ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren Rijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9072
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren Rijn

Berichtdoor Michael » Do 20 Sep 2012, 15:14

ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren Rijn

EINDHOVEN - Er is geen actuele aanleiding geweest voor ProRail om een vergunning aan te vragen voor goederenvervoer tussen Budel en Weert. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn had dit wel gesuggereerd.

De gemeenten, belangenorganisaties en particulieren die hierin verenigd zijn, zijn in het geweer gekomen tegen het verzoek van ProRail. Ze zijn bang voor verstoring van de natuur. De spoorwegbeheerder laat weten dat de aanvraag is ingediend voor het geval vervoerders ritten willen maken over het baanvak.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/18083 ... +Rijn.aspx
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor fogeltje » Do 27 Sep 2012, 14:41

Dat is een vrij aardige frequentie voor een buurtbus hoor. Er zijn genoeg buurtbussen die het met minder moeten doen. Maar wat heeft dat met de IJzeren Rijn te maken?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

StefanR88
Berichten: 24
Lid geworden op: Ma 30 Jul 2012, 16:08

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor StefanR88 » Za 29 Sep 2012, 21:52

Nergens, fogeltje... volgens mij is het een spambotje. en dat bericht komt orgineel van mijn kant af :?

maar ontopic:

Ijzeren rijn zal nog jaaaren pijnpuntje worden aangezien dat overheid hem wilt weer gebruiken en gemeentes+organisaties willen juist niet ivm verstoring natuur enz.
ik vind het ook wel jammer, hiermee ontlast je goederenvervoer op spoorlijn naar venlo

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Suus » Za 29 Sep 2012, 22:11

Wat ook ontzettend jammer is, is dat de IR Antwerpen - Overpelt eind 2013 verlengd wordt tot Hamont volgens Infrabel. Je bent dan al bijna in Nederland maar er lijkt geen enkele behoefte vanuit België of Nederland om dat laatste stukje aan te pakken.
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor huibf » Za 29 Sep 2012, 23:33

Buitenlandse verbindingen zijn moeilijk.
Maaseik-Sittard. Weert-Maaseik. Eindhoven-Lommel of Weert/Budel-Neerpelt.

Maar zolang Provinciale grensoverschrijdende verbinding al niet te realiseren zijn heb ik geen hoop op landsoverschreidend vervoer.

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor hidihi » Di 02 Okt 2012, 00:22

De grensoverschrijdende passagierstrein moet er nu maar eens komen. Er wordt straks verder gereden naar Hamont Achel en met de frequentie verhoging van Maastricht Heerlen zie ik geen excuus meer om de dienst niet op te starten. Als de NMBS niet verder wil/kan rijden moet er maar een losse treinserie tussen Hamont en Weert ingelegd worden. In het verleden waren er twee reden te noemen waarom zo'n verbinding niet kon:

A: Hoge exploitatie kosten
B: Slechte aansluiting Nederlands spoornetwerk

Met de realisering van Hamont in 2013/2014 is het stuk Weert Hamont 90% beveiligingsloos. Dit is een kans want een reden voor de hoge exploitatiekosten is dat de gemiddelde snelheid van het traject Neerpelt Weert laag is maar dat je wel een dure trein nodig hebt met de broodnodige beveiligingssystemen. Station Hamont ligt heel dicht bij het onbeveiligde Nederlandse gedeelte van de Ijzerenrijn en het onbeveiligde gedeelte eindigt ongeveer 500 m voor station Weert en voor die 500 meter zou het best mogelijk zijn om een ontheffing te krijgen. Met deze situatie is het mogelijk om een oude rangeer loc in te zetten die veel minder duur in aanschaf is en ik heb in de railmagazine gelezen dat er 4 ICR stuurstand rijtuigen bij de NS staan die niet gebruikt wordt dus dan zou de goedkope treincombinatie al snel gemaakt zijn.

Door de frequentieverhoging naar Heerlen Maastricht hoeft de Belgische reiziger nooit langer dan 15 minuten te wachten op een overstap. Er hoeft alleen gekeken worden naar de aansluiting op de IR van en naar Antwerpen. Aangezien het traject Hamont Mol enkel sporig is met weinig passeer mogelijkheden verwacht ik in Hamont net zoals in Neerpelt nu een korte kering. Dit betekend dat er kosten effectief een trein ingelegd kan worden die zowel goed op de Nederlandse als Belgische trein aansluit. Aangezien een treinreis tussen de twee plaatsen slechts 15 minuten is met een korte kering in Hamont zou dit betekenen dat de trein 20 minuten in Weert stil staat. Als het treintraject deel uitgaat maken van de busconcessie Limburg kan met omscholing van buschauffeurs deze treindienst geïntegreerd worden met de personeelsomloop van de busdienst.

Deze oplossing is natuurlijk minder snel dan de IR dienst Antwerpen Hamont verlengen en tussen Hamont en Weert de baanbeveiliging neer leggen maar het is een goedkoop alternatief om de trein toch te laten rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Suus » Di 02 Okt 2012, 00:38

Eh, er wordt in Neerpelt in principe niet kort gekeerd. Er vind een kering van 64 minuten plaats. Dat kan je ook zien in de dienstregeling, want de treinen uit Mol komen altijd aan op spoor 2 en de treinen naar Mol vertrekken van spoor 1. Vanaf eind dit jaar wordt de kering in Neerpelt zelfs nog langer, want de kering van het treindeel in Hasselt kan niet aangepast worden terwijl de rijtijd door twee extra stations langer wordt, dus zal de trein eerder vertrekken uit Antwerpen en later aankomen in Antwerpen.

Door die lange kering ontstaat er echter wel de mogelijkheid om door te rijden naar Hamont, dat is slechts een paar kilometer en dat heen en terug inclusief een lange kering past zonder wijzigingen in de materieelinzet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Meltrain » Di 02 Okt 2012, 21:58

Maar als doorrijden naar Hamont al in de dienstregeling past, dan moet doorrijden tot Weert toch ook makkelijk in de dienstregeling kunnen passen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3233
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Ronald » Di 02 Okt 2012, 22:07

Ja. De dienstregeling zal het probleem dan niet zijn. Grootste probleem zal de toelating worden. MW41 mag sowieso niet (meer) in het buitenland komen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Meltrain » Di 02 Okt 2012, 22:09

Tja, voor die paar kilometer moet dan maar een uitzondering worden gemaakt...
Hoe zat het ook alweer met de eenwording van Europa? :roll:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3233
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Ronald » Di 02 Okt 2012, 22:12

Tsja, eenwording in het spoor is nog ver, érg ver te zoeken :(
Als er geen uitzondering voor een bestaand traject gemaakt kan worden (MW41 rijdt nu nog naar Luxemburg, dit mag binnenkort ook niet meer door de inbouw van TBL1+), zal het voor een nieuw traject ook moeilijk worden...

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Stéphane » Zo 14 Okt 2012, 22:06

Hadden we het niet over de heropening van de Ijzeren Rijn?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9243
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Ardan » Zo 14 Okt 2012, 23:49

Je weet toch hoe discussies hier gaan :wink:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Stéphane » Ma 15 Okt 2012, 21:37

En eigenlijk doe ik het zelf ook. Dus ik moet niet veel zeggen...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Fles » Za 10 Nov 2012, 13:56

Stéphane schreef:Hadden we het niet over de heropening van de Ijzeren Rijn?


Ja klopt. Er is inmiddels een petitie gestart om hier druk achter te zetten. Doet allen mee!


https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Vinny » Za 10 Nov 2012, 18:20

Nog meer badslipperexpressen op het spoorwegnet? Ga JIJ daarvoor tekenen, Fles?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Fles » Za 10 Nov 2012, 20:18

nee, een extra internationale reizigersverbinding :Y

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ProRail neemt afstand van Samenwerkingsverband IJzeren R

Berichtdoor Suus » Za 10 Nov 2012, 20:47

Goederentreinen gaat daar echt niet rijden. Zolang het deel na Roermond niet open is heeft het met badslippers rijden op Weert geen zin, dan is Montzen praktischer.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten