Pagina 2 van 2

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 22:40
door Klaasje
Of tussen Middelburg en Roosendaal met een plan V of SGM pendelen. Van Vlissingen souburg heb je niet zoveel last.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 11:35
door reisthijs
Ronald schreef:Het sluiten van de stations lijkt me een andere discussie. Als je ze sluit heb je die twee extra stoptreinen per uur ook niet meer nodig en kan de IC dus gewoon doorknallen. Alhoewel ik bij die oplossing ook wel wat verzet verwacht,
Ik denk dat je een stukje voorgeschiedenis hebt gemist, dit was dus het oorspronkelijke plan van NS wat is tegengehouden door de provincie omdat er zo veel verzet was tegen sluiting van stations. Met als resultaat dus het huidige compromis.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 11:43
door Roeland
Meltrain schreef:De enige oplossingen zijn:
1) 2x/uur huidige situatie
2) 2x/uur IC Vs - Vss - Mdb - Gs - Krg - Bgn - Rsd (- verder naar Asd - Lls) + 1x/uur SPR Vs - Rsd
3) 2x/uur IC Vs - Mdb - Gs - Bgn - Rsd (- verder naar Asd - Lls) + 2x/uur SPR Vs - Rsd
4) 1x/uur IC Vs - Mdb - Gs - Bgn - Rsd (- verder naar Asd - Lls) + 1x/uur SPR Vs - Rsd en in het ander halfuur SPR Vs - Rsd die daarna als IC doorrijdt naar Asd - Lls (dus zoals Zl - Gn voor ingang van Drgl 2013).
Ik zou voor Zeeland voor een andere variant kiezen:
* de IC stopt 2x/uur alleen op Vlissingen, Souburg, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom
* er komt een sprinter Roosendaal - Goes, ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur
* station Arnemuiden wordt gesloten
Hiermee wordt de IC zo'n 10 minuten sneller dan nu. De sprinter rijdt alleen daar, waar kleine stations zijn (en niet tussen Goes en Vlissingen). Wanneer Middelburg 10 minuten sneller wordt bediend, is een IC-stop op Arnemuiden niet meer nodig, want station Arnemuiden ligt slechts 4 km. vanaf Middelburg.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 14:03
door hidihi
Het is misschien slechts 4 km naar Middelburg maar reizigers die in Arnemuiden richting Goes willen reizen zijn veel slechter uit. Wat mij betreft moeten 2 stoppers en 2 IC's er gewoon komen. Zeeland is al slecht bedeeld met slechts 1 spoortraject(eigelijk is een nieuw metro/spoor van Goes-Zirikzee-Spijkenisse/Rotterdam niet eens een luxe)en in andere provincies is er zoveel meer mogelijk. Bijvoorbeeld Limburg 4 IC's snelle IC's en vanaf Roermond ook een handvol stoptreinen. Laagbevolkte provincies zoals Groningen/Drente en Limburg hebben naast goede ferqenties ook een snelle verbinding met grote steden zoals Amsterdam en Rotterdam. Dus zeeland vraagt echt niet veel als ze 2 stoppers en 2 IC willen.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 15:39
door The best
hidihi schreef:Het is misschien slechts 4 km naar Middelburg maar reizigers die in Arnemuiden richting Goes willen reizen zijn veel slechter uit. Wat mij betreft moeten 2 stoppers en 2 IC's er gewoon komen. Zeeland is al slecht bedeeld met slechts 1 spoortraject(eigelijk is een nieuw metro/spoor van Goes-Zirikzee-Spijkenisse/Rotterdam niet eens een luxe)en in andere provincies is er zoveel meer mogelijk. Bijvoorbeeld Limburg 4 IC's snelle IC's en vanaf Roermond ook een handvol stoptreinen. Laagbevolkte provincies zoals Groningen/Drente en Limburg hebben naast goede ferqenties ook een snelle verbinding met grote steden zoals Amsterdam en Rotterdam. Dus zeeland vraagt echt niet veel als ze 2 stoppers en 2 IC willen.
Leuk dat je het voorbeeld van Groningen noemt, maar het zou mij niks verbazen als Station Groningen in zijn eentje net zoveel reizigers heeft als alle stations in Zeeland bij elkaar. Voor de rest blijf je appels met peren vergelijken, in Zuid-Limburg wonen namelijk ongeveer 250.000 mensen meer.

Ik heb niet echt veel verstand van de situatie in Zeeland, maar de vergelijkingen die jij maakt gaan compleet mank.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 15:46
door Vinny
Twee treinen per uur extra inleggen om stations te bedienen die tegen de opheffingsnorm aan zitten in een gebied waar de bevolking in aantal afneemt is een volstrekte verspilling van geld - of dat nou wordt opgebracht door de reiziger of de belastingbetaler. Dorpen van de omvang van Rilland hebben - ook als ze aan een spoorlijn liggen - in Nederland hooguit een buurtbus, laat staan een treinstation. Als Zeeland vasthoudt aan 2x per uur een sprinter, is er wat mij betreft slechts ruimte voor 1 additionele IC per uur, alleen tijdens de spitsuren buiten de schoolvakanties. Het liefst zie ik dat natuurlijk andersom, maar dat accepteert de Provincie niet denk ik.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 15:49
door Ennes
Een optie zou ook kunnen zijn om buiten de spits gewoon de huidige stop/intercity te handhaven, (die er dus een minuut of 8 langer overdoet) en op werkdagen in de spits een ouderwetse Intercity en daaraan een stopper toevoegen.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 15:51
door Suus
De Zeeuwse lijn is deel van het hoofdrailnet, dus elk station in Zeeland zal vanaf eind 2014 hoe dan ook twee keer per uur bediend moeten worden. Dit om even wat denkpistes onbegaan te maken.

Het voorstel van Ennes hierboven voor de spitsuren, aangevuld met de mogelijkheid om de treinen dan te splitsen/combineren in Roosendaal zodat er geen verbindingen verloren gaan t.o.v. de huidige situatie lijkt mij de beste oplossing.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 16:08
door Ennes
Zeker ook als je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld Friesland, met een 647.000 inw. t.o.v. Zeeland met een 381.000 inw. waarbij de Friezen het richting Randstad ook met 1 echte en een stop/IC per uur moeten doen.

(En dan geldt voor het totale inwonertal van Zeeland ook nog eens dat de trein lang niet voor heel Zeeland een alternatief is om Zeeland uit te komen.)

In de spits lijkt me gezien de totale reizigersaantallen een extra sprinter en een echte IC per half uur ook verkoopbaar, maar daarbuiten is het naar mijn idee gewoon onzinnig.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 16:41
door mijack1985
Laat in de spits een s2600 als gewone IC doorrijden naar Vlissingen. De andere s2600 hoeft niks aan verandert worden dan. En een s5100 als Sprinter doorrijden Zeeland in. Volgens mij begint de s5100 ook in de ochtendspits in Bergen op Zoom. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn. Of het kan in de materieel omlopen dat weet ik dan weer niet.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 16:47
door Suus
De s5100 zou een wezenlijke verslechtering zijn t.o.v. het opdelen van de s2600 in een langzaam en een snel deel.

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 18:21
door mijack1985
Extra treinen in Zeeland is een 'utopie'

OOST-SOUBURG - Vier treinen per uur op de Zeeuwse spoorlijn is een utopie. Dat zegt Inge Rijgersberg, woordvoerder van de directie Regio Zuid van de Nederlandse Spoorwegen.

De Zeeuwse gedeputeerde George van Heukelom stelde vorige week nog dat de provincie en de NS gaan onderzoeken of het rendabel is om per uur vier treinen uit Zeeland te laten rijden. Volgens de NS is er geen sprake van dat er binnenkort een onderzoek komt.

Nieuwe dienstregeling
Sinds 9 december vorig jaar geldt de nieuwe dienstregeling van de NS. Per uur vertrekken twee treinen uit Zeeland, Die stoppen op alle Zeeuwse stations. Het provinciebestuur wil daar nog eens twee treinen per uur bij. Die zouden alleen stoppen in de grote plaatsen en dus sneller op hun bestemming zijn.

Reizigersaantallen
NS heeft regelmatig contact met alle provincies met betrekking tot het treinververvoer. "Er wordt doorlopend gekeken naar reizigersaantallen, de verschillende wensen van partijen en wat wij kunnen betekenen in verband met kosten-baten en logistieke mogelijkheden."

Utopie
Volgens de NS wordt eerst gekeken naar reizigersaantallen in de trein in Zeeland. Dat gebeurt op z'n vroegst na de zomer. Pas als die aantallen wijzigingen rechtvaardigen, wordt nagedacht over een onderzoek om de dienstregeling aan te passen. Maar twee treinen extra per uur komen er zeker op korte termijn niet. Zoveel reizigers zijn er niet in Zeeland.


Bron:Omroep Zeeland

Re: Mogelijk vier treinen per uur in Zeeland

Geplaatst: di 26 feb 2013, 21:33
door Daantje
Vier treinen per uur is overdreven maar ik denk dat nu de treinen ook twee keer per uur op de stoptreinstations stoppen die wel extra reizigers zouden kunnen trekken en de reizigers zouden ook anders verdeeld kunnen worden over de stations. Ik heb jaren in Krabbendijke gewoond en mijn vader werkte in Rijswijk (ZH) en ging altijd met de trein naar zijn werk. Hij ging dan met de auto naar Kruiningen-Yerseke om daar de Intercity te pakken, als die in Krabbendijke gestopt was, was hij vast en zeker daar opgestapt. Zo zijn er meer mensen uit bijvoorbeeld Wemeldinge, Hansweert, etc die nu naar Kruiningen rijden maar anders misschien in Kapelle zouden opstappen. In de tijd dat ik er woonde werd er al drastisch gesneden in buslijnen dus er kan nooit veel meer van over zijn. Vergeet niet dat vrijwel alle scholieren uit de wijde omtrek op school zitten in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg of Vlissingen waar een extra trein best een aantrekkelijk alternatief kan zijn voor een sporadisch rijdende bus.