Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Michael » Ma 01 Okt 2012, 23:06

'Fyra-debacle is schuld Nederlanders'

BREDA/BRUSSEL - Dat de Fyra tussen Den Haag, Breda en Brussel nog niet rijdt, is de schuld van de Nederlanders zelf. Dat heeft de CEO van Brussels Airport tegen wethouder Wilbert Willems gezegd.

Willems schrijft op zijn weblog over het bezoek dat hij vorige week bracht aan Brussel met andere verkeerswethouders. Ze bezochten eveneens Brussel Airport, dat recent een snelle treinverbinding heeft geopend met Brussel Centraal.

Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... derlanders
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Suus » Ma 01 Okt 2012, 23:08

Nu wil ik toch eens weten waarom de directeur van Brussels Airport denkt dat het de schuld van Nederland is, want dat wordt uit het artikel en de weblog van weet-ik-veel-wie niet duidelijk.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Okt 2012, 23:12

Sinterklaas is zeker bijna in het land, het Zwarte Pieten is begonnen...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Geert » Di 02 Okt 2012, 00:09

Bee schreef:Nu wil ik toch eens weten waarom de directeur van Brussels Airport denkt dat het de schuld van Nederland is, want dat wordt uit het artikel en de weblog van weet-ik-veel-wie niet duidelijk.

Het weblog is van de wethouder van o.a. verkeer uit Breda. Uit zijn bericht begrijp ik dat hij ook niet weet waarom het de schuld van de Nederlanders is maar dat hij alleen constateert dat ze in België denken dat het aan ons ligt, en dat de Nederlanders denken dat het de schuld van de Belgen is. Niet erg concreet dus, maar blijkbaar wel wederzijds onbegrip. (Dan moet er toch ook wel wat te regelen zijn, zou je zeggen...)

groningen
Berichten: 897
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor groningen » Di 02 Okt 2012, 04:12

Als de NL 16 en de B 4 v250 treinstellen heeft besteld, dan lijkt me de verhouding van wie interesse heeft in de HSL wel duidelijk. Of mag je niet zo denken?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor deadlock » Di 02 Okt 2012, 07:22

groningen schreef:Als de NL 16 en de B 4 v250 treinstellen heeft besteld, dan lijkt me de verhouding van wie interesse heeft in de HSL wel duidelijk. Of mag je niet zo denken?

Dat heeft te maken met de hoeveelheid HSL die in Nederland ligt vs de hoeveelheid in België en de frequentie waarmee er hier gereden gaat worden en in België. Zij hebben gewoon functioneel materieel namelijk om in Noorderkempen te komen. Dus nee, die conclusie kan je niet trekken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Vinny » Di 02 Okt 2012, 08:15

Dat heeft te maken met de hoeveelheid HSL die in Nederland ligt vs de hoeveelheid in België
Uhm. De afstand Amsterdam-Breda Grens/Breda Grens-Brussel is ongeveer 65%-35% en niet 80%-20%.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Geert » Di 02 Okt 2012, 08:48

Ja, maar NL heeft ook Fyra's nodig voor de verbinding naar Breda (al dan niet verder naar Brussel) en België niet voor de verbinding naar Noorderkempen. Is het eigenlijk de bedoeling dat die verbinding naar Noorderkempen in de toekomst ook met de Fyra Den Haag-Breda-Brussel wordt bediend of blijft er in België een binnenlandse dienst rijden op de HSL?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Okt 2012, 09:58

Wat de bedoeling is? Dat ligt er aan wie je het vraagt. Als het aan de Belgen ligt komt die verbinding er dus helemaal niet.

Volgens het plaatje dat jaren geleden is verspreid was het altijd de bedoeling dat die extra trein in Noorderkempen (Brecht) en Mechelen zou stoppen.
Afbeelding

Nu ik dit kaartje weer zo zie: heeft iemand ooit nog iets gehoord over die pendeltreinen Den Haag - Rotterdam?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Karl » Di 02 Okt 2012, 10:10

Dat zal wel gewoon een binnenlandse dienst zijn/worden.

Een stop-HST (Zoals München - Nürnberg) en een paar echte treinen (Almere - Rotterdam; Amsterdam - Brussel; Thalys), dat moet toch het probleem niet zijn?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Okt 2012, 11:25

Dat is toch echt het probleem wel. De NMBS verwacht dat als er naast de Fyra Amsterdam-Brussel nog een extra internationale trein over de HSL komt, beide verbindingen onrendabel worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Ronald » Di 02 Okt 2012, 11:47

Wel goed dat de wethouder nog dit jaar Brussel heeft bezocht: vanaf december wordt de reistijd Breda-Brussel minstens drie kwartier langer. Of zou hij met de auto zijn gegaan :X .

Zolang er nog bakken met modder over de grens gesmeten worden, zie ik niet zoveel gebeuren met die verbinding -o-

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor iljitsch » Di 02 Okt 2012, 12:18

Het zou al enorm schelen als die stoptrein naar België in Roosendaal een fatsoenlijke aansluiting op treinen uit 't noorden krijgt.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Ronald » Di 02 Okt 2012, 12:33

Dat krijgt 'ie waarschijnlijk wel. Alleen wordt de aansluiting in Antwerpen naar Brussel beroerd (sowieso in het weekend). Tevens gaat de stoptrein naar Antwerpen er 5 minuten langer over doen dan nu.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor deadlock » Di 02 Okt 2012, 12:55

Vinny schreef:Uhm. De afstand Amsterdam-Breda Grens/Breda Grens-Brussel is ongeveer 65%-35% en niet 80%-20%.

Wat snapte je precies niet aan de rest van mijn post?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Suus » Di 02 Okt 2012, 13:03

Ronald schreef:Dat krijgt 'ie waarschijnlijk wel.

Cross-platform aansluiting (de Belg komt op spoor 3a te staan), maar wel met redelijk krappe aansluitingen van een minuut of 3.

De trein naar Noorderkempen rijdt overigens sinds gisteren met multicourante Desiro's, maar de oude treinstam staat nog wel als reserve in Antwerpen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor Vinny » Di 02 Okt 2012, 13:09

Het probleem is dat de Belgen een V250 te duur vonden voor een IR service. Jammer dat ze dan treinen inzetten die niet in Nederland kunnen komen :s
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Okt 2012, 14:28

Een V250 is ook veel te duur, daar kan je ze alleen maar gelijk ingeven. De Belgen zetten ook alleen maar in wat ze toevallig voorhanden hebben, zo veel keus aan materieel dat op de HSL 4 kan rijden hebben ze niet.

En Desiro's kunnen best in Nederland komen. Dat de Belgen er geen NL-toelating voor geregeld hebben is wat anders.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor midnet » Wo 03 Okt 2012, 13:02

Michael schreef:Ze bezochten eveneens Brussel Airport, dat recent een snelle treinverbinding heeft geopend met Brussel Centraal.

?? DIE link ligt er al sinds zo ongeveer de Noord-Zuid is geopend in BRU-paar jaar na de oorlog. de reistijd is nog even snel/traag als destijds.
Wat WEL in juni is geopend is een op zich inderdaad snelle verbiding noordwaarts vanaf d'n luughaven-ri. Mechelen-met some selfs een doorgaand gigantisch oud stoppertje door naar d'n Anvers. De snelle bus naar Antwerpen (nog steeds Sabena genoemd) rijdt overigens ook nog steeds.
Is dit indicatief voor de kennis van deze schepen?

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Fyra-debacle is schuld Nederlanders

Berichtdoor iljitsch » Wo 03 Okt 2012, 13:17

reisthijs schreef:De NMBS verwacht dat als er naast de Fyra Amsterdam-Brussel nog een extra internationale trein over de HSL komt, beide verbindingen onrendabel worden.

Waarom dan geen trein die aanzienlijk minder overlapt, een intercity Roosendaal - Gent, bijvoorbeeld, of Breda - Knokke of zoiets? Het lijkt me dat toegang tot en met Roosendaal voor materieel dat verder niet op het Nederlandse net toegestaan is wel te doen moet zijn. Geef het een redelijke aansluiting in Roosendaal en dan valt ermee te werken.

Het probleem is niet dat het vanuit de randstad zo'n probleem is naar Brussel te komen (hoewel ik verlies van de rechtstreekse verbinding Den Haag - Brussel waardeloos blijf vinden), maar dat voor regionaal treinverkeer die lullige 35 kilometer van Nederland naar Antwerpen een bijna onneembare hindernis wordt.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jossevb en 1 gast