Pagina 1 van 1

[VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 10:39
door Geert
Eerste trein in april 2009
door Jacqueline de Bekker
MOLENHOEK - Het nieuwe treinstation in Molenhoek gaat in april 2009 open. Met een tijdelijke voetgangersbrug kan het grootste probleem, de veiligheid, worden opgelost. Dat heeft spoorwegbeheerder ProRail gisteren bekend gemaakt. In de definitieve plannen worden de twee perrons in Molenhoek met elkaar verbonden via een gelijkvloers overpad voor voetgangers over het spoor. Dit overpad zorgt, aldus ProRail, 'voor complexe aanpassingen in het treinbeveiligingssysteem'. Die aanpassingen waren tot nu toe de reden voor veel oponthoud.

Om niet nog verder achterop te raken, heeft ProRail nu besloten een tijdelijke voetgangersbrug over de Lindenlaan te bouwen. Via die weg gaan voetgangers het perron oversteken waardoor de eerste treinen in april 2009 kunnen gaan rijden. Ondertussen bouwt ProRail verder aan het treinbeveiligingssysteem. In 2010 is het station definitief klaar, m

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 11:08
door Daantje
Tussen welke twee stations komt dat station dan te liggen? Komt Veolia nu niet in de problemen met het enkelspoor daar?

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 11:20
door JeePee
Molenhoek komt te liggen tussen Nijmegen Heyendaal en Cuijck. Ter hoogte van Molenhoek eindigt het dubbelspoor vanaf Nijmegen. Waarschijnlijk zullen dus de tijden op dat gedeelte iets wijzigen waardoor de kruisingen op het enkelsporige gedeelte gewaarborgd blijven.

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 14:48
door Dubbele P
Ik hoop wel dat Veolia in de toekomst weer mogelijkheden ziet om eventueel een sneltreinverbinding (al heet dat volgens mij tegenwoordig allemaal intercity) uit te gaan voeren. Er zijn al zoveel stops op dat traject, dus nog eentje meer vind ik dan echt niet praktisch.

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 19:13
door Wubbo
Ik mis echt iets volgens mij... Je gaat voor een jaar een loopbrug aanleggen, en die dan slopen voor een gelijkvloers overpad? Wat is daar de logica van? :?

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 19:42
door Geert
Ik vraag me uberhaupt af waarom die aanpassingen in het beveiligingssysteem zo ingewikkeld zijn... Ik neem aan dat er gewoon een overweg bij komt?

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: do 13 mar 2008, 10:19
door Fles
Wubbo schreef:Ik mis echt iets volgens mij... Je gaat voor een jaar een loopbrug aanleggen, en die dan slopen voor een gelijkvloers overpad? Wat is daar de logica van? :?
Niks raars aan anders hoor :) Volledig in lijn met bijvoorbeeld dit:
Geert schreef:Om de bouw van het station in het noordelijkste puntje van Limburg mogelijk te maken, moet een recent opgeknapt derde spoor op het emplacement gesloopt worden.
;)

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: do 13 mar 2008, 11:23
door Meltrain
Dubbele P schreef:Ik hoop wel dat Veolia in de toekomst weer mogelijkheden ziet om eventueel een sneltreinverbinding (al heet dat volgens mij tegenwoordig allemaal intercity) uit te gaan voeren. Er zijn al zoveel stops op dat traject, dus nog eentje meer vind ik dan echt niet praktisch.
Ik denk het niet. Een halfuurdienst met stoptreinen en bovendien (minimaal) een uurdienst voor de sneltrein/IC zal wel niet passen op de enkelsporige stukken. En de stoptreindienst verlagen tot een uurdienst, is in strijd met de minimale bediening van de stations. :wink:

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: do 13 mar 2008, 12:20
door Fles
Waarom wordt die hele maaslijn eigenlijk niet gewoon verdubbeld? Dan kan je makkelijk 2 stoptreinen per uur laten rijden en 2 IC's Nijmegen - Venray - Venlo - Roermond. Dat verlicht bijvoorbeeld ook de kwetsbaarheid van het baanvak Eindhoven - Boxtel :idea:

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: do 13 mar 2008, 12:25
door Daantje
Waarschijnlijk is dat te kostbaar en niet rendabel genoeg voor het aantal reizigers? Ik heb het idee dat er sowieso nog maar weinig enkelspoors baanvakken verdubbeld worden. Ben blij dat we in Zeeland die ellende niet hebben.

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: do 13 mar 2008, 12:28
door Wubbo
In Zeeland rijden gewoon een maand lang helemaal geen treinen, da's inderdaad veel beter 8-).
Maaslijn (deels) verdubbelen wordt volgens mij ook onontkoombaar, was die lijn niet ook bestemd voor goederenvervoer in de relatie Betuweroute - Zuid-Duitsland?

Re: [VEO] Molenhoek: Eerste trein in april 2009

Geplaatst: do 13 mar 2008, 12:39
door webguy
Sowieso is alles na Boxmeer of Venray volgens mij al dubbelspoor voorbereid: ruimte is er in ieder geval, en alle bruggen hebben al een bruggenhoofd voor 't tweede spoor enzo...

Station Molenhoek in voorjaar klaar

Geplaatst: za 28 jun 2008, 10:57
door Wubbo
Station Molenhoek in voorjaar klaar
door Jacqueline de Bekker. zaterdag 28 juni 2008 | 04:17 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 28 juni 2008 | 09:26

MOLENHOEK - Het station in Molenhoek wordt ruim twee miljoen euro duurder dan gedacht. De bouw daarentegen gaat sneller dan gepland: op 6 mei 2009 is de opening. Dat laatste is althans het streven van Spoorwegbeheerder ProRail, Stadsregio en de gemeente Mook en Middelaar.

De Mookse wethouder Piet Martens gelooft dat die datum te halen is: "We hebben het geluk dat we het bestemmingsplan niet hoeven te wijzigen." "Alle andere bouwvergunningen proberen we vanaf nu zo snel mogelijk af te geven. Andere procedures zijn door ProRail en de Stadsregio versneld. Al met al denk ik dat we eind dit jaar kunnen beginnen met de bouw. "

De aanleg van de twee perrons van elk 175 meter lang hoeft, zo zegt Martens, niet zo lang te duren. En ook de geplande overkappingen moeten snel te maken zijn. De gemeente zelf draait op voor de infrastructuur rond het station. Dat betekent dat de busdrempels en de honderd parkeerplaatsen aan de Lindenlaan voor rekening van de gemeente komen. De mogelijkheid bestaat bovendien dat er vijftig plaatsen meer worden aangelegd. Mook heeft ruim acht ton gereserveerd om haar kant van de zaak te kunnen bekostigen. Er komen ruim evenzoveel fietsparkeerplaatsen, aan te leggen door de Stadsregio.

De Stadsregio heeft inmiddels haar bijdrage van 2 miljoen euro verhoogd naar maximaal 4,5 miljon. De bouw van het station valt namelijk veel duurder uit door de gestegen bouwkosten. Die stegen afgelopen jaar met 7 procent. Verdere stijging valt niet uit te sluiten. Mede daarom heeft de Stadsregio deze week toegezegd dat haar maximale bijdrage 4,5 miljoen euro bedraagt.

Verder is inmiddels ook duidelijk dat de tijdelijke voetgangersbrug van de baan is. Die traverse was nodig omdat het gelijkvloerse perron-overpad voor voetgangers uit veiligheidsoverwegingen niet meteen aangelegd kon worden. Door de aanpassingen in het treinbeveiligingssysteem ook versneld te doen, kan dat nu wel. "En daar zijn er erg blij mee", zegt Martens.

Bron: De Gelderlander