Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 20 Jan 2015, 14:54

Hainje schreef:Hoezo moet dat eenvoudiger kunnen?

Omdat er nu 4 lijnen allen parallel rijden (zijnde 136, 300, 301 en 302). Hier moet je toch twee lijnen van kunnen maken, zodat reizigers het eenvoudiger krijgen? Het beste zou een lijn zijn, maar de dorpen zijn te breed hiervoor.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 20 Jan 2015, 15:10

Nou ja, lijn 136 doet de ontsluiting van de dorpen waar de lijnen 300, 301 en 302 vooral verbinden.
Nu is het zo dat lijn 300 via de Efteling gaat en lijn 301 weer niet, echter gaat lijn 300 weer niet door Drunen en lijn 301 wel. In de avonduren rijden lijn 300 en 301 niet, maar rijdt lijn 302 door Drunen en via de Efteling. Het is dus in feite een combinatie.

Je kunt bij lijn 301 uiteraard met voetnoten gaan werken op de tijden dat deze wel langs de Efteling zou rijden, maar een aparte lijn is m.i. denk ik toch duidelijker naar de reiziger toe. Immers dan weet deze dat lijn 301 NOOIT bij de Efteling zal stoppen en lijn 302 ALTIJD. Het is maar net wat je kiest natuurlijk, maar ik denk dat dit de beste keuze is.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Di 20 Jan 2015, 17:06

Springer schreef:
Michael 1988 schreef:
Springer schreef:Ik vermoed dat Arriva er eindelijk achter is gekomen dat ze toch wat gelede bussen nodig hebben. Kwam vandaag op de A58 een gelede Citaro van TCR tegen in Brabant kleuren. Kon niet zien welk busnummer hij had en of het een nieuw of oud type was maar ik vermoed dat ze de gele "EBS bussen" overgespoten / geplakt hebben...


Waar en welke lijn reed de bus? Ik meende dat die bussen op de lijnen tussen den bosch en tilburg rijden namelijk (300, 301, 302, 303 en 304).


Ik kwam uit Belgie en kwam hem tegen op het stuk van de A58 tussen de A16 en de A27. De bus reed op de andere rijbaan.


Oke, nou ja ik dacht misschien vergisde je je eigen met de A59. Zoals ik me vergis met de inzet van die bussen. En kwam even niet op de nieuwe eftelinglijnen dus vandaar nog de oude nummering.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Mr-W » Di 20 Jan 2015, 17:36

Springer schreef:
Michael 1988 schreef:
Springer schreef:Ik vermoed dat Arriva er eindelijk achter is gekomen dat ze toch wat gelede bussen nodig hebben. Kwam vandaag op de A58 een gelede Citaro van TCR tegen in Brabant kleuren. Kon niet zien welk busnummer hij had en of het een nieuw of oud type was maar ik vermoed dat ze de gele "EBS bussen" overgespoten / geplakt hebben...


Waar en welke lijn reed de bus? Ik meende dat die bussen op de lijnen tussen den bosch en tilburg rijden namelijk (300, 301, 302, 303 en 304).


Ik kwam uit Belgie en kwam hem tegen op het stuk van de A58 tussen de A16 en de A27. De bus reed op de andere rijbaan.
Zou goed een ledig matrit kunnen zijn. In de begindagen en mogelijk nu nog steeds reed TCR Roosendaal de Tilburgse studentenlijnen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 20 Jan 2015, 18:15

Gothic-Writer schreef:Heeft er iemand enig idee welke 18-Meter bussen Arriva heeft besteld voor onder andere lijn 1 Tilburg????
Hoorde er net nog een chauffeur over dat deze inderdaad besteld is. Blijf het toch raar vinden. Trek ergens een blik met (oudere) standaardbussen open ga pendelen tussen Reitse Hoevenstraat en Stappegoor. Zo indelen dat je op dat traject een 5-minutendienst hebt en het is klaar. Gelede wagens zijn eigenlijk helemaal niet nodig.

Mr-W schreef:In de begindagen en mogelijk nu nog steeds reed TCR Roosendaal de Tilburgse studentenlijnen.
Doen ze nog steeds inderdaad.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gothic-Writer
Berichten: 87
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Gothic-Writer » Di 20 Jan 2015, 20:01

De infrastructuur in Tilburg is op geen enkele wijze zo aan te passen dat er een 5-minuten dienstregeling gerealiseerd kan worden. Zelfs met een route die niet via het centrum gaat, maar over de ringbanen, is dat niet haalbaar.
Wat ook een probleem is, is dat er dan ook een speciale halteplaats moet worden vrijgemaakt op het station en gezien de huidige situatie zal dit pas na de verbouwing van het busstation berekend kunnen worden.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Di 20 Jan 2015, 20:47

Hoezo niet? :P

Kan makkelijk joh!

Plaatje van 4,04MB
Spoiler: show
Afbeelding


Lijn 1 (lichtblauw) laat je over haar hele route een kwartierdienst rijden;
Lijn 2 (rood) laat je over haar hele route een 10 minutendienst rijden;
Lijn 11 (donkerblauw) laat je over haar hele route een kwartierdienst rijden;
Lijn 327 (geel) laat je over haar hele route in Tilburg een kwartierdienst rijden.

Dan krijg je over het hele traject een 4-minutendienst en in de ochtendspits versterk je de route naar Stappegoor eventueel met lijn 5 waardoor je tussen 8 en 9 uur zelfs een 3-minutenfrequentie geeft. Dat kan het busstation prima aan, want lijn 1, 2, 4 en 11 reden in de Veolia-tijd ook al min of meer met deze bovenstaande frequenties. Het scheelt uiteindelijk twee bussen per uur per richting.

Wanneer je op deze manier het perron indeelt kun je de vervoersstromen - voor zover dit busstation dit toelaat - goed managen.

Afbeelding

Op de perrons P en O laat je de bussen voor de richting Stappegoor stoppen, met als back-up perron N als er vertragingen optreden. Perron M is dan voor de lijnen 3 en 5 naar het Elisabeth, deze lijnen hebben niet zoveel van doen met de bussen naar Stappegoor, maar voor wanneer lijn 5 dat wel doet dan kan de reiziger alsnog doorlopen naar dit perron. Uiteraard is het mogelijk om de invulling van perron N en M om te wisselen.

Op perron L laat je lijn 7 en 8 stoppen, welke relatief rustig zijn. In tegenstelling tot lijn 1 en 11 richting Reitse Hoevenstraat die aan de andere zijde van het perron vertrekt (perron U), perron V is dan als back-up voor vertraagde wagens. Op perron K laat je de bussen van lijn 5 en 6 naar Noord vertrekken. Door deze hier te laten vertrekken staan reizigers voor het ROC aan de Kasteeldreef en de Rooi Pannen (Reitse Hoevenstraat) elkaar niet zo heel erg in de weg.

Dan hebben we perron T en S, daar stoppen de bussen richting de Reeshof, door deze hier te laten stoppen hebben de reizigers van deze bussen nauwelijks hinder van de bussen op perron M. Tenslotte perron R en Q, ook hier stoppen relatief rustige lijnen waarbij de reizigers voor de andere lijnen elkaar nauwelijks in de weg lopen.
Laatst gewijzigd door Hainje op Wo 21 Jan 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Meltrain » Wo 21 Jan 2015, 10:59

Hainje schreef:Nou ja, lijn 136 doet de ontsluiting van de dorpen waar de lijnen 300, 301 en 302 vooral verbinden.
Nu is het zo dat lijn 300 via de Efteling gaat en lijn 301 weer niet, echter gaat lijn 300 weer niet door Drunen en lijn 301 wel. In de avonduren rijden lijn 300 en 301 niet, maar rijdt lijn 302 door Drunen en via de Efteling. Het is dus in feite een combinatie.

Je zou het kunnen versimpelen door lijn 301 op te heffen en 302 de basislijn te maken met dezelfde frequenties als 301 nu. Het verschil tussen 301 en 302 is twee haltes (namelijk Efteling en Loon op Zand Busstation), dus veel trager wordt de rit ook niet.
Lijn 300 blijft gewoon net als nu van maandag t/m zaterdag rijden als extra sneldienst (die je nog iets sneller kunt maken door niet meer via de Efteling te rijden).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael » Wo 21 Jan 2015, 15:07

buschauffeur schreef:http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/reusel-de-mierden/1-700-handtekeningen-voor-behouden-buslijnen-in-de-kempen-1.4716374

Verder heeft Arriva enkele achttien meter bussen besteld, speciaal voor Stappegoor. Dat stond ook in het Brabants Dagblad. Ik kan dat artikel alleen niet digitaal vinden.


Ik heb het nagevraagd bij Arriva via Twitter. Er worden geen nieuwe gelede bussen besteld. Ze gaan bestaande gelede bussen inzetten. Om hoeveel bussen en welk type het gaat wordt nog onderzocht.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Rdaalwil
Berichten: 118
Lid geworden op: Do 30 Jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Rdaalwil » Wo 21 Jan 2015, 15:26

Nu hadden ze die gelede scania's kunnen inzetten. :p

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Wo 21 Jan 2015, 17:15

Gelede Scania's zijn totaal niet geschikt voor de stadsdienst. Ze hebben achter de eerste achterdeur een hoge vloer en achter de geleding slechts één enkelblads deur met drie traptreden. Het uitstappen gaat daardoor heel langzaam en er is weinig ruimte voor extra opstelruimte van kinderwagens, wat bij een stadsdienst best belangrijk is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Wo 21 Jan 2015, 18:37

Huh? Ik kan mij van de gelede Scania's van EBS Waterland toch een andere inrichting heugen hoor.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Wo 21 Jan 2015, 19:11

Nope, hebben ook een hoge vloer achter de geleding. Maandag nog staan kijken en het hoofd staan schudden over dit vreemde stukje Zweedse engineering...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Wo 21 Jan 2015, 20:49

Deze zomer hadden we de 7853 op Ameland. Scaniainterieur + reizigers met vele koffers is geen goede combinatie.....

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Wo 21 Jan 2015, 20:52

Michael schreef:Ik heb het nagevraagd bij Arriva via Twitter. Er worden geen nieuwe gelede bussen besteld. Ze gaan bestaande gelede bussen inzetten. Om hoeveel bussen en welk type het gaat wordt nog onderzocht.


Nog meer oude rommel dus.

Gebruikersavatar
Jasper073
Berichten: 462
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Jasper073 » Wo 21 Jan 2015, 22:03

Hainje schreef:Huh? Ik kan mij van de gelede Scania's van EBS Waterland toch een andere inrichting heugen hoor.


Ik denk dat "Bee" de gelede Scania's van Arriva bedoelde die je zag rijden in A'dam en elders ;)
Favo Bus: VDL Citea

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Suus » Wo 21 Jan 2015, 22:18

De gelede Scania's van EBS zijn niet anders dan die van Arriva. Allemaal rotzooi die eigenlijk ver van het Nederlandse busvervoer gehouden had moeten worden. :X

Interieur achter de eerste voordeur: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... play_media
Zijaanzicht van de bus, goed te zien is de enkelbladige achterdeur: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... play_media

Geleed materieel van Mercedes, MAN of VDL is veel beter geschikt voor een stadsdienst, maar van dat laatste bedrijf hoef je het sowieso niet te verwachten als het om tweedehands materieel gaat. Ik heb ook niet het idee dat Arriva in Nederland nog veel geleed materieel heeft rijden, het meeste wat in Waterland reed is naar de zwaar verlieslijdende concessie in Stockholm gestuurd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Hainje » Wo 21 Jan 2015, 22:24

Ehh, maar dat is inrichting voor streekmaterieel. Scania zal nog wel meer interieurvarianten hebben lijkt mij. :X
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Jan 2015, 23:01

Ja, maar die bevinden zich niet in het bestaande Arriva-wagenpark en er was al wel duidelijk dat het geen nieuwe geledes werden.
De gelede Scania's ex-Waterland die nog enige tijd in DAV gereden hebben zouden nog in Nederland moeten zijn, verder heeft Arriva alleen nog een enkele Citaro G her en der in het land aan geleed materieel. Eigenlijk lijkt me de kans dan nog groter dat het iets tweedehands via TCR wordt wat ze gaan inzetten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Wo 21 Jan 2015, 23:31

De mooiste geledes van Arriva rijden in Leeuwarden!! 251-254!! *bus*
Arriva schijnt wel een loods te bezitten in Oosterwolde (Fr). Wie weet wat daar nog opduikt!

Gebruikersavatar
Rdaalwil
Berichten: 118
Lid geworden op: Do 30 Jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Rdaalwil » Wo 21 Jan 2015, 23:51

Ben benieuwd wat er dan in die loods staat :p maar ik gok dat het een oude citaro gaat worden.. Tenzij ze nog ander gelede materieel ergens aan t verstoffen is?

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor nvdw » Do 22 Jan 2015, 09:23

Als Arriva eigen geleed materiaal uit de mottenballen trekt, bijvoorbeeld de Scania's of de Citaro's, dan kunnen die volgens de eisen van de concessie uitsluitend op versterkingsritten worden ingezet. Dan is inderdaad nog de vraag of Arriva ze zelf gebruikt of door TCR of een andere onderaannemer laat rijden.

Omdat het puur om versterking gaat, is het misschien niet zo'n probleem om een bus als de Scania in te zetten. De genoemde problemen gaan immers (of zelfs nog meer) ook voor touringcars op en die worden ook overal in het land als versterkers gebruikt.

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Do 22 Jan 2015, 21:07

Hoe moet ik dat zien? TCR heeft toch al eigen gelede bussen die al iedere werkdag in Tilburg rijden?

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Ezra » Do 22 Jan 2015, 23:02

Vandaag een Intouro op sleep en een Amba (ik denk van DAV) op lijn 402.

buschauffeur
Berichten: 166
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor buschauffeur » Vr 23 Jan 2015, 18:25

Een nieuwe Intouro? Zo'n Brabantliner?


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten