeken? Dan zijn er minder reizigers om in de bussen te stouwen.
Dit idee zou zo uit Frans F tunnel gevist kunnen worden.
Op Twitter reageert Arriva steevast met gelede bussen zijn te duur en staan de rest van de dag stil. Bij een volle bus roept de chauffeur een versterkingsrit op,vraag me dan af of je je klanten wel serieus neemt. Voordat een touringcar ter plekke is zijn er misschien al 3 gewone bussen voorbij gekomen.
Hoop dat de provincie Arriva vanwege de capaciteitsproblemen op de vingers gaat tikken.Sowieso wordt de concessie-eis dat iedere reiziger die 15 minuten in een streekbus zit een zitplaats moet hebben ruimschoots overtreden met deze toestanden.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor MdJ » Ma 15 Dec 2014, 18:09

Als de provincie Arriva op de vingers tikt, wijst die terug.

Dan waren de telcijfers die zij zelf beschikbaar stelde niet betrouwbaar. (En als dat dusdanige grote verschillen zijn, dus ook aan de chauffeurs...)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Ma 15 Dec 2014, 18:15

CamilleKreemers schreef:Niet om Arriva te beledigen, maar wordt er nu niet gewoon een sterfconstructie toegepast? Als veel scholieren niet meekunnen, zullen ze toch een andere manier van reizen gaan zoeken? Dan zijn er minder reizigers om in de bussen te stouwen.

Die capaciteitsproblemen bij Avans waren er al toen de BBA nog reed en de studenten nemen kennelijk nogsteeds massaal de bus, een sterfhuisconstructie lijkt hier dus niet te werken :P
(Ik liep in 2003-2004 eigenlijk altijd al naar halte Hogeschoollaan gezien de kans in een bus te passen daar iets van 100x zo groot was als op de Lovensdijkstraat, maar dan nog geen 100%)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Citaro » Ma 15 Dec 2014, 18:17

SLToilet schreef:Geen idee hoe lang dit moet duren maar 6x per uur niet-geleed streekmaterieel blijkt nu al onvoldoende, hoeveel vertrouwen ik ook had gekregen nadat bleek dat 8 en 10 een vervanger kregen.

Lijn 11, 12, 131, 325, 326 en 327 rijden allemaal zo'n beetje ieder half uur, oftewel 12x per uur per richting, maar dat is dus niet afdoende. Weet niet precies hoe laat de middagspits begint voor studenten, maar als er tussen 13:30 en 13:45 al studenten achter blijven, dan vraag ik me af hoe dat is tussen zeg 14:00 en 15:30. Dan kun je gerust iedere dag 2 tot 4 pendelbussen bij TCR gaan inplannen lijkt me.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 15 Dec 2014, 19:15

Michael schreef:
Meltrain schreef:Hoeveel Volvo 8900's zijn er ook alweer en waar zit de "grens" tussen Volans en niet-Volans?


Er zijn 84 Volvo 8900's Ik vermoed dat de grens ergens rond de 7280 zit.


Voor zover ik kon zien: 7201-7238 Volans Oost-Brabant, 7241-7279: Volans West-Brabant en 7280-7286 lijn 310 (en o.a. 105).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Ma 15 Dec 2014, 19:22

Zoals verwacht. Het is ook logisch. In de gelede bussen konden 130 mensen, in de nieuwe Volvo 8900's (Volvo's 8900) 86, net zo weinig als in de stadsbussen van Veolia Transport. Dat zijn dus 44 mensen minder per bus.

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Ma 15 Dec 2014, 19:27

Mr-W schreef:Sowieso wordt de concessie-eis dat iedere reiziger die 15 minuten in een streekbus zit een zitplaats moet hebben ruimschoots overtreden met deze toestanden.


Weet je zeker dat dat een harde concessie-eis is? Ik heb er geen verstand van. Daarom vraag ik het even na. Ik geloof je hoor, maar ik vind het zo raar dat Arriva die dan blijkbaar zomaar naast zich neer kan leggen. Ik heb wel een of andere gelede Citaro gezien, niet in de proviniciekleuren.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Ma 15 Dec 2014, 19:56

Mr-W schreef:Dit idee zou zo uit Frans F tunnel gevist kunnen worden.

Maar hij heeft wel gelijk. Ik kan nog meer voorbeelden opnoemen.
Situatie Gemert icm lijn 25. Lijn 25 is volgend jaar dood.

En de Flexbus. Voorheen zaten er op de reguliere 52 tussen Station en Brandevoort meer dan 8 personen in de bus. Door het tarief zo onaantrekkelijk mogelijk te maken zal het busje steevast niet meer vol zitten. Ik denk zelfs nagenoeg leeg.
Dat geeft dan een reden om het helemaal op te heffen.

Mr-W schreef:Op Twitter reageert Arriva steevast met gelede bussen zijn te duur en staan de rest van de dag stil. Bij een volle bus roept de chauffeur een versterkingsrit op,vraag me dan af of je je klanten wel serieus neemt. Voordat een touringcar ter plekke is zijn er misschien al 3 gewone bussen voorbij gekomen.
Hoop dat de provincie Arriva vanwege de capaciteitsproblemen op de vingers gaat tikken.Sowieso wordt de concessie-eis dat iedere reiziger die 15 minuten in een streekbus zit een zitplaats moet hebben ruimschoots overtreden met deze toestanden.

Als dat zo is kan Arriva wel degelijk op de vingers worden getikt. Dat gezever over geen geleed materieel willen aanschaffen... Dan hadden ze gewoon NIET moeten inschrijven.
Zij willen zograag bussen rijden, maar dan wel zoals het hun uitkomt, overigens geld dat voor meer vervoerders.
Dus geen gezeur en zorgen dat er voldoende materieel is.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Meltrain » Ma 15 Dec 2014, 20:04

Michael 1988 schreef:
Michael schreef:
Meltrain schreef:Hoeveel Volvo 8900's zijn er ook alweer en waar zit de "grens" tussen Volans en niet-Volans?


Er zijn 84 Volvo 8900's Ik vermoed dat de grens ergens rond de 7280 zit.


Voor zover ik kon zien: 7201-7238 Volans Oost-Brabant, 7241-7279: Volans West-Brabant en 7280-7286 lijn 310 (en o.a. 105).

Top, bedankt. (y)
Dat verklaart ook waarom de 7239 en 7240 niet bestaan.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: Za 23 Aug 2014, 11:56

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Buzzer » Ma 15 Dec 2014, 20:05

Moest vandaag toevallig in Breda zijn en er stonden 3 TCR wagens (Mercedes Citaro geleed, Mercedes 405 en een MAN). Onderweg naar huis (A27) kwam ik nog een gele Scania (ex-EBS) en een groene Amba van Arriva tegen met Geen dienst op het scherm.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 15 Dec 2014, 20:19

Het risico in elke aanbesteding is dat de telcijfers waarop het vervoersplan is gebaseerd te laag zijn. Ik zou bijvoorbeeld niet durven zeggen of alle telcijfers van pak en beet 3 jaar oud nog gebruikt kunnen worden. Voor Zeeland als voorbeeld komen de telcijfers uit 2012. In de tussentijd is er misschien heel veel veranderd.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor MdJ » Ma 15 Dec 2014, 20:38

De vraag is daarom ook dus op basis van welke gegevens de niet-zittende-vervoerder de inschrijving dan moeten baseren, als Arriva de Telcijfers niet zo nauw zou moeten nemen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Ma 15 Dec 2014, 20:47

Chipkaartgegevens. Overigens vind ik het argument van gelede wagens wel degelijk steekhoudend. Je kunt ze voor een stuk minder trajecten gebtuiken. Maar dat neemt niet weg dat er dan wel voldoende standaard wagens moeten zijn. En anders moeten ze een akkoordje doen met TCR dat die een paar geledes in Brabant kleuren laten stickeren/spuiten en dan die paar extra ritten geleed gaan rijden met die wagens.

Op deze manier kan Arriva gewoon meer DRU's declareren in een nieuwe dienstregeling. Let maar op, aan het begin van het nieuwe schooljaar krijgen we een nieuwe dienstregeling met op de drukste tijden een stuk meer ritten. Deze manier van werken is Arriva ten voeten uit.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor MdJ » Ma 15 Dec 2014, 20:54

Hainje schreef:Chipkaartgegevens.
Nog onbetrouwbaarder ivm storingen aan het chipkaartapparatuur en kaartverkoop. Drukste tijden zijn er dan nog wel uit te halen en drukste haltes ook nog wel, maar daar blijft het toch echt bij...
Bij twijfel: gebruik beton.

jwalk1
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 19 Okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor jwalk1 » Ma 15 Dec 2014, 21:04

Nu de nieuwe dienstregeling was ingegaan was ik zeer benieuwd wat er op de versterkingsritten van lijn 99 zou gaan rijden, nou zo gezegd zo gedaan netjes stond ik in Nijmegen om 17.10 klaar maar helaas nog geen bus....... na 10 minuten nog steeds geen versterkingsbus.... eigenwijs als ik was bleef ik wachten.. maar helaas bleef de bus weg (de 99 van 15 minuten later was er al).

MAAR met ongeveer +25 kwam er toch wel degelijk de versterkingsrit aanrijden. Maar het was nogal donker dus zag de bus niet zo goed, maar wel viel op dat het een ambassador was maar welke precies bleef me onduidelijk, Toen hij dichterbij was viel het me pas op dat het een oude syntus ambassador was. Verbaasd als ik was stapte ik de bus in het bleek de 3052 te zijn.

Afbeelding

de bestickering op de buitenkant was nog Syntus Twents i.c.m. livio bestickering. wat binnen nog het meest opvallend is is dat het complete syntus systeem er nog in zit, zelfs het scherm bij de reizigers geeft nog twents reisinformatie, voor de reizigers een erg vreemd beeld. de handheld weigerde dienst dus het werd een niet incheck ritje.
Laatst gewijzigd door jwalk1 op Di 11 Okt 2016, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten