Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor mijack1985 » Vr 22 Feb 2013, 20:44

Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland


MIDDELBURG - De provincie en de Nederlandse Spoorwegen onderzoeken of het rendabel is om twee extra treinen per uur door Zeeland te laten rijden.

Om het kwartier zou er dan een trein gaan, waarbij de twee huidige intercity's bij minder stations stoppen. Daardoor kunnen forensen sneller naar de Randstad reizen. De twee 'regionale' treinen zouden dan alle stations aandoen. Technisch is er ruimte op het spoor voor twee extra treinen, zegt gedeputeerde George van Heukelom (Openbaar Vervoer). "De vraag is vooral wie het gaat betalen. Daar kijken we nu naar."

Meer hierover in de PZC van vrijdag.

Bron:pzc.nl
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Etienne » Vr 22 Feb 2013, 21:30

Welja, komische situatie. Ik denk meteen aan een zekere plaats in Drenthe :roll:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor fogeltje » Vr 22 Feb 2013, 21:31

Etienne schreef:Welja, komische situatie. Ik denk meteen aan een zekere plaats in Drenthe :roll:

Wellicht verhuist Mastwijk puur en alleen maar om weer te gaan liggen trollen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor nvdw » Vr 22 Feb 2013, 22:30

"De vraag is vooral wie het gaat betalen. Daar kijken we nu naar."

Ik weet alweer genoeg.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor deadlock » Za 23 Feb 2013, 07:55

Etienne schreef:Welja, komische situatie. Ik denk meteen aan een zekere plaats in Drenthe :roll:

Dit heeft echt helemaal niets te maken met mastwijkisme. Dan snap je dus echt niet wat dat woord inhoudt. Dit is gewoon een normaal onderzoek om te kijken of vier treinen pet uur rendabel is. Dat is het denk ik niet maar dat maakt niet uit. Als de provincie bereid is om te betalen lijkt het mij een prima ontwikkeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Michael 1988 » Za 23 Feb 2013, 09:47

Ongeacht wie of wat het betaald, het komt toch uiteindelijk bij de gewone mensen (belastingbetalers en/of treinreizigers) terecht.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Ronald » Za 23 Feb 2013, 13:03

Vier treinen lijkt me inderdaad wat veel, maar de huidige situatie lijkt me ook niet helemaal ideaal. Het duurt tegenwoordig een eeuwigheid voordat je Zeeland uit bent met al die stops van de IC op die kleine stationnetjes.
Ik zou zelf kijken of het haalbaar is om 2x per uur een "echte" IC te laten rijden (met stops in Middelburg, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal en verder) en dan één keer per uur een stoptrein Vlissingen-Roosendaal voor de rest.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor deadlock » Za 23 Feb 2013, 13:37

Michael 1988 schreef:Ongeacht wie of wat het betaald, het komt toch uiteindelijk bij de gewone mensen (belastingbetalers en/of treinreizigers) terecht.

In ander nieuws: Water is nat.

Wat is je punt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor deadlock » Za 23 Feb 2013, 13:43

Ter illustratie; Mastwijkisme zou dus zijn dat er een wethouder in Krabbendijke is die dat plaatsje belangrijk genoeg vindt om die twee IC's daar ook te laten stoppen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Meltrain » Za 23 Feb 2013, 16:10

Ronald schreef:Vier treinen lijkt me inderdaad wat veel, maar de huidige situatie lijkt me ook niet helemaal ideaal. Het duurt tegenwoordig een eeuwigheid voordat je Zeeland uit bent met al die stops van de IC op die kleine stationnetjes.
Ik zou zelf kijken of het haalbaar is om 2x per uur een "echte" IC te laten rijden (met stops in Middelburg, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal en verder) en dan één keer per uur een stoptrein Vlissingen-Roosendaal voor de rest.

Als die stoptrein slechts 1x/uur gaat rijden, krijgt de NS (bijna) heel Zeeland over zich heen, aangezien het een frequentieverlaging is t.o.v. de huidige situatie. Voor de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge, Krabbendijke en Rilland-Bath (allemaal < 500 reizigers per dag (2007) ) is dat nog wel te begrijpen, maar Vlissingen Souburg en Kruiningen - Yerseke is het wel een achteruitgang.
De enige oplossingen zijn:
1) 2x/uur huidige situatie
2) 2x/uur IC Vs - Vss - Mdb - Gs - Krg - Bgn - Rsd (- verder naar Asd - Lls) + 1x/uur SPR Vs - Rsd
3) 2x/uur IC Vs - Mdb - Gs - Bgn - Rsd (- verder naar Asd - Lls) + 2x/uur SPR Vs - Rsd
4) 1x/uur IC Vs - Mdb - Gs - Bgn - Rsd (- verder naar Asd - Lls) + 1x/uur SPR Vs - Rsd en in het ander halfuur SPR Vs - Rsd die daarna als IC doorrijdt naar Asd - Lls (dus zoals Zl - Gn voor ingang van Drgl 2013).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Ronald » Za 23 Feb 2013, 16:17

Ok, Souburg krijg je van me cadeau. Maar Kruiningen-Yerseke heeft nog dat "Intercityrecht" uit de periode dat er aansluiting was op de bus/veerboot richting Zeeuws-Vlaanderen.
Ook gaan vrijwel alle busaansluitingen via Goes en Middelburg. De plaatsen die overblijven voor de stoptrein vallen m.i. in de categorie Workum/Hindeloopen/Koudum-Molkwerum, dus 1x per uur lijkt me schappelijk (met eventueel op schooltijden een spitstoevoeger).

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Stéphane » Za 23 Feb 2013, 16:22

Ronald schreef:Vier treinen lijkt me inderdaad wat veel, maar de huidige situatie lijkt me ook niet helemaal ideaal. Het duurt tegenwoordig een eeuwigheid voordat je Zeeland uit bent met al die stops van de IC op die kleine stationnetjes.
Ik zou zelf kijken of het haalbaar is om 2x per uur een "echte" IC te laten rijden (met stops in Middelburg, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal en verder) en dan één keer per uur een stoptrein Vlissingen-Roosendaal voor de rest.


We kunnen het ook omdraaien en 1x per uur een echte IC laten rijden, zo blijven de kleinere plaatsen toch hun halfuursdienst behouden maar kan wie dat wil toch een snelle trein nemen.
Waar zouden ze trouwens het materieel hiervoor vandaan halen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Ronald » Za 23 Feb 2013, 16:28

Ik heb het idee dat een grote meerderheid van de reizigers op die lijn Vlissingen, Middelburg of Goes als vertrekstation cq. eindbestemming heeft (inclusief overstappers op bussen/boten in die plaatsen). Die mag je dan best comfortabeler bedienen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Meltrain » Za 23 Feb 2013, 18:59

M.i.v. de nieuwe concessie per 2015 moet elk station op werkdagen overdag 2x/uur bediend worden, dus 1x/uur een stoptrein mag dan niet eens. (Mijn tweede idee kan dus ook niet.)
Qua snelheid zie ik het meeste in mijn derde optie, maar de vraag is wie dat gaat betalen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor reisthijs » Za 23 Feb 2013, 19:08

Ronald schreef:Ik heb het idee dat een grote meerderheid van de reizigers op die lijn Vlissingen, Middelburg of Goes als vertrekstation cq. eindbestemming heeft (inclusief overstappers op bussen/boten in die plaatsen).

De vijf drukste stations (Vlissingen, Souburg, Middelburg, Goes, Bergen op Zoom) zijn samen goed voor een overweldigende meerderheid van 90% van alle reizigers op de Zeeuwse lijn.

(Volgens de cijfers op http://www.treinreiziger.nl)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Michael 1988 » Za 23 Feb 2013, 19:15

deadlock schreef:
Michael 1988 schreef:Ongeacht wie of wat het betaald, het komt toch uiteindelijk bij de gewone mensen (belastingbetalers en/of treinreizigers) terecht.

In ander nieuws: Water is nat.

Wat is je punt?


Mijn punt is dat het betaald zal moeten worden door sommige mensen die er helemaal geen baat bij kunnen hebben.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Ronald » Za 23 Feb 2013, 19:39

Is dat in het OV niet vaker zo? Sterker nog, is dat niet ALTIJD zo?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor deadlock » Za 23 Feb 2013, 20:53

Ronald schreef:Is dat in het OV niet vaker zo? Sterker nog, is dat niet ALTIJD zo?

Inderdaad een dat is niet alleen in het openbaar vervoer zo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Suus » Za 23 Feb 2013, 20:56

Michael 1988 schreef:Mijn punt is dat het betaald zal moeten worden door sommige mensen die er helemaal geen baat bij kunnen hebben.

Is dat een niet wat egoistische levenshouding?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor fogeltje » Zo 24 Feb 2013, 13:14

deadlock schreef:
Etienne schreef:Welja, komische situatie. Ik denk meteen aan een zekere plaats in Drenthe :roll:

Dit heeft echt helemaal niets te maken met mastwijkisme. Dan snap je dus echt niet wat dat woord inhoudt. Dit is gewoon een normaal onderzoek om te kijken of vier treinen pet uur rendabel is. Dat is het denk ik niet maar dat maakt niet uit. Als de provincie bereid is om te betalen lijkt het mij een prima ontwikkeling.

Ik kan me voorstellen dat dit hier echt wel op gaat treden omdat elk dorp zijn "intercity" zal willen behouden.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor mijack1985 » Zo 24 Feb 2013, 14:56

Misschien kunnen ze eerst onderzoeken of er in de spits een extra (of twee) Sprinter(s) nodig is. Net zoals in Friesland met de Sprinter Leeuwarden Wolvega.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Stéphane » Zo 24 Feb 2013, 15:34

Dat lijkt me eigenlijk wel een goed idee.
Eerst eens een grondig onderzoek doen naar wanneer er IC's nodig zijn en hoe vaak.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor OVinspecteur » Zo 24 Feb 2013, 16:06

Tussen Vlissingen, Middelburg en Goes lijkt het me best wel rendabel om 4x per uur een trein te laten rijden. Dit zijn relatief grote plaatsen (35.000 - 50.000 inwoners) op korte afstand van elkaar. Met 2 extra sprintercombi's lukt dat wel.
De IC kan dan in ieder geval Arnemuiden en misschien Souburg overslaan.

Tussen Goes en Bergen op Zoom zijn er waarschijnlijk wel enkele haltes met zo'n laag aantal gebruikers dat ze beter door een bus vervangen kunnen worden. Ik ken de cijfers niet, maar ik verwacht i.i.g. Rilland-Bath.

Dit lijken mij de eerstvolgende logische stappen.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Ronald » Zo 24 Feb 2013, 16:15

Het sluiten van de stations lijkt me een andere discussie. Als je ze sluit heb je die twee extra stoptreinen per uur ook niet meer nodig en kan de IC dus gewoon doorknallen. Alhoewel ik bij die oplossing ook wel wat verzet verwacht, misschien nog wel meer dan bij het terugbrengen van de bediening van 2x naar 1x per uur :Y

Wat even in de gaten moet worden gehouden is voor welk probleem er nu eigenlijk een oplossing gevonden moet worden. Volgens het artikel is er dus duidelijk (weer) behoefte aan een snelle, rechtstreekse verbinding met de randstad.
Om het kwartier zou er dan een trein gaan, waarbij de twee huidige intercity's bij minder stations stoppen. Daardoor kunnen forensen sneller naar de Randstad reizen. De twee 'regionale' treinen zouden dan alle stations aandoen. Technisch is er ruimte op het spoor voor twee extra treinen, zegt gedeputeerde George van Heukelom (Openbaar Vervoer). "De vraag is vooral wie het gaat betalen. Daar kijken we nu naar."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Berichtdoor Wubbo » Zo 24 Feb 2013, 22:35

Als het alleen om forensen gaat is misschien een aantal IC's in de spitsuren wel een oplossing. De s2600 rijdt regelmatig met twee stellen, als je er daarvan eentje als IC kan rijden tussen Vlissingen en Roosendaal en een als stoptrein heb je dit misschien al opgelost.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten