Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door reisthijs »

Traag? Tja, daar is het een Limax voor. Wat wil je met zo'n naam. (Limax is Latijn voor slak)
OVinspecteur schreef:Deze verbinding lijkt er nogal lang over te doen, gezien de afstand over het spoor die wordt afgelegd. Vanuit Maastricht ben je even snel in Venlo dat veel verder weg ligt. Waar zit 'm die traagheid precies?
Dat zit 'm bijvoorbeeld in lagere baanvaksnelheden. Maastricht-Heerlen is max 100 en tussen Heerlen en Herzogenrath mag de trein maar 80.
waldo79 schreef:Wellicht dat er geen pad beschikbaar is vanwege andere treinen op het Duitse spoor?
Er was geen ander pad beschikbaar op het Duitse spoor. Het huidige pad schijnt ook zo krap te zijn dat het alleen met een electrische trein haalbaar is. Arriva verwacht dat het in de toekomst beter wordt maar de komende paar jaar zullen we het hier mee moeten doen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Cas »

Valt er nog iets te doen aan die baanvaksnelheden, of kost dat veel te veel? Of beter gezegd, waarom liggen ze zo laag?
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Meltrain »

OVinspecteur schreef: Ook de overstap van 2 minuten in Heerlen vanuit Eindhoven lijkt me niet echt ideaal.
Ik vind het ook raar dat die verbinding uit de reisplanner komt.
Beter is het om vanuit Eindhoven de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] naar Sittard te nemen en daar over te stappen op de [serie=Stoptrein (RS15)|2019|Kerkrade Centrum - Heerlen - Sittard32500[/serie] naar Heerlen (of Landgraaf).
In de andere richting is de overstap tussen de [serie=Sneltrein (RE18)|2019|Maastricht - Heerlen (- Aachen Hbf)19800[/serie] en [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] overigens zes minuten en dus prima te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Z2N »

Cas schreef:Valt er nog iets te doen aan die baanvaksnelheden, of kost dat veel te veel? Of beter gezegd, waarom liggen ze zo laag?
Maastricht - Heerlen kan wel deels omhoog, maar daar is men nog niet aan de benodigde papierwinkel gekomen. Heerlen - Herzogenrath gaat hem door de boogstralen daar niet worden, het blijft natuurlijk Zuid-Limburg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Op Maastricht-Heerlen zou je tussen de aansluitingen denk ik wel verder omhoog kunnen. Enige plek waar de RE18 niet stopt en toch echt een snelheidsbeperking nodig zal moeten zijn is de bocht bij Schin op Geul denk ik. Ik denk dat de tijdswinst vrij beperkt zal zijn, het zou mij verbazen als dat meer dan 2 minuten is.

Als je echt tijdswinst op Maastricht-Aachen wil boeken moet je Aachen-Schin op Geul weer in gebruik nemen. Daardoor zou deze afstand over het spoor opeens nog maar 37 km zijn ipv de huidige 57 via Heerlen. Mocht de RE18 nou een groot succes worden wellicht het overwegen waard, en zelfs dan nog zou je grote moeite hebben om die investering economisch te verantwoorden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Hainje »

maaslynx schreef: Daardoor zou deze afstand over het spoor opeens nog maar 37 km zijn ipv de huidige 57 via Heerlen. Mocht de RE18 nou een groot succes worden wellicht het overwegen waard, en zelfs dan nog zou je grote moeite hebben om die investering economisch te verantwoorden.
Ik denk dat Nederland nog eerder tot Socialistische Heilstaat uitgeroepen gaat worden dan dat Schin Op Geul - Vetschau geëlektrificeerd en het stukje tussen Vetschau - Aachen aangelegd gaat worden. :lol:
🍉
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door waldo79 »

Laat maar lekker via Hrl rijden, is veel meer dichtbevolkt gebied.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2843
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ICE11 »

OVinspecteur schreef:Ook de overstap van 2 minuten in Heerlen vanuit Eindhoven lijkt me niet echt ideaal.
In Aachen hetzelfde. Overstap van RE18 uit NL op RE9 naar Köln zijn ook twee minuten, andersom maar een minuut. Veel te krap, ook als beide treinen meestal op sporen 6 en 7 (en dus hetzelfde perron) zijn.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door OVinspecteur »

reisthijs schreef:Traag? Tja, daar is het een Limax voor. Wat wil je met zo'n naam. (Limax is Latijn voor slak)
Haha :lol: _O- Iemand heeft dat ding bestudeerd.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door waldo79 »

ICE11 schreef:
OVinspecteur schreef:Ook de overstap van 2 minuten in Heerlen vanuit Eindhoven lijkt me niet echt ideaal.
In Aachen hetzelfde. Overstap van RE18 uit NL op RE9 naar Köln zijn ook twee minuten, andersom maar een minuut. Veel te krap, ook als beide treinen meestal op sporen 6 en 7 (en dus hetzelfde perron) zijn.
Een minuut zou ik niet eens een aansluiting willen noemen, maar ik vraag me af hoeveel vanuit Nederland er doorreizen naar Köln?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

In Maastricht studeren heel veel Duitsers. Die zullen niet allemaal familie in Aachen hebben wonen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Cas »

De trein wordt zeker wel aangeprezen als link met de rest van het Duitse net, dus zeker ook naar Keulen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door regenmaker »

Het verschil tussen lijn 350 en de trein tussen Maastricht en Aachen is slechts 6 minuten in voordeel van de trein. Niet echt een enorm verschil.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Mdk »

Maar je kan wel in 1 modaliteit blijven zitten, wat wel een ander gevoel geeft als je vanaf bijvoorbeeld Den Haag naar Bonn reist.

Pf dit dan de snelste route is met de trein is weer een ander verhaal, maargoed
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door regenmaker »

Dan maak je sowieso geen gebruik van Maastricht - Aachen maar van Heerlen - Aachen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Roeland »

regenmaker schreef:Het verschil tussen lijn 350 en de trein tussen Maastricht en Aachen is slechts 6 minuten in voordeel van de trein. Niet echt een enorm verschil.
En de frequentie van die boemel moet ook eerst verviervoudigen, voordat-ie tegen lijn 350 op kan.
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Vergeet ook niet dat voor een groot deel van Maastricht (westkant) het aantrekkelijker is om lijn 10 richting Gulpen te pakken en daar over te stappen op de 350 richting Aachen. Dit is vanuit mijn huis 5 minuten sneller en 6 euro goedkoper dan de trein (7,22 voor de bus vs 11,80 voor de trein + 1,45 voor de bus ) :')
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

Maar voor mensen met vrij reizen met de spoorwegen is die 350 dan weer niet zo aantrekkelijk... De meeste vrij reizen abonnementen van de spoorwegen zijn vaak niet geldig in de bus
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Dennenboom »

Lijkt me dat de trein de bus prima aanvult. De trein Maastricht - Heerlen was er toch al en een aantal plaatsen heeft nu (weer) een rechtstreekse trein met Aken. Ook voor de verdere aansluiting van/op het DB-net lijkt me de trein wat handiger. Voor een dagje Aken vanuit Maastricht en v.v. heeft de 350 zo weer z'n voordelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Met name ‘s avonds zie ik voordelen voor de trein. De bus rijdt dan maar om het half uur, bij de halte waait het altijd en is het altijd koud, en de bus rijdt om via het centrum en Bushof. Vanuit bijvoorbeeld de ICE 10 kun je meteen al instappen in de trein.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

Ik kwam in mijn aanbevolen video's deze tegen. Met deze video probeert de AVV al sinds 5 december reclame te maken voor de RE18. Persoonlijk vind ik het er enigszins kinderlijk uitzien. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Wannes »

Alsof ze bij Eygelshoven per sé iets moesten verzinnen.
Hmmm ... waar staat Eygelshoven bekent om. Even denken, de trein stopt op station Eygelshoven Markt. Weet je wat, we doen wel de zaterdagmarkt. Naar mijn idee is die niet zo bekend dat je ervoor vanuit Aken naar Eygelshoven zou gaan.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door julsteren »

Ik stond eens op een zaterdagmiddag op Eygelshoven Markt, en toen het talentje uit Herzogenrath aankwam kwam er een hoeveelheid mensen uit waar ik wel wat van schrok. Ook op de markt zelf werd er veel Duits gesproken.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ODRAIL »

ArrivaBas schreef:Ik kwam in mijn aanbevolen video's deze tegen. Met deze video probeert de AVV al sinds 5 december reclame te maken voor de RE18. Persoonlijk vind ik het er enigszins kinderlijk uitzien. :')
Het mag er misschien kinderlijk uitzien ... maar het is in mijn ogen wel duidelijk :pos: :wink: .
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

julsteren schreef:Ik stond eens op een zaterdagmiddag op Eygelshoven Markt, en toen het talentje uit Herzogenrath aankwam kwam er een hoeveelheid mensen uit waar ik wel wat van schrok. Ook op de markt zelf werd er veel Duits gesproken.
Weet je zeker dat het Duits was en niet het lokale dialect? Want het verschil is nauwelijks te horen daar :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten