Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 2332
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 13 Jan 2015, 18:32

dat zijn een soort gigamobiel, waarmee je een OV-chipkaart kan inchecken. Je moet dan handmatig de juiste halte instellen.

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor datm » Di 13 Jan 2015, 18:38

CamilleKreemers schreef:dat zijn een soort gigamobiel, waarmee je een OV-chipkaart kan inchecken. Je moet dan handmatig de juiste halte instellen.

Dat hoeft niet. Die handhelds sluit je aan op een GPS ontvanger en in veel handhelds zit er een GPS ontvanger ingebouwd. Alleen bij het uitvallen van het signaal kan de chauffeur handmatig de halte instellen of als de handheld al naar de volgende halte is gesprongen kan de chauffeur deze weer terug zetten.
Laatst gewijzigd door datm op Di 13 Jan 2015, 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Ezra
Berichten: 922
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Ezra » Di 13 Jan 2015, 19:07

buschauffeur schreef:Wat zijn handhelds?


Zo'n apparaat waarmee je bij de chauffeur incheckt. Dus niet een vast chipkaartapparaat, maar eentje die de chauffeur in zijn hand kan houden (een mobiel chipkaartapparaat).

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Mr-W » Di 13 Jan 2015, 19:08

datm schreef:
CamilleKreemers schreef:dat zijn een soort gigamobiel, waarmee je een OV-chipkaart kan inchecken. Je moet dan handmatig de juiste halte instellen.

Dat hoeft niet. Die handhelds sluit je aan op een GPS ontvanger en in veel handhelds zit er een GPS ontvanger ingebouwd.

Pakt jullie handheld de abonnementen en dergelijke wel ? Hermes heeft een slechtere versie van de handheld waarbij alles handmatig ingesteld moet worden en een groot deel van het abonnementsgamma niet wordt gelezen waardoor je altijd te veel betaald.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 13 Jan 2015, 19:10

Komt eigenlijk aardig overeen met het apparaat dat een conducteur gebruikt om je chipkaart te controleren (er van uitgaande dat de persoon die de vraag stelde wel regelmatig met de trein reist).
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor datm » Di 13 Jan 2015, 19:16

Mr-W schreef:
datm schreef:
CamilleKreemers schreef:dat zijn een soort gigamobiel, waarmee je een OV-chipkaart kan inchecken. Je moet dan handmatig de juiste halte instellen.

Dat hoeft niet. Die handhelds sluit je aan op een GPS ontvanger en in veel handhelds zit er een GPS ontvanger ingebouwd.

Pakt jullie handheld de abonnementen en dergelijke wel ? Hermes heeft een slechtere versie van de handheld waarbij alles handmatig ingesteld moet worden en een groot deel van het abonnementsgamma niet wordt gelezen waardoor je altijd te veel betaald.
Ja wij gebruiken bij Connexxion M3 handhelds met het Prodata systeem. Hij pakt alle ov-chipkaarten ook met abonnementen of anonieme kaarten. Het enige wat wij moeten doen is ons chauffeursnummer en omloopnummer in te tikken en de rest gaat vanzelf ook het verspringen naar een volgende halte d.m.v. een GPS ontvanger. De handheld stoppen wij in een houder die is aangesloten op de accu. In feite hoeven wij de handheld tijdens de diensten niet aan te raken alleen als het gps signaal wegvalt, wat wel eens gebeurt of als de halte per ongeluk is versprongen.

Je zou denken dat jullie bij Hermes het zelfde systeem gebruiken aangezien Hermes onderdeel is van Connexxion?

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Di 13 Jan 2015, 19:17

Haha, ook dat niet, maar nu heb ik er wel een beter beeld van. Maar hoe werkt dat dan met die bussen van TCR? Moeten al die scholieren bij de chauffeur inchecken? En hoe komt dat geld bij Arriva? Of werkt het zo niet?

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor datm » Di 13 Jan 2015, 19:25

buschauffeur schreef:Haha, ook dat niet, maar nu heb ik er wel een beter beeld van. Maar hoe werkt dat dan met die bussen van TCR? Moeten al die scholieren bij de chauffeur inchecken? En hoe komt dat geld bij Arriva? Of werkt het zo niet?

Iedere passagier checkt in door de kaart af te geven bij de chauffeur. In de grotere bussen zit meestal OV-chipkaart apparatuur ingebouwd maar in de buurtbussen is dit meestal niet het geval en wordt er gebruik gemaakt van handhelds. Die handhelds van TCR zijn aangesloten op het netwerk van Arriva. Iedere dag worden de transacties automatisch doorgegeven aan Arriva. Als er een nieuwe chauffeur in dienst komt bij TCR dan wordt er bij Arriva een nieuw chauffeursnummer aangemaakt voor de chauffeur. In de grotere bussen van TCR is het ook mogelijk om de OV-chipkaart apparatuur op een ander netwerk aan te melden. Dit wordt regelmatig gedaan omdat deze bussen voor meerdere vervoerders rijden.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 13 Jan 2015, 19:27

datm schreef:Je zou denken dat jullie bij Hermes het zelfde systeem gebruiken aangezien Hermes onderdeel is van Connexxion?
Kan natuurlijk ook zo zijn dat de inhuurchauffeurs (=chauffeurs van toerboeren) voor Hermes gewoon geen idee hebben hoe die handel werkt en het ze verder ook eigenlijk een zorg zal zijn.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Di 13 Jan 2015, 21:33

De handheld van Hermes, die overigens alleen in versterkingsritten zit. (o.a. lijn 26 in de spitsrit en op avondrit en zaterdag) moet handmatig worden bijgehouden, elke halte een klik.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Mr-W » Di 13 Jan 2015, 22:11

huibf schreef:De handheld van Hermes, die overigens alleen in versterkingsritten zit. (o.a. lijn 26 in de spitsrit en op avondrit en zaterdag) moet handmatig worden bijgehouden, elke halte een klik.
Misschien tijd om die handhelds te vervangen door die van CXX-Zeeland,ze hebben die dingen daar toch niet meer nodig :wink:

datm schreef:Je zou denken dat jullie bij Hermes het zelfde systeem gebruiken aangezien Hermes onderdeel is van Connexxion?
Mwa,tussen CXX en Hermes zit in sommige opzichten een wereld van verschil.

Hainje schreef:Kan natuurlijk ook zo zijn dat de inhuurchauffeurs (=chauffeurs van toerboeren) voor Hermes gewoon geen idee hebben hoe die handel werkt en het ze verder ook eigenlijk een zorg zal zijn.

CXX Eindhoven maakt het ook niets uit.Gratis reizen op lijn 25 is meer regel dan uitzondering 8-)

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor datm » Di 13 Jan 2015, 23:06

Mr-W schreef:Mwa,tussen CXX en Hermes zit in sommige opzichten een wereld van verschil.

Dat zou goed kunnen, ik ken Hermes niet goed genoeg.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Wo 14 Jan 2015, 08:48

Ik heb lijn 99 zojuist even in de ochtendspits geprobeerd, mijn "oude rit" van 7:22 uit Uden. Deze werd tot 14 december door Munckhof gereden, meestal met twee gelede bussen waarvan de eerste al om 7:19 vertrekt. Daarvoor heeft Diamond deze rit jarenlang uitgevoerd, ook vaak met twee bussen.

Vanochtend reden er drie gewone bussen: een witte MAN waarvan ik verder niet kon zijn bij welk bedrijf die hoort (Mr-W vermoedt Van Driel) en touringcarren van Toonen en Van Dijk. Zelf zat ik in de bus van Van Dijk welke als eerste vertrok, ca 7:19. De reis ging vrij vlot. Kort voor Grave, Busstation werden we door de andere twee bussen ingehaald waardoor in Grave alleen gelost hoefde te worden. Mooi volgens dienstregeling was ik vervolgens in Dukenburg. Dat was onder Munckhof wel anders. Voordeel was wel dat er bijna een uitstappers waren. Heb je die wel, dan gaat de rijtijd vanwege de handhelds wel oplopen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4065
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Etienne » Wo 14 Jan 2015, 11:15

Die witte MAN is de ex Connexxion 8841 en die is inderdaad van Van Driel. :pos:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 190
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Renebussen » Wo 14 Jan 2015, 12:53

fogeltje schreef:Ik heb lijn 99 zojuist even in de ochtendspits geprobeerd, mijn "oude rit" van 7:22 uit Uden. Deze werd tot 14 december door Munckhof gereden, meestal met twee gelede bussen waarvan de eerste al om 7:19 vertrekt. Daarvoor heeft Diamond deze rit jarenlang uitgevoerd, ook vaak met twee bussen.


Waren dat Volvo's?

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Wo 14 Jan 2015, 14:58

Als je doelt op Diamond, die zetten inderdaad vrijwel altijd ex-GVU gelede Volvo/Den Oudsten B88 bussen in. Prachtbussen waren het. Het nadeel was dat de verwarming het niet meer deed, dus in de winter was het wat fris (wat gecompenseerd werd door de megadrukte) en in de laatste maanden begon er rechts voorin ook eentje wat te lekken, dus bij regen moest je niet op de plek rechts voorin gaan zitten.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Ezra
Berichten: 922
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Ezra » Wo 14 Jan 2015, 17:56

fogeltje schreef:Als je doelt op Diamond, die zetten inderdaad vrijwel altijd ex-GVU gelede Volvo/Den Oudsten B88 bussen in. Prachtbussen waren het. Het nadeel was dat de verwarming het niet meer deed, dus in de winter was het wat fris (wat gecompenseerd werd door de megadrukte) en in de laatste maanden begon er rechts voorin ook eentje wat te lekken, dus bij regen moest je niet op de plek rechts voorin gaan zitten.

Weet iemand op welke ritten die oude GVU Volvo's precies rijden?

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Wo 14 Jan 2015, 23:04

Zetten is hier verleden tijd ;) Diamond rijdt niet meer voor Arriva. Volgens mij kun je ze nog wel op Time-out vervoer treffen op zaterdagavonden.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

jwalk1
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 19 Okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor jwalk1 » Do 15 Jan 2015, 08:27

Ik zit op dit moment in een ex Veolia ambassador van van Driel, die is uitgerust met albatros en nieuwe ov chipkaart lezers, overigens werkt alles de ledstrook en omroep alles zonder problemen hij rijdt onder voertuignummer: 349 volgens ovzoeker.

Wel jammer dat ze niet meteen even alle schroeven enzo hebben aangedraaid hij rammelt nog erger dan de gemiddelde 8000

Edit: ook de blauwe automaat voor de ov chip is ingebouwd

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9097
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael » Do 15 Jan 2015, 10:25

Dat is een van de Amba's die bij Zwaluw Reizen reed. Heeft nooit bij Veolia gereden.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Do 15 Jan 2015, 19:09

http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgev ... -1.4716374

Verder heeft Arriva enkele achttien meter bussen besteld, speciaal voor Stappegoor. Dat stond ook in het Brabants Dagblad. Ik kan dat artikel alleen niet digitaal vinden.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Do 15 Jan 2015, 23:37

Als die 1700 mensen dan ook dagelijks (inclusief het weekend) de bus pakken, dan is het inderdaad niet slecht. Maar hoeveel mensen zetten hun handtekening puur om het willen hebben van de verbinding maar er vrijwel geen gebruik van maken?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Vr 16 Jan 2015, 07:21

Zo werkt het niet helemaal, wellicht zijn er reizigers die niet elk weekend of avond gingen.
Op lijn 142 en 143 zijn grofweg over de hele week
8 ritten per werkdag.
28 ritten op zaterdag.
16 riten op zondag.
×2 retour.

geschrapt.

Gemiddeld dus 10 reizigers per rit als ze dagelijk retour rijden. In theorie dus 5.

Dus voor Brabant genoeg om te schrappen....
Men vergeet dat er reizigers nu afhaken omdat een deel van de lijn is opgeheven. Gevolg is dat volgend jaar nog minder reizigers in de overgebleven rit zitten.

Maarja dat snappen ze niet. Wellicht is een klein busje beter. Maar juist net deze hoeveelheid is vragen om problemen omdat je dan met enige regelmaat een vol busje hebt.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 16 Jan 2015, 11:23

Of je nu een klein busje of grote bus inzet maakt niet zoveel uit. Ca. De helft van de kosten zit hem in het loon van de chauffeur. Daarnaast zal Arriva of chauffeurs moeten gaan inhuren of eigen chauffeurs moeten gaan in zetten. Als ze voor die paar dagen in de week op die enkele lijnen dan ook nog eens kleine bussen willen in zetten moeten die bussen ook nog eens aangeschaft worden (die dan alleen op die twee lijnen zal rijden waarschijnlijk) of ingehuurd worden. Dan is het naar mijn mening goedkoper om een eigen bus in te zetten die anders toch stil staat. Een van de voordelen is dat je bussen uit meerdere omlopen dan kan gebruiken. Een van de nadelen is dan dat je op die lijnen een waarschijnlijk voor een groot deel lege en vooral te grote bussen hebt. Maar dat heb je op wel meer lijnen op sommige uren.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor SLToilet » Vr 16 Jan 2015, 15:36

Dat er ongeveer vijf (of soms dan iets meer, 6 of 7) man per uur zouden reizen klopt wel zoals ik eerder gezien heb. De norm die Brabant zichzelf heeft gesteld met 8 reizigers per rit of meer en dan ieder uur te moeten rijden (ipv minimaal 1x/2 uur), maakt het wel onnodig moeilijk om sommige lijnen met minder reizigers te handhaven. Sowieso is dat aantal van 8 lastig omdat als men dan toch wil rijden met kleine busjes, deze meteen de helft van de keren te vol zou kunnen zitten. Middelgrote busjes zouden wel wat brandstof kunnen besparen en de nodige reizigers kunnen herbergen, maar die zijn er niet van Arriva rondom Tilburg.

Maar ik heb al eerder mijn ongenoegen geuit hier over de nieuwe dienstregeling. Het zou al heel wat zijn als er door Arriva wat meer ritten worden toegevoegd om af te zijn van het predikaat 'veredelde scholierenlijn' voorbij Hilvarenbeek en het zou sieren als Brabant iets meer in de buidel ging tasten om de eigen dorpen per ov bereikbaar te houden. Niet persé op iedere zondagavond tot 23:00 met grote amba's zoals vroeger, maar het bieden van avond- en weekenddiensten is al heel wat.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten