Veolia: Overvolle trein stopt niet op station

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Veolia: Overvolle trein stopt niet op station

Berichtdoor Wubbo » Di 24 Jun 2008, 14:50

Overvolle trein stopt niet op station

DEN HAAG - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet ingrijpen op de Maaslijn om te voorkomen dat op deze treinroute ongelukken gebeuren. De treinen zitten daar namelijk overvol zodat gevaarlijke situaties ontstaan. Tweede Kamerlid Emile Roemer uit Boxmeer heeft hierover vragen gesteld aan minister Camiel Eurlings.

De Maaslijn gaat ondermeer door het Land van Cuijk. Onlangs werden volgens Roemer twee machinisten kort na elkaar geconfronteerd met te volle treinen. Eén van hen werd door de verkeersleiding gedwongen door te rijden, daardoor stopte de trein niet op een aantal stations langs de route. Dit staat in een anonieme brief van de machinist waarover Roemer zegt te beschikken.

Het Kamerlid spreekt van gevaarlijke excessen van de marktwerking op het spoor. Volgens hem zet Veolia, dat de treindiensten verzorgt, veel te klein materieel in om kosten te besparen. Vanaf het moment dat deze vervoerder de concessie heeft overgenomen van de NS, regent het klachten op de Maaslijn.

Onlangs stonden tijdens één van de ritten met een te volle trein reizigers zo dicht tegen elkaar aan geklemd dat de cabine van de machinist openvloog. Ook is het voorgekomen dat treinen zijn weggereden, terwijl deuren niet op slot konden. Deze en andere problemen zouden door nieuwe diesels niet meer mogelijk moeten zijn, zo beloofde Veolia vorig jaar.

Roemer wil van Eurlings weten of hij op de hoogte is van deze situatie, of er sprake is van structurele problemen en of er actie wordt ondernomen. Ook vindt hij dat de minister moet uitleggen welke instructies machinisten hebben wanneer ze te maken krijgen met in hun ogen onverantwoorde toestanden. Roemer vraagt verder of er een verband bestaat tussen overvolle treinen en te weinig materiaal aan de ene kant en de invoering van marktwerking in het spoorpersonenvervoer aan de andere kant.

Bron: Omroep Brabant


Kamervragen over Veolia
dinsdag 24 juni 2008 | 04:20 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 24 juni 2008 | 09:57

CUIJK - Treinpersoneel van Veolia luidt de noodklok. Volgens een machinist van de vervoersmaatschappij die de Maaslijn exploiteert, worden er te vaak te weinig treinstellen ingezet. Daardoor ontstaat er chaos in de treinen en op de stations, terwijl het personeel zich machteloos voelt.

Tweede Kamerlid Emile Roemer (SP) heeft het signaal opgepikt en gisteren vragen gesteld aan minister van Verkeer Camiel Eurlings. Roemer: "De desastreuze gevolgen van de marktwerking in het openbaar vervoer worden duidelijk. De veiligheid wordt minder belangrijk dan de winstcijfers."

Concrete aanleiding voor zijn kamervragen is een incident op de Maaslijn afgelopen zaterdag in Cuijk. Rond tien uur besloot een machinist uit de richting Venlo in Cuijk niet te stoppen. Zijn trein zat al barstensvol en hij vreesde chaotische taferelen als hij toch zou stoppen. De trein vóór hem had in Cuijk al vijftig reizigers moeten laten staan. De machinist van de derde trein zag zich vervolgens in Cuijk geconfronteerd met de gevolgen: " De menigte op het perron bedroeg inmiddels zeker honderd man en bestormde mijn trein. Mensen die eruit wilden, konden dit niet", aldus die treinbestuurder. Hij belde met de treinregie en wilde de rit staken. Daarvoor kreeg hij echter geen toestemming. Hij kreeg door de grote toeloop de treindeuren niet dicht en vroeg de reizigers de trein te verlaten. Maar niemand stapte uit.

Uiteindelijk kreeg hij de deuren toch dicht en vertrok in een slakkengangetje en met een kwartier vertraging. "Ze waren in elk hoekje en gaatje gekropen", aldus de machinist op een treinforum op internet. "Er hing er zelfs een aan het plafond. Na een tijdje vloog de cabinedeur spontaan open omdat er drie reizigers tegenaan gedrukt stonden." Volgens de machinist zaten in de trein met 124 zitplaatsen en 30 staanplaatsen ongeveer 230 mensen. De anonieme treinbestuurder schrijft dat de problemen bekend zijn bij de directie, maar dat die er niets aan wil doen. "Mijn collega's zijn meldingsmoe. Het boeit ze vaak niet meer."

Volgens Veolia-directeur Frank van Setten was er zaterdag sprake van een incident. "Door een actie van drogisterij Kruidvat konden reizigers goedkoop reizen. En er was een storing tussen Roermond en Weert. Van Setten: "Door die storing moesten veel reizigers omrijden over Venlo en Nijmegen en zaten er zaterdagmorgen veel meer reizigers in de trein naar Nijmegen dan normaal." De treindirecteur zegt dat er voor komende zaterdag maatregelen zijn genomen. "Dat is de laatste zaterdag waarop de Kruidvatkaartjes geldig zijn. Die dag zetten we extra treinstellen in."

Kamerlid Roemer denkt niet dat er sprake is van een incident. "Ik krijg vaker van machinisten de melding dat er te weinig materieel wordt ingezet. Dat scheelt Veolia in de diesel. Ik reis regelmatig zelf op de Maaslijn en merk het aan den lijve. Dit is duidelijk een gevolg van de verfoeide marktwerking. Er moet nu ingegrepen worden op de Maaslijn, voordat er echt ongelukken gebeuren."

Bron: De Gelderlander

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Veolia: Overvolle trein stopt niet op station

Berichtdoor Daniel » Di 24 Jun 2008, 18:33

Wubbo schreef:Volgens Veolia-directeur Frank van Setten was er zaterdag sprake van een incident. "Door een actie van drogisterij Kruidvat konden reizigers goedkoop reizen. En er was een storing tussen Roermond en Weert. Van Setten: "Door die storing moesten veel reizigers omrijden over Venlo en Nijmegen en zaten er zaterdagmorgen veel meer reizigers in de trein naar Nijmegen dan normaal."

Nou moet iemand me toch even uitleggen waarom er bij Cuijk nog reizigers in de Maaslijn-trein zitten die omreizen wegens een storing tussen Roermond en Weert :P Als je van Roermond naar Nijmegen wilt maak je immers nogal een omweg via Eindhoven - Den Bosch, dus die reizigers zou je zowiezo al gehad hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
IC3
Berichten: 359
Lid geworden op: Vr 21 Mar 2008, 21:44

Re: Veolia: Overvolle trein stopt niet op station

Berichtdoor IC3 » Di 24 Jun 2008, 20:37

In zo'n geval is Roermond - Utrecht via Nijmegen natuurlijk ook interessant. :idea:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Veolia: Overvolle trein stopt niet op station

Berichtdoor Wubbo » Di 24 Jun 2008, 21:24

Venlo - Utrecht is in alle gevallen sneller via Eindhoven.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Zorgen bij PvdA Cuijk over Veolia

Berichtdoor Wubbo » Di 01 Jul 2008, 18:06

Zorgen bij PvdA Cuijk over Veolia
dinsdag 01 juli 2008 | 00:32 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 01 juli 2008 | 09:49

CUIJK - De PvdA in Cuijk wil dat de gemeente actie onderneemt na incidenten op de Maaslijn. Tijdens de raadsvergadering maandagavond stelde PvdA-raadslid Rob Poel dat het tijd wordt voor een stevige brief richting Veolia.

Ook de provincie Limburg, die toe moet zien op een correct vervoer op de spoorlijn Nijmegen-Roermond, zou een indringende brief moeten krijgen van de gemeente Cuijk.

De PvdA maakt zich met name zorgen over de veiligheid en het gebrek aan service. Aanleiding is een incident op het station in Cuijk, op 21 juni. Een machinist was gedwongen verder te rijden terwijl er eigenlijk veel te veel reizigers in de trein zaten. Daarover zijn vorige week Kamervragen gesteld door de SP. Die partij stelde gisteren gelijksoortige vragen aan Gedeputeerde Staten van Brabant.

Volgens de Cuijkse wethouder Jan Donkers zijn zowel Cuijk als Boxmeer alert op de problemen op de Maaslijn. Donkers vertelde dat er dinsdag in Nijmegen vergaderd wordt naar aanleiding van het incident van 21 juni. De provincies Brabant en Limburg praten daar met Veolia.

Bron: De Gelderlander

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Veolia tobt met software

Berichtdoor Wubbo » Wo 16 Jul 2008, 23:29

Veolia tobt met software
door Dennis Greijn. zaterdag 12 juli 2008 | 03:43 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 12 juli 2008 | 09:36

BOXMEER - De nieuwe treinen van Veolia op de Maaslijn kampen nog altijd met serieuze computerproblemen. Gevolg is dat treinen die met de nieuwste elektronica zijn volgestopt, ineens uitvallen en eerstvolgende treinen barstensvol met reizigers over het spoor in onder meer het Land van Cuijk rijden.

Woensdagochtend nog, stonden mensen op het perron in Cuijk vergeefs te wachten op de trein uit Boxmeer. De eerstvolgende trein uit zuidelijke richting die Cuijk bereikte, zat volgens ooggetuigen eigenlijk al te vol. Na toch halt te hebben gehouden in Cuijk, waar inmiddels veel mensen ongeduldig op het perron stonden te wachten, vertrok de machinist even later met vijf reizigers in zijn eigen cabine naar Nijmegen. "Je moet er niet aan denken als er dan ongelukken gebeuren", aldus een van de reizigers in de cabine.

Raildirecteur Frank van Setten van Veolia is op de hoogte van dit nieuwe incident in Cuijk. "De machinist heeft zo maar heel even doorgereden. Dit is beslist niet standaard het geval. Het is zo druk op de lijn, dat als een voertuig uitvalt, de volgende trein enorm belast wordt." Met verbeterde software wil het vervoersbedrijf, dat sinds december 2006 van de provincie Limburg treinen mag laten rijden op de Maaslijn en nu een halfjaar nieuwe treinen heeft, de voertuigen stiller en zuiniger laten rijden. "Maar dat gaat nog niet zo snel zoals wij dat graag zien", zegt Van Setten. Volgens de treinbaas van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen vallen er 'wel eens' treinen uit. "Maar dat gebeurt nog maar zeer sporadisch. Slechts 1,3 procent van onze treinen rijdt maandelijks niet het héle traject."

Dit voorjaar werd voor het eerst duidelijk dat Veolia hardnekkige problemen heeft met de computerbesturing in de gloednieuwe treinen van de Zwitserse fabrikant Stadler.

Op zaterdag 21 juni deed zich nog een ander incident voor op station Cuijk. Een machinist was gedwongen verder te rijden, omdat er al veel te veel reizigers in de trein zaten. Volgens Veolia was dit 'echt eenmalig', omdat ander spoor in Limburg gestremd was en omdat er een Kruidvatactie met gratis kaartjes was. De verkeersinspectie doet onderzoek, terwijl de SP hierover Kamervragen heeft gesteld.

Bron: De Gelderlander


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten