Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Michael 1988 schreef:Dat is niet helemaal correct. In België zijn ook enkele concessies/contracten voor onderaannemers die in België rijden in opdracht van De Lijn of TEC. Deze contracten bestaan uit een bundel van een x-aantal lijnen in een gebied of soms zelfs een hele stadsdienst (zoals bijvoorbeeld B&C die de stadsdienst van Turmhout heeft. In feite zijn er in België nog meer concessies en busbedrijven dan zelfs in Nederland. Alleen het systeem werkt daar anders. Nationaal gezien zijn er wel 3 grote bedrijven (consortiums en damenwerkingsverbanden niet meegerekend), maar kijk je op regionaal niveau, dan zijn het er misschien wel 100.
Heb je helemaal gelijk in, maar zij moeten wel in de kleuren van het oorspronkelijke bedrijf rijden...
Maar goed, anders krijg je misschien een situatie als in Luxemburg, waar het lijkt of geen twee bussen er hetzelfde uitzien.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

Dat klopt. Maar de bepaling voor welk materiaal er wordt ingezet bepalen de bedrijven zelf. Daarnaast kun je aan de wagenparknummer ook zien dat het geen bus is van TEC of van De Lijn. Maar ik ga er niet meer verder op in. Ik wijk van het onderwerp hier af nu.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Vinny schreef: Het gaat om veel geld, en in zekere zin ook om bedrijfszekerheid. Als Syntus een concessie verliest is het zo'n beetje het einde van het bedrijf. Ja dan ga je natuurlijk wel tot het uiterste.
Daar ga je naar mijn idee toch iets te kort door de bocht. Syntus heeft Zeeland en Haarlem- IJmond verloren (daarna bestonden ze gewoon nog steeds), maar Syntus heeft op dit moment een groot gebied in Oost- Nederland in handen en heeft ook Provincie Utrecht gewonnen.
Michael 1988 schreef:Dat klopt. Maar de bepaling voor welk materiaal er wordt ingezet bepalen de bedrijven zelf.
Doel je hiermee op de situatie in Belgie of in Nederland?
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Dit toppic gaat over de concessie in Limburg
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

In dat geval bepalen de bedrijven deels zelf welk materieel er ingezet wordt. De ov-autoriteit kan bijvoorbeeld ook een x aantal gelede bussen verplichten. Beetje hetzelfde verhaal als in Brabant waarbij de reiziger de vervoerder verwijt geen geleed materieel te hebben aangeschaft, terwijl dit in het PvE niet expliciet door de ov-autoriteit is beschreven / geëist. De vervoerder valt dus eigenlijk niets te verwijten, omdat die alleen maar de uitvoerende partij is.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

Beste Ezra,

Volgende keer even goed lezen wat er voor werd gezegd ;). Ik doelde in dat geval over België en uiteraard merendeels de type bus en dergelijke. Overigens is het in Nederland ook het geval waarin de vervoerder voor een groot deel zelf bepaald wat voor materieel die inzet, tenzij het in de PvE anders staat omschreven.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Kan het CBB eigenlijk beslissen dat de concessie alsnog naar Veolia gaat, of hooguit dat de concessie over moet?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Volgens mij kan het CBB alleen besluiten dat de aanbesteding niet zuiver is verlopen en over moet. De provincie kan wel de gunning om gegronde redenen aan een ander bedrijf toekennen, zolang die nog niet definitief is.

In dit specifieke geval kan de gunning sowieso niet alsnog naar Veolia gaan, want die hebben geen geldig bod uitgebracht. De provincie had eigenlijk maar twee keuzes: Arriva de concessie geven of het helemaal over doen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Michael 1988 schreef:Beste Ezra,

Volgende keer even goed lezen wat er voor werd gezegd ;). Ik doelde in dat geval over België en uiteraard merendeels de type bus en dergelijke. Overigens is het in Nederland ook het geval waarin de vervoerder voor een groot deel zelf bepaald wat voor materieel die inzet, tenzij het in de PvE anders staat omschreven.
Precies, en omdat er in het geval van Brabant niks stond beschreven over de aanschaf van wel of geen geleed materieel, valt de vervoerder niets te verwijten.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Nee, maar wel over het aantal zitplaatsen. Het recht op een zitplaats na 15 minuten en het niet achterlaten van reizigers bij een halte.
Het inzetten van versterking mag, echter na x periode moet deze omgezet worden naar vaste ritten in de huisstijl.

Arriva komt een aantal zaken van bovenstaand niet na en verschuilt zich achter, in hun ogen, onvoorziene omstandigheden.

Maar dit valt buiten het Topic voor Limburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Pas op 26 april velt de rechter het oordeel over Veolia/Arriva.
Stel dat Arriva wint, wordt het dan niet haast een prestatie van olympisch formaat om alles op tijd af te hebben?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

Op zich zou het kunnen lukken met de bussen. Maar dat hangt ook van de fabrikant af. Anders wordt het tijdelijk oude (veolia) bussen gebruiken. Het verbaast me eerder als de huidige concessie om deze redenen tijdelijk verlengd wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Is er in deze concessie überhaupt iets geregeld over het beschikbaar stellen van materieel aan de nieuwe vervoerder wanneer die het door de bezwaren niet op tijd kan hebben rijden? Ik heb wel gelezen dat dat zou gelden voor de te decentraliseren spoorlijnen, maar is dat ook voor de bussen zo?

De rest van de implementatie zou op zich wel haalbaar moeten zijn als er eind april zekerheid is, dat is Arriva in DAV ook gelukt in 2002/2003 terwijl ze toen pas eind augustus een definitieve gunning hadden voor een start per 1-1. Dan zouden er in Limburg dus nog vier maanden meer beschikbaar zijn.
Het voordeel wat ze ook hebben is dat er nu simpelweg meer jongere bussen bij de diverse handelaren staan, mocht daar iets van nodig zijn. Maar tegelijk hebben diverse concessies van Qbuzz weer bewezen dat er als het nodig is snel flinke vloten bussen afgeleverd kunnen worden mits er een leverancier plek heeft. Vooral treinen kosten gewoonweg meer tijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Daniel schreef: De rest van de implementatie zou op zich wel haalbaar moeten zijn als er eind april zekerheid is, dat is Arriva in DAV ook gelukt in 2002/2003 terwijl ze toen pas eind augustus een definitieve gunning hadden voor een start per 1-1. Dan zouden er in Limburg dus nog vier maanden meer beschikbaar zijn.
Het voordeel wat ze ook hebben is dat er nu simpelweg meer jongere bussen bij de diverse handelaren staan, mocht daar iets van nodig zijn. Maar tegelijk hebben diverse concessies van Qbuzz weer bewezen dat er als het nodig is snel flinke vloten bussen afgeleverd kunnen worden mits er een leverancier plek heeft. Vooral treinen kosten gewoonweg meer tijd.
Correct, maar dit gaat om een megaconcessie, stukken groter en complexer dan DAV. Veolia wist meer dan 12 maanden voor concessieaanvang dat zij hadden gewonnen, en toch waren er grote fouten aan het begin van hun periode. Halverwege het eerste jaar werd de dienstregeling al compleet overhoop gehaald.
Volgens mij zijn de treinen reeds in bestelling, toch?
Trouwens, als Arriva de concessie zou krijgen, is dan bekend welke busfabrikant zij benaderen? Bestaat er een sprankje hoop dat Limburg alsnog getrakteerd wordt op iets comfortabelers dan VDL?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Arriva heeft de treinen (terecht) nog niet besteld, dat gebeurt pas als er geen rechtszaken meer lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Arriva kan toch materieel overnemen van Veolia?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Plutona schreef:Trouwens, als Arriva de concessie zou krijgen, is dan bekend welke busfabrikant zij benaderen? Bestaat er een sprankje hoop dat Limburg alsnog getrakteerd wordt op iets comfortabelers dan VDL?
Arriva kan de bussen van VDL bijvoorbeeld inrichten met luxere stoelen. Maar Arriva kiest over het algemeen vaak voor goedkope stoeltjes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Liever frequenter met goedkope stoeltjes dan minder frequent meer luxe stoelen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Liever frequenter met goedkope stoeltjes dan minder frequent meer luxe stoelen.
Bij Arriva krijg je toch beide: niet-frequent en goedkope stoeltjes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Daar ben ik het puur met je eens. Daarnaast kan ik de lijst zelfs aanvullen, maar we moeten eerst kijken hoe het uitpakt.
We moeten nog niet onheilspellend beginnen te denken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ArrivaBas »

Straks rijden er overal VDL's. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

♪♫ Er is niets dat gaat, boven Neerlands fabricaat! ♪♫ *bus* *O* *bus* *O*
🍉
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Nouja.... Er is toch op de busmarkt noch iets beters verkrijgbaar dan VDL.... :wink:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

ICE11 schreef:Nouja.... Er is toch op de busmarkt noch iets beters verkrijgbaar dan VDL.... :wink:
Ik heb niets tegen die bussen trouwens. Ik vind ze wel okee.

Wat je zegt, is waar maar we kunnen voor een groot deel schatten wat de materieelkeuze van Arriva gaat worden.
Waarom kan dat; het is bij een groot deel van de recente bestellingen en het oude materieel het zelfde schuitje met dezelfde samenstelling.

Alleen bij de hogere formules en stadsbussen wijkt dat af. Bij Arriva rijden verschillende soorten stadsbussen en HOV-bussen, maar alleen zie je die éne type streekbus steeds rondrijden.

Mijn prognose:
- VDL Citea LLE 120.255
- 2 displays in de bus
- Esteban Civic V2 zitjes.

De enige keer dat ik een VDL Ambassador/Citea met comfortabele stoeltjes heb gezien, is bij Syntus.

Kapitein wanhoop vliegt maar weer! :mrgreen:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Hoop dat Arriva Volvo 8900 gaat bestellen voor de HOV lijnen. Vind ik mooie bussen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten