Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Dennenboom »

De provincie Limburg gaat bekijken of ze de overeenkomst met Arriva wil aanhouden of beëindigen nu de vervoerder van eigenaar is gewisseld. Deutsche Bahn heeft de vervoerder verkocht aan de Amerikaanse investeerder I Squared Capital.

Bron : OVPro (achter betaalmuur)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Wat zijn argumenten van de provincie om dit te doen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door sirvinniei »

Mag dat wettelijk? De partij blijft technisch toch hetzelfde, dus is toch geen contractbreuk om door een ander bedrijf overgenomen te worden?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Daniel »

Ze hebben in Limburg in de concessie staan dat die bij wisseling van eigenaar van de concessiehouder opgezegd mag worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Nog geen uitgelekte dienstregelingplannen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door reisthijs »

ProRail: Swietelsky gaat opwaardering Maaslijn uitvoeren
De elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn moet eind 2027 gereed zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Mdk »

Ik lees geen plannen om gelijktijdig ERTMS op de lijn aan te leggen. Is dit ooit onderdeel geweest van de plannen? Een grotendeels geïsoleerde lijn die grondig verbouwd wordt en nieuw materieel krijgt lijkt me de perfecte kandidaat voor een ombouw naar het systeem dat op termijn op het gehele net moet liggen.
Bij twijfel altijd klagen
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Maar er gaan geen andere vervoerders zoals goederentreinen over die lijn rijden? -0-
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Die zullen toch ook eens een keer aan de ERTMS moeten. Als ze dat al niet hebben. Hoe lang moeten we nog wachten dat men hier eens klaar is voor ERTMS?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Lijn 45 »

De meeste doen al aan ERTMS omdat dat ook nodig is voor de Betuweroute.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Mdk schreef: wo 25 okt 2023, 20:54 Ik lees geen plannen om gelijktijdig ERTMS op de lijn aan te leggen. Is dit ooit onderdeel geweest van de plannen? Een grotendeels geïsoleerde lijn die grondig verbouwd wordt en nieuw materieel krijgt lijkt me de perfecte kandidaat voor een ombouw naar het systeem dat op termijn op het gehele net moet liggen.
De uitrol van ERTMS loopt ondertussen elk jaar een jaar uit. ProRail is er blijkbaar heel erg bang voor, want onderdeel van het eerste traject Kijfhoek - Roosendaal Grens is een grondige sanering van het aantal wissels en andere bijzondere constructies :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Prorail moet maar eens op snuffelstage bij Infrabel.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Mdk »

We gaan nogal off-topic, maargoed:

Volgens de website van Infrabel willen ze in België in 2025 het gehele hoofdspoor van ETCS voorzien hebben, momenteel zitten ze op 57%.
Als ik op de Nederlandse ERTMS-website kijk zitten we hier op de HSL-Zuid, Betuwelijn, Hanzelijn en de IC-Sporen Amsterdam-Utrecht. De ambitie schiet niet verder dan enkele lijnen rond Amsterdam, Utrecht, Flevoland, Brabant en Limburg en het regionale net in het noorden voor 2031 om te bouwen. Hoe kan het dat de ambitie en planning zo gigantisch verschillen? Zijn de Belgen veel eerder begonnen? Hebben ze er meer geld tegenaan gegooid? Is het hier een stuk complexer om over te schakelen dan daar? is de uitbouw van de ERTMS-levels die wij aanleggen zoveel moeilijker dan de iets lagere levels in België? Of is dit de uitzondering die de regel van Belgische politiek bevestigd en zijn ze gewoon een stuk efficiënter dan wij? m.a.w., hoedan?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

België heeft na het treinongeluk bij Buizingen in hoog tempo TBL1+ uitgerold. TBL1+ werkt met eurobalises, die in het spoor liggen. Deze zenden een signaal uit, en de computer in de trein verwerkt het. Dat is vrijwel hetzelfde als ETCS werkt. Treinen met TBL1+ kunnen met een relatief kleine aanpassing dus ook ETCS aan.

Voor de centralisatie van de seinhuizen heeft Infrabel de afgelopen jaren op zeer veel plekken de beveiligingsapparatuur langs de sporen vervangen. De overgang naar ETCS is daarna vooral nog een software-update aan de eurobalises. Eventueel oudere apparatuur wordt tegelijkertijd uitgeschakeld en opgeruimd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iamthedutchdude
Berichten: 990
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door iamthedutchdude »

iamthedutchdude waardeert deze post
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Cas »

Helder, duidelijk! Natuurlijk kan je de vraag dan weerleggen naar 'Waarom lukt het Infrabel wel om sinds 2010 uitgebreid eurobalises meer te leggen en de systemen om te bouwen en ProRail niet?'. Die grote verbouwing lijkt me namelijk de lastigste stap, of dat nou van krokodillen naar TBL1+ is of van ATB-EG naar ERTMS is.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door marvinkok »

Ik kan zo even niet meer vinden waar ik het gelezen had, maar door die TBL1+ kan in België redelijk vlot vlot overgegaan worden naar ertms. Echter, is dat op veel plaatsen gewoon L1. ProRail wil meteen naar L2, dat kost meer tijd om te implementeren. Dus ja, België is verder met de uitrol, maar wel met een "mindere" versie
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DovaModaal »

marvinkok schreef: vr 27 okt 2023, 16:13 Ik kan zo even niet meer vinden waar ik het gelezen had, maar door die TBL1+ kan in België redelijk vlot vlot overgegaan worden naar ertms. Echter, is dat op veel plaatsen gewoon L1. ProRail wil meteen naar L2, dat kost meer tijd om te implementeren. Dus ja, België is verder met de uitrol, maar wel met een "mindere" versie
Klopt gedeeltelijk, volgens dit overzicht...
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=280171#p280171
...ligt er in België nu al 886 kilometer ETCS 2 Full Supervision. Dat lijkt mij meer dan in Nederland.
De 2503 kilometer ETCS 2 FS die er eind 2025 moet liggen zal 39% zijn van het totaal.
Bij lopende werven zoals L50A [EDIT] rond Gent wordt er gewacht om ETCS2 aan te leggen tot net voor de deadline van eind 2025, om herhaaldelijke aanpassingen te vermijden.

Waar er de komende jaren (vanaf 2026) toch een uitgebreidere modernisering van de seinen aankomt, spaart men dubbele kosten uit door tijdelijk de goedkopere ETCS1 Limited Supervision aan te leggen. Die zal 17,3% uitmaken van de totale geplande lengte.
En dan zal er eind 2025 ook nog 2783 km (43,5%) ETCS 1 Full Supervision moeten liggen.
Mdk schreef: do 26 okt 2023, 18:08 Volgens de website van Infrabel willen ze in België in 2025 het gehele hoofdspoor van ETCS voorzien hebben, momenteel zitten ze op 57%.
Sinds de indienstnemingen van 22 oktober is het zelfs al 61% (3912 kilometer spoorlijn heeft een versie van ETCS).
Laatst gewijzigd door DovaModaal op ma 30 okt 2023, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Bij lopende werven zoals L50A Brugge-Gent wordt er gewacht om ETCS2 aan te leggen tot net voor de deadline van eind 2025, om herhaaldelijke aanpassingen te vermijden.
Dat argument snap ik niet helemaal. Ik zag ook dat op de 2 extra sporen van L50A seinen geplaatst worden. Maar ook daar moet je toch aanpassingen in je seinsysteem doen? Is dat dan makkelijker (en goedkoper, denk aan alle bekabeling leggen) dan direkt op ETCS L2 gaan?
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DovaModaal »

MaartenD schreef: ma 30 okt 2023, 15:26 Dat argument snap ik niet helemaal.
Daar heb ik mogelijk een interpretatiefoutje gemaakt, en ging het mogelijk over de werken aan station Gent-Sint-Pieters die het moment van invoering van ETCS2 FS op de lijn L50A uitstellen tot eind 2025. (tekst hierboven aangepast)
Verdere vragen stel je best aan de insider zelf:
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=280198#p280198
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Er staat een nieuwe dienstregeling in OVInfo, met niet-kloppende tijden, maar een aantal dingen die ik al gezien heb:
- Alle Limburgliners behalve 350 worden afgeschaald naar gewone lijnen (70, 71, 72 en 77)
- Buurtbussen 789 en 798 worden veranderd in 289 en 298
- Lijn 686 wordt lijn 86
- Lijn 48 naar Kanne wordt lijn 13
- Hernummering lijn 631/635 naar 321/322 en lijn 633 naar 332
- Nieuwe lijn 10 Heerlen - Avantis (ritten lijn 3 en lijn 46)
- Nieuwe lijn 35 Sittard - Maaseik (Veolia’s lijn 70)
- Nieuwe stadsdienst Sittard met lijnen 1 t/m 4 en Vlinder 805.
- Lijn 36 gaat - eindelijk - langs Jabeek rijden i.p.v. erdoor
- Routewijziging lijn 27 in Kerkrade
- Buurtbus 795 wordt geschrapt

Wordt vervolgd…
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

De stadsdienst Sittard is zo te zien niet meer dan een hernummering van resp. lijn 31, 34, 38, 41 en 831.

De 35 Sittard-Maaseik vervangt uiteraard de 19 en de 65.

De scholierenrit op lijn 15 (gekoppeld aan 659) gaat rijden als 615.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Ik weet niet wat de levensduur van de bussen is, maar wat wordt er met de Volvo 8900's van de Limburgliners gedaan? Met 7 jaar zullen die nog niet afgeschreven zijn lijkt me. Blijven die gewoon rijden maar er is nu geen "dwang" meer om die lijnen met die bussen te rijden?
Of is dit voorsorteren op meer elektrisch (372 en 377 zouden best elektrisch kunnen rijden) en denken ze dat met dat soort bussen niet te kunnen doen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

De Volvo's in Noord-Limburg blijven ongewijzigd op lijn 83 rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 136 gasten