Pagina 4 van 4

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: do 29 jan 2015, 21:08
door ICE105
Statler Rail schreef: Ja, "officieel" zou NS die Flirts nodig hebben omdat er door de OV-kaart voor MBO'ers anders te weinig treinen zouden zijn. Bullshit natuurlijk, maar zogenaamd daarom konden ze versneld via een onderhandse procedure worden gekocht, waardoor ze mooi op tijd voor de concessie Limburg geleverd kunnen worden. En de andere vervoerders achter het net vissen. En mocht NS Limburg onverhoopt toch niet winnen, dan zijn ze altijd nog ergens op het onbedreigde hoofdrailnet in te zetten.
Je overschat de slimheid van NS nogal. NS dacht op het HRN de dingen te kunnen doen als Arriva en Veolia: u eist het niet? Dan leveren wij het niet. Door het politieke reactie daarop zijn de laatste 2 opties voor de Sanitair Loze Treinen (SLT) niet gelicht. Geen probleem, het oude Plan V kon nog wel even mee. Echter ondertussen loopt Plan V op zijn laatste poten. Is vrijwel al het ICR nodig om Arriva van de HSL te houden. En het vervoer neemt (in de spits) de komende jaren niet af omdat men bezuinigen op de OV studentenkaart toch niet aandurft. NS had de aanbesteding voor sprinter materieel veel eerder moeten beginnen. Door dat niet te doen is nu een paniekbestelling nodig bij Stadler voor het HRN. Zonder deze bestelling ontstaat teveel politiek gedoe over overvolle treinen als Plan V aan de kant gaat. En dan weet je als NS vrijwel zeker dat vanaf 2025 het HRN (deels) in de openbare aanbesteding gaat.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: do 29 jan 2015, 21:41
door Suus
De aanbesteding voor nieuwe sprinters is al ergens in 2012 begonnen. De Fyra zou gaan rijden en het overtollige ICR zou het middel worden om tekorten op te vangen. DDZ kon dan in de sprinterdienst blijven zolang als nodig en ICR kon ter compensatie in de IC's blijven rijden.

Het zou vreemd zijn geweest als NS al voordat de V250 ging rijden had geweten dat die trein na een half jaar definitief zou verdwijnen en de uitbreiding van de SOV is ook vrij plotseling gebeurt nadat er eind 2012 nog krantenartikelen waren dat de politiek daarmee korte metten wilde maken. Een op het eerste oog solide plan is daarmee keihard onderuit gehaald door een totaal andere, niet echt voorspelbare werkelijkheid.

Anyway, ik geloof echt niet dat men de spoedbestelling bij Stadler alvast doet met een mogelijke inzet voor Limburg in het achterhoofd. Want als je dan toch verliest zit je wel met 60 fonkelnieuwe treinstellen. Stadler heeft een reputatie snel te kunnen leveren en als het water je aan de lippen staat moet je toch wat doen en de contacten tussen de concerns lagen er natuurlijk al door Abellio NL en DE. Het zou wel kunnen dat er nog een tweede optie bij de nu geplaatst bestelling zit die wel voor Limburg gelicht kan worden, dat soort sneaky zaken zou mij dus niet verbazen.

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Geplaatst: do 29 jan 2015, 23:52
door reisthijs
ICE105 schreef:NS had de aanbesteding voor sprinter materieel veel eerder moeten beginnen. Door dat niet te doen is nu een paniekbestelling nodig bij Stadler voor het HRN.
NS is ruim op tijd begonnen maar men heeft bewust zitten treuzelen. Onder het mom van zorgvuldigheid, juist om paniekbestellingen te voorkomen...