Pagina 20 van 110

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 18 mar 2014, 00:23
door huibe
Je hebt het helemaal correct Rick, alhoewel ik ook chauffeurs ken die die avondpendel graag rijden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:52
door Michael
Ik hoorde gisteren van een chauffeur dat alle Ambassadors van Veolia al verkocht zijn en dus sowieso op 14 december 2014 ingeleverd moeten worden. De chauffeur van wie ik dit gehoord heb is altijd wel betrouwbaar in dat soort dingen. Maar we zullen het vanzelf wel zien.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 18 mar 2014, 21:55
door Michael 1988
Ai, dat wordt dus huurbussen dan voor Veolia (misschien van Connexxion) als de concessie West-Brabant verlengd moet worden. Of de stadsdienst van Tilburg moet genoeg bussen hebben om tijdelijk dienst te kunnen doen op de streekdienst van West-Brabant (als die ook al niet verkocht zijn). Overigens snap ik het wel dat Veolia alle bussen al verkocht hadden. De nieuwe concessie eiste min of meer op den duur nieuwe bussen of bussen die omgebouwd moesten worden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 09:40
door huibe
Het is niet Veolia, maar VDL die de bussen al verkocht heeft. Ik ken de contracten niet, maar dit kan ook een een gevalletje de huid verkopen voordat ... zijn. Maar goed die beruchte chauffeur is doorgaans betrouwbaar, dus er zal een kern van waarheid in zitten.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 10:16
door Frans F
Als VDL de eigenaar is neem ik aan dat Veolia de bussen heeft geleased. En dan zal Veolia de lease hebben opgezegd alvorens VDL tot verkoop is overgegaan.

Verder mag ik toch aannemen dat bij dat alles een voorbehoud is gemaakt voor het geval de definitieve gunning niet conform de voorlopige gunning van december zou zijn. Zo niet, dan getuigt dat van juridische onnozelheid.

Overigens als het waar zou zijn waarom wil Veolia dan gaan procederen? Dat brengt ze immers zelf in problemen. Ik ben er daarom nog niet van overtuigd dat het verhaal van de chauffeur voor 100% klopt.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 11:24
door fogeltje
Hoe zit het met Oost-Brabant? Heeft Arriva de huidige bussen ook geleased? Of hebben ze die wel gekocht?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 12:25
door Frans F
Geen idee.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 12:51
door Hainje
Je hebt hier geen inschatting of aanname over? Valt me toch een beetje van je tegen François!

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 13:31
door fogeltje
Hier is volgens mij al wel ter sprake gekomen wat er in Oost-Brabant zou moeten gebeuren met het wagenpark, maar ik weet het niet meer en dit topic is inmiddels groot geworden. Kon Arriva niet in Oost-Brabant de huidige vloot Amba's (en Citaro's) nog een tijdje blijven gebruiken? Want indien ja dan kunnen die niet eventueel voor een overbruggingsperiode in West gebruikt worden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 14:52
door Frans F
Hainje schreef:Je hebt hier geen inschatting of aanname over? Valt me toch een beetje van je tegen François!
Geen idee, ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat de bussen gewoon eigendom van Veolia en Arriva waren, maar kennelijk is dat toch niet zo vanzelfsprekend.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 14:56
door Frans F
fogeltje schreef:Kon Arriva niet in Oost-Brabant de huidige vloot Amba's (en Citaro's) nog een tijdje blijven gebruiken? Want indien ja dan kunnen die niet eventueel voor een overbruggingsperiode in West gebruikt worden.
De Citaro's kunnen ze gewoon blijven gebruiken, de Amba's ook mits ze een airco-unit krijgen. Die zijn dus niet beschikbaar voor West.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 16:36
door fogeltje
Maar is Arriva ook van plan die Amba's aan te passen? Zo niet dan zouden die Amba's voor een overgangsperiode wel in West kunnen rijden (dan maar tijdelijk daar bussen zonder airco).

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 18:28
door Frans F
Arriva heeft in december aangegeven de huidige bussen voor Oost te blijven gebruiken en wil de Amba's dus kennelijk aanpassen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 18:57
door fogeltje
Dat is duidelijk. Ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 19:39
door Michael 1988
Ik zet het wel even op een rij voor je Fogeltje ;).

- In de huidige concessies Oost-Brabant en Meijerij blijft Arriva de huidige bussen gebruiken. In ieder geval de amba's en de citaro's. De Procity's en de Sprinter City zullen misschien vervangen worden door Citea MLE's, al dan niet aangevuld worden.
- In de huidige concessie Midden-Brabant komen voor Arriva nieuwe bussen (zullen ze toch moeten aangezien ze de bussen van Veolia niet zomaar kunnen overnemen en ze geen gelede bussen meer over hebben).
- In de huidige concessie West-Brabant komen bij beide vervoerders nieuwe bussen (of het nu Arriva wordt of Veolia maakt niet uit). Veolia had namelijk niet aangekondigd de huidige bussen te gaan hergebruiken bij de nieuwe concessie en voor de stadsdienst van Breda kwamen bij Veolia sowieso nieuwe elektrische bussen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 19:45
door jwalk1
Het kan natuurlijk ook zijn dat de huidige amba's van oost brabant naar de stadsdienst Tilburg gaan, aangezien airco in de stad niet verplicht is.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:40
door Frans F
Theoretisch kan dat, maar de Amba's zijn qua inrichting en deuren wel erg onpraktisch voor stadsvervoer.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:43
door Frans F
Op de website van het Reizigersoverleg staat te lezen dat het formele bezwaar (buiten de termijn) van Veolia geen betrekking heeft op West-Brabant maar op Oost-Brabant. Veolia wil in feite tegen de gunning van beide concessies gaan procederen. Ook Oost-Brabant kan dus vertraagd worden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 20:51
door Daniel
Frans F schreef:Theoretisch kan dat, maar de Amba's zijn qua inrichting en deuren wel erg onpraktisch voor stadsvervoer.
Met de "drukte" van de stadsdiensten in het deel van Brabant dat onder de provincie valt zal dat ook wel meevallen. Dat zijn nou niet bepaald de zware stadsdiensten waar je een driedeursbus voor nodig hebt.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 21:09
door huibe
Het ging om Amba's op de stadsdienst Tilburg, en geloof me dat gaat niet passen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 21:18
door Meltrain
Frans F schreef:Op de website van het Reizigersoverleg staat te lezen dat het formele bezwaar (buiten de termijn) van Veolia geen betrekking heeft op West-Brabant maar op Oost-Brabant. Veolia wil in feite tegen de gunning van beide concessies gaan procederen. Ook Oost-Brabant kan dus vertraagd worden.
Dat leek me ook logisch, aangezien Veolia tot voor kort geen reden had om bezwaar aan te tekenen tegen de gunning van West-Brabant. :wink:
Maar ik denk dat het bezwaar van Veolia tegen Oost-Brabant niet eens behandeld zal worden, aangezien het te laat was ingeleverd. De concessie Oost-Brabant kan dan gewoon dit jaar ingaan, lijkt me.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 21:43
door Frans F
Hoewel de Provincie het bezwaar op formele gronden (buiten de tijd) zal afwijzen zal dat Veolia gezien de uitspraken van Ben Dwars niet weerhouden om voor Oost naar de rechter te stappen en uiteindelijk na een nieuw besluit voor West hetzelfde te doen. Het BRU-scenario is de Transdev-groep kennelijk goed bevallen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 00:31
door Michael 1988
jwalk1 schreef:Het kan natuurlijk ook zijn dat de huidige amba's van oost brabant naar de stadsdienst Tilburg gaan, aangezien airco in de stad niet verplicht is.
Gelede bussen op de stadsdienst zijn sowieso handig. Vooral op de lijnen richting de Universiteit en richting de Rooi Pannen. De aantal keren dat ik in Tilburg voor school aanwezig moest zijn zaten zelfs de 18m bussen soms overvol met scholieren. Daarnaast kan het zo zijn dat de huidige amba's gewoon omgebouwd gaan worden. Overigens is er nooit gezegd dat de amba's definitief alleen op de stadsdienst ingezet zullen worden, laat staan definitief op de streekdienst of omgebouwd worden met airco. Er kwam wel ooit iemand hier eerder met die suggestie dat de amba's ingezet zullen worden op de stadsdienst, maar daar is nooit bewijs voor geleverd.

Daarnaast rijden er nu 40 Volvo 7700's en 11 (of meer) Volvo 7700A's op de stadsdienst van Tilburg, tegenover de 44 Amba's (82xx-serie) die bij Arriva rijden. Qua 12m kan het misschien wel. Maar dan heb je nog steeds enkele geledes nodig.

Overigens, nog voor de geïnteresseerden over de afbakening van de concessies heb ik hier een link naar een Geografische kaart: http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... 20E6AD.pdf

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 00:43
door Hainje
huibe schreef:Het ging om Amba's op de stadsdienst Tilburg, en geloof me dat gaat niet passen.
Nou op lijn 7 en 8 gaat het sowieso wel lukken en op lijn 6 gaat het op zich ook best prima hoor. Lijn 5 is tricky omdat er twee ROC's langs liggen. Lijn 9 kan ook op zich wel, dat is eigenlijk een verkapte streeklijn. Bij lijn 1, 2, 3, 4 en 11 is het wel zeer onpraktisch, daar heb je zeker wel driedeurs (of geleed) voor nodig.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 20 mar 2014, 00:55
door Michael 1988
Hainje schreef:Bij lijn 1, 2, 3, 4 en 11 is het wel zeer onpraktisch, daar heb je zeker wel driedeurs (of geleed) voor nodig.
Volgens mij rijden op die lijnen ook een aantal slagen gelede bussen. Tenminste lijn 1, 2 en 4 sowieso.