Tramlijn in kanaal dwars door stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Tramlijn in kanaal dwars door stad

Bericht door Wubbo »

Tramlijn in kanaal dwars door stad
vrijdag, 27 jun 2008 15:00 | Door: Brabants Dagblad

DEN BOSCH; - Geef de Zuid-Willemsvaart in de Bossche binnenstad een logistieke bestemming, en breng toch de rust in deze omgeving terug. Dat is de filosofie achter het plan voor de 'Willemslijn', een tramlijn in het kanaaltracé dwars door de stad, dat zijn functie voor de beroepsvaart kwijtraakt nadat het kanaal in 2014 om de stad zal zijn geleid.

"Den Bosch wordt doorkliefd door infrastructuur. Daar moet je gebruik van maken", zegt vormgever Maarten Sterneberg, die het plan bedacht samen met Rijkert Knoppers. De laatste is journalist en schrijft veel over milieu en vervoer.

Na een oproep van de gemeente Den Bosch stuurden Sterneberg en Knoppers hun idee als 'flessenpost' in. Maar tot hun verbazing is het niet opgenomen in het boekje met meer dan honderd plannen en ideeën van burgers dat dinsdag werd gepresenteerd.

"We dreigen met ons plan tussen de wal en het schip te vallen." Een misverstand, aldus een woordvoerster van de gemeente Den Bosch. Het plan had gewoon in het boek moeten staan. De Willemslijn is een regionale tramlijn (lightrail) die zou moeten starten in Veghel/Uden, dwars door het Bossche stadscentrum rijdt, en uiteindelijk via Vlijmen en Nieuwkuijk richting Waalwijk koerst.

Vanaf Veghel volgt hij het tracé van de Zuid-Willemsvaart. In Den Bosch is de eerste halte bij bedrijventerrein De Brand. In de stad volgt de tram boven de grond de (dan gedempte) oude loop van het kanaal, om voorbij de halte Aawijk/Zuid ondergronds te gaan door het oude kanaaltracé.

Er is nog een halte ter hoogte van het GZG, waarna de tram nog even ondergronds blijft tot onder de spoorbrug. Met een bocht naar links gaat hij bovengronds naar het NS-station. Er is nog een halte bij het nieuwe Jeroen Boschziekenhuis aan de Vlijmenseweg. Het systeem kan worden uitgebreid met tramlijnen naar De Groote Wielen en naar Hedel.

Knoppers: "En je kunt ook winkels bevoorraden via de tramlijn, met een overslagstation voor goederen op De Brand. In Amsterdam zijn ze al zo'n systeem aan het ontwikkelen."

Voorlopige slotsom is dat het water in het kanaal, onder andere voor pleziervaart, moet blijven. Knoppers en Sterneberg hechten zelf niet zo aan water, maar wat hen betreft kan de tram ook onder het water. Parkeren onder de Zuid-Willemsvaart willen ze in elk geval niet. Sterneberg: "Dat zou alleen maar auto's naar de stad trekken."

De gemeente Den Bosch vindt nieuwe vormen van openbaar vervoer 'beslist interessant'. Een minimale diepte van het kanaal (1.50 meter) is echter een randvoorwaarde voor een tramlijn of parkeren onder het water.

Bron: De Ondernemer
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten