[VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

[VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Geert » Wo 12 Mar 2008, 10:39

Eerste trein in april 2009
door Jacqueline de Bekker
MOLENHOEK - Het nieuwe treinstation in Molenhoek gaat in april 2009 open. Met een tijdelijke voetgangersbrug kan het grootste probleem, de veiligheid, worden opgelost. Dat heeft spoorwegbeheerder ProRail gisteren bekend gemaakt. In de definitieve plannen worden de twee perrons in Molenhoek met elkaar verbonden via een gelijkvloers overpad voor voetgangers over het spoor. Dit overpad zorgt, aldus ProRail, 'voor complexe aanpassingen in het treinbeveiligingssysteem'. Die aanpassingen waren tot nu toe de reden voor veel oponthoud.

Om niet nog verder achterop te raken, heeft ProRail nu besloten een tijdelijke voetgangersbrug over de Lindenlaan te bouwen. Via die weg gaan voetgangers het perron oversteken waardoor de eerste treinen in april 2009 kunnen gaan rijden. Ondertussen bouwt ProRail verder aan het treinbeveiligingssysteem. In 2010 is het station definitief klaar, m

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Daantje » Wo 12 Mar 2008, 11:08

Tussen welke twee stations komt dat station dan te liggen? Komt Veolia nu niet in de problemen met het enkelspoor daar?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor JeePee » Wo 12 Mar 2008, 11:20

Molenhoek komt te liggen tussen Nijmegen Heyendaal en Cuijck. Ter hoogte van Molenhoek eindigt het dubbelspoor vanaf Nijmegen. Waarschijnlijk zullen dus de tijden op dat gedeelte iets wijzigen waardoor de kruisingen op het enkelsporige gedeelte gewaarborgd blijven.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Dubbele P » Wo 12 Mar 2008, 14:48

Ik hoop wel dat Veolia in de toekomst weer mogelijkheden ziet om eventueel een sneltreinverbinding (al heet dat volgens mij tegenwoordig allemaal intercity) uit te gaan voeren. Er zijn al zoveel stops op dat traject, dus nog eentje meer vind ik dan echt niet praktisch.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Wubbo » Wo 12 Mar 2008, 19:13

Ik mis echt iets volgens mij... Je gaat voor een jaar een loopbrug aanleggen, en die dan slopen voor een gelijkvloers overpad? Wat is daar de logica van? :?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Geert » Wo 12 Mar 2008, 19:42

Ik vraag me uberhaupt af waarom die aanpassingen in het beveiligingssysteem zo ingewikkeld zijn... Ik neem aan dat er gewoon een overweg bij komt?

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Fles » Do 13 Mar 2008, 10:19

Wubbo schreef:Ik mis echt iets volgens mij... Je gaat voor een jaar een loopbrug aanleggen, en die dan slopen voor een gelijkvloers overpad? Wat is daar de logica van? :?


Niks raars aan anders hoor :) Volledig in lijn met bijvoorbeeld dit:

Geert schreef:Om de bouw van het station in het noordelijkste puntje van Limburg mogelijk te maken, moet een recent opgeknapt derde spoor op het emplacement gesloopt worden.


;)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11159
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Meltrain » Do 13 Mar 2008, 11:23

Dubbele P schreef:Ik hoop wel dat Veolia in de toekomst weer mogelijkheden ziet om eventueel een sneltreinverbinding (al heet dat volgens mij tegenwoordig allemaal intercity) uit te gaan voeren. Er zijn al zoveel stops op dat traject, dus nog eentje meer vind ik dan echt niet praktisch.

Ik denk het niet. Een halfuurdienst met stoptreinen en bovendien (minimaal) een uurdienst voor de sneltrein/IC zal wel niet passen op de enkelsporige stukken. En de stoptreindienst verlagen tot een uurdienst, is in strijd met de minimale bediening van de stations. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Fles » Do 13 Mar 2008, 12:20

Waarom wordt die hele maaslijn eigenlijk niet gewoon verdubbeld? Dan kan je makkelijk 2 stoptreinen per uur laten rijden en 2 IC's Nijmegen - Venray - Venlo - Roermond. Dat verlicht bijvoorbeeld ook de kwetsbaarheid van het baanvak Eindhoven - Boxtel :idea:

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Daantje » Do 13 Mar 2008, 12:25

Waarschijnlijk is dat te kostbaar en niet rendabel genoeg voor het aantal reizigers? Ik heb het idee dat er sowieso nog maar weinig enkelspoors baanvakken verdubbeld worden. Ben blij dat we in Zeeland die ellende niet hebben.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor Wubbo » Do 13 Mar 2008, 12:28

In Zeeland rijden gewoon een maand lang helemaal geen treinen, da's inderdaad veel beter 8-).
Maaslijn (deels) verdubbelen wordt volgens mij ook onontkoombaar, was die lijn niet ook bestemd voor goederenvervoer in de relatie Betuweroute - Zuid-Duitsland?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Berichtdoor webguy » Do 13 Mar 2008, 12:39

Sowieso is alles na Boxmeer of Venray volgens mij al dubbelspoor voorbereid: ruimte is er in ieder geval, en alle bruggen hebben al een bruggenhoofd voor 't tweede spoor enzo...
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Station Molenhoek in voorjaar klaar

Berichtdoor Wubbo » Za 28 Jun 2008, 10:57

Station Molenhoek in voorjaar klaar
door Jacqueline de Bekker. zaterdag 28 juni 2008 | 04:17 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 28 juni 2008 | 09:26

MOLENHOEK - Het station in Molenhoek wordt ruim twee miljoen euro duurder dan gedacht. De bouw daarentegen gaat sneller dan gepland: op 6 mei 2009 is de opening. Dat laatste is althans het streven van Spoorwegbeheerder ProRail, Stadsregio en de gemeente Mook en Middelaar.

De Mookse wethouder Piet Martens gelooft dat die datum te halen is: "We hebben het geluk dat we het bestemmingsplan niet hoeven te wijzigen." "Alle andere bouwvergunningen proberen we vanaf nu zo snel mogelijk af te geven. Andere procedures zijn door ProRail en de Stadsregio versneld. Al met al denk ik dat we eind dit jaar kunnen beginnen met de bouw. "

De aanleg van de twee perrons van elk 175 meter lang hoeft, zo zegt Martens, niet zo lang te duren. En ook de geplande overkappingen moeten snel te maken zijn. De gemeente zelf draait op voor de infrastructuur rond het station. Dat betekent dat de busdrempels en de honderd parkeerplaatsen aan de Lindenlaan voor rekening van de gemeente komen. De mogelijkheid bestaat bovendien dat er vijftig plaatsen meer worden aangelegd. Mook heeft ruim acht ton gereserveerd om haar kant van de zaak te kunnen bekostigen. Er komen ruim evenzoveel fietsparkeerplaatsen, aan te leggen door de Stadsregio.

De Stadsregio heeft inmiddels haar bijdrage van 2 miljoen euro verhoogd naar maximaal 4,5 miljon. De bouw van het station valt namelijk veel duurder uit door de gestegen bouwkosten. Die stegen afgelopen jaar met 7 procent. Verdere stijging valt niet uit te sluiten. Mede daarom heeft de Stadsregio deze week toegezegd dat haar maximale bijdrage 4,5 miljoen euro bedraagt.

Verder is inmiddels ook duidelijk dat de tijdelijke voetgangersbrug van de baan is. Die traverse was nodig omdat het gelijkvloerse perron-overpad voor voetgangers uit veiligheidsoverwegingen niet meteen aangelegd kon worden. Door de aanpassingen in het treinbeveiligingssysteem ook versneld te doen, kan dat nu wel. "En daar zijn er erg blij mee", zegt Martens.

Bron: De Gelderlander


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast