Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Chauf21 »

fogeltje schreef:Maar als argument simpelweg zeggen 'ze doen het nooit, dus doen we er niks aan, dan worden ze vervolgens niet gebruikt en dan schaffen we ze maar af' vind ik raar.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar het is niet de denklijn die gevolgd is.
fogeltje schreef:Vraag me af of je zoiets niet met een pinautomaat kunt combineren, gewoon in de muur naast de pinautomaat en chipknipoplaadpunt. Een pinautomaat heeft stroom- en datavoorziening. Alleen zorgen dat de data van de OVC zuil naar de juiste instantie gaat. Dan is het 24 uur per dag beschikbaar, ook in een gat van 1000 inwoners (mits dat gat over een pinautomaat beschikt).
Laatst stond ik bij een chipknipoplaadautomaat en voor me stond een vrouw (ik denk een expat of iets) die dacht dat ze haar OV-chipkaart bij de chipknip kon opladen. Op zich niet gek gedacht en het lijkt me nog eens een gat in de markt ook!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door webguy »

Roelof88 schreef:Je hebt ook een zogenaamde AVM Outdoor (zie http://www.enzosystems.com/products-avmo.php), die bijvoorbeeld bij de drukste haltes (of inderdaad bij een pinautomaat of tankstation?) geplaatst kan worden.
Die stond in Nijmegen - vorig jaar geplaatst en binnen een week kapot gemaakt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:
Roelof88 schreef:Je hebt ook een zogenaamde AVM Outdoor (zie http://www.enzosystems.com/products-avmo.php), die bijvoorbeeld bij de drukste haltes (of inderdaad bij een pinautomaat of tankstation?) geplaatst kan worden.
Die stond in Nijmegen - vorig jaar geplaatst en binnen een week kapot gemaakt.
Die staat er nog gewoon en bij Heyendaal staat er nu ook eentje. Die op CS heb ik wel eens gebruikt om transacties in te zien en zo een zuil had ik ook in gedachte om bij pinautomaten onder te brengen. Het hoeft niet meteen zo een ding zoals bij de Primera te zijn. Maar het zou wel zijn als elk dorp wel een punt heeft waar je ook een transactieoverzicht van de laatste 10 transacties kunt printen zoals de GVB automaten op de Bijlmer dat doen bijvoorbeeld. Vooral voor anonieme kaartgebruikers zou dat handig zijn, die hebben helemaal geen online overzicht. En ik vertrouw het niet omdat er vaker ritten missen. Zo heb ik me ooit rot gezocht omdat het "totaal afgeschreven" binnen ov-chipkaart.nl niet overeen kwam met mijn eigen administratie en ook niet met "totaal bijgeschreven" en "huidig saldo" (totaal bijgeschreven - totaal afgeschreven zou immers het huidige saldo moeten opleveren als alles up to date is en dat was het toen). Aan hand van papieren uitdraaien kon ik toen achterhalen dat twee ritten het nooit tot mijn overzicht geschopt hadden.

@Chauf21: ik zeg ook niet dat jij of Hermes die gedachtenvoering had, maar zoals Dagren het omschreef kwam dat wel bij me op, vooral omdat Connexxion wat OVC aangaat graag problemen niet aanpakt. In dit geval is de beslissing denk ik wel terecht. Ook al was het idee an sich leuk, het sloeg toch niet aan (dat het dan ook nog eens niet werkt komt er nog eens bij).
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Dagren »

Ik denk dat het voor een vervoerder, of dat nou Connexxion is of bijv. Arriva, niet makkelijk is om problemen met de OV-Chipkaart op te pakken. Maar nou weet ik ook niet echt wat je precies bedoelt, de problemen met OV-Chipkaarten zijn nogal breed. :P Ik heb een tijdje op een meldpunt (van een politieke partij) over de OV-Chipkaart gezeten en er was nauwelijks een rode draad te ontdekken in het totaalplaatje van alle meldingen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Dagren schreef:Ik denk dat het voor een vervoerder, of dat nou Connexxion is of bijv. Arriva, niet makkelijk is om problemen met de OV-Chipkaart op te pakken. Maar nou weet ik ook niet echt wat je precies bedoelt, de problemen met OV-Chipkaarten zijn nogal breed. :P Ik heb een tijdje op een meldpunt (van een politieke partij) over de OV-Chipkaart gezeten en er was nauwelijks een rode draad te ontdekken in het totaalplaatje van alle meldingen.
In principe steekt men met alles wat problemen rond de OVC oplevert de kop liever in het zand. In het geval van producten die niet samen op een kaart gaan: jammer, de klant schaft maar twee kaarten aan, wij gaan geen oplossing zoeken. Dan zeggen ze heel makkelijk dat het niet kan waar ik geen zak van geloof. Het kost alleen wel een beetje tijd en moeite omdat uit te zoeken. Want bij Arriva kan het wel (volgens eigen zeggen), dus dat ligt gewoon aan een gammel systeem van Connexxion waar gewoon structurele ontwerpfouten inzitten.

Wat betreft dubbel opstaptarief als tussen producten gewisseld wordt op een kaart...dat vergoeden we niet, we nemen dat wel achteraf in de voorwaarden op als achteraf blijkt dat klanten geld toch gaan terugvragen. Dus die lijn van gedachte zou je kunnen doortrekken op "oh het werkt niet en is onduidelijk voor de klant...kan het nu wel of niet? Laten we het maar gewoon afschaffen, dan weten we zeker dat het niet kan" in plaats van te proberen het te repareren :wink:

Om maar weer op die dingen zelf terug te komen, is het eigenlijk bekend waarom het nooit werkte? Meestal stond er "security error" of iets dergelijks op dat ding, dus ik zou zeggen dat het vooral op verbindingsproblemen leek. Het gruwelijke gerammel zal ook niet veel geholpen, wellicht dat daardoor de aansluiting met de antenne los kwam te zitten?
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Dagren »

Arriva maakt het zichzelf lekker makkelijk, die zet een hoop reisproducten gewoon niet op de chipkaart. :Y Net als Syntus. Al kan het ook de provincie zijn die dat wil natuurlijk, maar dat zou wel erg toevallig zijn. Maar het systeem is toch bij iedereen hetzelfde? Dat is toch van TLS?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Dagren schreef:Arriva maakt het zichzelf lekker makkelijk, die zet een hoop reisproducten gewoon niet op de chipkaart. :Y Net als Syntus. Al kan het ook de provincie zijn die dat wil natuurlijk, maar dat zou wel erg toevallig zijn. Maar het systeem is toch bij iedereen hetzelfde? Dat is toch van TLS?
Het gaat om de hard/software die in de bus zit. Connexxion heeft Infoxx in de bus zitten en dat kan niet overweg met een kaart waar bijvoorbeeld Daluren Noord-Brabant EN Daluren Oost-Nederland opstaan. Dat ligt aan de manier hoe Connexxion producten selecteert, want bij een kaart met DNB wordt dat product ook buiten Brabant aangesproken, maar natuurlijk wordt er dan geen korting verleend. Heb je dan twee producten die overal en altijd worden aangesproken, dan raakt het systeem in de war. Het zal wel denken "die meneer heeft twee kortingsproducten op zijn kaart staan. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, laat ik hem voor de handigheid maar vol tarief reizen". Connexxion zegt dat het technisch niet op te lossen is.

Arriva zegt zelf (nou ja, de medewerker van de klantenservice die altijd mijn klachten en claims afhandelt) dat het bij hen wel kan. Als ik op 1 OVC de producten DNB en DO zou zetten, met Arriva Brabant lijn 99 naar Nijmegen reis en overstap op Arriva Gelderland lijn 85, dan krijg ik bij Brabo netjes 40% korting en bij Gelderland netjes 20%. Alleen wordt dat wel als een nieuwe reis gezien, je bent dan in Nijmegen weer opstaptarief verschuldigd en dat hebben ze opgenomen in de voorwaarden nadat ik twee keer geld geclaimed heb omdat ik door technisch falen van de vervoerders twee kaarten moest gebruiken. Eerste twee keer betaalden Connexxion en Arriva netjes uit, daarna zeiden allebei "staat in de voorwaarden, doen we niet meer" :')

Maar de systemen in de bus verschillen dus, de back-end zit bij TLS en de gegevens krijgt TLS van de vervoerders. Maar die komen dus wel met hun eigen systeem aan die gegevens.
"Een touringcar is geen bus"
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Stéphane »

Aan een pinautomaat kan je het belkrediet voor je GSM opladen door een bedrag en een telefoonnummer in te vullen, waarom zou dat niet met een OV Chipkaart kunnen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Suus »

Niet in Nederland, in Nederland pak je een beltegoedticket bij de kassa in de supermarkt en kan je daarna je opwaardeercode op de kassabon terugvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Karl »

Maar in Nederland zou zoiets toch net zo goed kunnen? Nederland is het enige land waar ik geweest ben dat alleen 'simpele' pinautomaten heeft waar je verder niets mee kan.
Het is een spectrum.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Stéphane »

Dat kunnen wij ook hoor :)
Maar het moet toch mogelijk zijn om zoiets op poten te zetten, in Portugal kan je bijvoorbeeld treinticketjes uit een bankautomaat toveren.
Waarom trouwens geen herlaadtickets voor chipkaarten? Koop een kaartje, sms een code naar een nummer en vervolgens is je OVCkrediet herladen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Chauf21 »

In het geval van de OV-chipkaart moet het saldo of de producten die je koopt worden overgezet op de kaart zelf.
Op het moment dat je bij een bus of tram instapt, wordt namelijk aan de hand van de gegevens op de kaart bepaald of en zo ja welke kosten er in rekening moeten worden gebracht. Stel dat je via een pinautomaat saldo zou kunnen overzetten, dan moet ook ergens bij de automaat je OV-chipkaart kunnen worden uitgelezen. Op die manier zorg je ervoor dat je het overgeboekte geld ook direct kan gebruiken om te reizen.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Stéphane »

Als het krediet dus weldegelijk op de chip zelf staat, is dat niet mogelijk tenzij een bankautomaat ook chipkaarten kan lezen.
Mijn systeem zou enkel kunnen werken als de chip de lezer gegevens in een centrale databank laat schrijven.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Ik ben ervoor dat ze een automaat verzinnen die de chipknip en OVC allebei kan bedienen. Dan kunnen banken en TLS de handen ineen slaan door 1 automaat voor chipknip en OVC bij geldautomaten te plaatsen en de kosten van het beheer te delen. Lijkt me win/win :Y Nu alleen even zo een automaat verzinnen en ergens een blik van die dingen opentrekken. Nog beter die dingen geheel in een pinautomaat integreren (hoewel ik dan voor mijn chipknip wel weer in de rij moet gaan staan, maar dat zou ik er wel voor hebben).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Vinny »

Het is wel beter! Op bijna elke straathoek kun je een pinautomaat vinden die 24/7 operationeel is. Een machine waar je je Chipkaart kunt opladen vind je alleen in of bij treinstations, metrohaltes en in een beperkt aantal winkels, die meestal niet open zijn op zondag...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Daniel »

Ligt maar net aan de plaats hoor... ik heb aan de rand van ´t centrum van Amersfoort meer OV-chipkaart oplaadmogelijkheden dan pinautomaten in de buurt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Stéphane »

Dan krijg je er dankzij dit initiatief enkele bij :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door huibf »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten