Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Michael 1988 schreef:Even iets anders, weet iemand wat er met de elektrische Volvo 7700 bij Arriva gaat gebeuren en wat er met de elektrische Rosero First busjes is gebeurd? Weet iemand overigens ook of de serie 3943 en 5884-5889 van Veolia mee overgaan in de nieuwe concessie?
De 3943 is Euro 6. Wel Hybride en er is geen serie 5884-5889. Het is alleen de 5884. De 3943 en 5884 zijn beide proefbussen. De 3943 heeft in het begin heel veel storingen gehad en is net terug uit Zweden waar die storingsvrij gemaakt is. En rijdt sinds deze week weer op de stadsdienst van Breda.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Overigens, en ik citeer is er gezegd dat er 80 bussen van de bestaande vloot mee overgaan. Er is niet gezegd dat al die bussen op de stadsdienst worden ingezet. Dat kan ook betekenen dat alleen voor de huidige concessie Midden-Brabant nieuwe bussen besteld worden (en eventueel ook voor Oost-Brabant i.v.m. de bussen uit de 80xx-serie en de stadsbussen in Den Bosch). Maar jij (Frans F) was het wel die zei op di 17 dec 2013 om 21:54 dat de 80 huidige bussen op de stadsdienst gebruikt zullen gaan worden bij Arriva.
Dat laatste was de conclusie van het ROB, omdat het inbouwen van airco in 8 jaar oude bussen door mensen met een bus-technische achtergrond bij het ROB als financieel onrealistisch werd gezien. Uit de reactie van Daniel begrijp ik dat dat wellicht toch nog de moeite waar zou kunnen zijn. Ik moet zeggen dat ik zelf geen zicht op het financiele plaatje van zo'n operatie heb en of zoiets dus realistisch is.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Busfoto.nl »

Begreep dat Arriva een proef gaat houden met enkele Chknese bussen kn de achterhoek. Hoop dat dit niet resulteert in Chinese bussen in Brabant.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Nog niets van gehoord. Gaat het om e-bussen? Want dan is het niet zo vreemd, Chinese e-bussen zijn technisch het beste wat je krijgen kunt op dit moment.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Michael schreef:
Michael 1988 schreef:Even iets anders, weet iemand wat er met de elektrische Volvo 7700 bij Arriva gaat gebeuren en wat er met de elektrische Rosero First busjes is gebeurd? Weet iemand overigens ook of de serie 3943 en 5884-5889 van Veolia mee overgaan in de nieuwe concessie?
De 3943 is Euro 6. Wel Hybride en er is geen serie 5884-5889. Het is alleen de 5884. De 3943 en 5884 zijn beide proefbussen. De 3943 heeft in het begin heel veel storingen gehad en is net terug uit Zweden waar die storingsvrij gemaakt is. En rijdt sinds deze week weer op de stadsdienst van Breda.
Dan moet ik op dat van de Volvo 8900 even op Wikipedia aanpassen. Vond het al raar dat er ineens 6 nieuwe bussen waren aangeschaft, maar volgens de persoon die het daar plaatste (Spoorjan heet die) ging het om vervanging van oudere bussen..... Hij wou alleen niet zeggen welke bussen. Maar ja, ook Spoorjan zit er vaak langs (nog vaker dan ik volgens mij).
Frans F schreef:Nog niets van gehoord. Gaat het om e-bussen? Want dan is het niet zo vreemd, Chinese e-bussen zijn technisch het beste wat je krijgen kunt op dit moment.
Roep dat nou niet te hard. Er zijn ook nog andere fabrikanten die misschien wel technisch beter zijn, die kort geleden (in 2011, 2012 en 2013) elektrische bussen hebben gelanceerd. Van Hool, Solaris en Volvo (bij Volvo gaan die pas in 2015 in volledige productie). Om nog maar te zwijgen over Bluekens Bus die bussen om kan bouwen tot elektrische bussen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

De Volvo 7700 in Den Bosch had nog wel erg veel storingen (waaronder een spontane brand na kortsluiting). Hoe ver Van Hool is weet ik niet, ik ken alleen die kleine elektrische bus voor Brugge. Solaris is in Kassel technisch prima overeind gebleven, maar die bus is wel vier keer zo duur als een dieselbus en heeft een actieradius van slechts 100km. Maar goed, ik neem aan dat Veolia de markt van te voren uitgebreid heeft verkend want zij zullen op korte termijn moeten bestellen.

Het probleem is dat je voor Breda praat over 35 of meer bussen. Vanwege dat grote aantal mogen ze niet te veel extra kosten (anders gaat Veolia failliet), moeten een fatsoenlijke actieradius hebben en moeten ze zich op grotere schaal in de echte praktijk hebben bewezen (en toen kwam ik bij BYD uit). Het was misschien toch wat handiger geweest met de omvang van Roosendaal te beginnen en daar praktijkervaring mee op te doen, nu lijken de risico's me gezien het grote aantal toch aanzienlijk.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Frans F schreef:De Volvo 7700 in Den Bosch had nog wel erg veel storingen (waaronder een spontane brand na kortsluiting). Hoe ver Van Hool is weet ik niet, ik ken alleen die kleine elektrische bus voor Brugge. Solaris is in Kassel technisch prima overeind gebleven, maar die bus is wel vier keer zo duur als een dieselbus en heeft een actieradius van slechts 100km. Maar goed, ik neem aan dat Veolia de markt van te voren uitgebreid heeft verkend want zij zullen op korte termijn moeten bestellen.

Het probleem is dat je voor Breda praat over 35 of meer bussen. Vanwege dat grote aantal mogen ze niet te veel extra kosten (anders gaat Veolia failliet), moeten een fatsoenlijke actieradius hebben en moeten ze zich op grotere schaal in de echte praktijk hebben bewezen (en toen kwam ik bij BYD uit). Het was misschien toch wat handiger geweest met de omvang van Roosendaal te beginnen en daar praktijkervaring mee op te doen, nu lijken de risico's me gezien het grote aantal toch aanzienlijk.
Ik heb het ook over de kleine stadsbus van Brugge (de A308E), maar ze hebben proef en ervaring opgedaan (tenminste de provincie) in 's-Hertogenbosch. Ik weet niet wat voor bussen Veolia wil gaan inzetten in Breda (12m of midibussen), maar er zijn wel zat bustypes die zich in het verleden in het buitenland hebben bewezen. Al hoewel dat meer midibussen en minibussen zijn dan echt 12m.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door ICE105 »

Michael schreef: De bussen die er nu op rijden zijn begrensd op 100 en dat wordt er ook regelmatig mee gereden. Alhoewel het eigenlijk niet toegestaan is.
Afgelopen zaterdag 2 ritjes gemaakt met de 400. Toen werd er niet 100 gereden, want we werden ingehaald door vrachtwagens. In beide richtingen 3 min moeten wachten op vertrektijd te Sleeuwijk. In de richting Utrecht kom je vervolgens 2 min te laat aan in Utrecht, :shock: WTF! En druk verkeer is er niet in en om Utrecht om 23:40 uur. Zaterdagmiddag is het probleem dus nog groter. Ik denk dat je meer winst kan boeken met een kloppende dienstregeling op de Brabantliners dan met T100 bussen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Ik heb het ook over de kleine stadsbus van Brugge (de A308E), maar ze hebben proef en ervaring opgedaan (tenminste de provincie) in 's-Hertogenbosch. Ik weet niet wat voor bussen Veolia wil gaan inzetten in Breda (12m of midibussen), maar er zijn wel zat bustypes die zich in het verleden in het buitenland hebben bewezen. Al hoewel dat meer midibussen en minibussen zijn dan echt 12m.
De gevraagde en geboden frequenties voor Breda zijn vergelijkbaar met de huidige, dus zullen het 12m bussen moeten worden om voldoende capaciteit te hebben. En dan is de spoeling dun want zoals je zelf al zegt er is een overvloed aan mini en midi maar weinig bewezen aanbod in het 12m segment.

Verder is de actieradius een punt. De meeste 12m accu-bussen halen 100km, alleen BYD komt tot 250km. En dat zijn dan nog (letterlijk) mooi weer cijfers, want in de winter moet ook de verwarming aan en haal je die actieradius niet (ervaring met de Rosero's). De bussen kun je dus maar een beperkt deel van de dag laten rijden en wat zet je daarna in als ze in de oplaad moeten?

Met inductiebussen heb je dit probleem niet maar die moet je steeds onderweg overal kunnen opladen en daarvoor heb je infrastructuur nodig. In Den Bosch kon dat nog wel gerealiseerd worden voor de 7700 omdat die uitsluitend op een los pendellijntje van 1,5 km reed, maar in Breda fladderen de bussen uit over de hele stad.

Ik ben daarom reuze benieuwd wat Veolia gaat bestellen en hoe ze dit alles gaan organiseren.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 28 jan 2014, 10:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Misschien gaat Veolia dit systeem gebruiken,ken Breda niet zo goed maar volgens mij kan er wel op het eindpunt 15seconden gewacht worden om de bus op te laden.
Het innovatieve project TOSA2013 in het Zwitserse Genève kan zorgen voor de langverwachte doorbraak in elektrisch aangedreven openbaar vervoer in steden. Technologieconcern ABB ontwikkelde speciaal hiervoor een draadloze door batterijen aangedreven trolleybus. Op het dak geen trolley maar een lasergestuurde arm die bij bushaltes in een recordtijd van slechts vijftien seconden stroom tankt bij een flits-laadpaal.
OVpro
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c-Fg94A2Vko#t=205[/youtube]
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Dit is in het stadium van een zwaar gesubsidieerde praktijkproef die ABB met enkele bussen wil gaan doen in Genève, maar er is helemaal nog niet bewezen dat dit systeem in de praktijk functioneert. Laat staan op grote schaal. Daarnaast moet je bij iedere halte een oplaadplatform gaan bouwen (het opladen moet bij iedere halte, niet alleen aan het eindpunt). Ik zie dat nog niet voor half december in heel Breda gebeuren, nog los van de astronomische kosten.

Er is in de industrie een groot verschil tussen een proef en een product dat je daadwerkelijk op grotere schaal kunt gaan verkopen. Philips had al een werkende kleurentelevisie in het laboratorium in 1950, maar het duurde vervolgens nog tot 1968 voor ze in staat waren zo'n TV ook als enigszins betrouwbaar en betaalbaar product in de winkel te zetten.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 28 jan 2014, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

ICE105 schreef:
Michael schreef: De bussen die er nu op rijden zijn begrensd op 100 en dat wordt er ook regelmatig mee gereden. Alhoewel het eigenlijk niet toegestaan is.
Afgelopen zaterdag 2 ritjes gemaakt met de 400. Toen werd er niet 100 gereden, want we werden ingehaald door vrachtwagens. In beide richtingen 3 min moeten wachten op vertrektijd te Sleeuwijk. In de richting Utrecht kom je vervolgens 2 min te laat aan in Utrecht, :shock: WTF! En druk verkeer is er niet in en om Utrecht om 23:40 uur. Zaterdagmiddag is het probleem dus nog groter. Ik denk dat je meer winst kan boeken met een kloppende dienstregeling op de Brabantliners dan met T100 bussen.
Niet elke chauffeur rijdt 100. Maar het is wel mogelijk.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Ik heb het ook over de kleine stadsbus van Brugge (de A308E), maar ze hebben proef en ervaring opgedaan (tenminste de provincie) in 's-Hertogenbosch. Ik weet niet wat voor bussen Veolia wil gaan inzetten in Breda (12m of midibussen), maar er zijn wel zat bustypes die zich in het verleden in het buitenland hebben bewezen. Al hoewel dat meer midibussen en minibussen zijn dan echt 12m.
De gevraagde en geboden frequenties voor Breda zijn vergelijkbaar met de huidige, dus zullen het 12m bussen moeten worden om voldoende capaciteit te hebben. En dan is de spoeling dun want zoals je zelf al zegt er is een overvloed aan mini en midi maar weinig bewezen aanbod in het 12m segment.

Verder is de actieradius een punt. De meeste 12m accu-bussen halen 100km, alleen BYD komt tot 250km. En dat zijn dan nog (letterlijk) mooi weer cijfers, want in de winter moet ook de verwarming aan en haal je die actieradius niet (ervaring met de Rosero's). De bussen kun je dus maar een beperkt deel van de dag laten rijden en wat zet je daarna in als ze in de oplaad moeten?

Met inductiebussen heb je dit probleem niet maar die moet je steeds onderweg overal kunnen opladen en daarvoor heb je infrastructuur nodig. In Den Bosch kon dat nog wel gerealiseerd worden voor de 7700 omdat die uitsluitend op een los pendellijntje van 1,5 km reed, maar in Breda fladderen de bussen uit over de hele stad.

Ik ben daarom reuze benieuwd wat Veolia gaat bestellen en hoe ze dit alles gaan organiseren.
Frans F, jij lijkt op iemand die ik op Wikipedia wel eens zie. Ook iemand waar ik alles constant moet controleren. De meeste bussen halen van minimaal 110 tot (sommige) maximaal 150 km met hun actieradius, afhankelijk van de batterijen en het oplaadsysteem. Alleen Solaris Urbino vemeld geen actieradius in km's, maar in uren. 24h om precies te zijn, afhankelijk van de batterijen en het oplaadsysteem (pantograaf inductie of alleen batterijen). De VDL Citea heeft volgens VDL een actieradius van meer dan 200 km (zie http://www.lc.nl/friesland/ecoregio/art ... ische-bus-). En zo kan ik misschien nog wel verder gaan. Maar het zijn meer km's dan wat jij beweert. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de bussen die mede door Spijkstaal zijn gebouwd of gedistributeerd. De SOR EBN haalt een actieradius (volgens de fabrikant) van 250km en zijn bijna 12m (zie http://www.spijkstaal.nl/sor-ebn-bussen).
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik hoorde vandaag dat de BrabantLiner Volvo's worden voorzien van Wifi. Dus vermoedelijk blijven de Volvo's rijden in de nieuwe concessie. Ook hoorde ik dat er HOV materieel wordt geëist op lijn 101 (Bergen op Zoom-Rotterdam)
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Uit een interne Veolia-mailing:

Bezwaar inzake gunning aanbesteding West-Brabant

Vanochtend is bekend geworden dat er door Arriva een proforma-bezwaar is gemaakt tegen de gunning van de concessie West-Brabant aan Veolia.
De termijn om bezwaar te maken is gisteravond verstreken. Helaas heeft Arriva gebruik gemaakt van de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
De Provincie Noord-Brabant zal dit bezwaar nu nader onderzoeken en ons zo spoedig mogelijk nader informeren. Tot die tijd blijft er een voorbehoud bestaan op de gunning van de concessie West-Brabant aan Veolia.

Wij zullen jullie uiteraard informeren zodra er meer nieuws is.

Met vriendelijke groet,
Manu Lageirse
Algemeen directeur
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Dus Veolia heeft geen bezwaar gemaakt over Oost-Brabant? Of had Veolia sowieso niet ingeschreven voor Oost Brabant?
Maar als Veolia toch in West-Brabant blijft, mogen zij wel de nieuwe Volvo 8900 gebruiken voor streekbussen. In ieder geval beter dan die VDL bussen die er nu rijden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Zowel Veolia als Arriva hadden zich ingeschreven op beide concessies. Maar alleen Arriva maakt dus bezwaar. Daarnaast had ook Syntus zich nog ingeschreven op de concessie Oost-Brabant.

Maar waarom meteen nieuwe bussen aan gaan schaffen als de oude bussen nog een tijdje kunnen rijden? Arriva moet alleen nieuwe bussen aan gaan schaffen voor Midden-Brabant (voor zowel de streek als de stadsdienst) en over een paar jaar ook voor Oost-Brabant (vanwege de leeftijd die de bussen dan hebben) en Veolia hoeft nu alleen nieuwe bussen aan te schaffen voor de stadsdienst Breda. Als beide bedrijven over 4 tot 5 jaar nieuwe bussen gaan leasen voor de laatste 3 tot 6 jaar van de concessie (of zoiets), scheelt dat toch al wat in de kosten. Nou ja, voor West-Brabant duurt de concessie tot 2022 en voor Oost-Brabant tot 2024. Als je nog even kunt en mag rijden met bussen van 7 jaar oud tot dat ze de leeftijd van 12 jaar hebben bereikt (dat is pas in 2019) hoeven de bussen dus dan pas vervangen te worden. En hoef je maar voor 3 tot 5 jaar nieuw materieel aan te schaffen/te leasen.
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

Nou, je zegt voor oost-brabant hoeven er geen nieuwe bussen komen, dat is natuurlijk niet helemaal waar, Full-airco is op de streek verplicht dat hebben zowel de 8000 als de 8200 niet.
De 8200 kunnen ze eventueel ombouwen en een airco plaatsen al weet ik niet of dat voor die paar jaar rendabel is daar heb ik niet genoeg kennis van.
De 8000 gaan ik aan niet meer mee de nieuwe concessie in deze bussen zijn nu bijna 10 jaar oud, en daar een airco op laten zetten dat lijkt me helemaal onlogisch.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

jwalk1 schreef:Nou, je zegt voor oost-brabant hoeven er geen nieuwe bussen komen, dat is natuurlijk niet helemaal waar, Full-airco is op de streek verplicht dat hebben zowel de 8000 als de 8200 niet.
De 8200 kunnen ze eventueel ombouwen en een airco plaatsen al weet ik niet of dat voor die paar jaar rendabel is daar heb ik niet genoeg kennis van.
De 8000 gaan ik aan niet meer mee de nieuwe concessie in deze bussen zijn nu bijna 10 jaar oud, en daar een airco op laten zetten dat lijkt me helemaal onlogisch.
Daarnaast zitten de meeste 8000's op de 1 miljoen kilometer. Deze zijn vaak gebruikt bij treinstremmingen, dus dan tikt dat wel lekker aan natuurlijk.
🍉
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Chauffeurs klagen dat de huidige streekbussen qua kwaliteit erg slecht zijn (gemiddeld staat er 1 a 2 busssen bij de garage wegens een defect). Dit zijn voornamelijk de VDL Ambassadors bussen, de stadsbussen van Volvo is redelijk goed. Behalve de ruimte waar de bestuurdersstoel staat, deze is smaller dan bij de Ambassador. Dit is niet mijn menig dus, maar van verschillende chauffeurs die ik gesproken heb.

Zoals hierboven is verteld moet er op de streekbussen airco komen, hier in West Brabant hebben de Volans bussen, de vorige Brabantliner en de huidige Brabantliner bussen airco aanboort. Dus de bussen met rode bekleding hebben dat niet en volgens mij is het niet rendabel om alsnog airco in te bouwen. Een bus lease is goedkoper dan kopen? Voor de streek rijdt dus een Volvo 8900 als proefbus, echter mag Mercedes hier ook wel terug komen. Voor de stadsdienst in Breda moeten dus elektrische bussen komen, ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Hoe oud zijn de streekbussen in West-Brabant dan nu en wat is de maximale leeftijd die in de concessie is geëist? In het verleden is het meermaals voorgekomen dat er bussen van vijf-zes jaar oud achteraf nog van een nieuwe motor en airco zijn voorzien om deze vervolgens weer als nieuw in de dagelijkse dienst in omloop te brengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Hoe oud zijn de streekbussen in West-Brabant dan nu en wat is de maximale leeftijd die in de concessie is geëist? In het verleden is het meermaals voorgekomen dat er bussen van vijf-zes jaar oud achteraf nog van een nieuwe motor en airco zijn voorzien om deze vervolgens weer als nieuw in de dagelijkse dienst in omloop te brengen.
Veruit de meeste bussen in West-Brabant zijn van begin deze concessie (dus 2006), ze hebben destijds het allegaartje aan bussen dat de BBA in de loop der jaren had opgebouwd in één keer vervangen. Uitzondering hierop zijn de Volvo's op de Brabantliners. De bussen die uit Limburg kwamen zijn van dezelfde tijd. De bussen mogen maximaal 12 jaar oud zijn.
C.5.2 A lle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie
aan minimaal de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV, Euro VI, dan wel een latere/strengere
Euro-norm). De bewijslast voor het voldoen aan minimaal de EEV-uitstootnorm ligt bij de
Concessiehouder. Na gunning dient de Concessiehouder, indien de Provincie dit verzoekt, het
motortestcertificaat over te leggen van de in te zetten Bussen dan wel via een kopie van het
kentekenbewijs aan te tonen dat de Bus voldoet aan minimaal de EEV-uitstootnorm. In het
motortestcertificaat dienen de emissietestgegevens te staan op basis waarvan kan worden afgeleid
of de motor en de uitlaatgasnabehandeling, en daarmee de Bus, voldoet.
Eis C.5.2 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.
C.5.3 E en Bus is gedurende de Concessie niet ouder dan 12 jaar (gerekend vanaf datum op deel 1 van het
kentekenbewijs).
Ik weet alleen niet wat voor Euro-motoren er in die bussen liggen.

Edit: Bedenk mij nu ineens dat er nog wel een paar VDL's zijn uit de BBA tijd. Dit betreft bussen in de 505x-serie, weet overigens niet hoeveel er nu nog rondrijden. Ik denk een stuk of drie en er staat mij ook iets van bij dat er een paar naar de Veluwe zijn gegaan destijds. Maar dat weet ik dus niet zeker.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

jwalk1 schreef:Nou, je zegt voor oost-brabant hoeven er geen nieuwe bussen komen, dat is natuurlijk niet helemaal waar, Full-airco is op de streek verplicht dat hebben zowel de 8000 als de 8200 niet.
De 8200 kunnen ze eventueel ombouwen en een airco plaatsen al weet ik niet of dat voor die paar jaar rendabel is daar heb ik niet genoeg kennis van.
De 8000 gaan ik aan niet meer mee de nieuwe concessie in deze bussen zijn nu bijna 10 jaar oud, en daar een airco op laten zetten dat lijkt me helemaal onlogisch.
Ik had het ook alleen over de 8200-serie. Ik weet dat de 8000 serie veel ouder is en voor die paar jaar extra veel beter niet kan blijven rijden. Maar helaas gaat Arriva waarschijnlijk juist wel hun eigen amba's in Oost-Brabant hergebruiken. En in het verleden hebben beide bedrijven ook met bussen geschoven. Zolang er geen nieuwe bussen worden geëist zullen vervoerbedrijven ook hun bestaande wagenpark nog een paar jaar blijven gebruiken. Alleen Arriva moet wel nieuwe bussen gaan bijbestellen voor hun gewonnen gebied (Midden-Brabant). Omdat op de stadsdienst low-floor is geëist en Arriva hun bussen nog langer laat rijden zal er dus, hoe erg sommigen het ook vinden, ook airco in de huidige streekbussen gebouwd moeten worden. Echter zal de 8000-serie, voor de 2 jaar dat ze nog mogen rijden, waarschijnlijk niet voorzien worden van airco en na afloop van de huidige concessie worden afgevoerd. Tenminste dat denk ik, want die serie is toch al 3 jaar ouder als de 8200-serie.
Hainje schreef:
Bee schreef:Hoe oud zijn de streekbussen in West-Brabant dan nu en wat is de maximale leeftijd die in de concessie is geëist? In het verleden is het meermaals voorgekomen dat er bussen van vijf-zes jaar oud achteraf nog van een nieuwe motor en airco zijn voorzien om deze vervolgens weer als nieuw in de dagelijkse dienst in omloop te brengen.
Veruit de meeste bussen in West-Brabant zijn van begin deze concessie (dus 2006), ze hebben destijds het allegaartje aan bussen dat de BBA in de loop der jaren had opgebouwd in één keer vervangen. Uitzondering hierop zijn de Volvo's op de Brabantliners. De bussen die uit Limburg kwamen zijn van dezelfde tijd. De bussen mogen maximaal 12 jaar oud zijn.
C.5.2 A lle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie
aan minimaal de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV, Euro VI, dan wel een latere/strengere
Euro-norm). De bewijslast voor het voldoen aan minimaal de EEV-uitstootnorm ligt bij de
Concessiehouder. Na gunning dient de Concessiehouder, indien de Provincie dit verzoekt, het
motortestcertificaat over te leggen van de in te zetten Bussen dan wel via een kopie van het
kentekenbewijs aan te tonen dat de Bus voldoet aan minimaal de EEV-uitstootnorm. In het
motortestcertificaat dienen de emissietestgegevens te staan op basis waarvan kan worden afgeleid
of de motor en de uitlaatgasnabehandeling, en daarmee de Bus, voldoet.
Eis C.5.2 geldt niet voor Zero emissie voertuigen.
C.5.3 E en Bus is gedurende de Concessie niet ouder dan 12 jaar (gerekend vanaf datum op deel 1 van het
kentekenbewijs).
Ik weet alleen niet wat voor Euro-motoren er in die bussen liggen.

Edit: Bedenk mij nu ineens dat er nog wel een paar VDL's zijn uit de BBA tijd. Dit betreft bussen in de 505x-serie, weet overigens niet hoeveel er nu nog rondrijden. Ik denk een stuk of drie en er staat mij ook iets van bij dat er een paar naar de Veluwe zijn gegaan destijds. Maar dat weet ik dus niet zeker.
Veolia verliest een redelijk groot deel van Brabant. De amba's uit de BBA tijd zullen dus waarschijnlijk niet mee gaan naar de nieuwe concessie als Veolia ook hun bussen in de nieuwe concessie gaan hergebruiken. De meeste bussen, of eigenlijk alle bussen zijn van het bouwjaar 2007. Misschien dat sommige nog uit 2006 zijn, maar alle bussen ook die van Veolia zijn in 2007 pas afgeleverd. Niet 2006. Dat betekent dus dat de bussen nog maximaal 5 jaar langer mee kunnen rijden. Dat is voor Oost-Brabant al de helft van de duur van de concessie en voor West-Brabant al 2/3.

Edit: Volgens RDW.nl zijn de 8201, de 8202 en de 8203 van 6 juni 2007. Tenminste dat is de afgiftedatum van hun kenteken. Daarnaast hebben de bussen volgens rdw.nl een euro-norm van EEV. Er hoeven in feite, als de info klopt, geen aanpassingen gedaan worden aan de motoren en alleen maar een airco geïnstalleerd te worden. Volgen de eis van de provincie kunnen de bussen ook nog mee tot 6 juni 2019, al zullen ze waarschijnlijk al begin 2019 vervangen worden.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op vr 31 jan 2014, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Edit: Bedenk mij nu ineens dat er nog wel een paar VDL's zijn uit de BBA tijd. Dit betreft bussen in de 505x-serie, weet overigens niet hoeveel er nu nog rondrijden. Ik denk een stuk of drie en er staat mij ook iets van bij dat er een paar naar de Veluwe zijn gegaan destijds. Maar dat weet ik dus niet zeker.
Volgens mij rijden er 2 van deze serie in Breda. Deze hebben een afwijkende interieur toch?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Michael 1988 schreef:De meeste bussen, of eigenlijk alle bussen zijn van het bouwjaar 2007. Misschien dat sommige nog uit 2006 zijn, maar alle bussen ook die van Veolia zijn in 2007 pas afgeleverd. Niet 2006. Dat betekent dus dat de bussen nog maximaal 5 jaar langer mee kunnen rijden. Dat is voor Oost-Brabant al de helft van de duur van de concessie en voor West-Brabant al 2/3.
Ja, 2006 of 2007. Ik twijfelde, maar ik kon er niet ver vanaf zitten.
Rdaalwil schreef: Volgens mij rijden er 2 van deze serie in Breda. Deze hebben een afwijkende interieur toch?
Ze reden in het begin op de lijnen Eindhoven - Reusel/Tilburg, aangezien deze wagens dus al wat ouder zijn lijkt het mij zeer aannemelijk dat ze een ander interieur hebben dan de bussen uit 2007. Of je met een 505x-bus van doen hebt kun je ook aan de lijnfilm zien. De cijfers worden in een ander (ronder) lettertype weergegeven dan bij de nieuwe amba's.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten