Dienstregelingen SRE 2014

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Afbeelding
Heb zelf eens een plan getekend voor de lijnen rond Helmond.
Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station wordt vernummerd naar lijn 30 en lijn 31, lijn 30 rijdt via het industrieterrein en mogelijk een klein stukje brouwhuis al dan niet alleen in de daluren. lijn 31 rijdt gestrekt naar Brouwhuis via het station, om de extra rijtijd te compenseren gaat hij via de A270 naar Eindhoven, beide lijnen rijden 1x per uur tussen Helmond en Asten. Lijn 31 rijdt in Brandevoort de route van lijn 52 naar de snelweg omdat die sneller is dan via de Brandevoortse dreef. Bij voldoende vraag een scholierenlijn creëren via/tot Summa College.
In de daluren vervalt lijn 31 en blijft lijn 30 rijden,ritten tot Asten Plutostraat/Floraplein worden gereden als lijn 30, behalve ritten 71 & 72 die worden verlengd naar Helmond/Eindhoven en rijden als lijn 31.

Lijn 120 gaat een kortere route rijden naar Lierop via de Dijkstraat in Asten en slaat alles in Someren over.

Lijn 24 wordt in Geldrop en Mierlo gestrekt als de buurtbus meer subsidie geld krijgt en meer gaat rijden.Eventueel huidige route in de daluren rijden.Lijn 24 gaat via de Houtseparalelweg en op de toekomstige Kasteelherenlaan rijden op het moment dat de tunnel onder het spoor klaar is. Onderzoek naar Frequentieverhoging,mogelijk alleen het trajectdeel tussen Eindhoven en Mierlo,waarna er vanaf Mierlo Ellenaar als lijn 30 terug naar Eindhoven gereden wordt met 1 extra bus (Alleen in de spits !) (kan eventueel ook andersom ).

Lijn 23/26 gaat Dierdonk bedienen omdat het maar 2 minuut extra rijtijd kost volgens Google maps ten opzichte van de huidige route en er aardig wat potentiële reizigers zijn in Dierdonk om de bus meer te vullen.(ligt aan de plannen in oost brabant of het 23 of 26 wordt).

Lijn 51 en 22 blijven in de huidige vorm bestaan.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Je hebt een reizigersprobleemals je in jouw situatie de 31 niet over geldrop stuurt. Daarbij is het nutteloos, en verboden door ns, om een halte rondom brandevoort aan te leggen, richting eindhoven. Dus schiet je er weinig mee op.
de 24 niet via het centrum van mierlo is denk ik ook jammer. De buurtbus vervult niet wat de 24 wel doet. Ik verwacht namelijk niet de de buurtbus reizigers pikt van de 24 of de 20.
De route door brouwhuis en de rest in helmond lijkt me wel wat.

ik weet niet wat men van plan is in helmond mer de stadlijnen, maar het huidige net lijkt me onhoudbaar.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Je hebt een reizigersprobleemals je in jouw situatie de 31 niet over geldrop stuurt. Daarbij is het nutteloos, en verboden door ns, om een halte rondom brandevoort aan te leggen, richting eindhoven. Dus schiet je er weinig mee op.
Ik deed ik vooral om lijn 31 sneller te maken,maar begrijp dat NS dit als concurrentie ziet omdat de bus goedkoper is (zie maarheeze) Dan zou ik lijn 31 over Geldrop sturen.want dat bespaart mijn spits 24/30 oplossing en dus 1 bus.
huibf schreef:de 24 niet via het centrum van Mierlo is denk ik ook jammer. De buurtbus vervult niet wat de 24 wel doet. Ik verwacht namelijk niet de de buurtbus reizigers pikt van de 24 of de 20.
De route door brouwhuis en de rest in Helmond lijkt me wel wat.

ik weet niet wat men van plan is in Helmond met de stadslijnen, maar het huidige net lijkt me onhoudbaar.
Nee de buurtbus 'steelt' niet genoeg reizigers van de streekbus,maar vind dat de route in Geldrop-Noord overdag sowieso mag vervallen als de buurtbus 2 of 3x per uur rijdt en eventueel zelfs de route in Mierlo,maar dat laatste heeft ook niet mijn voorkeur.

DRU's die over zijn kunnen gebruikt worden om lijn 51 in de daluren en dus ook op zondag 1x per uur te laten rijden.(eventueel taxibusje)
Lijn 22 gaat wat mij betreft ook 7 dagen per week 1x per uur rijden naar Helmond.Lijn 21 valt dan dus weg. Voorwaarde is wel dat Stiphout een aantal extra haltes krijgt, 1 ter hoogte van Elsdonk, 1 zo dicht mogelijk bij de C1000 voor de zichtbaarheid. 1 halte tussen het Sleedoornpad en de Hazelaar en de laatste halte op de kruising Molenven/1e Bosweg voor recreatieve doeleinden. Eigenlijk is er alleen voor Heeklaan omgeving niet echt een goed alternatief maar ik maak daar wel een buurtbus/belbus plan voor.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Volgens mij zijn belbussen nog steeds uit den boze in het SRE (en Brabant?).
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Volgens mij zijn belbussen nog steeds uit den boze in het SRE.
Dan wordt het een buurtbus,het gaat meer om het idee dat gedeelte van Helmond wat ver vanaf ieder station woont een busverbinding krijgt zodat lijn 24 via het ziekenhuis kan rijden.
Overigens vind ik voor de inzet van taxibusjes dat er net zoals bij Veolia er een sticker op de motorkap moet met Hermes erop en het liefst ook nog aan de zijkant van het voertuig.Ook vind ik dat het lijnnummer voor en achter/zijkant duidelijk leesbaar moet zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Brabobuurtbusjes hebben kleine filmkastjes in de bus. Dat is wel nice, maar wellicht overbodig duur als men het ook duidelijk met een geplastificeerd iets kan aangeven.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

En storingsgevoeliger want toen ik laatst in Best stond te wachten op lijn 144 heb ik de buurtbuschauffeur van Lijn 204 Best Station - Schijndel Kluisstraat geholpen met het omzetten van zijn lijnfilm omdat het door storing niet meer van binnenuit zichtbaar was. Voor mij voldoet een duidelijk geplastificeerd A4tje, een los a4tje voldoet niet omdat het snel kreukt en onleesbaar wordt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Jep, plastificeren vind ik ook beter, kleine moeite en kosten om dat even te doen. De dingen zoals ze vroeger in de touringcarren in de spits voor Hermes gehangen hebben waren wat dat betreft altijd heel goed. Nummer groot en duidelijk en daaronder ook nog de vervoerder.
"Een touringcar is geen bus"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

Een plastic A4'tje is toch niet meer van deze tijd? Ik ben toch voor de filmkastjes, ook in buurtbussen!
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

@Mr W, waarom rijden lijn 24 en 30 tot de Bilderdijklaan/Geldropseweg en niet gewoon naar het station eventueel via de Piazza?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Plan-v444,ik heb die niet ingekleurd omdat het anders een zooitje wordt en de route voor de meeste forumers wel duidelijk is.
Plastic a4tje voldoen prima en is goedkoper dan een filmkast en zeker bij buurtbussen moet er op de kosten worden gelet.
Afbeelding
Mijn plan voor de buurt/belbus:
Lijn 452 begint bij het ziekenhuis waar hij indien mogelijk gekoppeld wordt aan Lijn 461 Beek en Donk Gemeentehuis - Helmond Ziekenhuis zodat er vanuit Laarbeek een extra verbinding ontstaat met station Helmond. Lijn 452 rijdt via de Steenweg/Beatrixlaan naar de Ameideflat,en dan door naar het station om het centrum te ontsluiten.
Daarna gaat lijn 452 via de Heeklaan naar WC Mierlo-Hout. Er wordt via de Akkerweg gereden om de wijk te ontsluiten. Halte Heeklaan heeft de St.anthoniusweg als alternatief.
Het paaltje op de Kromme Haagdijk wordt vervangen door een paaltje wat omlaag kan.
Eventueel kan de buurtbus via Mierlo rijden maar is niet noodzakelijk.
In Brandevoort wordt er via het centrum naar het station gereden. Dit is momenteel mogelijk met de Taxbus, dus voor de buurtbus moet dit ook mogelijk zijn. Route duurt +-20 minuten en een uurdienst is voldoende. Bij station Hmbv wordt er aansluiting geven op de s9600 en in Helmond natuurlijk ook op de trein.
Buurtbus is nodig om lijn 24 te vervangen op de Heeklaan,als dat te duur is vervalt die verbinding gewoon en hebben ze pech gehad,Brandevoort heeft die buurtbus zeker niet nodig,maar stuur hem naar station Hmbv om parallelliteit met lijn 24 te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Mr-W op zo 05 jan 2014, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Suus »

Achter een punt of een komma volgt een spatie en zinnen beginnen met een hoofdletter. Nu zijn je berichten soms echt niet te volgen, iets meer aandacht aan propere zinnen mag wel (en wordt ook van je verwacht, gezien je profiel).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Een buurtbus die 2 à 3 keer per uur rijdt?
Je slaat het doel van een buurtbus hiermee volledig voorbij! Daarnaast rijdt lijn 24 niet voor niets het lusje door Geldrop Noord!
Over die buurtbussen in Geldrop is al genoeg gesproken hier, laat ze eerst hun dienst maar bewijzen.... ik vind het bezopen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Juist Hans. Wijze woorden! Dat 3x per uur kwam trouwens van de voorzitter van het commitee. Laten ze het geld steken in andere missende schakels
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Overigens vind ik de gedachte van Mr-W in Helmond met lijn 30/31 wel leuk/goed.
Vraag me alleen af wat dat dat precies met de rijtijd zal doen. Elke extra minuut kost geld en moet dan dus wel voldoende reizigers opleveren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Hans schreef:Overigens vind ik de gedachte van Mr-W in Helmond met lijn 30/31 wel leuk/goed.
Vraag me alleen af wat dat dat precies met de rijtijd zal doen. Elke extra minuut kost geld en moet dan dus wel voldoende reizigers opleveren.
Ten opzichte van de huidige situatie zou het toch gelijk moeten kunnen blijven? Want het spaart je immers wat stadslijnen uit. Overigens is het niet nieuw om een stadsdienst te realiseren door streeklijnen door te trekken naar de wijken. Zuidooster heeft dit in het verleden al gedaan in Oss en Venray.

Wat betreft buurtbussen zijn er wel meer bezopen dingen in de regio Eindhoven, te denken aan lijn 476 die ooit 4x per uur reed op een trajectdeel in de middagspits, of natuurlijk het opheffen van ritten van een stadslijn omdat een buurtbus daardoor minder reizigers zou krijgen. Ik dacht altijd dat een van de eisen bij een buurtbus was dat die juist geen reizigers mag "stelen" van een streeklijn.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Precies @Fogeltje.... betreffende jouw stukje omtrent de buurtbus.

En ja idd als je stadslijnen opheft en de streeklijn daarvoor in de plaats zet maakt het vwb DRU's waarschijnlijk niet veel uit, of pakt het nog voordeliger uit wellicht. Echter, langere reistijd op die streeklijn kan wel aansluitingen in het nauw brengen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

Ik zat nog eens naar die voorstellen van de stadsidensten in Helmond te kijken en te vergelijken met de huidige situatie en wat me op viel...

Sinds wanneer rijdt lijn 52 niet meer over de Houtse Parallelweg?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Hans schreef:Echter, langere reistijd op die streeklijn kan wel aansluitingen in het nauw brengen.
Daar heb je natuurlijk een goed punt, stond ik even niet bij stil. Er zou dus voldoende ruimte moeten zijn om aansluitingen te halen met wat marge voor vertragingen en men moet kijken wat het merendeel van de reizigers wil. Als maar een heel kleine percentage zou overstappen maar significant meer reizigers gewonnen worden door de doorgaande dienst, dan zou je het risico op nauwe aansluitingen misschien moeten nemen.

Wat betreft de soap rond lijn 7 en 471, daar kan ik me nog steeds niet in vinden, ook al gaat het mij geen bal in (ik kom daar nooit). Het mooiste is nog dat de buurtbuschauffeurs de stadslijn "onnodig" noemen. Als de buurtbus geen reizigers heeft omdat iedereen lijn 7 pakt, welke bus is dan onnodig of overbodig? Juist! Ik ben nog steeds voor dat ze lijn 7 weer herstellen en voor lijn 471 juist een andere invulling zoeken. Zoals Huib al aangeeft zijn er genoeg gaten in het netwerk waar mogelijk een buurtbus zou kunnen rijden.

Is er al meer nieuws over een eventuele omlegging van de 23 naar Gemert? Of is het gebleven bij de plannen die hier eerder voorbij zijn gekomen? Want daar sta ik ook nog steeds positief tegenover mits het niet weer Gemert über alles moet worden en Laarbeek weer eens mag inleveren ten koste van Gemert.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Jep, plastificeren vind ik ook beter, kleine moeite en kosten om dat even te doen. De dingen zoals ze vroeger in de touringcarren in de spits voor Hermes gehangen hebben waren wat dat betreft altijd heel goed. Nummer groot en duidelijk en daaronder ook nog de vervoerder.
Zo goed ging dat bij Hermes niet omdat de chauffeurs van die touringcars de discipline misten om het juiste bordje voor het raam te zetten. Ik herinner me dat er op lijn 98 wel eens touringcars van van Gerwen reden met vier verschillende nummerbordjes tegelijk achter het het raam. Ook reden de touringcars soms met het verkeerde lijnnummer of geen lijnnummer. De reiziger mocht vaak raden welk bordje juist was.

Overigens die elektronische displays in de Brabantse buurtbussen zijn er omdat dat volgens bestek wordt geeist. Omdat de gemiddelde buurtbus echter permanent op dezelfde lijn rijdt vind ik dat dus ook weer geldverspilling.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 06 jan 2014, 16:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef: Ik dacht altijd dat een van de eisen bij een buurtbus was dat die juist geen reizigers mag "stelen" van een streeklijn.
Nee, dat is een oude eis die ooit van de vakbonden af kwam. Het idee is tegenwoordig dat als het aantal reizigers te laag is om met een grote bus voldoende rentabiliteit te halen deze mag worden vervangen door een taxibusje of een buurtbus. Met bijv. gemiddeld 5 reizigers per uur kun je niet verwachten dat opdrachtgevers doorgaan met een grote bus te betalen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Juist Hans. Wijze woorden! Dat 3x per uur kwam trouwens van de voorzitter van het commitee. Laten ze het geld steken in andere missende schakels
Nee dat kwam van de verslaggever van040 TV, die wethouder verteld overigens ook onzin door te zeggen dat Hermes de route strekt van buslijnen in ieder dorp.dit is slaat gewoon nergens op want anders was de route in Mierlo ook wel gestrekt,het is gewoon dat zijn centrum ongeschikt is voor bussen,daarom is lijn 10 gestrekt.
fogeltje schreef:
Hans schreef:Echter, langere reistijd op die streeklijn kan wel aansluitingen in het nauw brengen.
Daar heb je natuurlijk een goed punt, stond ik even niet bij stil. Er zou dus voldoende ruimte moeten zijn om aansluitingen te halen met wat marge voor vertragingen en men moet kijken wat het merendeel van de reizigers wil. Als maar een heel kleine percentage zou overstappen maar significant meer reizigers gewonnen worden door de doorgaande dienst, dan zou je het risico op nauwe aansluitingen misschien moeten nemen.
In Eindhoven is het over het algemeen niet zo'n probleem omdat er 4 treinen per uur richting Limburg en Utrecht gaan. Alleen voor de trein van en naar Den Haag is het lastiger. In Helmond moet er altijd aangesloten worden op de s1900 van/naar Eindhoven. Lijn 22 en lijn 23 doen dit niet. Vooral voor lijn 22 is dit zonde omdat er zo minder mensen uit Stiphout gebruik van maken,daar komt het gebrek aan haltes nog bij. Vind het daarom ook niet vreemd dat de bus slecht loopt.Zou zelf dan ook met de fiets naar Hm fietsen of gewoon met de scooter of auto naar Eindhoven als ik in Stiphout zou wonen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
fogeltje schreef:Jep, plastificeren vind ik ook beter, kleine moeite en kosten om dat even te doen. De dingen zoals ze vroeger in de touringcarren in de spits voor Hermes gehangen hebben waren wat dat betreft altijd heel goed. Nummer groot en duidelijk en daaronder ook nog de vervoerder.
Zo goed ging dat bij Hermes niet omdat de chauffeurs van die touringcars de discipline misten om het juiste bordje voor het raam te zetten. Ik herinner me dat er op lijn 98 wel eens touringcars van van Gerwen reden met vier verschillende nummerbordjes tegelijk achter het het raam. Ook reden de touringcars soms met het verkeerde lijnnummer of geen lijnnummer. De reiziger mocht vaak raden welk bordje juist was.
Lijn 98 was in Veldhoven gekoppeld aan lijn 16 en daarom hingen er 2 gele kaartjes op de bus. Lijn 98 werd meestal gewoon door Hermes gereden met
Afbeelding
bron: http://busfoto.nl/foto/albums/userpics/ ... 6-2006.JPG
Heb er zelf ooit eens ingezeten en vond het heerlijke bussen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Heb er zelf ooit eens ingezeten en vond het heerlijke bussen.
Die op de foto waren behoorlijk oude bussen maar ze waren zo comfortabel dat dat helemaal niet opviel.

Overigens werd lijn 98 de laatste twee jaar voornamelijk door van Gerwen gereden, die er een potje van maakte en vaak dubbeldekkers inzette waarin je niet rechtop kon staan of lopen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Nee,die dubbeldekkers zijn totaal niet geschikt voor staanplaatsen,ze konden prima gebruikt worden op lijn 98 omdat die vanaf MMC in 1x doorknalde naar Ehv.(mogelijk wel een stop bij keizergracht ?)
Van Gerwen deed het naar mijn menig beter dan menig ander toerboer want ze hadden zelfs hun display geprogrammeerd. De meeste toerboeren plakken er een sticker op met hun bedrijfsnaam. Ook de kwaliteit van de voertuigen is hoger dan bijvoorbeeld Diamond tours of Twintours.
Vind het zelf jammer dat er nauwelijks nog toeringcarren rijden op lijndiensten in het SRE :( vanwege de OVC.
Afbeelding
Bron :
http://s72.webhostingserver.nl/~deb3239 ... %20(1).JPG
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xh6ZWIX7Els[/youtube]
Rijden met 40 ! jaar oude oltimer bus is ook niet zo geweldig idee voor in de spits,maar dat zou het zelf ontzettend leuk vinden.
Weet iemand toevallig of Lijn 153 Uden Hobostraat - Eindhoven Station gereden wordt met een toeringcar ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten