Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor isadora » Do 18 Jul 2013, 21:08

Leuke plannen, maar het zal nog even duren:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... eld-145452

JuulStikkelbroek
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 19 Nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor JuulStikkelbroek » Vr 15 Nov 2013, 16:09

Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.
Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.

Lees verder op: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinver ... dichterbij
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor deadlock » Vr 15 Nov 2013, 17:03

Tram doortrekken naar Keulen ;) Zou dat dan de eerste tram zijn die door drie landen rijdt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor huibf » Vr 15 Nov 2013, 20:06

? Keulen en aken liggen beide in Dld? Hoezo 3 landen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Ardan » Vr 15 Nov 2013, 20:11

Tram uit Hasselt ;)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Erno-BE » Vr 15 Nov 2013, 21:49

Trein uit Liege is ook mogelijk.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor isadora » Za 16 Nov 2013, 06:52

Erno-BE schreef:Trein uit Liege is ook mogelijk.

Ja, of de EuroStar uit London.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Ronald » Za 16 Nov 2013, 12:13

Behalve de vervanging van een dieseltrein door een elektrische verbetert er dus voorlopig niets aan de verbinding naar Aachen.

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Karl » Za 16 Nov 2013, 13:20

Is lijn 50 niet sneller?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Mr-W » Za 16 Nov 2013, 14:06

@karl
Lijn 50 Maastricht Station NS - Aachen(D) Hauptbahnhof doet er 61 Minuten over het hele traject . s32100 en s11900 samen duurt 59 Minuten dus de trein is sneller.Echter rijdt de s11900 maar 1x per uur tussen Hrl en Aken hbf. Lijn 50 rijdt 4x per uur en in de daluren 2x per uur dus de bus is een betere verbinding.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Suus » Za 16 Nov 2013, 14:19

De bus kan in de praktijk ook wel een stukje sneller. Er zit best wel veel lucht in de dienstregeling. Mijn ervaring is dat de bus tussen Maastricht en Gulpen in elk dorp drie minuten stilstaat bij een tijdhalte, vervolgens paft de buschauffeur nog twee sigaretten weg op het busstation van Gulpen om nog steeds iets te vroeg aan te komen in Aachen :lol:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor fogeltje » Za 16 Nov 2013, 14:49

Mr-W schreef:@karl
Lijn 50 Maastricht Station NS - Aachen(D) Hauptbahnhof doet er 61 Minuten over het hele traject . s32100 en s11900 samen duurt 59 Minuten dus de trein is sneller.Echter rijdt de s11900 maar 1x per uur tussen Hrl en Aken hbf. Lijn 50 rijdt 4x per uur en in de daluren 2x per uur dus de bus is een betere verbinding.

Bovendien vind ik een tijdwinst van 2 minuten niet noemenswaardig. Dan pak ik liever de bus. Niet overstappen en waarschijnlijk goedkoper.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Plutona
Berichten: 246
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Plutona » Ma 26 Jan 2015, 13:00

Er zijn geruchten dat vanaf december de stoptrein Heerlen - Aachen verdwijnt, omdat dan in Duitsland de ringspoorbaan Stolberg - Herzogenrath - Würselen - Stolberg voltooid is.
Iemand een idee wat het alternatief voor Nederland betekent?

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor waldo79 » Ma 26 Jan 2015, 13:03

Vooralsnog niks, op basis van een gerucht valt niets op te maken.
Mij best :)

Plutona
Berichten: 246
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Plutona » Ma 26 Jan 2015, 13:18


Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Suus » Ma 26 Jan 2015, 13:24

Het ITF-bureau van Nordrhein-Westfalen (de afdeling van het regionale ministerie van verkeer verantwoordelijk voor de regionale treindiensten) heeft het in hun toekomstvisie over een RE18 Maastricht - Heerlen - Aachen: http://www.kcitf-nrw.de/angebotsplanung/#sprungmarke-3
Rame à l'approche

Plutona
Berichten: 246
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Plutona » Ma 26 Jan 2015, 13:27

Lopen er dan niet verschillende plannen door elkaar?
Die van de DB voor een verbinding Maastricht - Heerlen - Aachen, en die van de NS voor een verbinding Eindhoven - Heerlen - Aachen...

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 26 Jan 2015, 13:28

De concessie Limburg heeft het erover dat de stoptrein Aachen - Heerlen gekoppeld moet worden aan de sneltrein Maastricht - Heerlen vanaf 2017.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor reisthijs » Ma 26 Jan 2015, 14:27

Plutona schreef:Even opgezocht, op pagina 2...
Daar lees ik dat ze in de overgangsperiode een pendeldienst Heerlen-Herzogenrath willen laten rijden.

Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.

Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

ICE11
Berichten: 93
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor ICE11 » Ma 26 Jan 2015, 15:08

reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.


Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.

Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.


Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Z2N » Ma 26 Jan 2015, 16:18

ICE11 schreef:
reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.


Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.


Deze zijn dan ook verplicht gesteld voor de komende concessie Limburg, welke de treindienst Maastricht - Aken gaat omvatten zodra de elektrificatie afgerond is.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor waldo79 » Ma 26 Jan 2015, 19:40

ICE11 schreef:
Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.


Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?

Qua vervoersprestatie lijkt de richting Maastricht me kansrijker dan vanuit Eindhoven. Gewoon een fatsoenlijke overstap maken in Heerlen. Aken - Maastricht behoort tot dezelfde economische regio. Zaak is dat te versterken.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Mr-W » Ma 26 Jan 2015, 20:01

waldo79 schreef:
ICE11 schreef:
Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.


Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?

Qua vervoersprestatie lijkt de richting Maastricht me kansrijker dan vanuit Eindhoven. Gewoon een fatsoenlijke overstap maken in Heerlen. Aken - Maastricht behoort tot dezelfde economische regio. Zaak is dat te versterken.

Voor Eindhoven/Rotterdam valt ook wat te zeggen voor internationale langeafstandsvervoer,net zoals Düsseldorf-Den Haag over de HSL.
Lijn 50 & Lijn 150 verlengt naar Aken gaan zelfs een 10 minutendienst rijden per bus,dus regionale versterking genoeg lijkt mij,wel jammer dat er geen verhoogd comfort is geëist door de provincie Limburg.
Z2N schreef:
ICE11 schreef:
reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.


Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.


Deze zijn dan ook verplicht gesteld voor de komende concessie Limburg, welke de treindienst Maastricht - Aken gaat omvatten zodra de elektrificatie afgerond is.

Moeten het trouwens treinstellen zijn of kan Arriva/DB gewoon met een Duitse Locomotief en moderne rijtuigen rijden ?

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor waldo79 » Ma 26 Jan 2015, 20:56

Voor Eindhoven/Rotterdam valt ook wat te zeggen voor internationale langeafstandsvervoer,net zoals Düsseldorf-Den Haag over de HSL.

De afstanden over conventioneel spoor zijn nogal groot in verhouding tot het stukje HSL. Net zo goed als dat vanuit Eindhoven de eindbestemming in Duitsland niet verder dan Aken zal zijn. Aken ligt ongunstig in het Duitse railnetwerk. Er komen daar enkel RE - RB en grensoverschrijdend HSL naar België - Frankrijk. Richting het Roergebied en Keulen enkel HSL + RE-treinen. Dit geeft m.i. aan dat Aken vooral op Nederland gericht is.

Ik blijf erbij dat een goede overstap in Heerlen vooralsnog voldoende is (A) Op langere termijn kun je Aken integreren in het Nederlandse IC-netwerk, net zoals Antwerpen en Brussel dat feitelijk al zijn. Luik hoort daar ook bij en die stad is beter geïntegreerd richting Frankrijk vanuit Zuid-Limburg.
Mij best :)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor deadlock » Ma 26 Jan 2015, 21:08

Ik denk juist dat integratie op korte termijn heel voordelig is. Elektrisch, eens per twee uur, de IC doortrekken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast