Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Do 09 Jan 2014, 18:29

Michael 1988 schreef:In 2012 en in 2013 zag ik hem nog rijden en het gaat hierbij om een bus van Diamond Tours die nadat de bus van lijn 158 komt enkele ritten pendelt tussen Willem 1 en CS. Volgens mij rijdt die nog zelfs na half 9, maar dat weet ik niet zeker. Wel zijn het er minimaal 2 ritten.

De versterking door Diamond op lijn 158 is een jaar geleden geschrapt omdat door de forse uitbreiding van lijn 160 het aantal reizigers met 158 is gedaald. Wellicht is daarmee ook het gependel verdwenen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Do 09 Jan 2014, 18:37

Nou deze foto is uit 2012 en toen reed de pendel nog.

Afbeelding

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:In 2012 en in 2013 zag ik hem nog rijden en het gaat hierbij om een bus van Diamond Tours die nadat de bus van lijn 158 komt enkele ritten pendelt tussen Willem 1 en CS. Volgens mij rijdt die nog zelfs na half 9, maar dat weet ik niet zeker. Wel zijn het er minimaal 2 ritten.

De versterking door Diamond op lijn 158 is een jaar geleden geschrapt omdat door de forse uitbreiding van lijn 160 het aantal reizigers met 158 is gedaald. Wellicht is daarmee ook het gependel verdwenen.


Ik meende dat ik ze nog zag rijden, ik ben in 2013 maar 1x nog zo vroeg op CS geweest namelijk. Wordt misschien tijd dat ik weer zo vroeg daar ga staan.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor marvinkok » Do 09 Jan 2014, 18:44

Michael schreef:
Frans F schreef:
Michael schreef:Ook die van de huidige Ambassadors voldoet niet aan de eisen heb ik begrepen. stuur kan niet ver genoeg versteld worden is onder andere een reden.

Dan rijdt half Nederland met Ambassadors die niet aan de eisen zouden voldoen? Of zijn de arbo-eisen recent veranderd?


Ik denk meer dat die chauffeuse die mij dat vertelde bedoelde dat het niet aan de eisen van Veolia voldoet.

Er zit een verschil in stuurkolommen bij Amba's. Uit eigen ervaring in Twente zijn die van bijvoorbeeld de 81xx serie en 83xx serie minder ver naar je toe te halen waardoor je dichter op het stuur zit. Bij de latere 88xx en 89xx serie zijn ze veel verder te verstellen zodat je minder dicht op het stuur hoeft te gaan zitten. Of dat door veranderende Arbo-regels is of niet weet ik neit, maar ik vond het wel een stuk prettiger in ieder geval.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Do 09 Jan 2014, 21:03

Michael 1988 schreef:Dat wat huibf zegt bedoelde ik ook voor de genoemde haltes.
Dat is wat anders dan reizigers de toegang tot een bus ontzeggen ook al hebben ze een geldig vervoersbewijs.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Do 09 Jan 2014, 21:59

Het kwam verkeerd over, wat ik dus bedoelde was om tijdens de ochtend en middagspits die haltes vanuit een bepaalde richting gewoon over te slaan. Ziekenhuis uiteraard niet. Hierdoor moeten de leerlingen of lopen of de daarvoor bestemde pendelbus nemen (als die nog bestaat).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Do 09 Jan 2014, 22:09

Michael 1988 schreef:Het kwam verkeerd over, wat ik dus bedoelde was om tijdens de ochtend en middagspits die haltes vanuit een bepaalde richting gewoon over te slaan. Ziekenhuis uiteraard niet. Hierdoor moeten de leerlingen of lopen of de daarvoor bestemde pendelbus nemen (als die nog bestaat).

Sorry, maar Arriva kan scholieren niet dwingen om te lopen aangezien ze volgens de concessie verplicht zijn vervoer te leveren. Als er te weinig capaciteit is moeten ze maar een versterkingsbus inzetten, haltes overslaan is niet toegestaan. Overigens wordt het capaciteitsprobleem hier schromelijk overdreven.
Laatst gewijzigd door Frans F op Do 09 Jan 2014, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Geert » Do 09 Jan 2014, 22:11

Er rijdt een pendelbus die blijkbaar leeg blijft maar ook niet in de dienstregeling staat. Nogal wiedes of niet..?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Do 09 Jan 2014, 22:18

Dan geloven jullie mij niet. Ps. Pendelbus was versterkingsbus en capaciteit werd niet overdreven. Zag iedere ochtend de een na laatste bus van lijn 69 of 68 (weet lijnnummer niet meer) voor half 9 overvol wegrijden op station Den Bosch waarbij meerdere reizigers bleven staan. Heel het eilandperron stond vol en passagiers stonden ook op de plek waar andere bussen moesten draaien. Daarnaast slaat lijn 156 buiten de spits ook een halte over, namelijk die op de Brand en dan nog maar te zwijgen over de lijnen 152, 155 en 160.

Zal morgenvroeg wel kijken en/of nieuwe foto's maken op CS.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Do 09 Jan 2014, 22:41

Michael 1988 schreef:Daarnaast slaat lijn 156 buiten de spits ook een halte over, namelijk die op de Brand en dan nog maar te zwijgen over de lijnen 152, 155 en 160

Deze vergelijking slaat echt nergens op. Arriva dient gewoon de dienstregeling uit te voeren zoals afgesproken met de Provincie. Op eigen houtje haltes schrappen is niet toegestaan.

Het kan niet zo zijn dat jij of Arriva gaat bepalen wie er wel of niet met de bus mee mag. Niemand verbied je overigens om zelf te gaan lopen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Do 09 Jan 2014, 23:47

Michael 1988 schreef:Daarnaast slaat lijn 156 buiten de spits ook een halte over, namelijk die op de Brand en dan nog maar te zwijgen over de lijnen 152, 155 en 160.
Die laatste drie zijn sneldiensten, het is inherent aan sneldiensten dat ze wel eens haltes overslaan. Bij lijn 156 gaat het om een routevariant voor de spitsuren, ook dat komt voor bij meer lijnen en is niet heel ongebruikelijk. Er hoeft bijvoorbeeld niet de hele dag bij een school gestopt te worden, alleen 's morgens de kinderen dumpen en 's middags weer oppikken (of bij een industrieterrein, dan zal de vraag ook voornamelijk in de spits liggen).

Als je lijnen haltes wilt laten overslaan, dan kan dat als de opdrachtgever dat goed vindt. Dan moet de dienstregeling worden aangepast en de routevariant (die niet overal stopt) in de dienstregeling worden opgenomen. Maar deze handeling als "oplossing" voor capaciteitsproblemen is natuurlijk niet netjes. Sneldiensten slaan bijvoorbeeld haltes over om de lijn sneller te maken, onderliggend rijdt dan meestal nog een stopbus die er wel komt.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 10 Jan 2014, 02:43

Ik houd mijn mond voortaan gewoon wel dicht. :X
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Vr 10 Jan 2014, 11:36

Je plan kan wel hoor. Maar dat kan alleen als je officieel er sneldiensten van maakt die nooit bij die haltes stoppen of een spitsroutevariant erin bouwt waarin in de spitsuren de haltes worden overgeslagen.

Naast nadelen van gewoon niet stoppen is het nadeel van die laatste dat het tot onduidelijkheid bij reizigers kan gaan leiden. Ook neem je het risico dat je studenten de bus uit jaagt en dat ze gaan lopen. En als ze eenmaal de bus uit zijn is de kans klein dat ze later nog ooit terug de bus instappen. Studenten van vandaag zijn wel je forenzen van morgen.

In plaats van de haltes compleet overslaan is het ook mogelijk lokaal vervoer, al dan niet in de spitsuren, te verbieden. Dus vanaf het station mag je bij de eerste haltes alleen instappen, op de terugweg mag je alleen uitstappen tot aan het station. Ook dit levert onduidelijkheid op.

Wat niet kan is: reizigers met een geldig vervoersbewijs weren "omdat ze ook kunnen lopen en daardoor mensen niet naar het ziekenhuis kunnen" of op eigen houtje zeggen "ik stop met deze rit niet bij de school".
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Ronald » Vr 10 Jan 2014, 16:17

fogeltje schreef:En als ze eenmaal de bus uit zijn is de kans klein dat ze later nog ooit terug de bus instappen. Studenten van vandaag zijn wel je forenzen van morgen.

Dat betwijfel ik. Als ze nu voor een reis van twee haltes zouden moeten betalen gingen ze zeker lopen of fietsen.

vogeltje schreef:In plaats van de haltes compleet overslaan is het ook mogelijk lokaal vervoer, al dan niet in de spitsuren, te verbieden. Dus vanaf het station mag je bij de eerste haltes alleen instappen, op de terugweg mag je alleen uitstappen tot aan het station. Ook dit levert onduidelijkheid op.

Het lijkt me geen enkel probleem om lokaal vervoer te verbieden als er een frequente stadslijn hetzelfde traject rijdt. Rond Utrecht kwam het in het verleden in ieder geval veelvuldig voor.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Vinny » Vr 10 Jan 2014, 20:45

Dan moet je er wel over communiceren. Chauffeurs die op eigen houtje besluiten dat hun bus "te vol" is en dan maar gewoon alle tussenliggende haltes overslaan vind ik weinig klantvriendelijk zeker als de versterkingsbus niet komt opdagen of ook geen reizigers meeneemt. Ik heb dat bij een niet nader te noemen vervoerder wel eens meegemaakt. :')

En het kan wél. Versterkingsbussen in Zürich staan gewoon opgenomen in de dienstregeling en via het elektronische aanwijsbord wordt daarover gecommuniceerd. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Somoht » Vr 10 Jan 2014, 23:02

Vinny schreef:Dan moet je er wel over communiceren. Chauffeurs die op eigen houtje besluiten dat hun bus "te vol" is en dan maar gewoon alle tussenliggende haltes overslaan vind ik weinig klantvriendelijk zeker als de versterkingsbus niet komt opdagen of ook geen reizigers meeneemt. Ik heb dat bij een niet nader te noemen vervoerder wel eens meegemaakt. :')

En het kan wél. Versterkingsbussen in Zürich staan gewoon opgenomen in de dienstregeling en via het elektronische aanwijsbord wordt daarover gecommuniceerd. :Y


Tsja in Nederland kunnen op veel DRIS'en ook al versterkingsritten verschijnen, alleen merk je het niet ;) Overigens alleen sommige vervoerders en alleen versterkingsritten met werkend voertuigvolgsysteem/boordcomputer. Ik heb het overigens alleen bij Connexxion / Qbuzz gezien, maar dat zegt niet dat het niet bij Arriva/Veolia ook niet zo is.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11138
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Meltrain » Vr 10 Jan 2014, 23:06

In Leeuwarden komen lijn 12 en 36 langs de NHL Hogeschool. Lijn 12 rijdt frequent, met gelede bussen en eindigt bij de NHL, terwijl lijn 36 met standaardbussen rijdt en ook nog verder gaat. Overdag stopt lijn 36 daarom niet bij de NHL. Alleen als lijn 12 niet rijdt ('s avonds, in het weekend en in de zomer- en kerstvakantie) stopt lijn 36 er ook.

Zoiets zou ook in Bd, Tb en Ht kunnen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Za 11 Jan 2014, 15:13

Ronald schreef:Het lijkt me geen enkel probleem om lokaal vervoer te verbieden als er een frequente stadslijn hetzelfde traject rijdt. Rond Utrecht kwam het in het verleden in ieder geval veelvuldig voor.

Lijn 68/69 waar het hier om gaat, is juist de frequente stadslijn. Voor de twee buurtbussen op dezelfde route is al vaker een verbod voor lokaal vervoer voorgesteld, maar dat willen de beide buurtbusverenigingen niet uit angst dat ze dan te weinig reizigers overhouden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Za 11 Jan 2014, 15:45

Meltrain schreef:Zoiets zou ook in Bd, Tb en Ht kunnen.

Is in Breda wel lastiger: halte Lovensdijkstraat bedient naast de hogeschool ook ouderenwoningen aan dezelfde straat bijvoorbeeld. En ook de omgeving van de NHTV telt nogal wat woningen waarvan de bewoners ongetwijfeld ook die halte gebruiken. Halte Hogeschoollaan heeft als lastig puntje dat je de studenten uit Oosterhout en Bavel niet wilt verplichten via het station te reizen, waardoor je er met lijn 10 en 11 eigenlijk wel zou moeten stoppen en dan kan alleen stadslijn 12 'm nog overslaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Rick Vlodrop
Berichten: 70
Lid geworden op: Do 26 Mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Rick Vlodrop » Za 11 Jan 2014, 16:27

Op de site van de Provincie staan de frequentietabellen met de frequentie zoals die volgend jaar gaan worden gereden.

http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... rvoer.aspx

In BN de Stem een artikel dat drie gemeenten in West-Brabant de krachten bundelen in hun protest tegen de provincie.

http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op- ... -1.4169392

Als ik alle zwarte blokjes zie dan zullen er nog heel wat protesten volgen.
Laatst gewijzigd door Rick Vlodrop op Za 11 Jan 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Za 11 Jan 2014, 16:28

Die tweede link geeft een 404-fout.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Rick Vlodrop
Berichten: 70
Lid geworden op: Do 26 Mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Rick Vlodrop » Za 11 Jan 2014, 16:31

Daniel schreef:Die tweede link geeft een 404-fout.


opgelost

huibf
Berichten: 2523
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Za 11 Jan 2014, 16:48

Rick Vlodrop schreef:Op de site van de Provincie staan de frequentietabellen met de frequentie zoals die volgend jaar gaan worden gereden.

http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... rvoer.aspx

In BN de Stem een artikel dat drie gemeenten in West-Brabant de krachten bundelen in hun protest tegen de provincie.

http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op- ... -1.4169392

Als ik alle zwarte blokjes zie dan zullen er nog heel wat protesten volgen.


:shock:

Maar het was al bekend.

:shock:

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Za 11 Jan 2014, 17:03

huibf schreef: :shock:

Maar het was al bekend.

:shock:

*mompelt iets met slapende ambtenaren en gemeenteraadsverkiezingen*
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Rick Vlodrop
Berichten: 70
Lid geworden op: Do 26 Mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Rick Vlodrop » Za 11 Jan 2014, 17:05

Excelstaatjes geeft niet altijd de werkelijkheid weer:
- 103/111 rijden in de spitsrichting al jaren een halfuurdienst
- 104/105 rijden in de drukste uren al 4x/uur
- 120 rijdt nu in de spitsuren 2x/uur en geen 1x/uur

In het persbericht stond dat Gilze in het weekend een busverbinding blijft houden, alleen niet meer snel en rechtstreeks naar Tilburg maar met lijn 130 naar Rijen en dan overstappen op de trein. Dat zal toch nog even tegenvallen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Frans F » Ma 13 Jan 2014, 16:55

Rick Vlodrop schreef:Op de site van de Provincie staan de frequentietabellen met de frequentie zoals die volgend jaar gaan worden gereden.

Hartelijk dank. Ik had de tabellen nog niet gevonden. Er zijn via het pluspakket nog behoorlijk wat ritten toegevoegd, vooral op de stadsdiensten en in Oost-Brabant. In West-Brabant was er kennelijk minder ruimte, wellicht door de hoge kosten van de elektrische bussen in Breda.

In BN de Stem een artikel dat drie gemeenten in West-Brabant de krachten bundelen in hun protest tegen de provincie.

De inspraakronde was in dec 2012-jan 2013. Deze lokale politici hebben toen zitten snurken en dus moeten ze nu niet klagen. Daarnaast heb je weinig argumenten als er 's avonds en in het weekend in West-Brabant meestal 1 of 2 reizigers in de bus zitten.
Laatst gewijzigd door Frans F op Ma 13 Jan 2014, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast