Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor deadlock » Ma 26 Jan 2015, 21:08

Oh en dat is een gevoel ik kan het niet echt heel erg goed staven met cijfers. Stom, ik weet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Suus » Ma 26 Jan 2015, 21:18

Mr-W schreef:Moeten het trouwens treinstellen zijn of kan Arriva/DB gewoon met een Duitse Locomotief en moderne rijtuigen rijden ?

Dubbeldeks materieel is echt niet nodig voor die verbinding en dan is een multicourant treinstel net zo praktisch.

waldo79 schreef:Ik blijf erbij dat een goede overstap in Heerlen vooralsnog voldoende is (A)

Eigenlijk vind ik een sneltrein Maastricht - Aachen een praktischer idee, er is vanuit Duitsland richting Maastricht gewoon meer vraag dan richting Sittard en Eindhoven. Een randvoorwaarde voor een sneltrein Aachen - Maastricht lijkt mij wel dat er in Aachen een betere aansluiting komt op een van de sneltreinen naar Köln. De overstap in Aachen uit Heerlen naar Köln (RE9 Köln - Siegen) is nu nog 16 minuten, dat moet toch beter kunnen.

Wat je met Luik aanmoet weet ik niet. De NMBS wil daar op dit moment helemaal niets aan veranderen, omdat een eventuele private vervoerder uit Nederland grote politieke consequenties zal hebben voor de NMBS.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Karl » Ma 26 Jan 2015, 22:32

Ben wel benieuwd hoe dit verhaal zich verhoudt tot de nieuwe Limburgse concessie. Dan zou je opeens je treinmaterieel in Aachen kunnen gaan onderhouden? Als je moederbedrijf daar misschien al faciliteiten heeft...

Meer ontopic: volgens mij zie je overal in Europa vooral regionale verbindingen aan importantie winnen, bijvoorbeeld door het weg laten vallen van grenzen. Een verbinding Aachen - Maastricht via Heerlen doet dan drie van de belangrijkere steden aan. De verbindingen Aachen - Liege en Maastricht - Liege blijven dan overigens wel een zorgenkindje. Maar dat lijkt meer met de zuiderburen van doen te hebben dan met de Limburgers of de Duitsers...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor BR628 » Ma 26 Jan 2015, 22:38

Bee schreef: De overstap in Aachen uit Heerlen naar Köln (RE9 Köln - Siegen) is nu nog 16 minuten, dat moet toch beter kunnen
Nou ken ik de punctualiteit van de RE9 niet maar dat ding heeft best een lange route te rijden. Als ik iets haat aan Mönchengladbach/Viersen is het wel de krappe aansluiting vanuit respectievelijk Köln en Duisburg naar Venlo. Dan vind ik dat kwartiertje in Aachen wel fijn.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor waldo79 » Ma 26 Jan 2015, 23:34

Inderdaad, aansluitingen van 25 of zelfs 32 minuten zijn vervelender dan die van een kwartier.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Statler Rail » Di 27 Jan 2015, 00:18

Bee schreef:
Mr-W schreef:Moeten het trouwens treinstellen zijn of kan Arriva/DB gewoon met een Duitse Locomotief en moderne rijtuigen rijden ?

Dubbeldeks materieel is echt niet nodig voor die verbinding en dan is een multicourant treinstel net zo praktisch.

Sterker nog, de NS heeft de treinen al besteld. 60 stuks Flirt-3. Precies genoeg voor Limburg, Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. En het leuke is: die productiecapaciteit bij Stadler is nu door NS geclaimd, zodat concurrenten daar geen gebruik van kunnen maken. Dát hadden ze bij Arriva en Veolia niet zien aankomen... :twisted:

Ja, "officieel" zou NS die Flirts nodig hebben omdat er door de OV-kaart voor MBO'ers anders te weinig treinen zouden zijn. Bullshit natuurlijk, maar zogenaamd daarom konden ze versneld via een onderhandse procedure worden gekocht, waardoor ze mooi op tijd voor de concessie Limburg geleverd kunnen worden. En de andere vervoerders achter het net vissen. En mocht NS Limburg onverhoopt toch niet winnen, dan zijn ze altijd nog ergens op het onbedreigde hoofdrailnet in te zetten.

Gelukkig zijn er nog andere treinfabrikanten die betaalbare treinen kunnen bouwen die voldoen aan de specificaties voor deze aanbestedingen. Bijvoorbeeld treinfabrikant CAF. Oh wacht, er kwam net in oktober een enorme bestelling binnen voor 120 Sprinters voor... de NS! Dus ook die productiecapaciteit is door NS al vakkundig van de markt gehaald. Wat is het toch gemakkelijk als je als vervoerder een grote machtspositie en vrijwel oneindig geld hebt... :evil:

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Thom91 » Di 27 Jan 2015, 00:23

Lezen is een kunst, die FLIRT'S zijn niet voor de regionale lijnen. Meerdere malen door NS gezegd.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor reisthijs » Di 27 Jan 2015, 09:26

Ik heb ook nergens gelezen dat NS multicourante sprinters heeft besteld.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Statler Rail » Di 27 Jan 2015, 11:14

Wedden dat die Flirts wél naar Limburg gaan? Mits NS/Abellio wint natuurlijk. Uiteraard gaat NS niet in de media zeggen dat de situatie is zoals ik hiervoor heb beschreven. Maar als je simpel optelt wat de materieelbehoefte is op het hoofdrailnet en bij de aanbestedingen waar NS wil winnen, dan is heel duidelijk dat de CAF-sprinters voor het hoofdrailnet zijn terwijl de FLIRTS gebruikt gaan worden in de aanbestedingen.

Die CAF-Sprinters zijn gewoon voor het hoofdrailnet, dus die zijn niet multicourant. Waar het om gaat is dat NS er voor zorgt dan concurrenten daar geen treinen voor Limburg kunnen bestellen, omdat hun orderboek nu vol zit met die NS-bestelling. Daardoor worden concurrenten gedwongen om duurdere treinen te kopen of extra geld te betalen aan Stadler of CAF zodat die hun productiecapaciteit kunnen verhogen. Dat is een financieel nadeel voor de concurrenten van NS.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 27 Jan 2015, 11:30

NS heeft natuurlijk voordeel als ze ook Limburg willen, echter zie ik dan niet waarom ze er 60 bestellen?
Limburg heeft er maar 23 nodig voor de Maaslijn en maximaal 26 voor de stoptreinen in de Voet van Limburg. Dan heb je 46 stellen in totaal. Dan reken ik met de volgende aannames:

stoptrein Roermond - Venlo - Nijmegen: spits 2 stellen * 6 omlopen = 12 stellen D
stoptrein Venray - Nijmegen: spits 3 stellen * 3 omlopen = 9 stellen D
stoptrein Kerkrade - Maastricht: spits 2 stellen * 4 omlopen = 8 stellen E
stoptrein Maastricht - Roermond: spits 2 stellen * 4 omlopen = 8 stellen E
sneltrein Heerlen - Maastricht: spits 2 stellen * 1 omloop = 2 stellen E
sneltrein Aachen - Heerlen - Maastricht: spits 2 stellen * 2 omlopen = 4 stellen E
stoptrein Heerlen - Sittard: spits 1 stel * 2 omlopen = 2 stellen E.

In totaal dus 21 stellen E en 24 stellen D. Beide series 2 reservestellen erbij. Hierbij geldt ook nog dat de huidige treinen van Veolia van de Heuvellandlijn moet worden overgekocht met controle van een externe accountant.

Daarnaast heeft NS nu op veel trajecten problemen met de capaciteit (vaker tekort dan over) in de spits. Zo willen ze van de MAT'64 af. Ook verwacht ik wel een toename van reizigers als de MBO'ers met de trein gaan reizen.

EDIT: tuurlijk, ik lees je vorige bericht en natuurlijk is Kampen - Zwolle - Enschede ook in aanbesteding. Dat ben je er ook ongeveer 15 tot 20 nodig.

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor bartjemestrom » Di 27 Jan 2015, 13:10

En niet te vergeten is dat de diesel GTW stellen van Roermond-Nijmegen mogen gebruikt worden tot de elektrificering afgerond is.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor reisthijs » Di 27 Jan 2015, 14:37

De nieuwe concessiehouder heeft in december 2016 een stuk of tien/twaalf nieuwe stellen nodig. Dat is genoeg voor Roermond-Maastricht + Sittard-Heerlen. In 2017 nog een paar extra stellen voor de dienst naar Aachen.

Peanuts voor een grote fabrikant van rollend materieel. De orderportefeuille van Stadler is met 60 stellen echt nog niet vol.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Ronaldussen » Di 27 Jan 2015, 16:13

Statler Rail schreef:Wedden dat die Flirts wél naar Limburg gaan? Mits NS/Abellio wint natuurlijk.

Dat gaan ze niet. De Flirts worden door NS besteld en komen dus in het bezit van NS. Aangezien Abellio zich ingeschreven heeft voor de concessie Limburg en niet NS, zal Abellio zélf voor materieel moeten zorgen. Als zij die aangeleverd krijgen van NS (doorschuifspelletje) kun je met zekerheid zeggen dat de overige partijen naar de rechter zullen stappen en de kans is dan redelijk aanwezig dat ze die rechtszaak zullen winnen ook. Dat risico zullen NS/Abellio echt niet nemen.

Die Flirts zijn besteld vanwege het (toekomstige) sprintertekort. Mat. 64 gaat er uit, SGMm is aan vervanging toe en NS kan het DDZ ook goed gebruiken in de IC-diensten (zeker aangezien het Virm nu de revisie in gaat) in plaats van in de sprinterdiensten in te zetten.
DD-AR/DDM opnieuw inzetten heeft ook een aardig prijskaartje en kan slechts voor een beperkte tijd...
Fear builds walls

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2060
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor isadora » Di 27 Jan 2015, 16:49

CamilleKreemers schreef:...
Limburg heeft er maar 23 nodig voor de Maaslijn en maximaal 26 voor de stoptreinen in de Voet van Limburg. Dan heb je 46 stellen in totaal. Dan reken ik met de volgende aannames:
....

Volgens mijn rekenmachine: 23+26=49
De rest van je rekenkunsten heb ik maar niet nagelopen. (A)

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor marvinkok » Wo 28 Jan 2015, 11:38

Ronaldussen schreef:
Statler Rail schreef:Wedden dat die Flirts wél naar Limburg gaan? Mits NS/Abellio wint natuurlijk.

Dat gaan ze niet. De Flirts worden door NS besteld en komen dus in het bezit van NS. Aangezien Abellio zich ingeschreven heeft voor de concessie Limburg en niet NS, zal Abellio zélf voor materieel moeten zorgen. Als zij die aangeleverd krijgen van NS (doorschuifspelletje) kun je met zekerheid zeggen dat de overige partijen naar de rechter zullen stappen en de kans is dan redelijk aanwezig dat ze die rechtszaak zullen winnen ook. Dat risico zullen NS/Abellio echt niet nemen.

Die Flirts zijn besteld vanwege het (toekomstige) sprintertekort. Mat. 64 gaat er uit, SGMm is aan vervanging toe en NS kan het DDZ ook goed gebruiken in de IC-diensten (zeker aangezien het Virm nu de revisie in gaat) in plaats van in de sprinterdiensten in te zetten.
DD-AR/DDM opnieuw inzetten heeft ook een aardig prijskaartje en kan slechts voor een beperkte tijd...

Wordt dat materiaal niet door NSFS aangeschaft en dan door NS geleased? Dan kan er natuurlijk gewoon geleased worden tot de Abellio concessie ingaat en dan least Abellio de stellen weer ;)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Suus » Wo 28 Jan 2015, 11:50

Als SGM én DD-AR én nog een restantje Plan V vervangen moet worden en bovendien op sommige plekken ook nog een capaciteitsverhoging én een frequentieverhoging wordt doorgevoerd, dan zie ik niet hoe je die Flirts voor Limburg kan inzetten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor reisthijs » Wo 28 Jan 2015, 12:50

SGM is nog niet dringend aan vervanging toe, die kunnen gewoon blijven rijden tot de komst van SNG.

Er zouden eventueel nog wel tijdelijk een paar Flirts in Limburg ingezet kunnen worden, als overgangssituatie mocht de nieuwe vervoerder niet op tijd over voldoende nieuwe treinen kunnen beschikken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 28 Jan 2015, 14:49

marvinkok schreef:Wordt dat materiaal niet door NSFS aangeschaft en dan door NS geleased? Dan kan er natuurlijk gewoon geleased worden tot de Abellio concessie ingaat en dan least Abellio de stellen weer ;)

Met zo'n constructie gaan Veolia/Arriva vast niet akkoord en ik denk de provincie Limburg ook niet.

@Reisthijs: Roep dat maar niet te hard. SGMm krijgt geen magneetremmen meer en voor de deurproblemen is blijkbaar ook nog geen definitieve oplossing gevonden. Er komt een moment dat de inspectie zegt: Afvoeren dat spul. Bovendien loopt dat spul ook wel aardig tegen een tussentijdse revisie/onderhoudsbeurt (hoe je het noemen wil) aan. Het is nog maar de vraag of NS daar nog geld voor wil uittrekken...
Fear builds walls

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor deadlock » Wo 28 Jan 2015, 15:00

Volgens mij is het nog steeds niet zeker of die magneetremmen er wel of niet komen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor marvinkok » Wo 28 Jan 2015, 15:26

Zijn de 2-tjes ook niet ouder dan de nieuwste V-tjes die nog rondrijden? Dan lijkt me afvoer van V-tjes en 2-tjes waarschijnlijker en daarna, als de kinderziektes uit het SNG zijn, kunnen ook de 3-tjes aan de kant.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor reisthijs » Wo 28 Jan 2015, 15:43

Bouwjaar is hier niet relevant, de 2-tjes hebben nog niet lang geleden een zeer uitgebreide revisie gehad. zou zonde zijn om ze zo snel daarna af te voeren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Gekko123 » Wo 28 Jan 2015, 23:21

marvinkok schreef:Zijn de 2-tjes ook niet ouder dan de nieuwste V-tjes die nog rondrijden? Dan lijkt me afvoer van V-tjes en 2-tjes waarschijnlijker en daarna, als de kinderziektes uit het SNG zijn, kunnen ook de 3-tjes aan de kant.

In aansluiting op de post van reisthijs: de V-tjes die het langste in dienst blijven zijn juist de stellen die qua leeftijd het oudste zijn. Reden is het wel/niet gehad hebben van een tussentijdse revisie.

deadlock schreef:Volgens mij is het nog steeds niet zeker of die magneetremmen er wel of niet komen.

Op Somda zijn er enkele medewerkers van NS die zeggen dat er definitief geen magneetremmen komen in de tweetjes SGM. De drietjes zijn wel voorzien, die zitten daar op de middenbak.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Michael » Do 29 Jan 2015, 18:30

Ik heb juist begrepen dat magneetremmen bij de 2tjes niet mogelijk is omdat alle draaistellen aangedreven zijn.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Suus » Do 29 Jan 2015, 18:35

Daar was een oplossing voor verzonnen maar die is dus volgens goed ingelichte bronnen geschrapt omdat er nu zoveel nieuwe sprinters komen op relatief korte termijn.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9542
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Berichtdoor Wubbo » Do 29 Jan 2015, 18:43

Een ding weet je zeker bij het materieelbeleid van NS: wat vandaag zeker is, kan morgen weer anders zijn. Zie DDAR, zie DDM, zie plan U, zie plan V, zie ...


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast