`Bibus kan in 2009 al over Duits Lijntje`

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

`Bibus kan in 2009 al over Duits Lijntje`

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jul 2008, 17:25

`Bibus kan in 2009 al over Duits Lijntje`

door Rien van der Steen en Peter van Erp

DEN BOSCH - 'Tussen de vier uitgewerkte plannen voor hoogwaardig openbaar vervoer in de regio Noordoost-Brabant valt er één op, door zijn omvang en combinatie in parallelle ontwikkelingen.
Afbeelding

De bedrijvencombinatie Zuiderkruis wil twee hoofdassen door de regio trekken: de BoBo-lijn (Boxtel-Boxmeer) en de HeOs-lijn (Helmond-Oss). Deze assen sluiten allemaal aan op een treinstation. Op de assen zelf moet een bimodale bus gaan rijden. Deze 'bibus' kan zowel op spoor als asfalt rijden. "Comfort voor de reiziger met een halte voor de deur, maar snelheid tussen de bestemmingen Zo kan het openbaar vervoergebruik in de regio van een schamele 2 procent nu naar 10 procent worden getild", aldus Frank Verkoijen, regiodirecteur van Movares.

Movares is één van de leidende krachten binnen het consortium Zuiderkruis, waar verder ook nog de gebiedsontwikkelaars Bouwfonds en Bohemen en de adviesbureaus Mobility Managers en Buck Consultants, aannemer Strukton Railinfra en vervoersbedrijf Veolia in deelnemen. Ingenieurs- en adviebureau Movares (het voormalige Holland Railconsult) bedacht de bibus, een combinatie van tram en bus. De bibus gaat net zo snel als een tram en rijdt voor het grootste deel over een eigen vrij spoor. "Maar het grote voordeel van de bibus is dus dat hij op punten waar dat gewenst is ook op luchtbanden verder kan, zonder noemenswaardig tijdverlies", licht Verkoijen toe. "Neem nou het probleem met de Keulsebaan in Boxtel. Als je daar met een lightrail meerdere keren per uur overheen moet, creëer je grote verkeersproblemen. En een ongelijkvloerse kruising bouwen is veel te kostbaar. Met de bibus is dat makkelijk op te lossen, want die gaat gewoon verder op de weg en rijdt zo naar het station." Dit voordeel is volgens Verkoijen essentieel. "Plannen neerleggen die of stuiten op grote maatschappelijke weerstand of niet te betalen zijn heeft geen zin. Zuiderkruis wil vooral een voorstel neerleggen dat kan", stelt Verkoijen.

Verkoijen heeft hoge verwachtingen van het plan van Zuiderkruis. "Wij hebben een heldere visie neergelegd voor de toekomst van de regio en de rol die goed openbaar vervoer daarin speelt. Wij maken dus de combinatie van nieuwe infrastructuur met ruimtelijke ontwikkeling. Een goede verbinding maakt namelijk de ontwikkeling van een bepaald gebied interessant. En met een deel van de meerwaarde die de grond hierdoor krijgt, kun je ook weer de aanleg van die verbinding bekostigen." Een keuze voor het Zuiderkruis biedt de regio ongekende kansen, weet Verkoijen "In feite hebben wij de nieuwe kaart voor Noordoost-Brabant getekend zoals het er in 2030 uit zou kunnen zien. We hebben de ontwikkeling van de hele regio in het plan vervat, met de versterking van de regionale kernen als doel." Zuiderkruis denkt onder andere aan een op duurzaamheid gegrond nieuw dorp tussen Uden en Boxmeer, de ontwikkeling van een op zorg en welzijn georiënteerde wijk nabij het nieuwe ziekenhuis in Uden-Noord, een modern kantoren- en bedrijventerrein bij Heesch en een landschappelijk dorp tussen Uden en Veghel."

De bibus wordt momenteel samen met de Technische Universiteit van Eindhoven en Veolia ontwikkeld. Verkoijen heeft er alle vertrouwen in dat al volgend jaar een eerste proefrit kan worden gereden tussen Boxtel en Veghel, over het slapende Duits Lijntje. Verkoijen: "Niet erg ingewikkeld, zo'n constructie. De bibus is snel en comfortabel, 24 meter lang en van alle gemakken voorzien. De overgang van weg naar rails en andersom gebeurt met sluizen. De bibus kan de overgangen maken met een snelheid van 40 kilometer per uur." Voorwaarde voor een optimaal comfort is echter wel dat de bibus zoveel mogelijk vrij baan krijgt met eigen rails. Verkoijen: "Een railverbinding krijgt van gebruikers per definitie altijd een hogere waardering dan vervoer over asfalt. Puur een kwestie van comfort. En dat moet je dan koppelen aan betrouwbaarheid en een hoge frequentie van stops op de haltes."

In totaal kost het Zuiderkruis-plan 166 miljoen euro, compleet met transferia op plekken waar hoofdwegen kruisen. Verder bestaat het plan uit de aanleg van 100 kilometer hov-netwerk, met 42 nieuwe haltes.

Bron: Brabants Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: `Bibus kan in 2009 al over Duits Lijntje`

Berichtdoor Ruben » Za 05 Jul 2008, 19:14

Wát een naam. Krijgen we nu ook een hobus en hebus? :roll:
Van sommige ideeën hoop je gewoon dat ze stilletjes teloor gaan (dit is daar een van), maar dan duiken ze toch weer elke keer op. Al de tweede keer dat ik me helemaal kapot lach om dat plaatje, én om het idee van een Amba op het spoor. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten