Dienstregelingen SRE 2014

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Overigens weet iemand de normering voor sluiting van een station, volgens mij haalt Hmh nog geen 500 reizigers per dag sinds de opening van station Hmbv .
Er zijn geen normen voor sluiting, maar alleen voor nieuw te bouwen stations. Dat laatste is i.v.m. de investeringen in de aanleg.

Overigens kan er van de normen worden afgeweken, bijv. als je dankzij een nieuw station in de busdiensten kunt schrappen. Het rekensommetje wordt dan wat anders.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
huibf schreef:Volgensmij is sinds de opening van Maarheeze, Maarheeze het station met de meeste in en uitstappers op dit lijntje.
Heeze is nog steeds het drukste station, hoewel Maarheeze veel meer reizigers trekt dan ProRail vooraf had berekend.

Het inkorten van de tweede stoptrein tot Heeze was destijds een bezuinigingsactie, tamelijk zinloos omdat de trein met machinist en conducteur steeds een halfuur in Oud-Heeze bleef staan en de personeelskosten dus gewoon doorliepen.
Als ze de kering efficiënter hadden gedaan dan hadden ze wel degelijk 1 treinstel en setje personeel kunnen besparen omdat Ehv-Hze 9 minuten rijden is. Maarheeze trekt waarschijnlijk ook meer reizigers vanwege het afschaffen van alle snelbussen tussen Ehv en Wt en de langere route van Lijn 173 Eindhoven Station - Weert Station.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Mr-W schreef: Overigens weet iemand de normering voor sluiting van een station, volgens mij haalt Hmh nog geen 500 reizigers per dag sinds de opening van station Hmbv .
Er zijn geen normen voor sluiting, maar alleen voor nieuw te bouwen stations. Dat laatste is i.v.m. de investeringen in de aanleg.

Overigens kan er van de normen worden afgeweken, bijv. als je dankzij een nieuw station in de busdiensten kunt schrappen. Het rekensommetje wordt dan wat anders.
Ben zelf van mening dat stations met nauwelijks reizigers niet tot in den treurnis opengehouden moeten worden.Wat mij betreft wordt Helmond 't hout gesloten op het moment dat er grote renovaties van het station nodig zijn en/of als het station niet meer in de dienstregeling past. Alternatieven op minder dan 3 KM afstand zijn IC station Helmond en Helmond Brandevoort,bovendien is er een stadsbus naar station Helmond Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door erjeebee »

Mr-W schreef:bovendien is er een stadsbus naar station Helmond Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort.
Lekker alternatief als je naar Eindhoven wilt.
Met name 's avonds en op zondag. :(

Dus: station sluiten en bus pimpen
of openhouden
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

erjeebee schreef:
Mr-W schreef:bovendien is er een stadsbus naar station Helmond Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort.
Lekker alternatief als je naar Eindhoven wilt.
Met name 's avonds en op zondag. :(

Dus: station sluiten en bus pimpen
of openhouden
Dan stelt de s9600 ook niets voor en neem ik uit brandevoort zelfs Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station of Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station omdat die in Ehv goed aansluiten vanuit de s1900 of minder ver lopen is vanaf het Centrum van Eindhoven.Er zijn ongeveer 15 andere mensen die ik ken die ook op deze manier reizen in de superdal. Daarnaast zijn er 5 mensen die altijd de bus nemen omdat je dan minimaal €0,80 en maximaal €1,50 per rit bespaart ten opzicht van de trein.(afhankelijk van je route en uitstaphalte in Ehv) Halte ter hoogte van de Geldropse Ventweg is voor Brandevoort zeer gewenst vanwege dit en lijn 24 wordt al dan niet met overstap vanuit lijn 52 nog wel eens gebruikt richting Geldrop-Mierlo (zwemmers voor het Wolfsven enz.) en begin van Eindhoven tot ongeveer de Sint Jozephburch.
Lijn 20 vormt voor t'hout geen alternatief en voor Brandevoort iets minder dan lijn 24 omdat de loop/fiets route niet verlicht is. Mogelijk zou je lijn 24 een dalroute via de Hoofdstraat en Houtse Parallelweg kunnen geven om het Centrum van Mierlo-Hout te bedienen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:en de langere route van Lijn 173 Eindhoven Station - Weert Station.
Sterker nog, lijn 173 werd verminkt op last van de NS bij de opening van Maarheeze omdat NS het station anders niet wilde bedienen. Erg bezopen als je het mij vraagt, want je kunt daardoor de vraag gaan stellen of dat station wel zo nodig was. Als het station echt zo gewild was, dan zouden de mensen toch wel voor de trein kiezen en zou dus bus vanzelf afsterven. Maar schijnbaar geloofde NS niet in zijn eigen prijs-kwaliteitsverhouding.

Sluiten van enig Helmonds station lijkt me geen verstandige zaak zolang de situatie met stadsbussen zo beroerd is.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Mr-W schreef:en de langere route van Lijn 173 Eindhoven Station - Weert Station.
Sterker nog, lijn 173 werd verminkt op last van de NS bij de opening van Maarheeze omdat NS het station anders niet wilde bedienen. Erg bezopen als je het mij vraagt, want je kunt daardoor de vraag gaan stellen of dat station wel zo nodig was. Als het station echt zo gewild was, dan zouden de mensen toch wel voor de trein kiezen en zou dus bus vanzelf afsterven. Maar schijnbaar geloofde NS niet in zijn eigen prijs-kwaliteitsverhouding.

Sluiten van enig Helmonds station lijkt me geen verstandige zaak zolang de situatie met stadsbussen zo beroerd is.
NS is ook bang van Lijn 120 Asten Plutostraat - Eindhoven Station die bus mag niet in Brandevoort stoppen vanwege de mogelijke concurrentie voor de trein. De trein is op korte afstanden duur,€3 enkeltje Hmh - Ehv of €2,50 Hmbv - Ehv. een product zoals de Belgische keycard voor dit soort stukjes zou ideaal zijn.(bijv.als OVC product op te laden)

Als lijn 52 gewoon tussen mierlo-hout en beide stations rijdt is er geen probleem om Helmond 't hout te sluiten.lijn 52 rijdt veel dichter langs de woonwijken dan de trein,zeker als lijn 24 een dalroute krijgt in Mierlo-Hout zie ik geen bezwaar om dat station te sluiten.vergeet ook niet dat de s9600 vaak met vertraging rijdt tussen Dn en Ehv maar dat die vertraging er bij vertrek uit Eindhoven ingelopen wordt doordat de trein lang stilstaat (5 minuten).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Ben zelf van mening dat stations met nauwelijks reizigers niet tot in den treurnis opengehouden moeten worden.Wat mij betreft wordt Helmond 't hout gesloten op het moment dat er grote renovaties van het station nodig zijn en/of als het station niet meer in de dienstregeling past. Alternatieven op minder dan 3 KM afstand zijn IC station Helmond en Helmond Brandevoort,bovendien is er een stadsbus naar station Helmond Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort.
We hebben in Nederland de neiging met de eisen te overdrijven, waardoor er relatief erg weinig stations zijn vergeleken met andere landen. In Duitsland geldt bijv. een norm van 250 reizigers voor de bouw van een nieuw station.

Je kunt Helmond 't Hout wel sluiten maar de kans is groot dat je het gros van de reizigers dan gewoon kwijt bent. Die mensen zijn nu in 8 minuten in Eindhoven en die zijn bij opheffing een veelvoud van de tijd kwijt en gaan dus voor het gros met de auto.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Als ze de kering efficiënter hadden gedaan dan hadden ze wel degelijk 1 treinstel en setje personeel kunnen besparen omdat Ehv-Hze 9 minuten rijden is.
Nee dat kon niet effiecienter. Als je die trein kort had laten keren had hij op de terugweg 2 minuten achter die van een halfuur eerder gezeten aangezien die wel op en neer naar Weert moest. Dit probleem is niet zonder wachttijden oplosbaar als de ene trein wel en de andere trein niet doorrijdt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Ronald »

Frans F schreef: We hebben in Nederland de neiging met de eisen te overdrijven, waardoor er relatief erg weinig stations zijn vergeleken met andere landen. In Duitsland geldt bijv. een norm van 250 reizigers voor de bouw van een nieuw station.

Je kunt Helmond 't Hout wel sluiten maar de kans is groot dat je het gros van de reizigers dan gewoon kwijt bent. Die mensen zijn nu in 8 minuten in Eindhoven en die zijn bij opheffing een veelvoud van de tijd kwijt en gaan dus voor het gros met de auto.
Tsja, in België openen ze stations voor nog geen 25 reizigers per dag...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef: Je kunt Helmond 't Hout wel sluiten maar de kans is groot dat je het gros van de reizigers dan gewoon kwijt bent. Die mensen zijn nu in 8 minuten in Eindhoven en die zijn bij opheffing een veelvoud van de tijd kwijt en gaan dus voor het gros met de auto.
Dat ben ik met je eens. Treinreizigers die op de bus zouden moeten overstappen ben je waarschijnlijk allemaal kwijt als je 't Hout sluit.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Sluiten van enig Helmonds station lijkt me geen verstandige zaak zolang de situatie met stadsbussen zo beroerd is.
Misschien moet je gewoon durven concluderen dat een stadsbus in Helmond wellicht een dood paard is en de SRE zijn geld beter aan buslijnen met toekomst kan besteden. Zie het voorbeeld van Oss.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
fogeltje schreef:Sluiten van enig Helmonds station lijkt me geen verstandige zaak zolang de situatie met stadsbussen zo beroerd is.
Misschien moet je gewoon durven concluderen dat een stadsbus in Helmond wellicht een dood paard is en de SRE zijn geld beter aan buslijnen met toekomst kan besteden. Zie het voorbeeld van Oss.
Lijn 51 Helmond, Eeuwsels - Station is een goedlopende stadslijn ongeveer vergelijkbaar met Lijn 15 Eindhoven Station - Veldhoven Koningshof die eigenlijk ook 's avonds en op zondag zou moeten rijden. ook Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort loopt tussen Brouwhuis en het station redelijk,'s ochtends is er een halfuursdienst naar het station.Het stuk vanaf het station naar Brandevoort is gewoon te rustig en kan net wel/net niet met een taxibusje gereden worden,op zaterdag heb je een aantal ritten waarbij je +-12 reizigers hebt, maar je hebt ook ritten waarbij er niemand in de bus zit.
Lijn 54 Helmond, Brouwhuis - Straakven heeft nog langer een halfuurs dienst naar het station en loopt ook gewoon goed tussen Brouwhuis en het station en vroeger met de oude route via de Willem Prinzenstraat was deze lijn een versterking bij het ROC vervoer en liep de hele lijn goed.

Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station loopt tussen Helmond en Gerwen redelijk maar zeker niet slechter dan lijn 54 omdat de gemeente Helmond geen haltes wil plaatsen in Stiphout.De bus loopt vanaf Gerwen vol en is bij Nuenen Busstation al zit vol en soms zijn er zelfs staanplaatsen,zeker in de spits is deze lijn samen met [wiki]Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station (2011)[/wiki] druk. Zelf zou ik graag zien dat lijn 21 's avonds en op zondag niet rijdt en Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station doorrijdt naar Helmond mits er voldoende haltes zijn in Stiphout. Halte Gerwen Kerkakkers ligt relatief ver uit het dorp bovendien duurt reizen met lijn 21/22 maar 2 minuten langer richting Eindhoven dan lopen naar de haltes van de sneldienst en dan de sneldienst nemen.(n.b neem vooral lijn 22 op zaterdag)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Suus »

Lijn 52 en lijn 54 kan je gewoon schrappen, met de vrijkomende uren kan je de lijnen 22 en 24 versterken, lijnen die binnen Helmond prima functioneren als stadsbus. De voorzieningen en stations in alle wijken behalve Helmond-Noord zijn allemaal op loop- of fietsafstand, bus is dus nergens voor nodig. Helmond heeft niets te willen, als de vervoerder ergens wil stoppen dan moet de gemeente maar zorgen dat er de nodige infrastructuur komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

De stadsdienst van Helmond heeft volgens mij nooit goed gelopen en zal het waarschijnlijk ook nooit doen. Vroeger reed deze 2x per uur op alle dagdelen, maar het feit dat de halve stadsdienst als lijntaxi uitgevoerd ging worden in 1997 zegt al genoeg. Overigens had de gemeente Helmond er ook schuld aan met zijn gratis taxi voor inwoners, daar kon de bussen simpelweg niet tegenop. Die reizigers zijn weg en komen nooit meer terug, ook al is dat taxigebeuren niet meer. Maar goed heeft het nooit gelopen.

Na het lijntaxitijdperk hebben er Paradebussen gereden op de stadsdienst. Buiten lijn 51 lijkt dat voldoende. De keuze om toch weer met Ambassadors te gaan rijden was dat het toch makkelijker is een uniform wagenpark te hebben in plaats van drie busjes van andere makelij.

Het stuk Helmond - Nuenen kan in mijn ogen beter omgezet worden in een buurtbus in minder drukke uren. Vooral voor Stiphout zou dat een verbetering zijn, mits je tenminste overal mag in- en uitstappen. Ook dat stuk is nooit sterk geweest. Hoewel het er ook ten dele aan ligt dat Stiphout inderdaad maar 1 halte heeft wat vrij bezopen is als men reizigers op die lijn wil hebben.

Verder wil ik ook veel, natuurlijk zou het mooi zijn als de stadsdienst Helmond en lijn 22 op elk dagdeel met een grote bus rijdt, maar het is tegenwoordig niet meer te betalen en dan moeten harde keuzes gemaakt worden om het geld zo goed mogelijk te besteden om er de meeste reizigers mee van dienst te zijn. En als men niet van de lijn af kan omdat hij "te goed is", dan kunnen ze hem gewoon laten afsterven zoals ze het met lijn 26 doen. Gestaag frequentie verlagen zodat de reizigers weglopen en dan alsnog opheffen.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:De stadsdienst van Helmond heeft volgens mij nooit goed gelopen en zal het waarschijnlijk ook nooit doen. Vroeger reed deze 2x per uur op alle dagdelen, maar het feit dat de halve stadsdienst als lijntaxi uitgevoerd ging worden in 1997 zegt al genoeg. Overigens had de gemeente Helmond er ook schuld aan met zijn gratis taxi voor inwoners, daar kon de bussen simpelweg niet tegenop. Die reizigers zijn weg en komen nooit meer terug, ook al is dat taxigebeuren niet meer. Maar goed heeft het nooit gelopen.

Na het lijntaxitijdperk hebben er Paradebussen gereden op de stadsdienst. Buiten lijn 51 lijkt dat voldoende. De keuze om toch weer met Ambassadors te gaan rijden was dat het toch makkelijker is een uniform wagenpark te hebben in plaats van drie busjes van andere makelij.

Het stuk Helmond - Nuenen kan in mijn ogen beter omgezet worden in een buurtbus in minder drukke uren. Vooral voor Stiphout zou dat een verbetering zijn, mits je tenminste overal mag in- en uitstappen. Ook dat stuk is nooit sterk geweest. Hoewel het er ook ten dele aan ligt dat Stiphout inderdaad maar 1 halte heeft wat vrij bezopen is als men reizigers op die lijn wil hebben.

Verder wil ik ook veel, natuurlijk zou het mooi zijn als de stadsdienst Helmond en lijn 22 op elk dagdeel met een grote bus rijdt, maar het is tegenwoordig niet meer te betalen en dan moeten harde keuzes gemaakt worden om het geld zo goed mogelijk te besteden om er de meeste reizigers mee van dienst te zijn. En als men niet van de lijn af kan omdat hij "te goed is", dan kunnen ze hem gewoon laten afsterven zoals ze het met lijn 26 doen. Gestaag frequentie verlagen zodat de reizigers weglopen en dan alsnog opheffen.
Hermes mocht die busjes niet meenemen naar de nieuwe concessie en zette Hermes die busjes niet efficiënt in omdat ze s'avonds en op zondag een taxibedrijf de streeklijnen lieten rijden.het was beter geweest om ze dan gewoon zelf te rijden,overigens rijdt Hermes lijn 23 nu weer zelf met een ambra die nooit vol zit in de daluren en lijn 25 wordt helemaal gereden door arriva met ook een lege ambra. lijn 26 kan ook prima gereden worden met een parade want er kunnen 31 reizigers in (zeker in de avond en op zaterdag)
Afbeelding
(foto van Arthur A)http://www.flickr.com/photos/23003216@N08/8674600700
overigens in de periode van gratis busvervoer op zaterdag moesten er op ALLE lijnen Streekbussen ingezet worden en bleven de parades op stal. Lijn 22 loopt wel redelijk tussen Gerwen en Helmond zeker vanaf Gerwen heeft de bus al bestaansrecht en is bediening met een buurtbus onvoldoende,misschien kan huibf/hans dit bevestigen. Helaas sluit lijn 22 in Helmond niet aan op treinen dus dat is ook een verklaring waarom die lijn minder loopt.

Denk wel dat de Helmondse stadsdienst ooit gaat verdwijnen maar dat dit waarschijnlijk nog niet gebeurt bij de volgende concessie.
Laatst gewijzigd door Mr-W op do 02 jan 2014, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

De Stadsdienst Helmond is ook slecht georganiseerd en onderhouden, neem nou bijvoorbeeld de verbinding Brandevoort-Stiphout. Eerst zit je 20 minuten in de bus naar het station. Daarna wordt je nog getrakteerd op een wachttijd van 30 minuten. Daarna mag je nog 10 minuten in lijn 22 naar Stiphout zitten(die overigens erg druk is tussen Helmond en Nuenen). Al met al ben je dan een uur onderweg. Dat vind ik ook overdreven lang. Er zou dan bijvoorbeeld 1x per uur een (buurt)busverbinding moeten komen tussen Brandevoort en Stiphout over de Schootense Dreef of de ventweg ervan. Dan wordt het verhuisde Carolus ook goed bediend. Verder is de aansluiting van lijn 24(de ritten van xx:25 uit Eindhoven) slecht in de richting van Brouwhuis. Dan adviseer ik iedereen voor Brouwhuis gewoon de s9600 te nemen, die rijd elk halfuur en stopt in het 'centrum' van Brouwhuis.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Plan-V444 schreef:De Stadsdienst Helmond is ook slecht georganiseerd en onderhouden, neem nou bijvoorbeeld de verbinding Brandevoort-Stiphout. Eerst zit je 20 minuten in de bus naar het station. Daarna wordt je nog getrakteerd op een wachttijd van 30 minuten. Daarna mag je nog 10 minuten in lijn 22 naar Stiphout zitten(die overigens erg druk is tussen Helmond en Nuenen). Al met al ben je dan een uur onderweg. Dat vind ik ook overdreven lang. Er zou dan bijvoorbeeld 1x per uur een (buurt)busverbinding moeten komen tussen Brandevoort en Stiphout over de Schootense Dreef of de ventweg ervan.
Ik weet bijvoorbeeld dat er regelmatig 3 meiden uit Den Haag naar een vriendin van hun in Stiphout gaan en dat die het schandalig vinden dat die bus maar 1x per uur rijdt en dat ze bijna een half uur in de kou kunnen zitten wachten op Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station naar Stiphout. Tegenwoordig gaan die meiden eerst samen naar de starbucks/lopen eindhoven in samen met die vriendin en nemen dan de bus vanuit Eindhoven of komen ze gewoon pas in Helmond op het moment dat de ouders van die vriendin thuis zijn om ze op te halen vanaf station Helmond. Overigens een busverbinding naar het nieuwe Carolus en Stiphout zou ik wel handig vinden mits er perfect aangesloten wordt op de trein richting eindhoven en er voldoende haltes zijn in Stiphout en natuurlijk de bus aansluit op de schooltijden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Ronald »

Plan-V444 schreef:De Stadsdienst Helmond is ook slecht georganiseerd en onderhouden, neem nou bijvoorbeeld de verbinding Brandevoort-Stiphout. Eerst zit je 20 minuten in de bus naar het station. Daarna wordt je nog getrakteerd op een wachttijd van 30 minuten. Daarna mag je nog 10 minuten in lijn 22 naar Stiphout zitten(die overigens erg druk is tussen Helmond en Nuenen). Al met al ben je dan een uur onderweg. Dat vind ik ook overdreven lang. Er zou dan bijvoorbeeld 1x per uur een (buurt)busverbinding moeten komen tussen Brandevoort en Stiphout over de Schootense Dreef of de ventweg ervan.
Ga nu in plaatsen als Helmond al helemaal niet over wijk-wijk-verbindingen beginnen, dat is echt een kansloze zaak. Ik ken het stadsnet niet, dus heb het maar eens bekeken. Het is een behoorlijk kansloos verhaal inderdaad. Dat hele net kun je opdoeken en dan de twee streeklijnen uit westelijke richting (22/24) misschien op een handige manier door laten rijden naar Eeuwsels en/of Brouwhuis, waarmee de waarde van deze lijndelen misschien nog iets toeneemt door het ontstaan van een rechtstreekse verbinding naar Eindhoven. Maar dat is het dan ook wel denk ik.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Ronald schreef: Dat hele net kun je opdoeken en dan de twee streeklijnen uit westelijke richting (22/24) misschien op een handige manier door laten rijden naar Eeuwsels en/of Brouwhuis, waarmee de waarde van deze lijndelen misschien nog iets toeneemt door het ontstaan van een rechtstreekse verbinding naar Eindhoven. Maar dat is het dan ook wel denk ik.
heb ooit eens kaartje gemaakt van mijn ideale stadsdienst voor helmond
Afbeelding
Alleen lijn 51 blijft in de huidige vorm behouden(eventueel koppelen aan lijn 22 of 24) de rest worden allemaal (buurt)busjes. volgende lijnen zijn aan elkaar gekoppeld,452/453, 454/455,456/457 alle busjes rijden 1x per uur per richting en rijden ook op zaterdag.
Lijn 453 slaat industrieterrein Schooten over als het Carolus is verhuist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Suus »

Taxibusjes zijn de doodsteek voor het OV, dit lijnennet is dus nog slechter dan wat er al is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Taxibusjes zijn de doodsteek voor het OV
Waarom zijn taxi/buurtbusjes dan de doodsteek voor het OV,als je met duidelijk kenbare busjes rond rijdt moet het toch geen probleem zijn.En met vrijwillgers die gesteund worden door de lokale middenstand zorgt alleen maar voor extra aandacht voor je vervoersmiddel en mogelijk meer reizigers.
Ik ben wel benieuwd hoe medeforumers het lijnennet in helmond willen maken.indien mogelijk visueel doormiddel van een kaartje of iets dergelijk.
Want lijn 22 en 24 door laten rijden naar Brouwhuis en/of de Eeuwels laten rijden is een beetje abstract. ga je bijvoorbeeld de huidige routes houden of ga je de lijn gestrekt die kant uit sturen ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Suus »

Een bus springt in het oog door zijn formaat en zijn kleuren, de meeste taxibusjes niet. Je ziet zo vaak taxibusjes rijden en de kleur wit, waarin 95% van die busjes rijdt omdat ze van taxiboer de beunhaas worden ingehuurd maakt ze de grijze muizen op de weg. Daarnaast is het comfort in die taxibusjes vaak onder de maat vergeleken met een echte bus, waar vaak al het nodige op valt af te dingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Kan geen zinnig woord zeggen over bezetting van lijn 22. Wordt uitsluitend gereden door stalling Helmond.

Daarnaast, hoe je stadsdienst Helmond ook wil opkrikken, dat zal in een kosten/baten verhaal nooit veel beter uit gaan pakken dan wat er nu geboden wordt. Er is gewoon te weinig vervoersvraag, mede doordat er genoeg stations zijn met een prima verbinding naar Eindhoven, veelal op een prima loop/fietsafstand.

De enige wijk die dat niet heeft... precies: LIJN 51 !
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door erjeebee »

Bee schreef:Daarnaast is het comfort in die taxibusjes vaak onder de maat vergeleken met een echte bus, waar vaak al het nodige op valt af te dingen.
Helemaal waar.
Lijn 15/16 in Sittard/Geleen rijden we door de week buiten de vakantie met Midibussen (uitgebouwde Mercedes Sprinter met 20 zitplaatsen). In de vakantie (en ''s avonds en in het weekend) rijdt een taxibedrijf die lijnen.
Die midibussen zijn bepaald niet comfortabel, maar als je kort na een vakantieperiode weer met je midibusje daar rijdt heb je allemaal opgeluchte reizigers die je vertellen hoe blij ze zijn dat de vakantie weer voorbij is en ze niet meer met die taxibusjes mee hoeven.

Overigens is het niet alleen het materieel maar ook route en frequentie die bepalend zijn.
Heb een tijd in Ede in de Rietkampen gewoond, alwaar we een stadsdienst met een kwartierfrequentie hadden, met taxibusjes. Rechtstreeks naar station EN centrum.
Toen die werd vervangen door een halfuurdienst met grote bussen waren er toch veel mensen (incluis moi) niet zo heel blij hoor.

Maar een uurdienst met kleine busjes zoals mr-W voorstelt.... lage frequentie en laag comfort.. dat gaat m niet worden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten