Pagina 31 van 110

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: za 12 jul 2014, 01:05
door Rick Vlodrop
Karl schreef:
Rick Vlodrop schreef:(...) Een hoofdkantoor overeind houden voor twee concessies lijkt mij ondoenlijk, snel fuseren met grote zus CNXX ligt meer voor de hand.
Bij CXX moeten ook mensen bij het hoofdkantoor weg en CXX wint de laatste jaren ook niet meer zoveel. Vraag me in die zin af of de taken niet naar CXX hoofdkantoor gaan, zonder dat er naar rato mensen bijkomen. Eerder dat er minder ontslagen zullen vallen.
Voor de 'algemene vaak voorkomende' functies zoals personeelszaken, administratie, IT etc. ga je denk ik gelijk krijgen. De meer 'specialistische minder voorkomende soms regionaal gebonden' functies zoals vervoerkundigen, roostermakers en OV-marketeers maken denk ik meer kans.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 11:44
door Frans F
Daan76 schreef:Oh ja, veel mensen die oorspronkelijk uit andere sectoren afkomstig waren omdat ze daar wegbezuinigd zijn hebben slechts een tijdelijk contract of zijn werkzaam via een uitzendbureau wat anders ook met deze mensen in de maag zit. Dus ik zou me voor kunnen stellen dat in ieder geval deze chauffeurs vinden dat ze wel degelijk recht hebben om zich ergens zorgen over te maken.
Hoezo? In West-Brabant wordt er nu juist niet gesneden in het aantal ritten, dat was wel gebeurd als de concessie bij Veolia terecht was gekomen. Veolia bood 100% elektrisch vervoer in Breda maar wel in ruil voor het massaal schrappen van ritten op het platteland. Nu wordt er hooguit wat geschoven met standplaatsen.

Ik ben trouwens benieuwd welke bussenbouwer binnenkort met een ronkend bericht komt over een grote Arriva-order.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 11:53
door Daniel
Dat het aantal ritten niet vermindert wordt hoeft niks te zeggen over de benodigde hoeveelheid personeel natuurlijk. Een andere vervoerder betekend ook vaak andere inzichten over wat efficiënt is qua omlopen en diensten. Ook verplaatste standplaatsen kunnen daarin een rol spelen, net als dat Oost- en West Brabant nu één vervoersgebied gaan vormen.
Het is dus zeker niet onmogelijk dat Arriva hetzelfde vervoer aanbiedt maar daarvoor minder personeel nodig heeft.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 12:20
door Frans F
Daniel schreef:Een andere vervoerder betekend ook vaak andere inzichten over wat efficiënt is qua omlopen en diensten.
Dat kan iets schelen, maar dat zal nooit substantieel zijn. Het kostenverschil tussen Arriva en Veolia zit vooral in de hoeveelheid indirect personeel en in een aantal boven-CAO bedrijfsregelingen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 12:45
door Rick Vlodrop
Frans F schreef: Hoezo? In West-Brabant wordt er nu juist niet gesneden in het aantal ritten, dat was wel gebeurd als de concessie bij Veolia terecht was gekomen. Veolia bood 100% elektrisch vervoer in Breda maar wel in ruil voor het massaal schrappen van ritten op het platteland.
Ik vraag mij af of deze conclusie terecht is.
- Beide vervoerders hebben een prijs afgegeven voor de huidige dienstregeling, dit staat los van Kernnetwerk en Pluspakket;
- Beide vervoerders hebben een lijnennet ontworpen op basis van het kernnetwerk;
- Beide vervoerders hebben extra vervoer aangeboden bovenop het lijnennet dat ontworpen is op basis van het kernnetwerk, het zogenaamde Pluspakket.

- Provincie gunt beide vervoerders een concessie en gunt beiden het Kernnetwerk en delen van het Pluspakket
- Het gegunde Pluspakket vertoont in West en Oost dezelfde invullingen: HOV en stadsdiensten. In Oost krijgt Land van Cuijk en Gilze er nog wat bij en dat is ook logisch want in Oost mocht de vervoerder voor 1 mln. meer aan plannen indienen.

Verder wordt het bij Arriva in Oost dus ook een kaalslag in de weekenden en avonden. Kijk met name naar het gebied ten oosten van de lijn Oss-Uden en de Beerzen en de Mierden er blijft helemaal niks van het OV over. Geen elektrisch vervoer bieden heeft in Oost dus niet geleid voor het kunnen bieden van extra ritten op het platteland. De suggestie dat Arriva niet massaal ritten geschrapt zou hebben op het platteland in West snijdt op basis van de feiten in Oost mijn inziens dan ook geen hout.

Daarnaast nog een tweede punt die mij doet afvragen of deze conclusie terecht is. Provincie heeft aangegeven dat onderdelen van het Pluspakket zijn gehonoreerd. Met andere woorden, vervoerders hebben meer ritten geboden maar die zijn door de Provincie niet afgenomen. In West zijn alle extra's van het HOV en de 3 stadsdiensten gegund, als er dan nog meer is moeten dat wel extraatjes zijn geweest op het platteland.

Enfin, inmiddels is de huidige dienstregeling gegund aan Arriva en dat lijkt mij voor het echte Westen rond Bergen op Zoom en Roosendaal stukken beter. De dienstregeling functioneert goed met ook nog behoorlijke bereikbaarheid voor de kleine kernen. Daar een Kernnetwerk waar veel van het geld naar de regio Breda vloeit is geen vooruitgang voor deze regio.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 18:05
door Frans F
In West-Brabant is gekozen voor het bod van de huidige dienstregeling, niet voor kernnetwerk en pluspakket. In december blijft alles zoals het nu is, alleen de stadsdienst Breda wordt aangepast vergeleken met nu i.v.m. de bouw van het nieuwe station. Wel is de verwachting dat in de komende jaren in het kader van de ontwikkelfunctie er op basis van de reizigersaantallen alsnog flinke wijzigingen zullen komen in de richting van kernnetwerk en pluspakket met meer nadruk op HOV en stadsvervoer.

In Oost-Brabant komen er inderdaad wel grote verschuivingen. De stadsdienst Oss wordt opgedoekt, die in Den Bosch overdag en vooral op zondag uitgebreid (wel is er na 21.00 vrijwel geen stadsvervoer meer in Den Bosch). In het streekvervoer worden de diensten in de driehoek Den Bosch-Uden-Eindhoven uitgebreid, ten oosten van de lijn Oss-Uden ingekrompen. Overigens komen er per december nog wel wat kleine wijzigingen t.o.v. het kernnetwerk en pluspakket.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 15 jul 2014, 22:43
door MrEmiel
Wordt de gegunde aanbieding nog gepubliceerd? Daaruit kunnen alle veranderingen immers bekeken worden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 15 jul 2014, 23:48
door busje77
Bij voorlopige gunning stond op de site van de provincie een aangepast bestand van het kernnet met de ritten op de lijnen. Alleen staan die bestanden niet meer op de site en heeft Arriva West Brabant gewonnen op basis van de huidige dienstregeling.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 18:48
door jwalk1
Ik zie net op OVzoeker de 2e citea in de brabant; de 8501.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 19:19
door Michael 1988
Welke lijn?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 19:23
door jwalk1
Nu: 99 Nijmegen

Om 20:12: 99 Uden busstation

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 19:30
door Michael 1988
Shit. Net te ver weg om op de foto te zetten. Moet de 8502 ook nog hebben zelfs.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 19:37
door jwalk1
Heb helaas ook pas 1x in de citea in brabant gezeten, wel vaak gezien. Maar gaat vast meer worden nu er 2 zijn.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 20:00
door Michael 1988
Correctie op je bericht. De 8502 rijdt op dit moment op lijn 90 richting Den Bosch, 8501 zit nog in Nijmegen en rijdt op lijn 99 richting Nijmegen. De andere kant op dus. Wou bijna richting Uden rijden toen ik het (op tijd) zag.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 21:42
door huibe
Ga eens kijken op lijn 450, daar zit regelmatig een citea op....

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 23:02
door Hainje
Ook staat er regelmatig een Scania op station Tilburg te bufferen. Weet zo niet 1-2-3 zeker welk type, maar ik denk een Omnilink.
(even als extra informatie dit).

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 23:48
door Michael 1988
Waarschijnlijk een CityWide, (althans als die een De Lijn huisstijl draagt) maar dat is een bus van B&C uit België. Die heeft er overigens 2 in dienst op dit moment. Geldt ook voor de Citea van lijn 450 (die ik overigens ook al een paar keer op een foto heb).

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 23:51
door jwalk1
Michael 1988 schreef:Correctie op je bericht. De 8502 rijdt op dit moment op lijn 90 richting Den Bosch, 8501 zit nog in Nijmegen en rijdt op lijn 99 richting Nijmegen. De andere kant op dus. Wou bijna richting Uden rijden toen ik het (op tijd) zag.
De 8501: 20:12 ri. Uden vanuit Nijmegen en om 21:03 ri. Nijmegen vanuit Uden en om 22:12 weer ri.Uden vanuit Nijmegen

Excuses verkeerd geformuleerd, iets te snel gedaan. Ik wilde hem namelijk zelf snel halen. ;-)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 24 jul 2014, 23:54
door Mr-W
Hainje schreef:Ook staat er regelmatig een Scania op station Tilburg te bufferen. Weet zo niet 1-2-3 zeker welk type, maar ik denk een Omnilink.
Deze ?
Afbeelding
Weet iemand waarom lijn 450 niet meer door het centrum rijdt langs het Korvelplein? Als ze nog iets aan de route zouden sleutelen zou ik hem langs de gevangenis van Wortel/Tilburg sturen(vanwege bezoek aan Belgische gevangen) en dan via de Broekhovenseweg naar het Station.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 25 jul 2014, 00:22
door Hainje
Michael 1988 schreef:Waarschijnlijk een CityWide, (althans als die een De Lijn huisstijl draagt) maar dat is een bus van B&C uit België. Die heeft er overigens 2 in dienst op dit moment. Geldt ook voor de Citea van lijn 450 (die ik overigens ook al een paar keer op een foto heb).
Het is in de huisstijl van De Lijn en inderdaad van B&C. Dus dan zal het wel een CityWide zijn.
Mr-W schreef:Weet iemand waarom lijn 450 niet meer door het centrum rijdt langs het Korvelplein? Als ze nog iets aan de route zouden sleutelen zou ik hem langs de gevangenis van Wortel/Tilburg sturen(vanwege bezoek aan Belgische gevangen) en dan via de Broekhovenseweg naar het Station.
De route van lijn 450 was een compensatie voor het invoeren van de T-bus. Tot medio 2005 reed er elk kwartier een stadsbus (lijn 41) over deze route, maar met het nieuwe lijnennet werd dit lijn 8 en ging de frequentie naar 3x/u. Door lijn 450 over de Korvelseweg te sturen had men daar toch nog 4x/u een bus.

Echter was de vervoerswaarde voor die lijn over deze route ongeveer 0, hooguit een enkeling wist dat je ook met een Nederlands vervoerbewijs mee kon rijden. Gevolg was dat iedereen de bus voorbij liet gaan. Daarnaast werd in deze tijd de Cityring in Tilburg aangelegd. De hoofdwegen in de binnenstad werden dus eenrichtingsverkeer, waardoor de bus op lijn 450 nog een stuk extra door het centrum moest rijden. Iedereen begrijpt vast wel dat de som van nul instappers en meer reistijd uiteindelijk resulteert in het zoeken naar alternatieven.

De gevangenis is met lijn 450 prima te bereiken. Mensen kunnen uitstappen bij het Willem II Stadion en dan zo'n 600meter lopen naar de gevangenis. De route omleggen is niet echt realistisch omdat er langs die weg haltehavens aangelegd moeten worden (is 70 km/u weg) en het is nog maar afwachten hoe lang de gevangenis zal worden afgehuurd door de Belgische overheid. Eind dit jaar zullen drie nieuwe complexen in België opgeleverd gaan worden, waardoor de kans zeer realistisch is dat het huurcontract binnen niet al te lange tijd zal worden beëindigd. Dan zouden er hagelnieuwe haltehavens liggen, maar niemand die er meer gebruik van wil maken. Nul delinquenten in een gevangenis zorgt uiteraard ook voor nul bezoekers.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 25 jul 2014, 14:02
door Michael 1988
Het gaat welliswaar niet over het onderwerp van hier maar toch even off topic. In belgie rijden scania omnilinks en omnicitys alleen in wallonie (dus huisstijl van tec). Alle scanias vanuit vlaanderen zijn dus andere types (tegenwoordig veelal citywides, de opvolger van omnilink en omnicity)

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 27 jul 2014, 13:52
door Frans F
Uhm, lijn 450 is geen onderdeel van de brabantse concessies.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 27 jul 2014, 13:55
door Hainje
No shit Sherlock?!

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 29 jul 2014, 03:01
door buschauffeur
Mr-W schreef:
Hainje schreef:Ook staat er regelmatig een Scania op station Tilburg te bufferen. Weet zo niet 1-2-3 zeker welk type, maar ik denk een Omnilink.
Deze ?
Afbeelding
Weet iemand waarom lijn 450 niet meer door het centrum rijdt langs het Korvelplein? Als ze nog iets aan de route zouden sleutelen zou ik hem langs de gevangenis van Wortel/Tilburg sturen(vanwege bezoek aan Belgische gevangen) en dan via de Broekhovenseweg naar het Station.
Ik denk het wel. Als ik de kans heb, zal ik eens kijken.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 29 jul 2014, 03:04
door buschauffeur
Frans F schreef:Uhm, lijn 450 is geen onderdeel van de brabantse concessies.
Nee haha, maar het zou wel leuk zijn als Arriva die ging rijden of, nog leuker, als het in Oost- en West-Brabant De Lijn werd in plaats van Arriva. ;-)