Pagina 2 van 4

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: do 18 jul 2013, 21:08
door isadora
Leuke plannen, maar het zal nog even duren:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... eld-145452

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 16:09
door JuulStikkelbroek
Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.
Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.

Lees verder op: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinver ... dichterbij

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 17:03
door deadlock
Tram doortrekken naar Keulen ;) Zou dat dan de eerste tram zijn die door drie landen rijdt?

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 20:06
door huibf
? Keulen en aken liggen beide in Dld? Hoezo 3 landen.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 20:11
door Ardan
Tram uit Hasselt ;)

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: vr 15 nov 2013, 21:49
door Nitein-Repart
Trein uit Liege is ook mogelijk.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: za 16 nov 2013, 06:52
door isadora
Erno-BE schreef:Trein uit Liege is ook mogelijk.
Ja, of de EuroStar uit London.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: za 16 nov 2013, 12:13
door Ronald
Behalve de vervanging van een dieseltrein door een elektrische verbetert er dus voorlopig niets aan de verbinding naar Aachen.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: za 16 nov 2013, 13:20
door Karl
Is lijn 50 niet sneller?

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: za 16 nov 2013, 14:06
door Mr-W
@karl
[wiki]Lijn 50 Maastricht Station NS - Aachen(D) Hauptbahnhof[/wiki] doet er 61 Minuten over het hele traject . s32100 en s11900 samen duurt 59 Minuten dus de trein is sneller.Echter rijdt de s11900 maar 1x per uur tussen Hrl en Aken hbf. Lijn 50 rijdt 4x per uur en in de daluren 2x per uur dus de bus is een betere verbinding.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: za 16 nov 2013, 14:19
door Suus
De bus kan in de praktijk ook wel een stukje sneller. Er zit best wel veel lucht in de dienstregeling. Mijn ervaring is dat de bus tussen Maastricht en Gulpen in elk dorp drie minuten stilstaat bij een tijdhalte, vervolgens paft de buschauffeur nog twee sigaretten weg op het busstation van Gulpen om nog steeds iets te vroeg aan te komen in Aachen :lol:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: za 16 nov 2013, 14:49
door fogeltje
Mr-W schreef:@karl
[wiki]Lijn 50 Maastricht Station NS - Aachen(D) Hauptbahnhof[/wiki] doet er 61 Minuten over het hele traject . s32100 en s11900 samen duurt 59 Minuten dus de trein is sneller.Echter rijdt de s11900 maar 1x per uur tussen Hrl en Aken hbf. Lijn 50 rijdt 4x per uur en in de daluren 2x per uur dus de bus is een betere verbinding.
Bovendien vind ik een tijdwinst van 2 minuten niet noemenswaardig. Dan pak ik liever de bus. Niet overstappen en waarschijnlijk goedkoper.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 13:00
door Plutona
Er zijn geruchten dat vanaf december de stoptrein Heerlen - Aachen verdwijnt, omdat dan in Duitsland de ringspoorbaan Stolberg - Herzogenrath - Würselen - Stolberg voltooid is.
Iemand een idee wat het alternatief voor Nederland betekent?

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 13:03
door waldo79
Vooralsnog niks, op basis van een gerucht valt niets op te maken.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 13:18
door Plutona

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 13:24
door Suus
Het ITF-bureau van Nordrhein-Westfalen (de afdeling van het regionale ministerie van verkeer verantwoordelijk voor de regionale treindiensten) heeft het in hun toekomstvisie over een RE18 Maastricht - Heerlen - Aachen: http://www.kcitf-nrw.de/angebotsplanung/#sprungmarke-3

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 13:27
door Plutona
Lopen er dan niet verschillende plannen door elkaar?
Die van de DB voor een verbinding Maastricht - Heerlen - Aachen, en die van de NS voor een verbinding Eindhoven - Heerlen - Aachen...

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 13:28
door CamilleKreemers
De concessie Limburg heeft het erover dat de stoptrein Aachen - Heerlen gekoppeld moet worden aan de sneltrein Maastricht - Heerlen vanaf 2017.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 14:27
door reisthijs
Plutona schreef:Even opgezocht, op pagina 2...
Daar lees ik dat ze in de overgangsperiode een pendeldienst Heerlen-Herzogenrath willen laten rijden.

Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.

Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 15:08
door ICE11
reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.
Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.
Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 16:18
door Z2N
ICE11 schreef:
reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.
Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.
Deze zijn dan ook verplicht gesteld voor de komende concessie Limburg, welke de treindienst Maastricht - Aken gaat omvatten zodra de elektrificatie afgerond is.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 19:40
door waldo79
ICE11 schreef:
Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?
Qua vervoersprestatie lijkt de richting Maastricht me kansrijker dan vanuit Eindhoven. Gewoon een fatsoenlijke overstap maken in Heerlen. Aken - Maastricht behoort tot dezelfde economische regio. Zaak is dat te versterken.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 20:01
door Mr-W
waldo79 schreef:
ICE11 schreef:
Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?
Qua vervoersprestatie lijkt de richting Maastricht me kansrijker dan vanuit Eindhoven. Gewoon een fatsoenlijke overstap maken in Heerlen. Aken - Maastricht behoort tot dezelfde economische regio. Zaak is dat te versterken.
Voor Eindhoven/Rotterdam valt ook wat te zeggen voor internationale langeafstandsvervoer,net zoals Düsseldorf-Den Haag over de HSL.
Lijn 50 & Lijn 150 verlengt naar Aken gaan zelfs een 10 minutendienst rijden per bus,dus regionale versterking genoeg lijkt mij,wel jammer dat er geen verhoogd comfort is geëist door de provincie Limburg.
Z2N schreef:
ICE11 schreef:
reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.
Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.
Deze zijn dan ook verplicht gesteld voor de komende concessie Limburg, welke de treindienst Maastricht - Aken gaat omvatten zodra de elektrificatie afgerond is.
Moeten het trouwens treinstellen zijn of kan Arriva/DB gewoon met een Duitse Locomotief en moderne rijtuigen rijden ?

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 20:56
door waldo79
Voor Eindhoven/Rotterdam valt ook wat te zeggen voor internationale langeafstandsvervoer,net zoals Düsseldorf-Den Haag over de HSL.
De afstanden over conventioneel spoor zijn nogal groot in verhouding tot het stukje HSL. Net zo goed als dat vanuit Eindhoven de eindbestemming in Duitsland niet verder dan Aken zal zijn. Aken ligt ongunstig in het Duitse railnetwerk. Er komen daar enkel RE - RB en grensoverschrijdend HSL naar België - Frankrijk. Richting het Roergebied en Keulen enkel HSL + RE-treinen. Dit geeft m.i. aan dat Aken vooral op Nederland gericht is.

Ik blijf erbij dat een goede overstap in Heerlen vooralsnog voldoende is (A) Op langere termijn kun je Aken integreren in het Nederlandse IC-netwerk, net zoals Antwerpen en Brussel dat feitelijk al zijn. Luik hoort daar ook bij en die stad is beter geïntegreerd richting Frankrijk vanuit Zuid-Limburg.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 21:08
door deadlock
Ik denk juist dat integratie op korte termijn heel voordelig is. Elektrisch, eens per twee uur, de IC doortrekken.