Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhoven

Bericht door Mr-W »

De Eindhovense gemeenteraad heeft op 25 juni 2013 besloten:

- Per 1 juli 2013 te stoppen met gratis openbaar vervoer binnen de maatregel ‘Gratis met de bus voor 12- en 65+’ voor regionale Stadspasbezitters c.q. niet-Eindhovenaren.

- Per 1 januari 2014 het gratis openbaar vervoer 2014 voort te zetten voor alle inwoners van Eindhoven met een inkomen tot maximaal 120% van het sociaal minimum. De huidige maatregel waarbij de bus gratis is voor 12 min en 65 plus op vertoon van de stadspas vervalt daarmee.

Belangrijkste argumenten voor het eerste voorstel zijn dat de kosten afgelopen tijd structureel zijn gestegen en dat de regiogemeenten (Veldhoven, Waalre, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel, Best) niet bereid zijn gebleken het regionaal aandeel in de kosten mee te financieren.

(hoe komen die mensen trouwens aan een stadspas?)

Belangrijkste argument voor het tweede voorstel is dat het gratis openbaar vervoer dan terecht komt bij diegenen die dat financieel het hardst nodig hebben.

dit zou ik ook in Helmond willen of de bus weer voor iedereen op zaterdag gratis maken,alleen heeft onze dorpsraad het te druk met persoonlijke afrekeningen om een goed OV beleid te voeren.

Bron:
http://www.eindhoven.nl/artikelen/Grati ... 5-plus.htm
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door Raymond »

De abonnementen voor het zwembad en de schaatsbaan en ik dacht ook de bieb werken met de stadspas. En gezien je daarvoor geen inwoner van de gemeente hoeft te zijn is het dus redelijk makkelijk. Ben overigens wel benieuwd hoe men op die korte termijn dit goed wil communiceren.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door huibf »

Zoals gebruikelijk gebeurd dat niet...
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door Mr-W »

Zelfs de gemeente Eindhoven communiceert niet goed in zijn eigen folder :
"Alle inwoners van Eindhoven hebben een Stadspas ontvangen.
De Stadspas wordt ook verstrekt aan abonnees van de bibliotheek,
de Tongelreep en de kunstijsbaan. Omdat de gratis bus gekoppeld
is aan de Stadspas, mogen bijvoorbeeld ook kinderen uit Nuenen
die een abonnement hebben op de Tongelreep gratis met de
bus reizen"
De bewuste folder :
http://www.eindhoven.nl/web/file?uuid=1 ... tid=920686

Waarschijnlijk gaat er maandag veel discussie ontstaan tussen chauffeurs en reizigers uit de regio,zeker als het controle team langskomt en reizigers deze folder laten zien. Btw hoe zit het met speciaal onderwijs,ik dacht dat die altijd per taxi naar school gingen,mogen die nu nog steeds voor 9 uur reizen ?
Zelf vind ik dat kinderen/jongeren uit het speciaal onderwijs zoveel mogelijk moeten worden gestimuleerd om het ov te gebruiken(Zelfredzaamheid en Zelfstandigheid).
Echter op sommige scholen voor speciaal onderwijs is geen fatsoenlijk ov beschikbaar en moet iedereen met de taxi.(vooral die in afgelegen dorpen zoals Heeze/ Sterksel). die in Helmond en Eindhoven zijn volgens mij redelijk bereikbaar per ov.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door visgraat »

Als ik het goed begrijp kunnen Eindhovenaren die bijvoorbeeld in de bijstand zitten kunnen gratis door de stad toeren?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door Raymond »

De folder is niet bijgewerkt naar de nieuwe situatie. Zal ook niet gaan gebeuren gok ik.

@ Visgraat: klopt, maar pas vanaf 1 januari 2014 als de maatregel stopt voor 12- en 65+.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door huibf »

Vandaag stond op de monitor in de bus.
Wat Raymond zegt klopt.

Overigens kinderen onder de 11 die op speciaal onderwijs volgen mogen blijven reizen,ook voor 9 uur.
Zij krijgen een sticker op hun pas.

Hoe controleren ze nu of men uit Eindhoven komt? Dat staat op de pas !
Een detail. De foto kan je zelf op de pas plakken, dus je kan een paS vragen van een bekende uit Eindhoven en hoppa...
Overigens een BOA mag vragen om legitimatie....
Laatst gewijzigd door huibf op vr 28 jun 2013, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door Karl »

Maar daar staat toch niet op waar je woont? Binnen de geldigheid van mijn huidige paspoort ben ik al tussen meerdere gemeentes verhuisd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door Geert »

Nee, maar je legitimatie is natuurlijk wel geschikt om te constateren dat je niet de naam van je opa hebt :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door Aking »

Mijn vader heeft dezelfde initialen, Dus op zich zou ik zijn naam kunnen gebruiken (alleen moeten ze dan niet naar de geboortedatum kijken, dan scheelt t ineens 50 jaar :') )
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door huibf »

Karl schreef:Maar daar staat toch niet op waar je woont?
Dus wel.
Als je bent verhuisd van Geldrop naar Eindhoven, moet je dus een nieuwe pas aanvragen, andersom heb je geluk en dan is het slim om geen nieuwe pas aan te vragen....
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door Mr-W »

Gratis Busvervoer in Eindhoven :
Stap 1: Vraag de meedoenbijdrage aan
Vraag de Meedoenbijdrage aan via het formulier op de website. Komt u in aanmerking, dan krijgt u een brief (beschikking). In deze brief staat onder meer hoe u gebruik kunt maken van gratis openbaar vervoer. Dit geldt voor uzelf, maar meteen ook voor uw gezinsleden.

Stap 2: Vraag een persoonlijke OV-chipkaart aan
Voor het gratis openbaar vervoer heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Ieder gezinslid dat gebruik wil maken van het openbaar vervoer heeft een eigen kaart nodig. Een OV-chipkaart kost 7,50 euro (per kaart). Alleen voor kinderen tot 4 jaar is de kaart niet nodig. Zij reizen altijd gratis in het openbaar vervoer. Heeft u al een persoonlijke OV-chipkaart, dan hoeft u geen nieuwe aan te vragen.

Een persoonlijke OV-chipkaart kunt u aanvragen via: http://www.ov-chipkaart.nl

Stap 3: Naar de Hermes-winkel
Met de brief over de Meedoenbijdrage (beschikking), uw OV-chipkaart, eventueel de OV-chipkaart van andere gezinsleden en uw identiteitsbewijs gaat u naar de Hermes-winkel aan de noordzijde van het NS-station. U kunt hier dagelijks terecht tussen 9.00 en 17.00 uur. Zij maken uw OV-chipkaart gebruiksklaar om gratis te reizen

Waar en wanneer?

Heeft u bovenstaande stappen doorlopen, dan reist met uw persoonlijke OV-chipkaart gratis op de volgende buslijnen van Hermes: de stadslijnen 1 tot en met 19, 55, 103, 109, 115, 116, 400 (Airport Shuttle) 401, 402, 404 en 407 en de streeklijnen 21, 22, 144 en 145. Op werkdagen vanaf 9.00 uur en in het weekend en op feestdagen wanneer u maar wilt.

http://www.eindhoven.nl/artikelen/Grati ... -bus-2.htm

Vind dit persoonlijk een vrij confronterende manier om gratis reizen te krijgen,kan er niet gewoon een reisproduct komen wat iemand bij een ophaalautomaat kan ophalen in de plaats van dat iedereen jouw papieren ziet en dus weet dat je een laag inkomen hebt.(door bijvoorbeeld op het aanvraag formulier voor de meedoenbijdrage een kopje busvervoer toe te voegen,met ruimte voor OVC nummers ofzo)

Overigens vermoed ik dat de gemeente Eindhoven weer niet goed heeft gecommuniceerd want de 65+ abonnementen waren maar geldig op Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station en [wiki]Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station (2011)[/wiki] maar geldig tot Gerwen,of is hierin iets verandert.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpassing Gratis met de bus voor 12min en 65+in Eindhov

Bericht door huibf »

Het is al behoorlijk anoniem, want het wordt een product, dus met instappen zie je het niet. Om controle te houden kan het alleen worden opgehaald in de Hermeswinkel met de nodige formulieren en een persoonlijke ov-chipkaart. Het product het Eindhoven Vrij en komt dus op een persoonlijk ov chipkaart.
Het is technisch niet mogelijk om halverwege de reis ineen het km tarief te betalen, of ineens gratis. Dat is bijvoorbeeld ook zijn op de Niag lijn 58 met een verschillend tarief.
dus vandaar dat de hele lijn gratis is. Het zijn ook juist net die 4 lijnen omdat deze lijnen in Eindhoven fungeren als een stadslijnen vanwege het ontbreken van een echte stadslijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten