Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Daniel »

Door de relatief hoge leeftijd van OV-personeel gaat veel personeel buiten de schoolvakanties met vakantie. Die zijn dus nu al met vakantie en niet beschikbaar om ritten te rijden, terwijl de vakantiedienst nog niet begonnen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door erjeebee »

Dat klinkt alsof het personeel vakantie kan opnemen wanneer het het personeel belieft.
Dat is natuurlijk niet zo.
Er is per week een beperkt aantal "vakantieplekken" beschikbaar en zijn ze vergeven, dan zijn ze vergeven.

Totaal aantal chauffeurs zou >= (Aantal chauffeurs benodigd voor het uitvoeren van de diensten + aantal vakantieplekken) moeten zijn.
Als veel ritten uitvallen is het totaal aantal chauffeurs kennelijk < (Aantal chauffeurs benodigd voor het uitvoeren van de diensten + aantal vakantieplekken)

Bovenstaande lap tekst kun je samenvatten in 5 woorden:
Er is een groot chauffeurstekort :)
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Djeez »

Ach, de consessie van Arriva is al voorbij als de elektrificatie Maaslijn ooit is gerealiseerd. Ondertussen heb je dan ook 15 jaar oude flirts die bij de aanschaf van de consessie zijn besteld... _O- ik mag hopen dat elde diesels de komende jaren niet het loodje leggen, kan je de laatste jaren met bussen rijden..
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Seat Ibiza »

Op verzoek van Provinciale Staten heeft bureau Ecorys de stand van zaken in het Limburgse openbaar vervoer uitvoerig in kaart gebracht. In een artikel op 1Limburg staan wat interessante (en soms onthutsende) cijfers:

https://www.1limburg.nl/nieuws/2269977/ ... -zijn-geld
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Gest »

Seat Ibiza schreef: za 02 sep 2023, 12:17 Op verzoek van Provinciale Staten heeft bureau Ecorys de stand van zaken in het Limburgse openbaar vervoer uitvoerig in kaart gebracht. In een artikel op 1Limburg staan wat interessante (en soms onthutsende) cijfers:

https://www.1limburg.nl/nieuws/2269977/ ... -zijn-geld
Ik lees vaak dat de aanbieder niet voldoet aan contractuele verplichtingen. In dit geval is het Arriva, maar het komt ook elders in het land voor. Toch wordt er door de provincie niet echt op gehandhaafd, anders dan even de wenkbrauwen fronsen richting de aanbieder. Ik snap dat bv. een boete alleen averechts werkt, maar je zou toch wel een plan van aanpak voor verbetering kunnen eisen oid? Waarom wordt er zo nonchalant met de contracteisen omgegaan?
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Omdat een plan van aanpak en die verbeteringen ook geld kost.
Het is een catch-22.
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Gest »

Volgens mij kost het de provincie geen geld om een vervoerder aan de gemaakte afspraken te houden?

Als ik mijn huis verbouw en een aannemer daarvoor inhuur, dan wil ik toch ook dat hij de kamer schildert als ik dat met hem heb afgesproken?
Of als ik te hard rij en de politie mij staande houd, dan zegt de agent toch ook niet dat het geld kost en hij het daarom maar door de vingers ziet?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door JordiBrabant »

Maar als de aannemer tijdens het afgedwongen schilderen failliet gaat wordt je kamer niet meer afgeschilderd, het geld en het contract ben je dan kwijt.
Dat is waar de provincie ook rekening mee houdt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Gest schreef: ma 11 sep 2023, 10:54 Volgens mij kost het de provincie geen geld om een vervoerder aan de gemaakte afspraken te houden?
Dat zeg ik ook niet. Het zal de vervoerder geld kosten.
Uiteraard is het veel beter dat de vervoerder geld uitgeeft om beter aan het contract te voldoen (in plaats van alleen een boete betalen), maar allebei zorgt voor een kostenpost bij de vervoerder. En het risico dat die dat niet kan betalen en failliet gaat.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Dionysusnu »

Wordt de concessie Limburg betaald in DRU (en zo ja, gepland of alleen echt gereden?) of in inkomsten vervoersbewijzen? Bij die laatste is een boete zeker wel terecht. En Arriva is nou niet echt een klein bedrijf wat het risico loopt daar kopje onder van te gaan.

Edit: Heb een ontwerp-PvE gevonden voor Limburg, daar wordt gesuggereerd dat het allebei is: Reizigersopbrengsten gaan naar de concessiehouder, en er zit ook een vergoeding bij per daadwerkelijk gereden DRU.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Op de website van het ROL kun je een brief vinden met adviezen over de dienstregeling van 2024:
https://reizigersoverleglimburg.nl/wp-c ... l-2024.pdf

Een vervoerplan heb ik nog niet kunnen vinden, maar zij spreken over het laten rijden van lijn 2 via de route van lijn 27 in Kerkrade (zoals vroeger bij lijn 28 in Veolia-tijden het geval was) en de terugkeer van de voormalige lijn 42 tussen Sittard en Heerlen (onder lijnnummer 53). Ik ben benieuwd, dat zou betekenen dat de Woonboulevard en station Hoensbroek na 14 jaar een bus terug krijgen.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Roeland »

Als ik het advies goed lees, is dat van lijn 1-2-27 en van lijn 42-53 geen Arriva-voorstel, maar slechts een suggestie van het ROL.
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Dat laatste zou goed kunnen, maar staat er niet; het kan ook om andere OV-lijntaxiritten gaan die omgezet worden in een vaste bus.
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Zeker wel, kijk maar op de wiki. Het gaat dan om belbusritten op vaste lijnen, die hebben ook de naam OV-lijntaxi. Dat is inderdaad iets anders dan de Vlinder.
Laatst gewijzigd door umbusko op wo 20 sep 2023, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

Niet helemaal.
Een vlinder staat op het station alstijd klaar en hoef je niet te bellen (in de andere richting dus wel)

Een lijntaxi moet je altijd bellen en rijdt (omdat het vaak op een streeklijn is) toch de reguliere route (en zal wat afsnijden als dat sneller is)
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MetroRET »

PHS schreef: wo 20 sep 2023, 11:01 Er blijken anders wel een aantal andere opvallende zaken over dienstregeling 2024 uit het advies van het ROL:
- De RE 18 Aken - Heerlen - Maastricht - Luik (if ever...) staat een kwartier stil in Maastricht;
- De RS 15 Heerlen - Sittard blijft volgend jaar een uursdienst rijden in het weekend (ooit won Arriva de concessie met het aanbod om ook in het weekend 2x/u te rijden);
- De laatste lijntaxi - lijn 789 - wordt omgezet in een vaste bus.
De RS15 zie ik niet als uursdienst instaan voor volgend jaar.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Roeland »

PHS schreef: wo 20 sep 2023, 15:02 Dank. Nodeloos ingewikkeld allemaal, een deel van de lijnen 's avonds als Vlinder rijden en een ander deel als lijntaxi :')
Nee juist niet. Een Vlinder is een vaste bus met een flexibele route. Veel minder ingewikkeld dan een lijntaxi die je vooraf telefonisch moet reserveren.
Een Vlinder rijdt op die lijnen, waar 's avonds (aansluitend op de aankomst van de trein) de meeste reizigers van station naar huis reizen, maar waar verder bijna niemand instapt. Verder biedt die Vlinder een snellere verbinding, doordat je als reiziger rechtstreeks naar je uitstaphalte wordt vervoerd, zonder een slingerroute langs allerlei 's avonds vrijwel niet-gebruikte haltes.
Een Vlinder biedt dus voor de belangrijkste reisrelatie (vaak zo'n 80% van de gebruikers) een vaste bus, tegen fors lagere uitvoeringskosten. En daarmee is de Vlinder een mooi en reizigersvriendelijk alternatief voor onrendabele avondritten op stadsdiensten, die anders geschrapt dreigen te worden.

En ja, helaas zijn er ook lijnen waar op geen enkele halte veel reizigers instappen, dus daar gaat een Vlinder niet werken (en daarvoor heb je dan de lijntaxi).
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Milco »

Sinds kort rijden er vier ex-Duitse Citaro’s in Limburg bij “TCR”, die naar verluidt de Ambassadors gaan vervangen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten