Pagina 109 van 110

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 22:38
door fogeltje
Ezra schreef:lijkt me dit een best hoge kostenpost.
Tja, risico van te laag inschrijven.

Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV

Geplaatst: di 23 jun 2015, 14:34
door Mr-W
De provincie Noord-Brabant heeft afgelopen jaar de grootste slag gemaakt wat betreft het milieuvriendelijker maken van het busvervoer. In twee concessiegebieden rijden nu voornamelijk bussen die zich houden aan de relatief schone Euro VI-norm voor diesel. Dat is de grootste ‘vergroening’ die dit jaar heeft plaatsgevonden in het Nederlandse bus-OV, aldus kennisplatform CROW.

In het concessiegebied West-Brabant rijden sinds de gunning van de concessie aan Arriva alle 165 bussen op het relatief schone Euro VI-diesel. In Oost-Brabant, waar Arriva al eerder de concessie binnen haalde, rijden 114 Euro VI-dieselbussen naast drie elektrische bussen. De overige bussen in dit concessiegebied rijden op het oudere Euro V of houden zich aan de EEV-norm, een vrijwillige norm van de voertuigindustrie. In Eindhoven en omgeving vallen de meeste bussen in deze laatste categorie.

Andere feitjes: er rijden minder voertuigen in Groningen en Drenthe (-20), IJsselmond (-12), Waterland (-38), Hoeksche Waard (-18), DAV-gebied (-20) en Zeeland (-12). Er zijn juist méér bussen ingezet in Twente (+16), Veluwe (+11), Arnhem en Nijmegen (+24), Amsterdam (+16), Amstelland Meerlanden (+33) en Noord-Brabant (+26).

In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 15:27
door Suus
Ik heb het idee dat meerdere cijfers niet kloppen in dat artikel, sowieso die van Amsterdam niet, maar ik heb geen tijd om het voor elk concessiegebied allemaal uit te zoeken.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 16:02
door JWM
Weliicht ligt het aan de teldatum, wellicht zit er een overlap als nieuwe bussen al zijn ingestroomd in het systeem maar oude nog niet zijn afgevoerd.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 19:11
door fogeltje
Is EEV "beter" dan Euro-VI?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 19:19
door huibe
Het zou schoner moeten zijn.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 19:26
door Suus
EEV was voorzien als extra aanscherping van Euro-V om voortgang te houden in het aanscherpen van de milieunormen terwijl over Euro-VI overlegd zou worden.

Re: Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV

Geplaatst: di 23 jun 2015, 19:28
door Globetrotter
Mr-W schreef: In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
Succes! Nog 4,5 jaar.

Re: Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV

Geplaatst: di 23 jun 2015, 19:44
door huibf
Ezra schreef:
Mr-W schreef: In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
Succes! Nog 4,5 jaar.
2 waterstofbussen gaan in iedergeval naar SRE:
2 Phileassen worden nog deze concessie omgebouwd.

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/schone ... -1.5011039
Ik vind 800.000 euro voor 2 bussen nogal wat....

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 20:01
door Raymond
Voor een proef die drie jaar duurt betekent dat dus dat de provincie er van uit gaat dat de Phileassen blijven rijden met de nieuwe concessie. Dat mocht weliswaar wel (met revisie), maar is niet verplicht.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 20:17
door Suus
Voor Haarlem en Maastricht zijn door de nieuwe concessiehouders elektrische bussen beloofd, in Amsterdam zijn er ook plannen voor elektrische bussen vanaf 2017. Dan kom je toch al een heel eind. Zeker omdat er de komende jaren nog wel meer concessies aanbesteed gaan worden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 23 jun 2015, 20:34
door Jasper073
Bij de volgende concessie wil Arriva als ze blijven elektrische bussen in Den Bosch hebben.
Op 14 Dec 2013 toen de nieuwe bussen hier kwamen zei een man van Arriva Nederland dat ze er nu al mee bezig zijn.
En als ze blijven rijden VDL Citea's rijden die 100% elektrisch zijn (qua stadsbus dan) denk bij Streek half om half ????

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 00:17
door OmniLezer
Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 01:30
door Jasper073
OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
Weet je dat zeker ?
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Afbeelding

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 09:09
door Daniel
Ik denk dat je wat door elkaar haalt. EEV heeft niks met elektrisch te maken (en zat inderdaad tussen Euro-5 en Euro-6 in).

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 09:33
door OmniLezer
jasper, ik bedoelde het voor iemand anders. Zoals werd gezegd heeft electric niets met euro-normering te maken.
fogeltje schreef:Is EEV "beter" dan Euro-VI?
Mooie bus trouwens.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 16:58
door Jasper073
Daniel schreef:Ik denk dat je wat door elkaar haalt. EEV heeft niks met elektrisch te maken (en zat inderdaad tussen Euro-5 en Euro-6 in).
weer wat geleerd :D Thnx

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 16:58
door Jasper073
OmniLezer schreef:jasper, ik bedoelde het voor iemand anders. Zoals werd gezegd heeft electric niets met euro-normering te maken.
fogeltje schreef:Is EEV "beter" dan Euro-VI?
Mooie bus trouwens.
Dank je, heb hem zelf niet gemaakt hoor
Kreeg het via Twitter van iemand bij Arriva Nederland

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 22:12
door buschauffeur
Jasper073 schreef:
OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
Weet je dat zeker ?
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Afbeelding
Kijk, dat is ten minste een bus. Mooie spiegelbehuizing, drie deuren (of eigenlijk zes :wink:). De tweedeurs bussen zijn niet efficiënt. Ik zag laatst dat passagiers niet in het achterste deel gingen staan (en gelijk hebben ze). Dat kun je natuurlijk ook hebben bij driedeurs bussen, maar wel minder gauw. De indeling is bij de tweedeurs bussen zo raar. En het is ook nog eens minder veilig. Passagiers kunnen minder snel weg. Daarbij ga ik natuurlijk wel uit van een gevaar waarbij de deuren nog wel open kunnen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 23:32
door Jasper073
:? Huh ? :?
gevaar waarbij de deuren nog wel open kunnen ?.......
en de 2 deurs die nu rijden in Den Bosch op de stadsdienst zijn heel goed te doen hoor ook voor de klanten.
Achterin kan je niet staan maar zitten, waar normaal de 3de uitstap deur is, zijn nu 3 stoellen meer dus meer zitplek.
Het is gewoon wenen omdat we altijd 3 deurs bussen op de stad gewend zijn, ook al hebben we in de BBA tijd 2 deurs stadsbussen gehad. Dus het is allemaal niet zo erg, en de kosten zijn goedkoper. 3 deurs bussen zijn duurder om te maken en ook bij reparatie/onderhoud. Bij een 2 deurs stadsbus is het allemaal wat goedkoper en daar ging Arriva voor en de Provincie. En qua indeling valt het ook allemaal reuze mee.

Afbeelding

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 08:17
door huibf
Jasper073 schreef:
OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
Weet je dat zeker ?
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Afbeelding
Volgensmij rijdt deze bus ook tussen P8 en Eindhoven Airport.
(Geen OV overigens)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 09:46
door Zugführer
Hij komt wel voor in dit filmpje in ieder geval :p

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 13:13
door Jasper073
Zugführer schreef:Hij komt wel voor in dit filmpje in ieder geval :p

Das een hele andere VDL Citea in dat filmpje
je ziet meteen dat het een andere is.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 13:17
door Zugführer
Kun je meteen zien hoe goed ik meestal naar bussen kijk :') :mrgreen:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 14:45
door Gest
Gezien je naam, verbaast me dat niks :lol: