Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
quakkerillo
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor quakkerillo » di 27 nov 2018, 10:03

Chrysa schreef:Dat kon al met lijn 44.


Slechts deels waar; OV-chipkaart producten werken alleen op de 50% van de bussen die worden uitgevoerd door Arriva. ASEAG bussen hebben dit niet. Of er moet sinds de laatste keren dat ik daar was iets veranderd zijn?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5598
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ArrivaBas » di 27 nov 2018, 10:22

De precieze geldigheid van de OV-Chipkaart.
Geldigheid OV-chipkaart
Voor lijn 44 gelden de volgende voorwaarden:

Men reist in Nederland met Arriva: OV-chipkaart kan worden gebruikt.
Men reist in Nederland met ASEAG: er is geen OV-chipkaartapparatuur aanwezig in de bus.
Bij het tonen van een OV-chipkaart aan de chauffeur betaalt men contant het OV-chipkaarttarief (altijd inclusief het basistarief).
Bij een tonen van een persoonlijke OV-chipkaart en indien u recht heeft op de leeftijdsreductie (vertoon van ID-kaart) betaalt men contant het gereduceerde OV-chipkaarttarief (altijd inclusief het basistarief).
Bij een tonen van een persoonlijke OV-chipkaart betaalt men contant het OV-chipkaarttarief. (Altijd inclusief het basistarief) minus 20% korting op de totale ritprijs volgens de 'tijds'voorwaarden van het dalurenproduct van Arriva Limburg (ongeacht of het product op de OV-chipkaart staat).
Het 'stapelen' van de kortingen van leefstijdsreductie en het kortingsproduct is mogelijk zolang men voldoet aan de voorwaarden.
Men reist in Nederland zonder OV-chipkaart: men koopt zowel bij Arriva als ASEAG een ritkaart voor € 3,00
Men reist grensoverschrijdend (zowel Arriva als ASEAG): men koopt een kaartje bij de chauffeur volgens het 'Übergangstarif'. Dit kaartje kost tussen € 3,60 en € 8,30 (enkele reis, afhankelijk van het traject). Er is geen korting mogelijk. Wel zijn er kaartjes voor vier ritten te koop, deze zijn iets goedkoper dan vier enkele reizen. Echter is deze niet verkrijgbaar op de Nederlandse bus.
U reist in Duitsland (zowel Arriva als ASEAG): men koopt een kaartje bij de chauffeur tegen het Duitse AVV-tarief. Dit kaartje kost tussen € 1,50 en € 8,30 (enkele reis, afhankelijk van het traject). Er is geen korting mogelijk. Wel zijn er kaartjes voor vier ritten te koop, deze zijn iets goedkoper dan vier enkele reizen. Deze is niet verkrijgbaar op de Nederlandse bus.
In sommige gevallen is het goedkoper om het Nederlandse traject van de rit af te rekenen met de OV-chipkaart en voor het Duitse deel een kaartje te kopen tegen het regionale Duitse AVV-tarief, in plaats van de gehele rit te reizen met het ‘Übergangstarif’ kaartje.

Beide vervoerders accepteren het Studentenreisproduct zolang er binnen Nederland gereisd wordt. In de bussen van ASEAG is het voldoende om te melden dat men recht heeft op gratis reizen. Controleteams beschikken echter wel over apparatuur om de geldigheid van OV-chipkaarten te controleren.

Zelf voel ik er meer voor om aan de Nederlandse en de Duitse zijde van deze lijn zowel de Nederlandse tarieven als het AVV-Tarif te hanteren. Hiervoor moet de ASEAG echter wel een aparte pool maken voor lijn 44. Ook Arriva zal voor mijn part een aantal nieuwe tickets in de boordcomputers moeten laden.
8-11-2019: Trein 3.820 km, Bus 223 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ICE11 » di 27 nov 2018, 10:45

Op ASEAG-bussen is geen chipkaartapparatuur aanwezig en zal vooralsnog ook niet komen, omdat er geen vaste bussen voor deze lijn zijn.

Gebruikersavatar
quakkerillo
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor quakkerillo » di 27 nov 2018, 11:21

Was dat altijd al zo, ArrivaBas? Want in dat geval hadden mijn huidige huisgenoot en ik 2 jaar geleden makkelijker - en goedkoper - wat kunnen reizen zonder telkens op een Arriva Bas, eh, bus, te moeten wachten.
Maar toch klinkt dat wel weer als een nogal gecompliceerd systeem met zo'n wel-OV-prijzen, geen OV-systemen, tarifering.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5605
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Chrysa » di 27 nov 2018, 11:26

Arriva-chauffeurs laten je gewoon reizen met de OV-chip in Duitsland hoor, ben er nog nooit op aangesproken.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5598
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ArrivaBas » di 27 nov 2018, 11:29

Dit is de bureaucratische theorie die op de wiki staat.
8-11-2019: Trein 3.820 km, Bus 223 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

bartjemestrom
Berichten: 705
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor bartjemestrom » di 27 nov 2018, 11:39

Sinds een tijdje kan men op de Arriva bussen op de chipkaart over de hele lijn 44 reizen.

van Nederland naar Nederland vv: Limburgse tarief
van Nederland naar Duitsland vv: Übergangstarief
van Duitsland naar Duitsland vv: AVV-tarief

huibf
Berichten: 3385
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor huibf » di 27 nov 2018, 17:18

Volgensmij is dat niet waar.
Je mag officieel niet tussen grens en Aken op lijn 44 met de chipkaart reizen. Dat moet altijd een ticket zijn.

Op de andere lijnen als 350 is die uitsluiting er niet.

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ICE11 » di 27 nov 2018, 17:50

Klopt.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor erjeebee » wo 28 nov 2018, 00:35

bartjemestrom schreef:Sinds een tijdje kan men op de Arriva bussen op de chipkaart over de hele lijn 44 reizen.


Bron???
Arriva zegt er zelf niets over
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

maaslynx
Berichten: 84
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor maaslynx » wo 28 nov 2018, 12:19

In ander treinnieuws in deze concessie: Maastricht Noord krijgt per 2021 een perron aan de lijn Maastricht Sittard.

Daarnaast, klein detail op de stadsdienst: zag net de 9319 rijden met nieuwe reclame over bijna de volledige lengte voor Brusselse Poort. Met de exodus van de SLF wagens zal het dus niet zo heel hard gaan denk ik.

bartjemestrom
Berichten: 705
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor bartjemestrom » wo 28 nov 2018, 12:44

erjeebee schreef:
bartjemestrom schreef:Sinds een tijdje kan men op de Arriva bussen op de chipkaart over de hele lijn 44 reizen.


Bron???
Arriva zegt er zelf niets over


Meen dat het al een tijd kon. Op lijn 64 iig wel en meen in de (interne) berichten ook gelezen te hebben dat dit ook gold voor lijn 44.

Fleur2011
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Fleur2011 » wo 28 nov 2018, 18:22

maaslynx schreef:In ander treinnieuws in deze concessie: Maastricht Noord krijgt per 2021 een perron aan de lijn Maastricht Sittard.

Daarnaast, klein detail op de stadsdienst: zag net de 9319 rijden met nieuwe reclame over bijna de volledige lengte voor Brusselse Poort. Met de exodus van de SLF wagens zal het dus niet zo heel hard gaan denk ik.

Er gaan 13 stuks naar Heerlen toe en er blijven 5 stuks in Maastricht.

huibf
Berichten: 3385
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor huibf » wo 28 nov 2018, 18:28

Enfin. Het staat nergens meer. Voorheen stond het er expliciet bij.

Het is overigens een zeer vreemde uitsluiting. Als chipkaartgebruiker zie je nergens een melding.
Als het dus niet zou mogen moeten ze dat dus in de bus zelf aankondigen op de grenspasage en/of de chipkaartapparatuur uitschakelen.

Lijn 57 en 58 van nijmegen naar kleeve bewijst dat het kan. Een km tarief in NL en een (hoger) tarief in DLD.

Moeilijk is het niet. Het is vaak meer de wil.

Erg gebruiksvriendelijk is het in zuidlimburg niet. Al schrijven ze dat wel overal.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41367
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Suus » wo 28 nov 2018, 18:37

Lijn 42 in Zeeuws-Vlaanderen is ook zo'n moeilijke toestand. Daar heeft Connexxion uit armoede maar in de bussen A4'tjes opgehangen dat je niet met de OV-Chipkaart kan reizen in België. _O-
Rame à l'approche

PatrickM
Berichten: 1600
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor PatrickM » wo 28 nov 2018, 19:02

Het ergste is nog dat je in de CXX-bussen op lijn 42 alleen kunt pinnen, en op de slag die De Lijn rijdt kun je alleen cash betalen. Staat alleen niet in de dienstregeling van CXX vermeld wie welke ritten rijdt :')
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ICE11 » do 29 nov 2018, 17:46

Hoe ziet dat eigenlijk uit met dagkaarten van Kruidvat, AH, ..... Kan ik deze voortaan al vanaf Aachen gebruiken?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10068
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Hainje » do 29 nov 2018, 17:50

Ja dat kan. Want als je met die treinen reist, maak je gebruik van het reguliere Nederlandse net. En dus zijn die kaartjes ook daar geldig.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ICE11 » vr 30 nov 2018, 11:57

:D

Plutona
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Plutona » zo 02 dec 2018, 23:32

Eigenlijk is nu dus roemloos afscheid genomen van de Talentjes in Limburg, aangezien tot aan de nieuwe dienstregeling met bussen gereden wordt.

bartjemestrom
Berichten: 705
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor bartjemestrom » zo 02 dec 2018, 23:39

Er is binnen NS een klein maar waardig afscheid genomen. Ik was er bij samen met zo'n 30 NSers en enkele DBers. :wink:

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2885
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Mr-W » ma 03 dec 2018, 07:57

PatrickM schreef:Het ergste is nog dat je in de CXX-bussen op lijn 42 alleen kunt pinnen, en op de slag die De Lijn rijdt kun je alleen cash betalen. Staat alleen niet in de dienstregeling van CXX vermeld wie welke ritten rijdt :')

Men houdt zich dus nog steeds niet aan de afspraken en de Belgische wetgeving. Eigenlijk zou men op lijn 42 nog steeds met cash moeten kunnen betalen in CXX bussen.
Hainje schreef:Ja dat kan. Want als je met die treinen reist, maak je gebruik van het reguliere Nederlandse net. En dus zijn die kaartjes ook daar geldig.

Ik kan me voorstellen dat de NMBS hier niet op zit te wachten.

TomSteyl
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor TomSteyl » ma 03 dec 2018, 10:33

Plutona schreef:Eigenlijk is nu dus roemloos afscheid genomen van de Talentjes in Limburg, aangezien tot aan de nieuwe dienstregeling met bussen gereden wordt.

Ik had eerlijk gezegd wel een massale gekte (alweer) verwacht afgelopen zaterdag. Van de enige andere hobbyist die ik tegen ben gekomen op het lijntje hoorde ik dat het idd tegenviel, net alsof de massa er niet bij stil heeft gestaan.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10068
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Hainje » ma 03 dec 2018, 10:37

De doorsnee reiziger houdt zich daar inderdaad niet mee bezig.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

reisthijs
Berichten: 4993
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor reisthijs » ma 03 dec 2018, 10:49

Mr-W schreef:
Hainje schreef:Ja dat kan. Want als je met die treinen reist, maak je gebruik van het reguliere Nederlandse net. En dus zijn die kaartjes ook daar geldig.

Ik kan me voorstellen dat de NMBS hier niet op zit te wachten.
Ik weet niet hoe Hainje er bij komt maar het is niet vanzelfsprekend dat een Nederlandse dagkaart in het buitenland geldig is, ook al is het een Nederlandse trein.

Zeker als er in de voorwaarden van zo'n dagkaart staat dat deze niet buiten Nederland geldig is lijkt dat niet logisch.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten