Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door hidihi »

reisthijs schreef:De grens over bij Weert? Doe het goed, of doe het niet.

Een pendeltreintje is gedoemd te mislukken. Dat hebben we kunnen zien bij dergelijke initatieven tussen Nederland en Duitsland: een regionale grensverbinding is alleen levensvatbaar als deze onderdeel is van een langer traject.
Een rechtstreekse trein Antwerpen Weert is inderdaad altijd het beste. Als we kijken naar alle verbindingen die naar Duitsland gereden hebben denk ik dat je geen sluitende uitspraak kan doen over korte pendel treinen. Bijvoorbeeld de zaterdagtrein van Syntus naar Emmerich was gewoon mislukt omdat deze alleen op zaterdag reed. Als ze een serieus experiment gedaan hebben( dus op doordeweekse dagen 1x per uur rijden) had de wereld er anders uit kunnen zien.

De reden waarom ik denk dat de trein Hengelo- Bad bentheim mislukt kan zijn is de ligging van de 140(IC Amsterdam-berlijn) ten opzich van de boemel naar Bad bentheim. De 140 is sneller dan de lokale Boemel . Tussen de lokale boemel en de 140 zit slechts 30 minuten. Met zo'n klein verschil stapt men sneller op de IC. Op het aanvak Weert Neerpelt/Hamont Achel gaan geen twee verschillende treinen rijden dus ik denk dat je het traject Bad-Bentheim-Hengelo geen goed vergelijkingspunt is.

Kijk je hoeft geen raket geleerde te zijn om te weten dat Weert-Antwerpen beter zou draaien dan Weert-Hamont Achel. De markt voor diesel loc's ligt nogal op z'n gat en als Hamont Achel klaar is kun je gewoon een rangeer loc inzetten(misschien is er wel ontheffingen voor de memor en ATB mogelijk). Het materieel zelf is vaak de hoogste kostenpost. Als je een oude rangeerloc kan inzetten kun je deze kostenpost zeer kan drukken. Wat zouden een verkoper bijvoorbeeld nog voor deze loc kunnen vragen http://www.bemorail.nl/awm/downloads/Te ... 96FIII.pdf ? Natuurlijk weet ik niet zeker of een internationale trein vanaf Weert winstgevend is daar moet gewoon uitgebreid onderzoek naar gedaan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten