Langstraatplan per 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Langstraatplan per 2013

Berichtdoor Daan76 » Di 18 Sep 2012, 13:58

De huidige buslijn 137 (Tilburg - Loon op Zand - Efteling/Kaatsheuvel - Sprang Kruispunt - Waalwijk - Drunen - Den Bosch) zal worden opgeheven en vervangen door een nieuwe lijn 301.

Lijn 301 zal tussen Tilburg en Waalwijk Busstation dezelfde route gaan rijden als de huidige lijn 300 (met toevoeging van een nieuw aan te leggen halte in Kaatsheuvel bij de molen). Vanaf Waalwijk Busstation niet zoals lijn 300 de A59 naar Den Bosch op maar via Waalwijk vd Merwedelaan/Overlaatweg naar Drunen Maleisiëlaan, via de Spoorlaan (parallel aan de A59) naar haltes Stationstraat (nieuw aan te leggen), Wolfshoek, Spoorlaan en De La Courtstraat, hier de A59 op en verder gelijk aan lijn 300 naar Den Bosch CS.

De huidige 300 zal daarbij ook een routewijzing krijgen: deze zal voortaan busstation Loon op Zand en de Efteling-halte aan gaan doen.
In de avonduren en de gehele weekenden zullen lijn 300/301 niet rijden en wordt de dienst overgenomen door lijn 302. Deze lijn zal ALLE haltes van de 300/301 gecombineerd aandoen.

Door het opheffen van lijn 137 zullen delen van Kaatsheuvel en Drunen geen busverbinding meer hebben, dat betekent dus grotere afstanden van deur tot halte.

De huidige Efteling-sneldiensten (137-Sneldienst en 168) zullen vernummerd worden naar 303/304 waarbij de dienstregeling mogelijk ook wat aangepast zal worden.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Langstraatplan per 2013

Berichtdoor Karl » Di 18 Sep 2012, 14:39

Ik ben absoluut niet bekend in die regio wat betreft het OV; maar wat is hier het voordeel van? Ik lees dat de geografische bediening minder wordt (langere afstanden naar de halte) en dat de bus niet meer over de snelweg (A59) gaat, dus ook nog langere reistijden?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Langstraatplan per 2013

Berichtdoor Daan76 » Di 18 Sep 2012, 15:00

Karl schreef:Ik ben absoluut niet bekend in die regio wat betreft het OV; maar wat is hier het voordeel van? Ik lees dat de geografische bediening minder wordt (langere afstanden naar de halte) en dat de bus niet meer over de snelweg (A59) gaat, dus ook nog langere reistijden?


Snellere reistijden. Zoals aangegeven gaat lijn 300 gewoon nog over de A59 dus daar veranderd niks aan, voor mensen uit Loon op Zand richting Den Bosch zelfs een snellere verbinding dan nu met de langzame lijn 136.
Ook Drunen krijgt door lijn 301 een snellere verbinding met Tilburg (scheelt 10 tot 11 minuten).

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Langstraatplan per 2013

Berichtdoor Michael 1988 » Di 18 Sep 2012, 21:45

Er was al een iets snellere verbinding met Den Bosch door lijn 136 te pakken en een overstap op lijn 300 in Sprang-Cappelle (op de halte Kruispunt heb je een overstap van 3 minuten) of busstation Waalwijk (overstap van 1 a 2 minuten). Maar de meeste mensen uit Loon op Zand gaan of naar school in Tilburg of naar school in Waalwijk/Kaatsheuvel. De enige die in Den Bosch naar school gaan, reizen nu vaak via Tilburg. Voor de andere richting was nu een overstap (van lijn 300 op lijn 136) in Waalwijk op het busstation de logische keuze. Of je moest in Den Bosch al de 136 pakken. Die kwam tot de huidige dienstregeling vaak zelfs eerder aan in Waalwijk dan de lijn 300 en overstap was niet gegarandeerd (alleen bij vertraging van lijn 136 kon je een overstap maken). Maar nu met lijn de wijziging vervalt de verbinding met waarschijnlijk het centrum van Kaatsheuvel en zal alleen Kaatsheuvel echt last krijgen van deze wijziging.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Langstraatplan per 2013

Berichtdoor Daan76 » Ma 05 Nov 2012, 15:29

Uit de nieuwsbrief die intern over de komende nieuwe dienstregeling in Brabant is uitgegeven:

Het lijnennet in de Langstraat wordt vernieuwd:
* Meer sneldiensten
* Meer gebundelde lijnvoering
* Meer vertrekmogelijkheden
* Meer langs Kaatsheuvel en Drunen, minder door Kaatsheuvel en Drunen


Met ingang van 6 januari 2013 verdwijnt lijn 137. Deze lijn gaat op in de sneldiensten lijn 300, 301 en 302. Voor de bezoekers aan de Efteling rijden de non-stop sneldiensten lijn 303 en 304.
De lijnen 135,136,633 en 634 blijven bestaan, net als de buurtbuslijnen 206,223,227,233 en 234.

Lijn 300 en 301

Opzet

Deze lijnen rijden maandag t/m vrijdag tot ±21:00 gezamenlijk minimaal 4x per uur tussen ‟s-Hertogenbosch, Waalwijk, Sprang-Capelle, Kaatsheuvel en Tilburg. In de spitsuren in de drukste richting wordt van/naar ‟s-Hertogenbosch 8x per uur gereden, van/naar Tilburg wordt dan 6x per uur gereden.

Beide lijnen hebben voor een groot deel van het traject de volgende gemeenschappelijke halten:
* ‟s-Hertogenbosch: Centraal Station, Onderwijsboulevard, Westerparklaan en Vlijmenseweg
* Waalwijk: Vredesplein, Blyde Incomstelaan/Leeuwenbekstraat en Mozartlaan
* Sprang-Capelle: Kruispunt
* Kaatsheuvel: Vaartstraat (nieuwe halte bij de molen) en Horst
* Tilburg: Ringbaan West Rotonde, Ringbaan West, Hart van Brabantlaan en Centraal Station.
Bij al deze halten vertrekt minimaal 4x per uur een sneldienst van/naar ‘s-Hertogenbosch of Tilburg.

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in ’s-Hertogenbosch (via de halte Vlijmenseweg, dus niet de hoofdingang!) en het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg worden ook met de 300 en 301 bereikbaar.

Tussen Waalwijk en ‟s-Hertogenbosch blijft lijn 300 via de A59 rijden, lijn 301 rijdt over de parallelweg langs Waalwijk-Oost, Drunen en Vlijmen. Lijn 301 stopt ook bij de halten:
* Waalwijk: Overlaatweg, V.d. Merwedelaan en de gemeenschappelijke halten met lijn 300
* Drunen: Spoorlaan, Wolfshoek, Stationsstraat (nieuwe halte bij de Spoorlaan) en Maleisielaan
* Vlijmen: De la Courtstraat
Bij iedere halte vertrekt minimaal 2x per uur een sneldienst naar ’s-Hertogenbosch of Tilburg, in de spitsuren in de drukste richting 4x per uur.

Tussen Waalwijk en Tilburg neemt lijn 301 de route van lijn 300 over, lijn 300 rijdt via de Efteling (via de Europalaan) en Loon op Zand. Lijn 300 stopt ook bij de volgende halten:
* Kaatsheuvel: Efteling en de gemeenschappelijke halten met lijn 301
* Loon op Zand: Busstation
Bij iedere halte vertrekt minimaal 2x per uur een sneldienst naar ’s-Hertogenbosch of Tilburg.

Routevoering
Lijn 300:
‟s-Hertogenbosch – Waalwijk – Sprang-Capelle – Kaatsheuvel – Efteling – Loon op Zand – Tilburg v.v.
Lijn 301:
‟s-Hertogenbosch – Vlijmen – Drunen - Waalwijk – Sprang-Capelle – Kaatsheuvel – Tilburg v.v.
Reizigers vanuit Vlijmen en Drunen zijn bijna een kwartier sneller in Tilburg, reizigers vanuit Loon op Zand naar ’s-Hertogenbosch zijn bijna 20 minuten sneller.

Aansluitingen
Lijn 300 sluit in ‟s-Hertogenbosch aan op de Intercity van/naar Utrecht – Amsterdam en op de Intercity van/naar Eindhoven – Heerlen. In Tilburg wordt aangesloten op de Intercity van/naar Breda – Den Haag en op de Intercity van/naar ‟s-Hertogenbosch – Zwolle.
Lijn 301 sluit in ‟s-Hertogenbosch aan op de Intercity van/naar Utrecht – Schiphol, op de Intercity van/naar Eindhoven – Maastricht en op de Intercity van/naar Oss – Zwolle. In Tilburg wordt aangesloten op de Intercity van/naar Breda – Roosendaal en op de Intercity van/naar Eindhoven – Venlo.
Lijn 301 sluit op Waalwijk Vredesplein in beide richtingen aan op lijn 136 van/naar Drunen, Nieuwkuijk en Vlijmen.

Lijn 302
Maandag t/m vrijdag na ±21:00 en in het weekend rijden lijn 300 en 301 niet, maar rijdt lijn 302.
Lijn 302 rijdt tussen ‟s-Hertogenbosch en Waalwijk via de route van lijn 301 en tussen Waalwijk en Tilburg via de route van lijn 300.
Alle halten waar lijn 300 en 301 stoppen worden dan door lijn 302 overgenomen en blijven zo ook in de late avond en in het weekend bereikbaar.
De routevoering is als volgt:
-„s-Hertogenbosch – Vlijmen – Drunen – Waalwijk – Sprang-Capelle – Kaatsheuvel – Efteling – Loon op Zand – Tilburg v.v.
Zaterdag overdag wordt 2x per uur gereden, in de avonduren en op zondag 1x per uur.

Lijn 303 en 304
Deze sneldiensten rijden voor de bezoekers aan de Efteling. Lijn 303 rijdt rechtstreeks van/naar
‟s-Hertogenbosch en lijn 304 rechtstreeks van/naar Tilburg. Deze lijnen vervangen de lijnen 137 en 168.
Op maandag t/m vrijdag rijden deze sneldiensten alleen tijdens de vakantieperioden. Op maandag t/m vrijdag buiten de vakantieperioden blijft de Efteling met lijn 300 zowel vanaf ‟s-Hertogenbosch als vanaf Tilburg ieder half uur snel bereikbaar. Op zaterdag en zondag rijden beide sneldiensten altijd. Ook is de Efteling dan met lijn 302 bereikbaar.

Lijn 136
De route van lijn 136 blijft nagenoeg ongewijzigd. Alleen in Waalwijk wordt via de Akkerlaan in plaats van de Beuken- en Eikenlaan gereden. Op de Akkerlaan wordt een nieuwe halte aangelegd.
Lijn 136 rijdt over het gehele traject van maandag t/m vrijdag overdag een halfuurdienst, in de avonduren en op zondag een uurdienst. Op het traject Drunen – ‟s-Hertogenbosch wordt in de spitsuren in de drukste richting een kwartierdienst gereden. Op zaterdag overdag wordt hier een halfuurdienst in beide richtingen gereden.
Lijn 136 van/naar Drunen, Nieuwkuijk en Vlijmen sluit in Waalwijk, Vredesplein aan op lijn 301 van/naar Tilburg.

Vervallen halten lijn 137
Niet alle halten van lijn 137 worden in de routes van de lijnen 300,301 en 302 opgenomen.
De volgende halten komen te vervallen:
* Den Bosch, Helftheuvelweg:
Lijn 135 en lijn 136 blijven hier wel stoppen;
* Drunen, Prins Hendrikstraat, Dillenburgstraat, J. van den Vondellaan en Grotestraat:
Lijn 233 en 633 blijven hier wel stoppen, de halten Maleisielaan, Stationsstraat en Wolfshoek zijn voor de sneldiensten het alternatief;
* Waalwijk, Oranjeplein:
Lijn 233 en 633 blijven hier wel stoppen, de halten Van de Merwedelaan en Vredesplein zijn voor de sneldiensten het alternatief;
* Waalwijk, St. Antoniusstraat:
De halten Vredesplein of Mozartlaan zijn voor de sneldiensten het alternatief;
* Kaatsheuvel, Loonsevaert en Leo XIII Straat:
De halten Vaartstraat of Horst zijn voor de sneldiensten het alternatief;
* Kaatsheuvel, Gasthuisstraat, Nieuwe Markt, Marktstraat en Braakakker:
Lijn 136 blijft stoppen bij de Berndijksestraat (Nieuwe Markt) en Braakakker;
Lijn 205 blijft stoppen bij de Gasthuisstraat en Nieuwe Markt;
De halten Efteling, Vaartstraat en Horst zijn voor de sneldiensten het alternatief;
* Tilburg, Midden-Brabantweg:
Lijn 136 blijft hier wel stoppen;

Infrastructuur
Nieuwe halten zijn Kaatsheuvel, Vaartstraat (bij de Molen) en Drunen, Stationsstraat (bij de rotonde aan de Spoorlaan). De halte Efteling wordt vernieuwd en is voortaan de gehele dag beschikbaar voor reizigers uit Kaatsheuvel. Alle drie de halten worden voorzien van fietsvoorzieningen en dynamische reizigersinformatie.

Communicatie
Vanaf medio december zal een uitgebreide communicatiecampagne richting de reizigers worden gestart.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Langstraatplan per 2013

Berichtdoor huibf » Ma 05 Nov 2012, 16:58

efteling gaat er op vooruit, en terecht, wad onlangs in de efteling op maandag buiten de vakantie. Heb de auto genomen. Bus sluit niet aan op de ic uit eindhoven. -5 minuten. En de snelbus stopt op 11 minuten lopen.
Jammer, als de aansluiting ok was had ik de trein genomen. Gemiste kans dus.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten