Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:omdat Veolia erg laat in de concessie nog allerlei nieuw materieel is gaan kopen.
Was een eis in de huidige concessie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Wat me trouwens in positieve zin opvalt aan deze concessie is dat het voor Arriva de eerste is waar het regiokantoor echt een compleet kantoor wordt. Regiokantoren hebben ze immers wel in meer regio's, maar voor de andere concessies zitten zaken als klantenservice en verkeersleiding nog wel gewoon in Heerenveen.
Daar hebben ze dus in positieve zin lering getrokken uit dingen die andere vervoerders al langer deden. Immers, een klantenservice die in de regio zelf zit begrijpt over het algemeen de klant beter. Niks tegen de Heerenveense werknemers, maar die kunnen nu eenmaal niet allerlei plaatselijke kennis over bv. Zuid-Holland hebben die een medewerker uit de regio zelf van nature veel meer heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Buzzer »

CamilleKreemers schreef:Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?
Er komen meerdere Qliner-buslijnen, aldus Arriva.
Laatst gewijzigd door Buzzer op ma 08 jun 2015, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Ze konden niet anders, verkeersleiding en volgensmij klantenservice ook is een concessie-eis.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Is het niet gewoon een verplichting van de provincie in het kader van de werkgelegenheid voor hoger opgeleiden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Berk-24 schreef: Maar ik vrees dat die jubelstemming onterecht is, aangezien er toch wel ergens gesneden wordt in de dienstregeling. Ja, als er 2x/uur een slechtgevulde bus ergens rijdt kun je de frequentie nog terugschroeven naar 1x/uur, maar ik denk toch dat er buslijnen moeten verdwijnen (iig beperkte of geen dienst op zondag)
Dat is niets nieuws, als je het PVE leest dan was al te voorzien dat er nogal wat bussen sneuvelen na 18.30 uur en weekends.
Daniel schreef:.. is dat het voor Arriva de eerste is waar het regiokantoor echt een compleet kantoor wordt. Regiokantoren hebben ze immers wel in meer regio's, maar voor de andere concessies zitten zaken als klantenservice en verkeersleiding nog wel gewoon in Heerenveen.
Daar hebben ze dus in positieve zin lering getrokken uit dingen die andere vervoerders al langer deden. Immers, een klantenservice die in de regio zelf zit begrijpt over het algemeen de klant beter. ...
Ook dat was een vereiste. Niets nieuws.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 08 jun 2015, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

CamilleKreemers schreef:Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?
Om lange afstandsreizigers voor Venlo-België te trekken. Denk dat de rest van de buslijnen die aangegeven zijn op het kaartje ook uitgevoerd gaan worden als Qliner 8-)
Afbeelding
huibf schreef:
Berk-24 schreef: Maar ik vrees dat die jubelstemming onterecht is, aangezien er toch wel ergens gesneden wordt in de dienstregeling. Ja, als er 2x/uur een slechtgevulde bus ergens rijdt kun je de frequentie nog terugschroeven naar 1x/uur, maar ik denk toch dat er buslijnen moeten verdwijnen (iig beperkte of geen dienst op zondag)
Dat is niets nieuws, als je het PVE leest dan was al te voorzien dat er nogal wat bussen sneuvelen na 18.30 uur en weekends.
Niet geheel onterecht, een deel van de bussen reed vrijwel leeg rond.
Laatst gewijzigd door Mr-W op ma 08 jun 2015, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zugführer »

Daniel schreef:Voor de liefhebbers de perspresentatie van Arriva
Mooi treintje op de voorpagina. Ziet er toch heel wat beter uit dan die gekke roze bus die Abellio ergens vandaan getoverd had :p
En het netwerkkaartje op slide 6 ziet er ook wel strak uit. Zowel qua uiterlijk als qua netwerk, eigenlijk hetzelfde als Abellio wilde; sneltrein Maastricht - Heerlen doortrekken naar het buitenland (aan twee kanten). Daarnaast een doorgetrokken stoptrein Sittard - Heerlen - Kerkarde. Benieuwd of dat dan een frequentieverhoging betekent of dat slechts de helft gaat doorrijden o.i.d.
Ben ook benieuwd naar de grensoverschrijdende tickets en "aansluiting op de IC Bus in Roermond en Venlo" die beloofd worden. Kunnen we straks Sparpreis tot in Limburg boeken? (A)

Edit: oeps, over een hele pagina met reacties heen gelezen :') Wat betreft het ontwerp van de trein neem ik aan dat dit nog niet een definitief ontwerp is, dus wellicht komen die deuren er uiteindelijk nog wat duidelijker in naar voren...
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 08 jun 2015, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Buzzer schreef:
CamilleKreemers schreef:Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?
Omdat het kan ?
Een Qliner verbinding Panningen-Venlo is niet nieuw van 2 juli 1996 t/m 9 juli 2001 reed de Interliner ook op deze route.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Is het wel zo slim van Arriva om de plannen te presenteren? Ik weet niet hoe gedetailleerd ze nu naar buiten zijn gekomen maar er dreigt natuurlijk nog altijd een heraanbesteding.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door arjano1978 »

Wat gaan ze nu precies doen met de zlsm. Ik zag daar ook wat van staan.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Berk-24 schreef:-Kwartiersdienst op de Maaslijn
-Lagere frequentie buslijnen
-Wensbussen worden voortgezet

Precies dus in de lijn der verwachting.
En niet te vergeten: Zero- emissie in 2026.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:@Bee: die bussen van 5 jaar oud rijden er ook alleen maar omdat Veolia erg laat in de concessie nog allerlei nieuw materieel is gaan kopen. Dat is natuurlijk niet heel slim. En in het persbericht van Arriva lees ik trouwens ook dat er 8 treinstellen worden overgenomen.

Edit: Voor de liefhebbers de perspresentatie van Arriva
Interessante presentatie: 30% meer reizigers in de trein in 2025. Ben benieuwd.......
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Wat mij opvalt is, dat er een tweede buslijn Maastricht <=> Aachen gepland is (terwijl de 50 nu al op werkdagen 4x/uur rijdt) en dat deze lijnen in Aachen niet langer de Hauptbahnhof maar de Bushof (= centraal busstation) aandoen, wat een goede overstap op het regionale lijnnet in Aachen levert.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Zonder dat ik verdere details ken zou het mij niks verbazen als lijn 50 net als vroeger weer een echte sneldienst wordt (zoals lijn 420 toen) en dat de 54 op alle tussenliggende haltes stopt.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door dennistd »

arjano1978 schreef:Wat gaan ze nu precies doen met de zlsm. Ik zag daar ook wat van staan.
Die zullen ze nodig hebben om naar Kerkrade West (Spekholzerheide) te kunnen rijden vanuit Kerkrade Centrum.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Waarom komt er zo'n onzin-buslijn Sittard-Geilenkircgen erbij. Volgens mij is er nauwelijks vraag naar zo'n verbinding. En Q-Liners op Maastricht-Aachen, wat een onzin. Zolang de reistijd onder de uur blijft kan er prima met normale bussen worden bereden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....

En dat met Sittard-Geilenkirchen vind ik te gek aangezien dat de west (voormalig Kreiswerke Heinsberg) deze lijn net vanwege de tekort aan reizigers niet meer rijdt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Maar eerlijk gezegd is mijn grootste probleem dat iedereen nu in jubelstemming is en maar even vergeet dat er treinen van nog geen tien jaar oud en bussen van nog geen vijf jaar oud als grofvuil gedumpt gaan worden om "het beste OV van Nederland" te krijgen.
Zouden ze meer moeten doen. Dumpen die bussen, nieuwe erin. Veolia had niet halverwege nieuwe moeten aanschaffen. ;)

Geld moet rollen! :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Wat ik mis is de bus Roermond-Heinsberg.
Volgensmij was die namelijk verplicht.
als ik me niet vergis ook Sittard-Maaseik en Boxmeer - Goch maar ook een bus Venlo, Kaldenkirchen

De bus Sittard - Geilenkirchen staat in het bestek. Dus niets nieuws
Laatst gewijzigd door huibf op ma 08 jun 2015, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

huibf schreef:Wat ik mis is de bus Roermond-Heinsberg.
Volgensmij was die namelijk verplicht.
als ik me niet vergis ook Sittard-Maaseik
In het begin van het topic stond een link waarin stond dat Roosteren en dat andere dorp wat er bij ligt niet meer door een grote vaste buslijn bedient hoefde te worden, maar dat de Wensbus een oplossing was. Daarin lijkt mij dan niet waarschijnlijk dat er een grote buslijn Susteren-Maaseik komt, hooguit een buurtbus. Roermond-Heinsberg weet ik niet of dat geeist is.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

regenmaker schreef:
Bee schreef:Maar eerlijk gezegd is mijn grootste probleem dat iedereen nu in jubelstemming is en maar even vergeet dat er treinen van nog geen tien jaar oud en bussen van nog geen vijf jaar oud als grofvuil gedumpt gaan worden om "het beste OV van Nederland" te krijgen.
Zouden ze meer moeten doen. Dumpen die bussen, nieuwe erin. Veolia had niet halverwege nieuwe moeten aanschaffen. ;)

Geld moet rollen! :Y
Als de bussen prima functioneren, waarom zou je dan nieuwe moeten aanschaffen. Je gaat toch ook niet om de drie jaar een nieuwe auto aanschaffen.

Volgens studeer jij geen economie.
busje10
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje10 »

ICE11 schreef:Wat mij opvalt is, dat er een tweede buslijn Maastricht <=> Aachen gepland is (terwijl de 50 nu al op werkdagen 4x/uur rijdt) en dat deze lijnen in Aachen niet langer de Hauptbahnhof maar de Bushof (= centraal busstation) aandoen, wat een goede overstap op het regionale lijnnet in Aachen levert.
Is niet zo slum om niet meer het bahnhof aan te doen, want daar stappen de meeste mensen op. Zeker in het weekend als er veel studenten en toeristen afkomen.

Francois
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jef400 »

huibf schreef:Wat ik mis is de bus Roermond-Heinsberg.
Volgensmij was die namelijk verplicht.
als ik me niet vergis ook Sittard-Maaseik en Boxmeer - Goch maar ook een bus Venlo, Kaldenkirchen

De bus Sittard - Geilenkirchen staat in het bestek. Dus niets nieuws
Ik heb het idee dat niet alle internationale buslijnen in de presentatie verwerkt zijn. Daarnaast verwacht ik dat de lijn Boxmeer-Goch binnen no time weer opgeheven wordt, Goch is nou niet bepaald het centrum van die regio.
Laatst gewijzigd door Jef400 op ma 08 jun 2015, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten