Pagina 2 van 4

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: di 02 okt 2012, 22:22
door Ronald
Als voor de Fyra naar Brussel reserveringsplicht gaat gelden (met een kans dat de trein "vol" is) én een last-minute-ticket voor woekerprijzen over de toonbank gaat (zie Thalys), réken dan maar dat zo'n IC-verbinding met overstap in Roosendaal een concurrent voor de HSL wordt :Y

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: di 02 okt 2012, 22:23
door Meltrain
Ja, dan wel (en volledig terecht).

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: di 02 okt 2012, 23:02
door Suus
De NMBS gaat binnenkort beginnen met de toelating van de serie 18 in de buurlanden, maar dat kan pas als de serie 19 ingezet mag worden op de manier zoals was voorzien. Een ander probleem blijft echter dat de M6-rijtuigen te hoog zijn voor toelating in Nederland. De IC's Antwerpen - Brussel - Charleroi vormen de belangrijkste en drukste as in het Belgische net, de NMBS heeft dus groot gelijk als ze daar het dubbeldeksmaterieel inzetten.

Het koppelen van het IC-stuk Antwerpen - Essen (- Roosendaal) aan een andere lijn bied weinig soelaas, er is weinig alternatief materieel dat Nederland wel in zou mogen: bijna al het beschikbare I11 wordt al ingezet in de IC A en O en MS96 is alleen in België, Luxemburg en Frankrijk toegelaten. Dan houd je voor een IC-trein de Breaks over, maar die zet men het liefste niet in op de IC-verbindingen tenzij deze gesplitst wordt (zoals de IC M).

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: di 02 okt 2012, 23:03
door WSM
Vinny schreef:Het grote doel is reizigers weg te pesten zodat je ze nooit meer terug ziet in een vervoermiddel dat op rails rijdt. Dat weet jij toch ook? :evil:
Gelukkig dat steeds meer mensen dat doorkrijgen.
Nog even wachten dan kunnen we van de HSL een autoweg maken :evil:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 13:12
door Meltrain
Bee schreef:De IC's Antwerpen - Brussel - Charleroi vormen de belangrijkste en drukste as in het Belgische net, de NMBS heeft dus groot gelijk als ze daar het dubbeldeksmaterieel inzetten.
Goed punt. Iets naders inzetten op die verbinding is inderdaad lastig.
Bee schreef:Dan houd je voor een IC-trein de Breaks over, maar die zet men het liefste niet in op de IC-verbindingen tenzij deze gesplitst wordt (zoals de IC M).
Dan is de oplossing om de IC N in te korten tot Antwerpen - Charleroi en de tak (Roosendaal - )Essen - Antwerpen te koppelen aan de IR g. Bijkomende voordeel is dat de IR g (naar Turnhout) en IC N (naar Charleroi) momenteel tegelijkertijd vertrekken vanaf Antwerpen-Centraal, dus de patroontijden tussen Antwerpen en Essen kunne gelijk blijven. :D Alleen op Antwerpen-Centraal moeten deze twee series van spoor wisselen, wat gelijk als voordeel heeft dat de IC's naar Charleroi altijd vanaf niveau +1 kunnen vertrekken, hetgeen weer meer duidelijkheid biedt voor de reiziger.
Dit is zo'n win-win-win situatie. *O*

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 13:20
door Suus
De treinen van lijn 15 staan boven, want op het moment dat je de IR g en IC N van plaats wisselt moeten ze tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem zowel bij aankomst als vertrek kruisen.

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 16:50
door Caspar
Welke treinen moeten überhaupt de Fyra's tussen Nederland en Brussel gaan rijden vanaf december? Er rijdt toch nog steeds maar 1 V250 treinstel rond, en de rest is toch nog niet geschikt voor reizigersvervoer?

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 17:13
door Suus
Joost mag het weten, maar NS Hispeed is net een communicerende bunker, er gaat niets uit en er komt niets binnen :(

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 17:26
door reisthijs
Er zijn maar twee mogelijkheden: V250 of niets.

Als er een alternatief was hadden we niet zo lang op een Fyra naar Brussel hoeven wachten.

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 18:23
door Caspar
Dus dat wordt dan (in het begin) 5x per dag een trein naar Brussel? :lol:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 20:11
door Ronald
Ach ja, de verbinding met Keulen is trouwens niet veel beter '-)

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 21:33
door Vinny
Als je vanaf Roosendaal beter via Keulen naar Antwerpen kunt reizen, dan is er wel wat aan de hand ja... :')

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 21:35
door Wubbo
De verwachting is nog steeds dat er voldoende V250's zijn voor de dienst op Brussel. Als ik goed gekeken heb moet het met 5 stellen te doen zijn, Thalys rijdt Amsterdam - Brussel ook in iets minder dan 2 uur. Fyra zal iets langzamer zijn denk ik, maar dan nog moet je het met 5 stellen af kunnen.

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 21:47
door Caspar
Dan maar hopen dat er nog 4 stellen in dienst komen voor die tijd...

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: do 04 okt 2012, 16:13
door deadlock
Caspar schreef:Dan maar hopen dat er nog 4 stellen in dienst komen voor die tijd...
Dat is serieus het enige waar ik me niet zoveel zorgen over maak :p

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: do 04 okt 2012, 16:15
door Klaasje
En zelfs al zijn het er iets minder, ze kunnen altijd beginnen met een uitgedunde dienst natuurlijk.

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: za 06 okt 2012, 12:38
door RoelZ1
Caspar schreef:Welke treinen moeten überhaupt de Fyra's tussen Nederland en Brussel gaan rijden vanaf december? Er rijdt toch nog steeds maar 1 V250 treinstel rond, en de rest is toch nog niet geschikt voor reizigersvervoer?
Er zijn ondertussen drie stellen die worden ingezet in commerciële dienst: 4804, 4806 en 4808.

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: za 06 okt 2012, 14:08
door Klaasje
Dan is de vraag of de volgende de 4802 of 4810 wordt. :mrgreen:

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: zo 07 okt 2012, 15:38
door Fles
Klaasje schreef:een uitgedunde dienst natuurlijk.
Precies. het is natuurlijk wel winter he ;)

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 10:19
door Ronald
Ik ben trouwens benieuwd wat de tarieven naar België worden. Een "last-minute"-enkeltje Rotterdam-Antwerpen met de Thalys kost €58,00 ( :!: ), tegen €12.40 met de Benelux (de laatste dan met VDU/Railplus waar je bij Thalys niks aan hebt).
Als de Fyra-tarieven vergelijkbaar zijn als die van Thalys, dan weet ik nu al zeker dat ik die treinen niet van binnen ga zien :N

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 12:06
door fogeltje
Ronald schreef:Ik ben trouwens benieuwd wat de tarieven naar België worden. Een "last-minute"-enkeltje Rotterdam-Antwerpen met de Thalys kost €58,00 ( :!: ), tegen €12.40 met de Benelux (de laatste dan met VDU/Railplus waar je bij Thalys niks aan hebt).
Als de Fyra-tarieven vergelijkbaar zijn als die van Thalys, dan weet ik nu al zeker dat ik die treinen niet van binnen ga zien :N
Wat kost een "gewoon" Thalys ticket dan? Maar dat prijsverschil is behoorlijk zeg.

Plan voor intercity Zwolle-Antwerpen

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 12:08
door Ennes
Plan voor intercity Zwolle-Antwerpen
ROOSENDAAL - De intercity van Zwolle naar Roosendaal zou vanaf 9 december ongeveer vijf keer per dag kunnen doorrijden naar Antwerpen.

KLIK

Bron nu.nl

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 12:09
door Suus
Het allergoedkoopste Thalys-ticket R'dam C - A'werpen C kost 29 euro enkele reis.

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 12:10
door Ronald
fogeltje schreef:
Ronald schreef:Ik ben trouwens benieuwd wat de tarieven naar België worden. Een "last-minute"-enkeltje Rotterdam-Antwerpen met de Thalys kost €58,00 ( :!: ), tegen €12.40 met de Benelux (de laatste dan met VDU/Railplus waar je bij Thalys niks aan hebt).
Als de Fyra-tarieven vergelijkbaar zijn als die van Thalys, dan weet ik nu al zeker dat ik die treinen niet van binnen ga zien :N
Wat kost een "gewoon" Thalys ticket dan? Maar dat prijsverschil is behoorlijk zeg.
"Gewoon" Thalys-ticket is dus €58.00, een ticket Benelux zonder kortingen is €19.20.
@Bee: dan moet je wel 3 maanden vantevoren boeken denk ik.

Re: Minimaal 2 maanden geen intercity tussen Brabant en Belg

Geplaatst: vr 12 okt 2012, 12:13
door Suus
2 maanden lukt ook nog wel zag ik net.