Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Arriva Brabant 2013

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 09 Mei 2014, 20:37

fogeltje schreef:Is Arriva beu dat mensen in touringcars gratis reizen? Ik zag om 17:11 in Nijmegen Van Dijk op lijn 99 klaar staan en iedereen moest bij de chauffeur met de ovc langs een handheld. Doen ze dat nu overal? Wat dat zal in de ochtend bij Munckhof een puinhoop worden.

is Arriva niet opbrengstverantwoordelijk?

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 902
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor nvdw » Vr 09 Mei 2014, 21:33

Misschien dat het nu zover is gekomen dat reizigers de reguliere bus laten schieten voor de extra bus omdat ze in die laatste niks betalen. Ja dan is het feest snel over... ;)

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor dennistd » Za 10 Mei 2014, 00:53

En mensen weten het heel snel als je niet hoeft te betalen... Als je in Enschede de hele dag rondrijdt met een bus met defecte ov-chipkaartapparatuur heb je het beduidend drukker dan de bus voor en achter je :')
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Arriva Brabant 2013

Berichtdoor Frans F » Za 10 Mei 2014, 06:23

CamilleKreemers schreef:is Arriva niet opbrengstverantwoordelijk?

Nee. Wel is in de poltiek geklaagd over de wantoestanden met niet betalende reizigers.

In de nieuwe concessie wordt de vervoerder opbrengstverantwoordelijk, wordt de inzet van touringcars in zelfstandige ritten verboden en dienen ook versterkende touringcars over (mobiele) chipapparatuur te beschikken.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor fogeltje » Za 10 Mei 2014, 13:21

Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd? Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 692
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Yanaike » Za 10 Mei 2014, 14:18

fogeltje schreef:Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd? Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.


Dit vind ik wel een hele simpele gedachte. De OV-chipkaart is gewoon een betaalmiddel en zegt niets over voor wie het OV wel/niet toegankelijk is. Buschauffeurs hebben toch ook het recht om zwervers te weigeren als ze geen geld bij hebben?
Er moet duidelijker naar de klant doorgespeeld worden wat de mogelijke betaalwijzen zijn. En als er in bepaalde bussen alleen maar met de OV-chipkaart betaald kan worden, is dat iets waar de gebruiker rekening mee moet houden. Papieren kaartjes zijn, in tegenstelling tot de OVC, ook niet meer echt iets van deze tijd.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Mr-W » Za 10 Mei 2014, 14:24

fogeltje schreef:Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd?

Dat gebeurt bij Hermes ook, op de Streekscholierenlijnen hebben niet alle chauffeurs kaartjes bij en moeten ze formeel de reizigers laten staan.
fogeltje schreef: Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Naar mijn menig moeten ze gewoon kaartjes verkopen en als de chauffeurs ze niet mee krijgen dan maar iedereen gratis.Net zoals op de Phileas als de kaartautomaat(alweer) kapot is. Daarnaast vind ik dat kaartautomaten het volledige assortiment kaartjes moeten hebben,dus ook de kidskaart. Bovendien is een automaat voor het aankopen van de OVC en saldo opladen wenselijk op Airport.
Yanaike schreef:Papieren kaartjes zijn, in tegenstelling tot de OVC, ook niet meer echt iets van deze tijd.

Dan verkopen ze maar wegwerp OVC kaartjes. Een impulskaartje blijft noodzakelijk, al is het maar als je OVC niet meer werkt.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor fogeltje » Za 10 Mei 2014, 14:25

Als ze geen geld hebben. Maar aks ik netjes met 3,50 aankom moet ik gewoon mee kunnen. Het is niet mijn schuld dat de vervoerder bussen inzet waar dit niet kan en dit kan ik van te voren niet weten. Als het nu een versterkende bus achter reguliere is dan is het wat anders maar dit zijn losse ritten uit de dienstregeling. Als klant moet ik ervan uit kunnen gaan dat ik met gepast contant geld gewoon mee kan.

Dat papieren kaartjes niet van deze tijd zijn is irrelevant. Dan moet je ze helemaal afschaffen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Suus » Za 10 Mei 2014, 14:48

Ik zie het probleem niet. De klant die een kaartje wil hebben kan met de gewone bus mee in plaats van de touringcar.
Rame à l'approche

jwalk1
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 19 Okt 2011, 21:23

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor jwalk1 » Za 10 Mei 2014, 15:31

Ja maar op de tijdstippen dat er op 99 touringcars rijden rijdt er geen gewone bus. Die rijdt pas 15 minuten later

Echter heb ik nog niet meegemaakt dat iemand die geen ov chip had werd geweigerd, de keren dat ik het zag mochten ze gratis, bij veel van de ritten zitten er toch voornamelijk studenten in de bus, en aangezien voor hun de bus toch gratis is maken zij hier geen probleem van

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor huibf » Za 10 Mei 2014, 16:13

Mr-W schreef:Dat gebeurt bij Hermes ook, op de Streekscholierenlijnen hebben niet alle chauffeurs kaartjes bij en moeten ze formeel de reizigers laten staan.


Waar haal je dat vandaan. Op alle bussen horen kaartjes verkocht te worden. Als de chauffeur deze niet bij heeft en je hebt geen chipkaart dan is dit de vervoerder zijn zorg. Niet voor de reiziger.
Mr-W schreef:Naar mijn menig moeten ze gewoon kaartjes verkopen en als de chauffeurs ze niet mee krijgen dan maar iedereen gratis.Net zoals op de Phileas als de kaartautomaat(alweer) kapot is. Daarnaast vind ik dat kaartautomaten het volledige assortiment kaartjes moeten hebben,dus ook de kidskaart. Bovendien is een automaat voor het aankopen van de OVC en saldo opladen wenselijk op Airport.

Helemaal waar. Als de kaartautomaat kapot is, heeft Hermes dus een probleem en NIET de reiziger. Zo is dit nu ook het geval. Aangezien de chauffeur geen kaartjes verkoopt, reis je dus gratis.

Op Airport kon je tot vorige week saldo opladen, bestelling ophalen en de streekproducten kopen aan de OV chipzuil aan de AKO. Als het goed is er er sinds deze week een heuse OV Chipkaart kaartautomaat geplaatst binnen in de hal van Airport.
Ik dacht dat het de bedoeling was dat ook hier een buskaartje gekocht kon worden, maar ook een treinkaartje en bus ineen.
De automaten buiten blijven voorlopig ook staan.

Eindelijk na veelvuldig aandringen. Eindhoven Airport is niet erg meewerkend....

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor fogeltje » Za 10 Mei 2014, 17:01

jwalk1 schreef:Ja maar op de tijdstippen dat er op 99 touringcars rijden rijdt er geen gewone bus. Die rijdt pas 15 minuten later
Exact, dat is het probleem. Dat had ik misschien even wat duidelijker moet verwoorden in mijn eerste post.

Reken maar dat ik me niet de bus uit zou laten zetten en dat ze maar een toezichthouder bellen om mij eruit te halen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor fogeltje » Za 10 Mei 2014, 18:21

nvdw schreef:Misschien dat het nu zover is gekomen dat reizigers de reguliere bus laten schieten voor de extra bus omdat ze in die laatste niks betalen. Ja dan is het feest snel over... ;)

Dan zijn de daar overigens erg laat mee, want dit gebeurt al jaren. Ik deed het zelf een behoorlijke tijd en zag op mijn dagelijkse rit genoeg reizigers die geen SOV konden hebben en ook wachten als ze door vertraging de touringcar van 7:22 missen en derhalve wachten tot 7:52 op de volgende ipv de bus van 7:37 te nemen (en idem middag).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Frans F » Za 10 Mei 2014, 19:17

jwalk1 schreef:Ja maar op de tijdstippen dat er op 99 touringcars rijden rijdt er geen gewone bus. Die rijdt pas 15 minuten later

Daarom wordt in de nieuwe concessie ook verboden om touringcars nog langer zelfstandig ritten te laten rijden. Ze mogen alleen nog worden ingezet als tweede bus en kunnen dan wel alleen reizigers met een chipkaart toelaten. Het probleem is dat er in de huidige concessie niets geregeld is m.b.t. touringcars.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 10 Mei 2014, 19:20

In de huidige concessie was er ook geen OV-chipkaart geschat, dus kon er niks geregeld worden hieromtrent. Wel heeft elke concessie nu de eis dat ingehuurd materieel ook met OVC moet zijn uitgerust.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Frans F » Za 10 Mei 2014, 19:34

fogeltje schreef:Geen kaartjes? Dus als je geen ovc hebt d a n wordt je geweigerd? Dan is het geen openbaar vervoer meer. De bus moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Ik heb even teruggelezen, maar er is niemand hier die bevestigt dat reizigers die contant willen betalen daadwerkelijk worden geweigerd. Dan heb ik het dus over touringcars die zelfstandig een rit rijden, dus niet als versterkingsbus van een rit waarop ook een reguliere bus rijdt.

Als er mensen ervaring hebben dat er daadwerkelijk reizigers worden geweigerd in zelfstandige ritten dan zou ik dat graag bevestigd zien, zodat dit via het ROB bij de Provincie en Arriva kan worden aangekaart.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 10 Mei 2014, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Frans F » Za 10 Mei 2014, 19:36

CamilleKreemers schreef:In de huidige concessie was er ook geen OV-chipkaart geschat, dus kon er niks geregeld worden hieromtrent. Wel heeft elke concessie nu de eis dat ingehuurd materieel ook met OVC moet zijn uitgerust.

Met de strippenkaart waren er eerder dezelfde problemen met touringcarchauffeurs die geen kaartjes in de bus verkochten.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 10 Mei 2014, 19:38

even uitstapje, Hoe zit het bij buurtbussen?

In GD mag De Grooth versterking geen kaartjes verkopen, omdat het personeel niet vrijwilliger is. Ze hebben overigens wel de kaartjes.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor fogeltje » Za 10 Mei 2014, 19:42

Frans F schreef:Ik heb even teruggelezen, maar er is niemand hier die bevestigt dat reizigers die contant willen betalen daadwerkelijk worden geweigerd.

Het lijkt me wel aangezien je anders nog "fouter" bent. Dan betaalt een deel wel en een deel net (net het tegenovergestelde als wat Diamond deed, wel kaartjes verkopen aan mensen zonder OVC maar degenen met OVC gewoon door laten lopen).

Als ze geen kaartjes verkopen maar ook geen mensen weigeren dan wil natuurlijk iedereen een kaartje kopen. Misschien kan ik het binnenkort eens uitproberen en kijken of ze me weigeren. Dus ze moeten gewoon kaartjes krijgen of er moet een reguliere Arrivabus bij gaan rijden. Hoe dan ook wordt een deel van de reizigers nu onterecht gedupeerd. Het is of iedereen betalen of iedereen gratis, geen mix.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Frans F » Za 10 Mei 2014, 19:58

CamilleKreemers schreef:even uitstapje, Hoe zit het bij buurtbussen.

In de buurtbus in Brabant worden alle soorten kaartjes geaccepteerd (dus ook dagkaartjes) maar worden geen kaartjes verkocht. Het verschil met lijn 99 is dat dit duidelijk in de tariefsvoorwaarden is opgenomen, terwijl bij lijn 99 nergens staat vermeld dat je met bepaalde ritten alleen mee kunt als je OV-chipkaart hebt.

Er zijn verschillende oplossingen:
1) Kaartjes gaan verkopen (dat deed Diamond bijv. vroeger wel op 156, 157 en 158)
2) Reizigers zonder betaling meenemen.
3) Bepaalde ritten beperken voor alleen OV-chip, maar dit dan duidelijk in de dienstregeling en in de vertrekstaten vermelden.
4) Omzetten van zelfstandige touringcarritten in versterkingsritten (een kwartier eerder of later).
Dat laatste lijkt de bedoeling eind dit jaar als lijn 99 in de spits teruggaat naar een halfuurdienst.

Overigens zijn Provincies niet verplicht om überhaupt papieren kaartjes in de bus te verkopen, ze zijn alleen verplicht minimaal de OV-chipkaart te accepteren.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 10 Mei 2014, 20:10, 3 keer totaal gewijzigd.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 10 Mei 2014, 20:01

ik zou persoonlijk voor optie 1 gaan, lijkt me het meest eerlijk.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Frans F » Za 10 Mei 2014, 20:07

Het probleem zijn de kosten vrees ik. De chauffeurs van de touringcar moeten dan steeds bij Arriva gaan afrekenen. Bij Diamond was dat niet zo'n probleem, die zaten in Veghel bij Arriva in de buurt.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 10 Mei 2014, 20:48

hoezo niet een week opsparen en dan op vrijdagmiddag een ritje naar Arriva maken? Is net zo makkelijk.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Michael 1988 » Za 10 Mei 2014, 23:10

Het gaat over Arriva Brabant, maar weet iemand wat de reservebussen nu zijn en welke bussen er uberhaupt nu nog rondrijden hier? Ik spotte afgelopen donderdag al de 6257 (mogelijk reservebus aangezien hij niet in de regionale huisstijl was) in Veghel en meende dat enkele Amba's naar Rivierenland of Achterhoek zijn verhuisd tijdelijk (of naar andere concessies).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Arriva Noord-Brabant 2013/2014

Berichtdoor Mr-W » Zo 11 Mei 2014, 11:44

huibf schreef:
Mr-W schreef:Dat gebeurt bij Hermes ook, op de Streekscholierenlijnen hebben niet alle chauffeurs kaartjes bij en moeten ze formeel de reizigers laten staan.


Waar haal je dat vandaan. Op alle bussen horen kaartjes verkocht te worden. Als de chauffeur deze niet bij heeft en je hebt geen chipkaart dan is dit de vervoerder zijn zorg. Niet voor de reiziger.

Dat vertelde een van Gompelchauffeur die Lijn 196 Maarheeze Moonslaan - Valkenswaard Markt. Hij had geen kaartjes maar de 2e bus (van +-1uur later wel). De chauffeur nam uit coulance 3 reizigers gratis mee. Echter moest de rest met OVC gewoon betalen,zelfs teveel vanwege het bekende handheld probleem. @Fogeltje herkent de Arriva Handheld wel dalkorting ?
huibf schreef:
Mr-W schreef:Naar mijn menig moeten ze gewoon kaartjes verkopen en als de chauffeurs ze niet mee krijgen dan maar iedereen gratis.Net zoals op de Phileas als de kaartautomaat(alweer) kapot is. Daarnaast vind ik dat kaartautomaten het volledige assortiment kaartjes moeten hebben,dus ook de kidskaart. Bovendien is een automaat voor het aankopen van de OVC en saldo opladen wenselijk op Airport.

Helemaal waar. Als de kaartautomaat kapot is, heeft Hermes dus een probleem en NIET de reiziger. Zo is dit nu ook het geval. Aangezien de chauffeur geen kaartjes verkoopt, reis je dus gratis.

Op Airport kon je tot vorige week saldo opladen, bestelling ophalen en de streekproducten kopen aan de OV chipzuil aan de AKO. Als het goed is er er sinds deze week een heuse OV Chipkaart kaartautomaat geplaatst binnen in de hal van Airport.
Ik dacht dat het de bedoeling was dat ook hier een buskaartje gekocht kon worden, maar ook een treinkaartje en bus ineen.
De automaten buiten blijven voorlopig ook staan.

Eindelijk na veelvuldig aandringen. Eindhoven Airport is niet erg meewerkend....

Was Vrijdag op Airport en heb geen OVC/NS kaartautomaat kunnen ontdekken.(waar moet hij komen te staan ?)
Dat ding bij de AKO was/is nauwelijks zichtbaar voor reizigers.

Blijkbaar is er ook gezeur rond Airport dat de Phileas helemaal recht moet staan omdat de deuren anders niet opengaan en dat lijn 400/401 niet helemaal naar voren mogen rijden omdat streekchauffeurs hebben geklaagd. (lijn 145 heeft een eigen halte vooraan)


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten