Actuele instapinfo Den Bosch

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Geert »

Iemand dit al in het echt gezien? Werkt het goed?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XyZKx6QGTNY[/youtube]
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door deadlock »

Ik vind het echt een vet idee en er lijkt echt overal aan gedacht te zijn maar ik ben inderdaad ook heel benieuwd of het werkt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Tom »

Ik vraag me af of er rekening wordt gehouden met potentiële uitstappers. Vooral op de grotere stations komt het voor dat de helft van de passagiers de trein weer verlaat. Het kan dus voorkomen dat het systeem detecteert dat de hele trein vol zit, terwijl later op het station blijkt dat een groot deel van de passagiers de trein verlaat. Overigens ben ik wel positief, het systeem kan in mijn ogen wel bijdragen aan een vlottere in- en uitstap.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door BR628 »

Met name op de IJssellijn is het wel zo dat veel reizigers van station naar station reizen. Dus van Zwolle tot Deventer, van Deventer tot Zutphen, van Zutphen tot Arnhem, van Arnhem tot Nijmegen, van Nijmegen of Oss tot Den Bosch, van Den Bosch tot Tilburg enzovoort. Trein stroomt idd voor een groot deel steeds weer leeg en vervolgens weer vol. Vraag me af in hoeverre dat systeem daar rekening mee houdt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Thom91 »

Afbeelding
Fancy is het wel.
Komt wel goed schatje.
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Waalwijker »

Ergens houdt het op. Het klopt wel wat NS zei. De verwachtingen komen ook steeds hoger te liggen betreft reisinformatie. Zo blijkt maar weer uit deze reacties.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Thom91 »

Reizigersindicatoren en LED-panelen
Afbeelding
NS Reizigers en ProRail zijn sinds 4 maart een proef gestart op het traject Zwolle - Roosendaal met het weergeven van drukte in treinen. Dit loopt via een app die bij 1000 geïnteresseerden is geïnstalleerd. De gebruikers kunnen zien waar het in de trein het drukst is en waar je je fiets neer kan zetten.

Afbeelding
Afbeelding van de druktemeter in de app.

NS gebruikt hiervoor infraroodpanelen die geïnstalleerd zijn in 10 stellen ICM. Er zitten er ongeveer 10 per rijtuig waardoor de drukte vrij goed bekeken kan worden. Op onderstaande afbeelding is de telstrip goed te zien.
Afbeelding

Proef in 's-Hertogenbosch
Sinds afgelopen maandag is op station 's-Hertogenbosch een scherm opgehangen waar deze informatie ook op hangt. Het staat normaal gesproken uit maar gaat zo'n 3 minuten voordat de trein arriveert aan en geeft de drukte in de trein weer, waar de deuren zijn en welke klasse. Onderstaande afbeeldingen geeft weer hoe die LED-Balk eruit ziet als hij uit staat.
Afbeelding
Afbeelding

Op het moment dat de trein aankomt springt de balk aan geeft de drukte in de trein aan. In mijn geval was de trein erg rustig waardoor overal groene balken werden getoond en een oranje. Die oranje was erg ver buiten beeld en veel tijd had ik niet dus geen afbeelding van.
Afbeelding

Van het aankomen en uit- en instappen heb ik een filmpje gemaakt en een paar matige afbeeldingen erin dus je zal het vooral moeten doen met het filmpje. Wat opvalt, helaas niet in de filmpje te zien, is dat het niet real-time werkt. Als er een lading mensen uitstapt zal het bord niet van rood naar groen springen en vice versa. Verder werd de machinist geassisteerd bij het neerzetten van zijn trein dus vandaar dat hij ook zo netjes bij het pijltje staat.
Ik hoop dat jullie er wat wijzer van zijn geworden. :)
Als er nog vragen en/of opmerkingen zijn plaats ze graag, kan ik het geheel aanvullen.
Komt wel goed schatje.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Ruben »

Thom91 schreef: Verder werd de machinist geassisteerd bij het neerzetten van zijn trein dus vandaar dat hij ook zo netjes bij het pijltje staat.
Ah, assistentie, dat verklaart de nette plaatsing. Ik ben benieuwd hoe men daar een structureler karakter aan gaat geven want het was de eerste twijfel die bij me opkwam. Voor de rest ben ik zeer positief over dit briljante gebruik van techniek.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door deadlock »

Een hele rij blauwe lampen in de perronrand zodat de mcn weet waar hij moet stoppen :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Daniel »

Qua structurele oplossing: ik neem aan dat men ook wel een blauw lampje aan die ledbalk kan hangen wat gaat branden op de plek waar de balk de voorkant van de trein aangeeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Geert »

Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht :twisted:)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Daniel »

Geert schreef:(ik denk meteen even aan Utrecht :twisted:)
Daar wordt de lamp ondertussen redelijk consequent gebruikt trouwens, al helpt een lamp op de plek voor 10 bakken ook niet veel als er 6 komen binnenrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht :twisted:)
Worden die massadetectoren die tegen de oude perronranden aanhingen teruggeplaatst bij de renoveringen van de perrons, eigenlijk?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door webguy »

Geert schreef:Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht :twisted:)
Dit kan je ook zien doordat de app precies weet welke treinstellen er ingezet worden - daaruit kan je vrij makkelijk de lengte uitrekenen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Suus »

Waar ik voor vrees is dat de proef mislukt omdat het te beperkt is opgezet om echt te kunnen functioneren terwijl de kosten voor zo'n enorm paneel niet gering zullen zijn. Ik vind het wel heel slim dat ze een LED-balk hebben opgehangen en niet in het perron hebben gefrutseld, want daarmee wordt het bij grote drukte al snel onzichtbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Qua structurele oplossing: ik neem aan dat men ook wel een blauw lampje aan die ledbalk kan hangen wat gaat branden op de plek waar de balk de voorkant van de trein aangeeft.
Is de meest structurele oplossing niet gewoon de bakbordjes op de juiste plaats neer te zetten? En daar die ledbalk op aanpassen.
Daniel schreef:Daar wordt de lamp ondertussen redelijk consequent gebruikt trouwens, al helpt een lamp op de plek voor 10 bakken ook niet veel als er 6 komen binnenrijden.
Helaas heeft spoor 5 in Utrecht geen blauwe lamp. Daar stoppen de treinen dus nog steeds consequent te ver naar voren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Thom91 »

webguy schreef:
Geert schreef:Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht :twisted:)
Dit kan je ook zien doordat de app precies weet welke treinstellen er ingezet worden - daaruit kan je vrij makkelijk de lengte uitrekenen.
Alsof iedere nono weet dat een 40xx een drietje is en 42xx een viertje..
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door webguy »

Het ging mij er om dat het systeem de lengte alleen kan uitrekenen als 'ie het materieel weet. Dat 'ie het materieel weet kan je dus zien omdat de materieelgegevens er staan. En het systeem heeft vast ergens een tabelletje met welke materieel types er zijn (nummers) en hoe lang elk type is (lengte).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Thom91 »

Ik dacht dat je de reiziger bedoelde :@
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Karl »

Reiziger? Jij bent zeker nieuw hier. ;)
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Meltrain »

Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Citaro »

Meltrain schreef:Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Stapte vanmorgen vanuit een VIRM in de 3600 uit in Den Bosch en de LED-balk deed het toen niet in ieder geval.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Volgens mij rijdt er planmatig geen VIRM meer in de s3600. Bij ICR wordt inderdaad de drukte niet automatisch gemeten.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Dan geeft de app geen info en blijven de LED schermen uit.
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Actuele instapinfo Den Bosch

Bericht door webguy »

Het gaat om tien aangepaste ICMms die (soms) in de s3600 rijden - eigenlijk niet op gelet of ze al ergens anders gevonden zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten